POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [27.05.2025, 13:36:32] • Świnoujście

Pamiątka po Morskiej Stoczni Remontowej S.A. wciąż niewyeksponowana. Mieszkańcy czekają na spełnienie obietnicy

Pamiątka po Morskiej Stoczni Remontowej S.A. wciąż niewyeksponowana. Mieszkańcy czekają na spełnienie obietnicy

fot. Mieszkaniec

Minęło ponad półtora roku od deklaracji ORLEN Neptun o zachowaniu i wyeksponowaniu historycznej konstrukcji z logo Morskiej Stoczni Remontowej S.A. Tymczasem do dziś pamiątka po zlikwidowanej stoczni nie została udostępniona publicznie. Mieszkańcy Świnoujścia apelują o działanie przed zbliżającymi się Dniami Morza.

Cała infrastruktura Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu została już wyburzona, a teren – jak informuje Józef Dubaniewicz, jeden z mieszkańców aktywnie zaangażowanych w zachowanie pamięci o stoczni – od miesięcy pozostaje ogrodzony. Już 30 listopada 2022 roku inwestorzy przyszłego Terminala Instalacyjnego zapowiedzieli, że pamiątkowa konstrukcja z logo MSR S.A. zostanie zachowana i ustawiona „w okolicach nowego wjazdu z informacją – w tym miejscu do 2020 działała Morska Stocznia Remontowa”.

Jednak mimo upływu czasu oraz wielokrotnych ponowień prośby, pamiątka nadal nie została wyeksponowana. Józef Dubaniewicz, który od wielu miesięcy monitoruje sprawę, ponowił swoje zapytanie 5 maja 2025 roku, wskazując, że fizyczna infrastruktura – ogrodzenie oraz wjazd – już dawno została ukończona, a więc nic nie stoi na przeszkodzie, by upamiętnienie wreszcie zrealizować.

– „Mieszkańcy Świnoujścia oczekują, że będzie zachowana pamięć o tej wielkiej stoczni działającej w tym miejscu, będącej chlubą przemysłu stoczniowego naszego państwa” – napisał w oficjalnym piśmie.

14 maja br. przedstawiciele spółki ORLEN Neptun odpowiedzieli krótko:
„Dziękujemy za wiadomość. Jesteśmy w trakcie weryfikowania poniższego tematu i wrócimy do Państwa z informacją zwrotną tak szybko, jak to możliwe.”

Pamiątka po Morskiej Stoczni Remontowej S.A. wciąż niewyeksponowana. Mieszkańcy czekają na spełnienie obietnicy

fot. Mieszkaniec

Choć odpowiedź jest dyplomatyczna, dla wielu mieszkańców Świnoujścia sprawa nie jest błaha. Zbliżające się Dni Morza to doskonała okazja, by wywiązać się z obietnicy i godnie uhonorować historię przemysłu stoczniowego miasta, który przez dziesięciolecia stanowił jego tożsamość. Zdaniem Dubaniewicza, dalsze opóźnianie realizacji tej deklaracji może być odebrane jako lekceważenie pamięci o Morskiej Stoczni Remontowej i jej pracownikach.

Czy przed Dniami Morza symbol dawnej stoczni w końcu stanie w zapowiedzianym miejscu? Odpowiedzialność za ten gest pamięci leży dziś po stronie ORLEN Neptun.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 46, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 46

Gość • Środa [28.05.2025, 19:43:14] • [IP: 37.109.166.***]

Przecież to juz dawno do galgana na złom poszło

Gość • Środa [28.05.2025, 19:23:36] • [IP: 185.246.208.***]

Do IP 186, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , kim ty jetes, ze jest ci obojetne logo stoczni?Moze nie wiesz, ze w pewnym momencie pracoalo w niej ponad 2000 osob, wykwalifikowanych pracownikow, mnostwo posrenikow, armatorow itd!!ten piekny napis wykonany byl ze stali nierdzedwnej by trwal jak najdluzej!!Wielu pracownikow poswiecilo cale swoje zycie na rozwoj tej pieknej stoczni budowanej od podstaw na piaskach nosnych!!Czy wyobrazasz sobie jak to przeciez jeszcze niedawno ludzie siedzieli przy biurkach po cztery osoby!!Wszystkim zalezalo by zaklad powstal jak najszybciej!!I powstal, dodskonsle sie rozwijal, jeszcze sa pracowniczki i pracownicy, ktorzy projektowali te stocznie w specjalnym zespole d/s inwestycji przy Sczecinskiej Stoczni Remontowej Gryfia!!Wszystkim zalezalo by stocznia piela sie w gore, A dzisiaj co?Tylko developerka i zyski dla kasty, a remonty przekierowane do niemiec, nie widzicie tego?WSZYSCY DOMAGAMY SIE BY NASZA WLASNOSC, STOCZNIOWCOW-POLAKOW EKSPONOWAC

Gość • Środa [28.05.2025, 18:37:27] • [IP: 37.47.134.**]

Każdy bajer żeby zdobyć głosy jest dobry. Kto połączył MSR z bankrutem pamiętacie?

Gość • Środa [28.05.2025, 15:42:48] • [IP: 176.221.125.**]

Do [28.05.2025, 12:17:36] • [IP: 176.221.125 pytanie co z akcjami? Akcje mają się dobrze jako zapis elektroniczny w biurze Nawigator mającym spis akcjonariuszy stoczni i nie tylko a wartość to trzeba zadać pytanie zarządowi stoczni a podejrzewam że warte są coś ok wartości emisyjnej czyli 10 zł za akcję z tym że jeszcze bliżej jest niższa wartość. W tym roku jeszcze nie było walnego zgromadzenia po którym można a nawet trzeba napisać pismo do zarządu o przysłanie materiałów z walnego, to mają prawo tylko akcjonariusze a zwłaszcza ci co skupili 80% akcji pracowniczych za nikłe pieniądze chcąc się wzbogacić na niewiedzy akcjonariuszy co miało miejsce w czasach dzikiej wyprzedaży majątku państwa gdzie grupka ludzi przejęła doskonale firmy które później sprzedali za grube pieniądze. Nasze akcje przy połączeniu firm były warte ok 150 zł za akcję a żeby było śmieszniej to Gryfia dała swoim pracownikom 2 x większy pakiet niż my mieliśmy. To tyle o akcjach.

Gość • Środa [28.05.2025, 15:00:27] • [IP: 176.221.125.***]

Trzeba pilnować, żeby po wyborach, sprawa wydania dwóch decyzji o wyburzeniu ogromnego majątku lądowego i hydrotechnicznego trafiła do sądu. Decyzje te wydał pisowski wojewodzina z kozięcą bródką, w styczniu 2023 roku na wyburzenie wszystkich budynków i budowli lądowych, a w czerwcu 2023 roku na wyburzenie pirsu dokowego, dalb dokowych i wszystkich budowli hydrotechnicznych !! Przez dwa stulecia w Świnoujściu zawsze były stocznie z dokami i urządzeniami do podnoszenia statków, a teraz po raz pierwszy miasto strategiczne pod względem obronnym i gospodarczym, zostało pozbawione swojego naturalnego przeznaczenia i funkcji ! To musi być rozliczone, gdyż jest to dowód, że państwo Polskie nie jest w stanie samodzielnie dbać i chronić spraw, wynikających z Polskiej Racji Stanu.

Gość • Środa [28.05.2025, 14:07:48] • [IP: 88.218.254.**]

93****Czemuś biedny? Boś głupi... A czemu głupi? Boś biedny. Ci co pracują mają sie dobrze a nieudaczniki wszystkich obgadują. Kraj się ladnie rozwija i nie ma co narzekać problem że wy to lubicie, , , , , bylbym bogaty ale kraj mu rozkradaja, , , trzeba bylo pilnowac pisowskiej bandy i kleru.

Gość • Środa [28.05.2025, 13:19:37] • [IP: 2.106.93.**]

Do:254 To nie płacz za robotą, to rozpacz, kiedy na naszych oczach ginie Polska. Ale tacy jak ty obudzą się zdziwieni jak będzie za późno na ratowanie kraju. Pusta micha i kieszeń sprawią, źe się ockniesz

Gość • Środa [28.05.2025, 12:56:31] • [IP: 178.238.249.***]

[28.05.2025, 08:32:09] • [IP: 176.221.125.**] Tak jak piszesz dawni pracownicy ODRY jeszcze się spotykają, byli stoczniowcy tylko dowalają sobie do pieca co mnie dziwi bo to kawał ich życia bez względu na polityczne przekonania.Smutne to nie szanując naszej historii sami skazujemy śię na wymazanie.

Gość • Środa [28.05.2025, 12:46:02] • [IP: 91.94.28.**]

Panie Józefie, mówił mi Pan, że przekazał dla prezydent miasta krótką historię w punktach MSR S. A. ze zdjęciem, żeby miasto umieściło to przy płycie pamiątkowej MSR S. A. na Nabrzeżu Władysława IV, podobnie jak ma PPDiUR Odra. Co się z tym dzieje? To bardzo ważne, gdyż jest to piękna historia naszej Stoczni i chluba miasta. Proszę o informację, jeżeli Pan ją posiada.

Gość • Środa [28.05.2025, 12:25:50] • [IP: 92.118.165.***]

Ten wasz towarzysze płacz po upadłej zgniliźnie komunistycznej czyli PRL pokazuje jacy durnie mieszkają w Polsce. To nie jakiś dyrektorek zlikwidował stocznie tylko wy stojący z boku i mający w dxxie Polskę. Nie tęsknić tylko won do Europy do roboty.

Stoczniowiec • Środa [28.05.2025, 12:17:36] • [IP: 176.221.125.**]

Jak mają się akcje MSR, co do ich wartości oraz czy kiedyś będą miały jakąś wartość. Bo teraz to tylko makulatura. Pozdrawiam Stoczniowców.

Gość • Środa [28.05.2025, 11:28:57] • [IP: 83.19.186.*]

" Dać każdemu chętnemu po śrubce i zamknąć temat. Kogo obchodzi logo upadłej firmy" Ciekawe co dostaniesz jak państwa Polskiego już ne będzie? Zostały z niego marne resztki, nie na długo przy takim braku patriotyzmu, opluwaniu własnego kraju.

Gość • Środa [28.05.2025, 11:00:12] • [IP: 88.218.254.***]

A j***l pies tą stocznie! Dziadki leśne, poszukajcie sobie jakiegoś hobby. Przestańcie płakać za robotą" chlip chlip, kiedyś to była stocznia i było co do domu wynieść"

Gość • Środa [28.05.2025, 10:47:54] • [IP: 176.221.124.***]

18:45:55 Dać go do woja. Przynajmniej nauczy się liczyć.

Gość • Środa [28.05.2025, 10:13:21] • [IP: 178.238.249.***]

Do [27.05.2025, 17:43:57] • [IP: 185.210.38.***] nic dodać ta soliDurnościowa swołocz która za pieniądze CIA dokonała polskiego majdanu w 1980 roku dziś aby wszelkie ślady po PRL-u chcą usunąć z naszej pamięci.Po 35 latach NIErządów tej solidurnościowej swołoczy wymieramy...Dzietność w 1983r {gdzie ponoć był tylko ocet i dzem}wynośiła 2, 4 dziecka na 1 kobietę teraz jest 1.4.Jak ktoś nie wierzy proszę sobie sprawdzić.Likwidacja Polski idzie pełną parą a duet PIS/PO robi to ręka w rękę.

Gość • Środa [28.05.2025, 09:48:36] • [IP: 176.221.125.**]

To na koniec coś o prezesach tamtych tragicznych czasów. Wystarczy wyszukać co porabiają Lesław Hnat jak i Hanna Hanć o władzach MS TFI Mars właściciela wszystkich stoczni i firm przemysłu stalowego z tamtych czasów nie wspomnę. Do tego proponuje też zajrzeć jak poradziły sobie te firmy w tamtym okresie czyli otworzyć szeroko oczy.

Gość • Środa [28.05.2025, 09:30:43] • [IP: 176.221.125.**]

Do sympatyków prezesa Hnata Duo prezesa Gryfii i stoczni a jednocześnie polaczyciela oby zakładów gdzie nasza stocznia odgrywała rolę mniejszego przeznaczonego do likwidacji składnika. Zbierzcie fundusze i postawcie pomnik za wiekopomne dzieło tego prezesa od rozwalanie stoczni. Ciekaw co robi jego kancelaria teraz gdy już prawie nie ma firm do tak gruntownej renowacji. A przy okazji w Szczecinie powstaje największa (tak jak BMO było też największą) firma tym razem hiszpańska do budowy wież wiatraków które będą składane na terenie po stoczniowym u nas, nazywa się Vidar i będzie miała miejsce na Ostrowie Grabowskim na 17 h gruntu, życzę im aby nie mieli takich kłopotów z budową jak bilfinger gdy okazało się że pod Gryfia jest błoto uniemożliwiające produkcje ciężkich elementów. Niemcy mieli stare mapy ukazujące położenie delty Odry i tereny bagienne tak samo jak u nas teren parku zdrojowego przed zasypaniem urobkiem z budowy kanału dzisiaj Piastowskiego gdzie jest mnóstwo bagiennych miejsc

Gość • Środa [28.05.2025, 08:32:09] • [IP: 176.221.125.**]

Ci co budowali stocznie ciężko od chorowali i pamiętają o ile jeszcze żyją. To samo dotyczy wszystkich firm zbudowanych w tym kraju gdzie ludzie zostawili swoje i swojej rodziny życie. A co którzy traktowali firmę obcesowo być może wygrali zdrowie ale to też świadczy i stosunku do firmy. Dlatego pamięć w postaci pomników jest ważna gdyż świadczy o duszy zostawionej tam. Dlaczego Odra co roku organizuje spotkania swoich resztek tych którzy dbają i pamięć a my nie potrafimy zebrać się a tylko kłócimy się kto rozwalił stocznię a zlikwidował ten który miał interes a komu zależało, Niemcom gdyż byliśmy zagrożeniem ich działań mając kadrę zdolna budować dla Norwegii konstrukcje naftowe gdzie Gryfia nic nie potrafiła gdy okazało się że po połączeniu aker zlecił budowę głowic inspekcyjnych Gryfii i te głowice budowali wszyscy tylko nie spawacze Gryfii a wszystkie trafiły w końcu do nas, gdyż tylko u nas było wszystko do spawania i malowania to był ostatni kontrakt dla Norwegów a najciekawszy był ostatni statek

Gość • Środa [28.05.2025, 08:27:48] • [IP: 46.231.59.**]

Dać każdemu chętnemu po śrubce i zamknąć temat. Kogo obchodzi logo upadłej firmy

Gość • Środa [28.05.2025, 07:54:14] • [IP: 176.221.125.**]

Albo to samo ale z innej trony. Los stoczni powstał w momencie gdy Niemcy z koncernu bilfinger zechcieli zbudować zakład mający na celu produkcje podstaw pod wiatraki w miejscu gdzie było dużo taniej siły roboczej s zarazem był dostęp do wody, padło na gryfie gdyż ta stocznia była już bankrutem a miała dużo łatwego terenu do przejęcia. MSR miała teren ale była zagrożeniem dla takiej produkcji gdyż miała certyfikaty norweskie do budowy konstrukcji stalowych u nie tylko a do tego była niezagrożona bankructwem co utrudniało szybkie przejęciem. Dlatego powstał fundusz Mars co oznaczało prywatyzację gdyż wyszliśmy od państwowego właściciela czyli ministerstwa no i dostaliśmy akcje zostając współwłaścicielami firmy. A na Gryfii Niemcom podwinęła się noga w trakcie budowy tej fabryki gdyż kanclerz Angela wycofała się z dopłat do działalności wiatrakowej a do tego sama budowa zaliczyła wpadkę gdy okazało się że pod wyspa gryfa jest złoże bagna i trzeba było palowac grunt gdzie miały powstawać 1000 tonowe konstrukcje

Gość • Środa [28.05.2025, 07:39:31] • [IP: 176.221.125.**]

Do 27.05.2025, 22:02:02] • [IP: 176.221.124 ciekawa myśl tylko czy wojewoda który podpisał wniosek firmy mającej inne plany, na burzenie pozostałości po stoczni opróżnione ze wszystkiego co nadawało się do sprzedaży na złomie, ma odpowiadać za poczynią właściciela większości akcji w momencie połączenia obu stoczni z których jedna była już bankrutem i to nie nasza nią była tylko działaniami właśnie tego prezesa doprowadzono msr do ruinę gdyż brama się nie zamykała od wywozu wszelkiego sprzętu potrzebnego do pracy a sprzedanego za psie pieniądze. A co robili pracownicy gdy armatorzy którzy byli od zawsze odeszli a na stoczniowe doki wchodziły statki Gryfii i łapanki a do pracy przyjeżdżali z Gryfii a nasi patrzeli tylko za tym czy nie jedzie auto z gotówką na ratowanie stoczni przez rząd który zdarzył zniszczyć przed przegranymi wyborami zostawiając pustkę w kasie i długi Gryfii trzeba troszkę myśleć a nie rzucać błotem na kolejny rząd który nie miał wyboru co do przyszłości

Gość • Środa [28.05.2025, 07:33:56] • [IP: 195.128.172.***]

Ad Gość • Wtorek [27.05.2025, 16:27:26] • [IP: 176.221.125.**]. Jakkolwiek przyznam Ci częściowo rację, to jednak tylko częściowo. Te relikty mają wielkie znaczenie dla mieszkańców miasta, bo to właśnie te firmy go tworzyły. Ale obawiam się, że dla przyjezdnych będą niezrozumiałe. Dlatego powinny być eksponowane właśnie w tych miejscach, które są bliskie mieszkańcom Świnoujścia, a niekoniecznie przyjezdnym. Chyba nie chciałbyś, aby stały się placem zabaw, a to w przypadku osób niezwiązanych emocjonalnie może się wydarzyć. Niemniej brak ich ekspozycji i zadbania o nie uważam, za wyrzekanie się historii miasta i jego mieszkańców. Chrońmy to dziedzictwo.

Gość • Środa [28.05.2025, 00:29:27] • [IP: 195.128.181.***]

jakoś tak się składa, że moje związki z byłą stocznią są zerowe. Ale uważam, że to była wielka granda z likwidowaniem tej firmy, a niechęć i upór z jakim spotykamy w sprawie kilkudziesięciu kilogramów metalu, jest co najmniej zastanawiający. Ta zmowa sugeruje drugie dno całej sprawy. Jeszcze trochę a okaże się, że Orlen neptun nie jest częścią Orlenu tylko jest spółką córką zależną od jakiejś niemieckiej firmy. Z historii powinniśmy znać jak konsekwentnie i długoterminowo potrafili Niemcy wynaradawiać polskie firmy. Krótki okres komuny to był tylko delikatny wypadek przy pracy. Czy to jest zabytek czy nie, to należy ten symbol zachować, choć tyle jesteśmy winni historii miasta. Z jaką dumą Żmurkiewicz remontował starą poniemiecką bramę w parku, a tu nie potrafimy zadbać o element świadczący a naszej morskości że łatwiej i szybciej byłoby stworzyć replikę a środki na ten cel uzyskać z publicznej zbiórki? Za kilka lat młode pokolenia nic nie będą wiedziały z niemieckiego podręcznika do historii.

Gość • Wtorek [27.05.2025, 23:38:52] • [IP: 176.221.124.***]

Za demolkę MSR terminator Hnat i PO powinni mieć tutaj godny pomnik za zasługi dla Niemiec. Komu Hnat sprzedał grunty MSR, jest wciąż tajne.

Gość • Wtorek [27.05.2025, 23:28:12] • [IP: 88.156.234.***]

Ludzie no dajcie spokój. Żaden to zabytek, żadna wartość. Rozumiem żal po stoczni, to był ważny zakład i w mieście i w regionie, ale to już przeszłość i podrygi jednego mieszkańca, który ma jakąś obsesję tego nie zmienią. Walczmy o rozwój miasta, o port kontenerowy a nie żyjmy przeszłością!

Oglądasz 1-25 z 46
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia pierwszego stopnia dotyczące burz dla powiatów w czterech województwach: zachodniopomorskim, lubuskim, dolnośląskim oraz wielkopolskim. "Prognozowane są burze, którym miejscami będą towarzyszyć silne opady deszczu od 20 mm do 30 mm oraz porywy wiatru do 65 km/h. Lokalnie grad" ■ Za nami pierwszy dzień 17. Baltic Business Forum (BBF). Omawiano przyszłość Ukrainy, jej odbudowę i rolę w systemie gospodarczym oraz energetycznym Europy. W panelach i wystąpieniach udział wzięli wybitni eksperci, politycy i przedstawiciele biznesu z Polski i Ukrainy. Pierwszy dzień 17. Baltic Business Forum: Ukraina w centrum uwagi Tegoroczna, 17. edycja Baltic Business Forum rozpoczęła się od znaczących wystąpień liderów politycznych i ekspertów, którzy wskazali jednoznacznie: przyszłość Europy Środkowo-Wschodniej kształtuje się dziś w dialogu z Ukrainą ■