Głos pasażerów ma znaczenie
Zmiany nie powstały zza biurka. W marcu tego roku spółka przeprowadziła dużą ankietę wśród pasażerów – w badaniu udział wzięło aż 1599 osób. Dodatkowo m.in. przeanalizowano dane o liczbie pasażerów w autobusach oraz uwzględniono uwagi wpływające od pasażerów pisemnie do sekretariatu spółki. Efektem analiz jest propozycja nowego układu tras, który w znacznej mierze odpowiada na potrzeby mieszkańców.
– Zależy nam, żeby komunikacja była bardziej przyjazna i dopasowana do życia w mieście – mówi prezes spółki Beata Radziszewska - Skorupa. – Mieszkańcy chcą docierać na miejsce szybciej i krócej czekać na autobus. I właśnie do tego zmierzamy – dodaje.
Spółka przedstawiła dziś schemat nowej siatki połączeń, któremu za chwilę przyjrzymy się bliżej. Od poniedziałku 26 maja rozpoczyna się I etap bezpośrednich konsultacji społecznych - na ulice miasta wyruszy specjalny autobus konsultacyjny, w którym przedstawiciele Urzędu Miasta i Komunikacji Autobusowej będą informować szczegółowo o nowych liniach oraz zbierać uwagi i opinie. Swoje przemyślenia pasażerowie mogą przesyłać również elektronicznie, poprzez wypełnienie formularza mini-ankiety do której link znajdziemy na stronie www.ka.swinoujscie.pl w zakładce Miejska Komunikacja Autobusowa / Nowe linie autobusowe. Mieszkańcy mają też możliwość zgłaszania uwag już po wprowadzeniu zmian.
Analiza ankiety pasażerów i planowane zmiany w komunikacji autobusowej w Świnoujściu
Na podstawie wspomnianej ankiety ustalono z czego pasażerowie świnoujskiej komunikacji są zadowoleni, a co chcieliby zmienić. Ankieta ujawniła, że komunikacja autobusowa odgrywa istotną rolę w codziennych dojazdach mieszkańców. Znaczna część respondentów to osoby korzystające z autobusów codziennie lub prawie codziennie, dojeżdżające do pracy i placówek oświatowych. Ogólny poziom zadowolenia z komunikacji miejskiej był umiarkowany – pasażerowie pozytywnie ocenili m.in. kulturę pracy kierowców i przystępną cenę biletów oraz komfort podróży autobusami. Wskazywali też na szereg konkretnych problemów wymagających poprawy.
Najczęściej zgłaszane problemy
W odpowiedziach pasażerów powtarzały się pewne kluczowe bolączki. Przede wszystkim wiele osób podkreślało brak sprawnego połączenia autobusowego między dwiema częściami miasta, rozdzielonymi cieśniną, w szczególności dalej położonych osiedli, takich jak Karsibór, Przytór-Łunowo czy Ognica. Dotychczas, aby dostać się do centrum (na lewobrzeżu) najczęściej trzeba było dotrzeć jedną z linii prawobrzeżnych 5 i 7 do tzw. węzła przesiadkowego, gdzie należało przesiąść się do innego autobusu lub na prom. Istniały co prawda połączenia bezpośrednie 5T i 7T, jednak ich ilość i częstotliwość była zdecydowanie niewystarczająca. Podobnie negatywnie oceniana była sprawa skomunikowania osiedla Wydrzany.
Również połączenie autobusowe z Międzyzdrojami wskazywano jako wymagające usprawnienia. Pasażerowie zwracali uwagę na niewystarczającą ilość połączeń, szczególnie w sezonie letnim oraz brak kursów w niedziele i święta.
Jako kolejną kwestię do poprawy pasażerowie zgłaszali zbyt długi czas podróży pomiędzy poszczególnymi częściami miasta, szczególnie na lewobrzeżu.
Potrzeby specjalne – noce i szkoły
Analiza ankiet pokazała też zapotrzebowanie na wydłużenie godzin kursowania autobusów. Osoby pracujące w trybie zmianowym oraz młodzież wskazywały, że ostatnie kursy dzienne są zbyt wczesne, a brak do niedawna linii nocnej utrudnia przemieszczanie się po mieście późnym wieczorem i w nocy. Jednocześnie rodzice uczniów szkół sygnalizowali, że dojazd do niektórych szkół i przedszkoli komunikacją miejską nie jest wystarczająco wygodny – niejednokrotnie uczniowie musieli pokonywać duże odległości pieszo od przystanku do szkoły. Pojawiły się postulaty uruchomienia dedykowanych kursów szkolnych, które zapewniłyby bezpieczny i szybki dojazd najmłodszym pasażerom.
Uczestnicy ankiety często wspominali również o słabym oznakowaniu tras, niezrozumiałej numeracji linii czy zbyt rozbudowanej wariantowości.
Podsumowując, wyniki ankiety jasno nakreśliły priorytetowe kierunki zmian: integracja komunikacji po obu stronach miasta (przez tunel), poprawa dostępności transportu dla oddalonych osiedli, usprawnienia tras pod kątem dojazdów do szkół i nowych destynacji oraz generalnie skrócenie czasu podróży i zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów. Te oczekiwania pasażerów stały się punktem wyjścia do zaplanowania kompleksowej reorganizacji sieci autobusowej w Świnoujściu.
Koniec z liniami okrężnymi A i B, będą oznaczenia cyfrowe
Jedną z największych zmian będzie likwidacja dotychczasowych tras okrężnych A i B, które – choć obsługiwały dużą część miasta – charakteryzowały się bardzo długim czasem przejazdu. Zamiast tego Komunikacja Autobusowa będzie obsługiwać dziesięć prostych, bardziej czytelnych linii o oznaczeniach cyfrowych. Część linii pozostanie ze starymi oznaczeniami i nieznacznie zmodyfikowanymi trasami, ale powstanie też kilka zupełnie nowych. Aby ułatwić pasażerom orientację, każda linia zostanie na schemacie, rozkładach i na przystankach oznaczona odrębnym kolorem.
Planowane zmiany w organizacji komunikacji autobusowej
Na podstawie zebranych opinii opracowano nowy układ linii
autobusowych, który ma wkrótce zacząć obowiązywać. Nowa sieć zakłada funkcjonowanie dziesięciu linii dziennych (oznaczonych numerami 1–10) oraz jednej linii nocnej (N), o zoptymalizowanych przebiegach. Poniżej opisano kluczowe elementy tego planu – wraz z omówieniem, jak odpowiadają one na zidentyfikowane w ankiecie potrzeby mieszkańców.
Bezpośrednie połączenie między wyspami przez tunel
Jedną z ważniejszych zmian jest integracja lewej i prawej części Świnoujścia poprzez komunikację autobusową. Nowa „tunelowa” linia 6 połączy bezpośrednio prawobrzeże z centrum miasta i z Dzielnicą Nadmorską. Autobus po stronie prawobrzeżnej ruszy z Dworca PKP i przez nowy przystanek Terminal Promowy pojedzie do tunelu. Po stronie lewobrzeżnej dojedzie przez ulicę Grunwaldzką w rejon Placu Kościelnego (centrum), później pojedzie do Dzielnicy Nadmorskiej i wróci przez okolice Urzędu Miasta do Placu Kościelnego i z powrotem na Dworzec PKP. Oznacza to, że pasażerowie będą mogli dojechać np. z okolic dworca na prawobrzeżu do centrum bez przesiadek i bez konieczności korzystania z promu, którego przystań na lewobrzeżu jest przecież oddalona od ścisłego centrum. Postulat ten był wyraźnie zgłaszany w ankiecie i jego realizacja znacznie ułatwi życie mieszkańcom obu brzegów. Również turyści przyjeżdżający do Świnoujścia będą mogli autobusem linii 6 szybko i sprawnie dostać się do Dzielnicy Nadmorskiej. Z myślą o godzinach nocnych już w lutym br. uruchomiono testowo linię nocną N, kursującą przez tunel, zapewniającą transport między wyspami Uznam i Wolinem w porze, gdy zawieszono nocne kursy promów – od około 23:00 do 4:00 nad ranem. Połączenie to sprawdziło się, dlatego zostanie w siatce połączeń na stałe. Autobus nocny kursuje co godzinę i zastępuje prom głównie ze względów ekonomicznych (w nocy promy przewoziły znikome liczby osób), jednocześnie zapewniając mieszkańcom bezpłatny dojazd przez tunel. Wprowadzenie nocnej linii N oraz tunelowej linii 6 to realizacja postulatu lepszej komunikacji między wyspami przez całą dobę.
Stare-nowe linie na prawobrzeżu
Zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, istotnie wzmocniono obsługę komunikacyjną dalej położonych osiedli w prawobrzeżnej części miasta. Linia 5 obsługująca osiedle Karsibór, dotychczas kończąca trasę na Dworcu PKP pojedzie tunelem na lewy brzeg. Tam przejedzie przez Osiedle Zachodnie, Osiedle Matejki i przez Plac Kościelny dojedzie do Kapitanatu Portu. Trasa obejmie m.in. rejony Orlen Neptun, Szkoły Morskiej i zakładu HK Foods (dawne HK Scan). zapewniając dojazd uczniom i pracownikom zakładów. Warto podkreślić, że linia 5 przejeżdża również przez część Warszowa, zapewniając mieszkańcom tej dzielnicy bezpośrednią komunikację z centrum Świnoujścia.
Uzupełnieniem komunikacji dla mieszkańców Karsiboru będzie linia 8, zaplanowana jako linia szkolna dowożąca najmłodszych do przedszkola i szkoły na osiedlu Przytór-Łunowo przy ul. Sąsiedzkiej. Linia kursować będzie w godzinach dopasowanych do zajęć szkolnych. Mieszkańcy Karsiboru zyskają lepsze połączenie z lewobrzeżem, ale także wewnętrzną komunikację osiedlową, dopasowaną do rytmu dnia (np. dowóz dzieci do szkół rano i popołudniowe powroty).
Również mieszkańcy odległego Łunowa i Przytoru uzyskają stałe i bezpośrednie połączenie z lewobrzeżem. Linia 7 pojedzie tunelem przez Osiedle Matejki do Placu Kościelnego i dalej do Szpitala i Kapitanatu Portu. Na prawobrzeżu autobus ten dojedzie m.in. w rejon terminalu LNG (przy ul. Barlickiego) oraz do stacji kolejowej Świnoujście Przytór. Co istotne, rozkład jazdy ma zostać skoordynowany z pociągami na tej stacji, tak aby ułatwić przesiadki.
W kontekście dotychczas funkcjonującej linii 10, która łączy Świnoujście z Międzyzdrojami, trwają rozmowy z władzami sąsiedniego miasta. Efektem dobrej współpracy obydwu samorządów w odpowiedzi na zapotrzebowanie mieszkańców ma być zwiększenie częstotliwości kursowania oraz uruchomienia kursów również w niedziele i święta. Przypomnijmy, że autobus na tej trasie stanowi wewnętrzną komunikację w Międzyzdrojach, a następnie przewozi pasażerów przez prawobrzeże, następnie tunelem do centrum Świnoujścia (Plac Kościelny) i przez Szpital do pętli Kapitanat Portu.
Dzięki temu połączeniu mieszkańcy i goście Świnoujścia mają wygodny dojazd do popularnego kurortu Międzyzdroje, a pasażerowie z Międzyzdrojów – dostęp do infrastruktury Świnoujścia.
Usprawnienia na lewobrzeżu – osiedla i dzielnica nadmorska
Zmieniony zostanie także układ tras na wyspie Uznam (lewobrzeżna część miasta), aby lepiej obsłużyć kluczowe osiedla i połączyć je z centrum oraz dzielnicą nadmorską. Osiedle Wydrzany – do tej pory dość słabo skomunikowane będzie miało dwa regularne połączenia. Dotychczas funkcjonująca linia 2 zachowa swój przebieg na całej trasie - to jedna z najlepiej ocenianych starych linii. Łączy ona Wydrzany przez Osiedle Zachodnie i Osiedle Matejki z centrum miasta (Plac Kościelny) i kończy bieg w Kapitanacie Portu.
Nowa linia 4 połączy Wydrzany bezpośrednio z centrum (Plac Kościelny), a dalej pojedzie aż do granicy polsko-niemieckiej przy Ahlbeck. Trasa linii przebiegać będzie dwiema głównymi ulicami Grunwaldzką i Konstytucji 3 Maja / Wojska Polskiego. Będzie to szybka linia zaspokajająca potrzeby komunikacyjne mieszkańców Wydrzan oraz Posejdonu. Zapewni bezpośredni dojazd zarówno do centrum administracyjnego, jak i do rejonu przygranicznego.
Kolejnym usprawnieniem jest bezpośrednie i szybkie skomunikowanie
Osiedla Zachodniego i praktycznie całej zachodniej części miasta z dzielnicą nadmorską. Uruchomiona zostanie linia 3, która pojedzie od granicy przy Garz (gdzie znajdują się m.in. duży kompleks rodzinnych ogrodów działkowych oraz popularny sklep przygraniczny) przez Osiedle Zachodnie i dalej ulicą 11 Listopada prosto do dzielnicy nadmorskiej – kończąc trasę w pobliżu uzdrowiskowej promenady i sanatoriów. Po zakończeniu budowy nowej ulicy łączącej ul. Uzdrowiskową z ul. Jachtową, linia wydłuży trasę do Kapitanatu Portu. Innymi słowy, mieszkańcy zachodnich dzielnic uzyskają bezpośredni dojazd nad morze i do strefy uzdrowiskowej, co było częstym postulatem (szczególnie dla seniorów oraz osób korzystających z zabiegów w Uzdrowisku Świnoujście). Linia 3 przejedzie przy tym przez przystanek Dworzec UBB (przystanek uznamskiej kolejki UBB oraz przystanek PKS Szczecin w kierunku Portu Lotniczego Szczecin - Goleniów), co ułatwi dojazd do tego dworca z osiedli – kolejny punkt wskazywany w ankiecie.
Linia 1 – połączenie wielu ważnych punktów
Ciekawą nowością w planowanym układzie jest linia 1, która będzie linią jednokierunkową okrężną. Jej trasa została tak pomyślana, by w ramach jednego kursu połączyć szereg kluczowych miejsc w Świnoujściu, co znacznie ułatwi poruszanie się bez przesiadek. Autobus linii 1 wyruszy z okolic granicy przy Ahlbeck (przy centrum handlowym), obsłuży Osiedle Posejdon (duże osiedle mieszkaniowe), pojedzie ulicą Moniuszki i Słowackiego przez Dzielnicę Nadmorską (obok promenady i wzdłuż Parku Zdrojowego), następnie skręci w głąb centralnej części miasta – przez ulice Narutowicza (szkoła) i Chopina dojedzie do Centrum. Dalej trasa linii 1 prowadzi obok szpitala (przystanek Chrobrego) po czym zawraca do centrum (Plac Kościelny) i jedzie ulicami Piastowską i Kościuszki (obok liceum ogólnokształcącego i szkół podstawowych), później ul. Matejki (Osiedle Matejki), dalej obok Urzędu Miasta, przez Dworzec UBB i powrót do punktu wyjścia przy granicy. Tak poprowadzona linia pozwoli mieszkańcom i turystom z Osiedla Posejdon szybko dojechać nad morze, do lekarza, dzieciom i młodzieży do przedszkoli i szkół. Linia 1 znacznie poprawi wewnętrzną komunikację na lewobrzeżu, łącząc punkty, które wcześniej nie były połączone bezpośrednio. W ankiecie wiele osób wspominało o potrzebie łatwiejszego dojazdu do instytucji rozsianych po mieście (szpital, szkoły, urzędy) – linia okrężna jest odpowiedzią na te oczekiwania, oferując wygodną podróż „jednym autobusem” bez konieczności przesiadania się na krótkich dystansach.
Linie testowe specjalne: szkolna i nocna – ukłon w stronę potrzeb mieszkańców wejdą na stałe
Już w lutym 2025 władze miasta wdrożyły pierwsze ze zmian – linię nocną N oraz linię szkolną 9, traktując je jako pilotaż i zapowiedź większej reorganizacji.
Linia 9 została uruchomiona z myślą o uczniach i ich opiekunach – kursuje w dni powszednie w godzinach dostosowanych do planu zajęć szkolnych. Trasa „dziewiątki” jest zaprojektowana tak, by objąć rejony wielu placówek edukacyjnych w centralnej części Świnoujścia. Co ważne, na trasie linii 9 dodano aż osiem nowych przystanków, zlokalizowanych tuż przy szkołach, przedszkolach i żłobkach – te przystanki wyznaczono właśnie w odpowiedzi na potrzeby zgłoszone przez rodziców. Linia 9 stała się tym samym wygodnym środkiem dowozu dzieci do szkół (m.in. jedzie ulicą Piastowską obok liceum, ul. Kościuszki przy szkołach podstawowych, a także obok przedszkola nr 10 przy ul. Monte Cassino). Dzięki tej linii najmłodsi pasażerowie mogą bezpiecznie dotrzeć na zajęcia, a rodzice zyskują alternatywę dla odwożenia dzieci samochodem. Linia 9 jest też jedynym sposobem na dotarcie komunikacją miejską do przedszkola integracyjnego oraz ZOD Fregata na ul. Bydgoskiej.
Z kolei linia nocna N, zapewnia transport pomiędzy lewobrzeżem a prawobrzeżem po godzinie 23:00, zastępując prom. Autobusy nocne kursują co godzinę i przejazd nimi jest bezpłatny dla wszystkich pasażerów, podobnie jak wcześniej przeprawa promowa. Działanie to nie tylko odpowiada na postulaty mieszkańców (bezpieczny powrót komunikacją z pracy lub z innych powodów w późnych godzinach), ale również pozwala racjonalizować koszty utrzymania przeprawy – kosztowne kursy niemal pustym promem, zastępuje tańszy w eksploatacji autobus, który spełnia tę samą funkcję. Dodajmy, że autobus nocny kursuje z przyczepą przystosowaną do przewozu jednocześnie 20 szt. rowerów.
Nowe przystanki
Wprowadzenie przebiegu linii nowymi trasami wymaga uzupełnienia mapy przystanków autobusowych. Komunikacja Autobusowa zaplanowała 7 nowych miejsc zatrzymania autobusów.
Na prawobrzeżu pojawią się nowe przystanki w Przytorze i Łunowie: Pomorska - Sucha i Pomorska - Sztormowa oraz przystanek Terminal Promowy przy ul. Dworcowej przy terminalu pasażerskim. Dla ujednolicenia zmienią się nazwy przystanków na Barlickiego Ekspedycja PKP (wcześniej Barlickiego NŻ), Ludzi Morza - Wrzosowa (Ludzi Morza NŻ), Mostowa - Pomorska (Mostowa NŻ) i Odrzańska - Osiedlowa (Odrzańska NŻ).
W lewobrzeżnej części miasta powstaną przystanki: Karsiborska - Steyera, Parkowa - Uzdrowiskowa, Fort Anioła oraz Jachtowa Marina. Aby ujednolicić na nowo nazwane będą przystanki Słowackiego - Chrobrego (wcześniej Grodek), Wielkopolska (Wielkopolska NŻ), Osiedle Zachodnie (Wielkopolska), Granica Garz (Grunwaldzka Granica), Granica Ahlbeck (Wojska Polskiego Granica).
-----
Planowane zmiany w układzie komunikacji autobusowej Świnoujścia w 2025 roku mają charakter kompleksowej reformy, która wynika bezpośrednio z analiz potrzeb pasażerów. Ankieta ujawniła oczekiwania mieszkańców, na które odpowiada nowy schemat sieci – integrując dwie części miasta, docierając do „zapomnianych” dotąd komunikacyjnie osiedli, zapewniając dogodny dojazd do placówek oświatowych i miejsc pracy.
Harmonogram konsultacji społecznych
Konsultacje rozpoczną się 26 maja. Tego dnia zespół konsultacyjny pojawi się najpierw na przystanku Zalewowa / Odrzańska w godzinach od 10:00 do 11:00, a następnie na przystanku Zalewowa / Sąsiedzka w godzinach 11:30–12:30. Wieczorem, od 18:00 do 19:00, odbędzie się spotkanie stacjonarne w Miejskim Domu Kultury w Przytorze.
Dnia 27 maja konsultacje będą prowadzone w godzinach 10:00–11:00 przy przystanku 1 Maja / Kościół, a następnie w godzinach 11:30–12:30 na parkingu przy "Rybaczówce". Wieczorem, w godzinach 18:00–19:00, zaplanowano spotkanie stacjonarne w MDK Karsibór.
W dniu 29 maja zespół konsultacyjny będzie obecny przy przystanku Mostowa / Brzegowa od 10:00 do 11:00, a następnie przy przeprawie promowej Bielik (Warszów) od 11:30 do 12:30. Wieczorne spotkanie odbędzie się w MDK Warszów w godzinach 18:00–19:00.
Konsultacje będą kontynuowane 31 maja – w godzinach 11:00–12:00 przy pętli autobusowej na Wydrzanach, a następnie od 12:30 do 13:30 przy przystanku przy wieży widokowej.
W niedzielę, 1 czerwca, w godzinach od 13:00 do 18:00, zaplanowano dłuższe, plenerowe konsultacje w okolicach ulicy Jachtowej, przy placu piknikowym.
Następnie, 2 czerwca, w godzinach 10:00–11:00 spotkanie odbędzie się przy przystanku na Osiedlu Zachodnim, a od 11:30 do 12:30 przy przystanku Toruńska / Kościół. Tego samego dnia, między 13:00 a 15:00, zaplanowano konsultacje stacjonarne w Centrum Handlowym Corso.
Dnia 3 czerwca konsultacje odbędą się kolejno: od 10:00 do 11:00 przy przystanku Osiedle Posejdon, od 11:30 do 12:30 na parkingu przy UBB, a od 13:00 do 15:00 w Centrum Handlowym Uznam.
Ostatni dzień konsultacji zaplanowano na 5 czerwca. Spotkania odbędą się: od 10:00 do 11:00 przy przystanku Matejki / 11 Listopada, następnie od 11:30 do 12:30 na Placu Słowiańskim, a zakończą się spotkaniem stacjonarnym w MDK przy ul. Matejki w godzinach 18:00–19:00.
Posejdon odcięty. Nowy plan kursowania autobusów to gniot, który uderza w ludzi starszych, niepełnosprawnych takich którzy skazani są na dojazd autobusami.
Jak mają być takie zmiany to lepiej niech Komunikacja Autobusowa w Świnoujściu nie robi żadnych zmian, ponieważ zamiast uławić mieszkańcom naszego miasta życie to je utrudni. Nowe pomysły są tak zaplanowane, żeby służyły wyłącznie turystom!
Jak można odcinać Posejdon od bezpośredniej linii wiozącej na dworzec?! Wszystkiego się spodziewałem, ale nie odcinania tysięcy ludzi od bezpośredniej linii autobisu wiozącego do węzła komunikacyjnego na prawobrzeżu!!
, 17:33:45] • [IP: 192.42.116.***] jeśli mieszkasz w Świnoujściu i tu płacisz podatki, możesz uzyskać Kartę Wyspiarza obniżającą cenę biletu do 1 zł.
Niestety, ale ta pani kierownik tej spółki, która to wymyśliła nie ma wykształcenia w tym kierunku… jak ktoś spoza Świnoujścia (w mieście dopiero od niedawna), przywieziony w teczce, bez wykształcenia kierunkowego ma ustalić sensowny rozkład jazdy? Wszystko na „chłopski rozum”… i tak to się żyje na tej wsi…
Dlaczego z os. Posejdon wg nowego schematu nie można dojechać do szkoły? Owszem, linia nr 1 zatrzymuje sie przy Sp1 na Narutowicza (po wczesniejszej wycieczce przez promenadę) ale tam chodzą dzieci do klad od 1 do 3!! Ktoś kto układał ten rozkład chyba nie wiedział, ze również na Witosa jest Sp1. Tak samo Sp 6 i dalej na Szkolnej Sp4, obok Cezit, Grodzka czy nawet dojazd na basen. Z Posejdonu brak szybkiego dojazdu do tych miejsc. Objazd przez całe miasto - serio? I jak ktoś zauważył, brak przejazdu przez tunel. Pewnie, mozna sie przesiąść, pod warunkiem, ze połączenia będą skomunikowane. A w to... szczerze wątpię. Uważam, ze autobusy powinny byc dopasowane do dzieciakow. One autem nie dojadą do szkoły, jak dorośli. Mogą isc na pieszo ale im się nie chce. Wiosną czy jesienią.. mogą wsiąść na rower, pod warunkiem ze nie pada... itp, itd.
To nie koniec zmian specjalistów i emerytki. Tak to jest jak chce się każdemu dogodzić a nie korzysta się z komunikacji na codzień. Płacz się dopiero zacznie.
Boziu, 4PLN za bilet... Kogoś równa wykręcił rak mózgu.
Moim skromnym zdaniem brakuje aplikacji SkyCash z tej korzystać można w całej Polsce opłacając bilety komunikacji miejskiej, bilety PKP, bilety lotnicze, parkingi i autostrady a tu jakaś dziadowska. Kolejna sprawa to to że autobusy powinny dojeżdżać do stacji PKP a nie jakieś spacery z Barlickiego zwłaszcza z wózkiem, dzieckiem i walizką no pomysłu to pozazdrościć kierowcą.Mało tego autobus stoi na postoju zamiast podjechać przy dworcu PKP na tyle odpowiednio by wszystkie osoby wsiadły spokojnie, to nie podjazd jest w momencie kiedy na tablicy jest czas odjazdu.Kierowcy niestety nie potrafią jechać płynnie szarpią pojazdem albo jadą jakby kartofle wozili Kolejna ważna sprawa to brak miejsc na postawienie walizek takie pojazdu w dużych miastach posiadają ale u nas oczywiście nie ma.Następna ważna sprawa kierowcy są utrzymywani z budżetu miasta i to zwykły potencjalny mieszkaniec utrzymuje ich. Więc oczekujemy komfortu jazdy.
I znów olano działki granica gartz.Czy tak ciężko puścić autobu na Wydrzany i spowrorem, a przy okazji żeby podjechał na działki granica?
Mnie brakuje i to bardzo aplikacji SkyCash w niej można kupować bilety w całym kraju, bilety parkingowe, i inne.Co do komunikacji trzeba pomyśleć by pasażer nie tuptał 200 czy 300 metrów by się przesiąść powinno to wszystko być płynne..I kolejna ważna sprawa na portalu FB wypowiadają się anonimowo kierowcy autobusów że pasażerowie mogą nie marudzić tylko maszerować do dworca PKP.Niech owi kierowcy pamiętają że pensja jest płacona z budżetu miasta a co za tym idzie to my mieszkańcy was utrzymujemy na tych posadach. ..
91-94-21 Brawo, to rozumna propozycja. Całkowicie się zgadzam!!
Widać totalną krytykę nowych tras.I słusznie.Bo to co stworzono, nad czym pracowano ponoć od dawna to totalne dno.Bo nie chodzi o to żeby coś zmienić na pokaz bo prezydentka obiecała ale o to żeby autobusy były naprawdę dostępne dla wszystkich tj. nikt nie był z nich wykluczony - zarówno dzieci jadące do szkół, starsi do przychodni, szpitala czy na cmentarz a pozostali np.do pracy.Wszyscy też muszą mieć dostępny autobus do PKP. Czy to naprawdę takie trudne? Chyba nie.To do roboty.
Ciekawa jestem czy kierowniczka UM i prezeska KA poświęciły czas, ale tak więcej troszkę niż pół godziny, na to żeby spróbować powiedzmy przez tydzień funkcjonować pozostawiając samochód w garażu i przesiadając się do autobusów. Wybrać kilka w ciągu dnia losowych pociągów i spróbować autobusem dostać się na dworzec/z dworca do domu. Pojechać do przychodni czy szpitala. Do sklepu. Do pracy. Może wtedy powstałoby coś choć trochę sprzyjającego niezmotoryzowanym mieszkańcom miasta. Problemem były zbyt rzadkie kursy autobusów - skoro można zrobić 9 (!) linii autobusowych to nie można było pomyśleć o częstszych kursach autobusów jeżdżących dotychczas? Autobusy jeżdżą puste bo niestety ale w większości nie są dostosowane do godzin pracy, nauki, pociągów.
To są chore pomysły! Dla komunikacji autobusowej priorytetem są zawsze najważniejsze węzły i trasy przez najliczniej zaludnione dzielnice. To zrobiono to jakaś kpina! Centralnym węzłem powinien być dworzec PKP, a kursy tak ustawione, by KAŻDY autobus zawsze przyjechał ok. 20 minut przed odjazdem KAŻDEGO pociągu. Jeśli tego nie wie nowa prezes, to niech szykuje się na błyskawiczne zwolnienie - nie nadaje się do tej roboty, no może kiblem Trzaskowskiego tylko zarządzać, ale i tam szybko pewnie papieru zabraknie. Kto miał pomysł na tak durny rozkład, gdzie nie będzie chętnych na autobus, i trzeba wszędzie będzie jechać swoim autem?
A dojazd pod prom i czekanie 40 minut pod promem, aby dostać się na dworzec to absurd.
Ludzie, dla komunikacji miejskiej dworzec to bardzo ważny punkt. Dużo ludzi tam dojeżdża każdego dnia. W nowym rozkładzie to jest kompletnie olane.
Brałem udział w ankiecie i wbrew temu co niektórzy tutaj piszą nowa numeracja linii jest na plus, jest bardziej czytelna i po prostu logiczna. Moim zdaniem przyjmie się. Największa wada to moim zdaniem tylko jedna linia dzienna do dworca PKP, która na dodatek omija najważniejsze i najbardziej zaludnione osiedla miasta. Aż prosi się by stworzyć linię z Posejdona przez Leningrad i os. Zachodnie do dworca (początek na Grottgera, potem w dół Wojska Polskiego do skrzyżowania z Matejki, potem przez 11 listopada/szkolna lub toruńska/szkolna na os. Zachodnie a następnie grunwaldzką na tunel). Taka podróż wcale nie trwała by długo a gromadziła by duże potoki pasażerów przecinając mocno zaludnione osiedla.
A na Konstytucji (przed Niedziałkowskiego) nadal NIKT tu przystanków nie zrobił a to błąd ! szczególnie dla osób starszych bo w tych blokach mieszka sporo osób wiekowych …. od strony Galeriowca jest nawet zatoczka i spokojnie autobus może tu wjechać - może Pan wice przewodniczący RM jako pracownik KA to uwzględni - zrobi dobrze i swoim wyborca oraz innym mieszkańca to naprawdę ważne miejsce i nie będzie miało dużego wpływu na ruch aut w tym miejscu - tylko po jednej stronie ! Sam schemat jest nawet dobry, dziwi tylko początek linii nr 3 od Kapitanatu Portu (3 może śmiało rozpoczynać kurs od Promu - ta linia jest bardzo ważna a odpowiednio rozreklamowana jeszcze po stronie dworca PKP bardzo odciąży ruch z promu (pieszy) który głównie to właśnie na Promenadę jest kierowany ! 3 to WAŻNA linia ! Od promu nie od Kapitanatu !Czas pomyśleć nad biletem turystycznym - czasowym po wejściu w życie tego schematu albo może przez sezon wozić ludzi bezpłatnie - przyzwyczaić i zachęcić !
07:53:30] • [IP: 89.151.19.***] Jak się czyta komentarze to dobitnie widać jacy debile mieszkają w Świnoujściu. [...] Brak myślenia jest bolesny skoro nie mogą pojechac pod prom i sobie przepłynąć. No ale świnoujskiej szlachcie trzeba dupsko pod same drzwi podnieść"●●● Ten. ..debil. ..?-użylem epitetu skierowanego do nas - namawia do przyjazdu NA PROM np.z Posejdonu i do czekania tam po poludniu np.30 minut lub 40 albo godzinę, gdy wróca rozklady promów sprzed maja -bo tyle wynosza wieczorem poza sezonem przerwy między kursami promow. Ten, mówiac delikatnie, niepelnosprawny umysłoo i moralnie osobnik chce tysiace mieszkancow zawrócić do ery BEZ TUNELU!
21:22- dziękuję za tę podpowiedź - dzięki lepszej rozdzielczości upewniłem się, że Z POSEJDONU USUNIĘTO AUTOBUSY JADĄCE PRZEZ TUNEL!! Cały obszar na pólnocny zachód od ul.Moniuszki obszar długosci 1300 m, szerokości ok.300 m, liczacy ok.2 tys. miszkańców jest wg tego planu POZBAWIONY połączenia bezposredniego z tunelem i prawobrzeżem - ludzie z ulic Bałtyckiej, Staffa, Roosevelta muszą maszerować 1 kilometr lub np.700 metrow do przystanku na ul.Moniuszki! PRECZ Z TAKIM IDIOTYZMEM, KTO TO WYMYŚLAŁ?!! Aktualnie aż DWIE linie łączą teren Posejdonu z dworcem PKP, Warszowem.
Po tej zaproponowanej reformie rozkładów jazdy autorstwa Joanny Agatowskiej jeszcze zatęsknicie za starym rozkładem jazdy. Będziecie prosić aby wróciły linie A iB.
Z tego wynika, że z ul Matejki gdzie mieszka kilka tysięcy mieszkanców Świno na dworac PKP się bezpośrednio nie dojedzie??
Komunikacja miejska stanie się prywatną taksówką dla turystów i gości hotelarzy. Przystanki od hotelu do hotelu. Mieszkańcy płacący podatki jak zwykle będą musieli radzić sobie sami. Nie o taką zmianę chodziło. Większość mieszkańców straci połączenie z dworcem PKP.
Jak się czyta komentarze to dobitnie widać jacy debile mieszkają w Świnoujściu. Ludzie nawet rozkładu nie potrafią czytać, czego od nich wymagać? Wszyscy teraz nagle jeżdżą na pociąg? Brak myślenia jest bolesny skoro nie mogą pojechac pod prom i sobie przepłynąć. No ale świnoujskiej szlachcie trzeba dupsko pod same drzwi podnieść.