„Ekonomizacja kultury i kulturalizacja ekonomii, jak pisze berliński filozof, wzmacniają się nawzajem. Zniesione zostają barykady między kulturą a komercją, sztuką i konsumpcją, sztuką i reklamą. Sami artyści ulegają presji budowania marki własnego nazwiska. Stają się konformistami rynku, chcąc się podobać. Kulturalizacja ekonomii dotyczy także sfery produkcji. Postindustrialna, niematerialna produkcja przywłaszcza sobie formy działalności artystycznej. Musi być kreatywna. Kreatywność jako strategia ekonomiczna dopuszcza jednak wyłącznie wariacje tego samego. Nie ma dostępu do czegoś zupełnie innego. Brakuje jej negatywności przerwania, która boli. Ból i komercja wykluczają się wzajemnie.”
Han, twierdzi że sztuka współczesna traci umiejętność „uwodzenia” widza, jak zauważa, "Dzieło sztuki znaczy więcej niż wszystkie znaczenia które można by z niego wydobyć"… jak pisze problemem dzisiejszej sztuki jest to, że ma ona tendencje do komunikowania z góry założonej opinii, przekonania moralnego lub politycznego, czyli do przekazywania informacji. W efekcie sztuka degeneruje się do roli ilustracji, a żadna niejasna gorączka nie determinuje procesu ekspresji…".
Niespokojna współczesność jednak przeczy „końcu historii” i stawia przed nami trudne pytanie, „Jak żyć w nihilizmie, jak w nim przetrwać? Oto pytanie, które nurtuje obserwatorów zachodnich społeczeństw, pozbawionych obecnie wierzeń (transcendentnych lub immanentnych), patrzących bez nadziei w przyszłość, wstydzących się własnej przeszłości, wyznających sprzeczne ze sobą kodeksy moralne." Trzeźwa refleksja Chantal Delsol, wyjaśnia tytuł zamierzonej wystawy, jej nieformalną formę i próbę zrozumienia znaczenia współczesnego radykalizmu w sztuce... (fragment tekstu kuratorskiego)
12 IV 2025 – 6 VI 2025
Galeria Sztuki Współczesnej ms44, Świnoujście
ul. Armii Krajowej 13
kurator Andrzej Pawełczyk
współpraca, Katarzyna Szeszycka, Klaudia Prabucka -
Katedra Malarstwa i Rysunku Akademii Sztuki w Szczecinie
Udział biorą:
Aleksandra Bek
Inez Dapszus
Ewa Gola
Adrianna Kawczyńska
Agata Kuzko
Klaudia Prabucka
Magdalena Myszkiewicz
Bartłomiej Otocki
Natalia Sara Skorupa
Katarzyna Szeszycka
Valeryia Zabello
Obraz, Klaudia Prabucka, więdnę przelana entuzjazmem, olej na płótnie, 145x 145, 2024
Już czas na zmianę Pawelczyka na jakiegoś innego zarządzającego ta galeria...w kółko te same nazwiska się pojawiają...jak nie Szleszycka to znajomi Szleszyckiej...miasto powinno bardziej promować miejscowych twórców, a jest ich sporo. Nie każdy jednak ma odwagę samemu wyjść ze swoją twórczościa i się promować. W tym powinno pomagać miasto
Do:124 Znasz się na sztuce, jak świnia na balecie
jeden coś tam paćka na płótnie drugi dorabia ideologię i jakoś się kręci
I to są prawdziwe poważne wystawy na wielkomiejskim poziomie, a nie jakieś pseudo atrakcje w sejfie muzeum
Te patałachy nawet języka polskiego nie znają.
Ręce opadają jak te trupy w wazonie kiedy wmawia się nam, że te bohomazy to sztuka. Podziwiam jednak autora (lub autorkę) zapowiedzi tego" wydarzenia - piękny pseudointelektualny bełkot - nie mam pewności czy wszystkie wyszukane zwroty są dla autora zrozumiałe bo przeciętny czytelnik nie jest w stanie doczytać do końca tej grafomanii.
Bełkot...
i Dwója za ortografię !! Nieuki.
Można namalować obraz ekstrementami, ale nie należy wmawiać ludziom, że to jet sztuka :)
I chcecie wmówić ludziom, że to jest sztuka? „Durny naród wszystko kupi”.