Nowa trasa w ciągu DK20, o długości 7,8 km, od południa ominie miasto oraz znajdującą się na zachód od niego miejscowość Rzęśnica. Realizacja inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic ma zakończyć się w 2029 roku.
Projekt i budowa
Przyszły wykonawca będzie miał za zadanie opracowanie projektu budowlanego, na co będzie miał 10 miesięcy. Następnie będzie uzyskiwana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Roboty budowlane mają potrwać 20 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
Kryteriami oceny ofert będzie w 60 proc. cena, w 30 proc. przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe i 10 proc. przedłużenie gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze.
Trasa obwodnicy
Obwodnica Złocieńca będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Droga od zachodu rozpocznie się rondem przed miejscowością Rzęśnica, następnie po około 200 m przejdzie wiaduktem pod linią kolejową nr 210 i po kolejnych 600 m przekroczy wiaduktem drogę powiatową do m. Kosobudy. Dalej droga będzie przez około 2 km biegła terenami polnymi, a następnie przez obszar leśny. Na przecięciu z ul. Żeromskiego zaplanowane jest skrzyżowanie (rondo), kolejne będzie na przecięciu z ul. Mirosławiecką. Następnie obwodnica zmieni swój przebieg na północno-wschodni, wychodząc z obszaru leśnego. Wiaduktami przejdzie nad ul. Piaskową, linią kolejową 410 i następnie mostem przekroczy linię kolejową nr 210 i rzekę Wąsawę. Obwodnica dalej będzie przebiegała na zachód od byłego wysypiska śmieci, aby włączyć się w przebieg DK20 w pobliżu istniejącej stacji paliw i skrzyżowania z drogą do Budowa (ul. Czwartaków), która zostanie nowym przebiegiem podłączona do ronda końcowego obwodnicy.
Obwodnica wyprowadzi tranzyt ze Złocieńca
Obecnie DK20 przebiega przez centrum miasta, a na trasie znajduje się wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. Ściany budynków na ul. Dworcowej są niemal na krawędzi jezdni. Bezpośrednio przy przejeździe kolejowym w Złocieńcu są dwa skrzyżowania drogi krajowej pod bardzo ostrym kątem, co powoduje problemy zarówno w komunikacji pieszej w mieście, ale również jest niekorzystne dla ruchu drogowego. Dlatego niezbędne jest powstanie obwodnicy miasta, która wyprowadzi ze Złocieńca ruch tranzytowy z DK20.
Zmniejszy się hałas i zostaną ograniczone inne negatywne oddziaływania ruchu drogowego w mieście. Zaplanowane rozwiązania komunikacyjne umożliwią powiązanie obwodnicy z ul. Piaskową, przy której są obiekty magazynowo-przemysłowe. Dzięki temu ruch do tego obszaru nie będzie musiał wjeżdżać do miasta. Znaczące korzyści odczują kierowcy, którzy nie będą już musieli przejeżdżać przez miasto, jadąc DK20. Obwodnica ominie również wieś Rzęśnica położoną bezpośrednio przed Złocieńcem.