POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [02.04.2025, 11:54:25] • Polska

20 mln powodów do dumy – ePłatności cieszą się coraz większą popularnością

20 mln powodów do dumy – ePłatności cieszą się coraz większą popularnością

fot. Organizator

Rośnie liczba należności urzędowych opłaconych w ramach usługi ePłatności. To wygodny sposób regulowania zobowiązań w stosunku do administracji samorządowej za pomocą kart płatniczych i BLIKA. Mimo że to dopiero pilotaż usługi, od momentu uruchomienia projektu, kwota opłaconych transakcji przekroczyła 20 milionów złotych.

Wygodnie i bez gotówki
ePłatności to usługa stworzona przez Centralny Ośrodek Informatyki, która umożliwia dokonywanie opłat urzędowych szybko, bezpiecznie i całkowicie cyfrowo, wprost z poziomu aplikacji mObywatel lub poprzez serwis mObywatel.gov.pl. To alternatywa dla tradycyjnych, często czasochłonnych, metod regulowania zobowiązań finansowych „w okienku”.

Program został pilotażowo wdrożony w maju 2023 r. Obecnie korzysta z niego ponad 60 gmin, a liczba ta wciąż rośnie. Od momentu uruchomienia usługi, dokonano transakcji na łączną rekordową kwotę przekraczającą wartość 20 milionów złotych, co przełożyło się na ponad 220 tysięcy płatności. „Ten imponujący wynik świadczy o rosnącym zaufaniu do tworzonych przez COI nowoczesnych rozwiązań cyfrowych dla urzędów i potwierdza, że Polska konsekwentnie zmierza w kierunku pełnej transformacji cyfrowej usług publicznych” – mówi Karolina Matysiak, Dyrektor ds. Rozwoju Usług Płatniczych w Centralnym Ośrodku Informatyki.

Dzięki ePłatnościom mieszkańcy pilotażowych gmin mogą łatwiej i szybciej załatwić sprawy urzędowe. Wszystko odbywa się bezgotówkowo i bez konieczności stania w kolejkach do urzędów.

System pozwala na regulację kilkunastu różnych zobowiązań, m.in. podatku od nieruchomości, podatku leśnego i rolnego od osób fizycznych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi czy łącznego zobowiązania pieniężnego. To użytkownik wybiera, gdzie i kiedy chce uregulować należność – ePłatności działają 24 godziny na dobę i można się z nimi połączyć z dowolnego miejsca. System pozwala też na pełną kontrolę zobowiązań urzędowych – umożliwia monitoring ich stanu, dostęp do historii oraz bieżących statusów transakcji.

Nowa jakość
Centralny Ośrodek Informatyki zapowiada dalsze prace nad rozwojem i udoskonalaniem usługi ePłatności, aby zapewnić jeszcze większą dostępność i wygodę dla użytkowników. Celem jest stworzenie systemu, który będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa i efektywności, przy jednoczesnym zachowaniu prostoty i intuicyjności obsługi.

W ostatnim webinarze o ePłatnościach, organizowanym przez COI, uczestniczyło kilkadziesiąt instytucji publicznych. Spotkanie to pozwoliło na wymianę doświadczeń oraz ukazało, jak dynamicznie rośnie zainteresowanie pilotażem usługi. Coraz więcej samorządów deklaruje chęć wdrożenia tego rozwiązania w swoich urzędach i rozszerzenia katalogu zobowiązań.

W odpowiedzi na szerokie zainteresowanie usługą, Centralny Ośrodek Informatyki planuje dodać kolejne formy zapłaty i prowadzi w tym temacie rozmowy. Oprócz tradycyjnych metod, takich jak BLIK i płatności kartą, mają zostać wdrożone m.in. Apple Pay i Google Pay. Już wkrótce pojawią się też możliwości uregulowania opłaty skarbowej oraz płatności w okienku.

Dodatkowo ścisła współpraca z partnerami, w tym z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Polską Fundacją Bezgotówkową i BLIKIEM oraz dialog z przedstawicielami urzędów publicznych w miastach i gminach, takich jak np. Złotoryja, Lublin, Poznań, pozwalają na ciągłe podnoszenie jakości świadczonych usług.

Karolina Matysiak zauważa: „ePłatności to fundament cyfryzacji administracji na poziomie lokalnym. Dzięki tej usłudze nasze samorządy dostają narzędzie, dzięki któremu stają się jeszcze bardziej efektywne i przyjazne dla obywateli”.

Wciąż można dołączyć do pilotażu
Urzędy zainteresowane udziałem w pilotażu ePłatności mogą dowiedzieć się więcej o usłudze podczas kolejnego webinaru, który odbędzie się już 8 kwietnia. W trakcie spotkania omówione zostaną najnowsze funkcjonalności oraz możliwości integracji usługi z urzędowymi systemami.

Szczegółowe informacje oraz instrukcje dotyczące udziału w pilotażu dostępne są na stronie: gov.pl/eplatnosci/jak-dolaczyc

Bogusław Krajewski
Specjalista ds. Komunikacji
Zespół Komunikacji Zewnętrznej


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ 8–9 października w Międzyzdrojach naukowcy, administracja ochrony przyrody i praktycy spotkają się, by omówić najważniejsze wyzwania: wdrażanie strategii ochrony różnorodności biologicznej do 2030 i Prawa Odbudowy Przyrody, ochronę ekosystemów morskich Bałtyku, presję turystyczną, monitoring oraz działania terenowe — od sukcesji po kontrolę gatunków inwazyjnych ■ Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Świnoujściu informuje, że w związku z budową sieci wodociągowej przy ulicy: boczna od Zalewowej, nastąpi przerwa w dostawie wody w dniu 08.10.2025r. Przewidywany czas przerwy w dostawie wody: 08.10.2025r. w godz.: 09.00 - 12.00. Obszar przerwy w dostawie wody: - ulica Zalewowa (na odcinku od ulicy Szmaragdowej do ulicy Pomorskiej), - ulica Szantowa, - ulica Spokojna, - ulica Gajowa, - ulica Odrzańska, - ulica Osiedlowa, - ulica Sztormowa Za utrudnienia przepraszamy i prosimy o ostrożną jazdę w rejonie prowadzonych prac ■ Władze Świnoujścia ogłosiły, że 4 października 2025 będzie „Dniem Świnoujścia” — ważna data w kontekście 80. rocznicy powrotu miasta do Polski oraz 35 lat samorządności. Mieszkańcy będą mieli okazję uczcić historię miasta, uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych, rekreacyjnych i okolicznościowych ■ Woda z wodociągu "Odra, Przytór Wydmy" znów zdatna do spożycia. Powiatowy Państwowy Inspektor Sanitarny potwierdził przydatność wody dla mieszkańców kilkunastu budynków. Poinformował o przydatności wody do spożycia z wodociągu publicznego „Odra, Przytór Wydmy”. Po przeprowadzonych badaniach laboratoryjnych stwierdzono, że jakość wody spełnia wszystkie normy określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017 roku. Decyzja dotyczy odcinka wodociągu zaopatrującego około 50 mieszkańców budynków przy ulicach Zalewowej, Zarzecze oraz Sąsiedzkiej. W szczególności mowa o adresach: ul. Zalewowa: nr 39, 39a, 39b, 41 (Piekarnia Mewa), 42, 42a, 42b, 42c, 42d, ul. Zarzecze: nr 1, 2, 2a, 8, ul. Sąsiedzka: nr 2. ■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■