Rozbudowa Terminala realizuje jeden z kluczowych celów Polityki Energetycznej kraju, mówiący o dywersyfikacji źródeł i kierunków dostarczania gazu ziemnego. Dzięki Terminalowi Polska ma możliwość sprowadzenia gazu z różnych stron świata w postaci skroplonej, a następnie po regazyfikacji przesyłania go gazociągami w głąb kraju i poza nasze granice. W 2015 r. przepustowość Terminala LNG w Świnoujściu, jako punktu wejścia do krajowego systemu przesyłowego, wynosiła 5 mld m sześc. rocznie. Natomiast od 1 stycznia 2025 r. moce regazyfikacyjne Terminala wynoszą 8,3 mld m sześc. i odpowiadają prawie 50 proc. rocznego zapotrzebowania na gaz odbiorców krajowych.
- Rozbudowa Terminala LNG w Świnoujściu to kolejny dowód na to, że Polska konsekwentnie realizuje swoją strategię dywersyfikacji dostaw gazu i wzmacnia swoje bezpieczeństwo energetyczne. Dzięki tej inwestycji stajemy się jeszcze bardziej niezależni, co ma kluczowe znaczenie w dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej. Terminal LNG w Świnoujściu, jako strategiczny element infrastruktury energetycznej kraju, otwiera dostęp do rynków gazowych i daje gwarancję elastyczności dostaw. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w realizację tego projektu za ich wysiłek i determinację w trudnych warunkach - mówi Marzena Czarnecka, Minister Przemysłu.
- Rozbudowa Terminala LNG w Świnoujściu to wynik długofalowej strategii państwa polskiego, której celem jest budowanie silnej, zrównoważonej i elastycznej infrastruktury energetycznej, zapewniającej dostawy gazu ziemnego do Polski z wielu alternatywnych źródeł i kierunków. Zbudowaliśmy mocne fundamenty dla bezpieczeństwa energetycznego polskiej gospodarki, która jest gotowa na wyzwania przyszłości, gotowa na adaptację do globalnych zmian branży energetycznej i rosnącą rolę odnawialnych źródeł energii – podkreśla Wojciech Wrochna, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
- Terminal LNG w Świnoujściu, polskie gazowe okno na świat, to istotny element realnej dywersyfikacji źródeł dostaw gazu do Polski. Dziś obiekt zyskał większe moce regazyfikacyjne i nowe funkcjonalności. Jesteśmy bardziej bezpieczni energetycznie i mamy dostęp do konkurencyjnych rynków gazu ziemnego na całym świecie. Inwestycja była realizowana w trudnych czasach pandemii i wojny za naszą granicą, dlatego dziękuję bardzo pracownikom GAZ-SYSTEM oraz instytucjom i urzędom, które brały udział w jej realizacji i doprowadziły do szczęśliwego finału – zaznacza Sławomir Hinc, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM.
Program rozbudowy obiektu był podzielony na dwa etapy. Pierwszy etap polegał na zwiększeniu parametrów pracy istniejącej instalacji regazyfikacyjnej dzięki m.in. zamontowaniu dwóch kolejnych regazyfikatorów SCV (ang. Submerged Combustion Vaporiser) i ciągu pomiarowego. W efekcie tych działań od stycznia 2022 r. Terminal mógł świadczyć usługi regazyfikacji o mocy na poziomie 6,2 mld m sześc.
W ramach drugiego etapu powstał trzeci zbiornik i drugie nabrzeże do rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG wraz z estakadą przesyłową, łączącą instalacje nabrzeża z nowym zbiornikiem. Zadaniem tych obiektów jest poprawa elastyczności pracy Terminala i zwiększenie zdolności operacyjnych m.in. odbiór większych wolumenów dostaw gazu LNG i bunkrowanie, czyli tankowanie statków gazem LNG bezpośrednio przy nabrzeżu. Dzięki wybudowaniu tych obiektów Terminal LNG w Świnoujściu osiągnął moce regazyfikacyjne na poziomie 8,3 mld m sześc. w skali roku.
Inwestorem budowy części hydrotechnicznej nabrzeża, czyli stanowiska statkowego, konstrukcji morskiej estakady przesyłowej i infrastruktury cumowniczej był Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Projekt rozbudowy polskiego Terminala znajduje się na europejskiej liście Projektów Wspólnego Zainteresowania (Project of Common Interest), która obejmuje inwestycje o szczególnym znaczeniu dla wzrostu bezpieczeństwa i stopnia dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego w Europie oraz te inwestycje, które przyczyniają się także do osiągnięcia unijnych celów w zakresie energii i klimatu.
Inwestycja związana z rozbudową jest dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w wysokości ok. 461 mln PLN.
Iwona Dominiak - Rzecznik Prasowy
Otwierać ulicę Ku-Morzu przybłędy!!
O!! To nie było blokady?panie radny Krzywda a gdzie pan jest?? Teraz już nie protestujemy??
Oprócz samych malkontentów jest jednak jeden zadowolony niezawodny zawodowiec od" staruszki i procesji" ha ha ha. Nikt nie pisze o pozytywach LNG a dla miasta o ogromnym podatku od w/w firmy i promującym to nasze małe miasto w Polsce i w Europie.
Klika.
No to dodatkowe prawie 20 baniek do kasy miasta wpadnie i razem będzie to za całość ok. 60 milionów rocznie.
Kacze jaja
Widzę że cala ekipa która obiecywała otwarcie ulicy Ku Morzu i dostęp do plaży na Warszowie spotkała się żeby się z nas mieszkańców pośmiać i udowodnić jacy byliśmy naiwni przed wyborami. Pozdrowienia dla zadowolonej z siebie Władzy.
A więc podatek od nieruchomości dla miasta, dopiero od roku 2026. Dlaczego tego nie napisano ?
będzie budowany 4 zbiornik i tak wszystkie prawie cały Miesiąc stoją puste
NIE WIEM CZY WIECIE, ŻE TRAMP ZAKOŃCZYŁ ZIELONY BURDEL NA TERENIE USA !! WYSZEDŁ Z POROZUMIENIA PARYSKIEGO. DOMAGA SIĘ OD EUROPEJSKICH NIEDOROZWOJÓW UMYSŁOWYCH ZNIESIENIA PODATKÓW EU ETS 2!! PRZEMYTNIKÓW LUDZI DO USA TRAKTUJE JAKO TERRORYSTÓW I WYSŁAŁ NA NICH WOJSKO!!. . ŻOŁNIERZE KTÓRZY BYLI PRZEZ BANDZIORÓW PRZYMUSOWO SZPRYCOWANI JADEM NIEWOLNIKA PRZYWRÓCENI ZOSTALI DO SŁUŻBY I USA WYPŁACI IM ZALEGŁY ŻOŁD!! KIEDY POLACY ZROBIĄ Z BANDYTAMI PORZĄDEK ?? GAZ Z USA PO ZNIESIENIU EUROPODATKÓW MA BYĆ TAŃSZY.
Czas drogę otworzyć a nie gupa palić.
A jakby tak rozbudowę terminala lng zakończyła sobie staruszka ? A to mogła być przecież wasza matka akurat ! Albo gdyby tak rozbudowę terminala lng zakończyła procesja ?
To ile co ROKU Wpadnie pieniądze do kasy Miasta??