POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [15.01.2025, 08:23:27] • Świnoujście

Prom kolejowy znowu kursuje między Szwecją a Polską

Prom kolejowy znowu kursuje między Szwecją a Polską

fot. Organizator

Rok 2024 był dla Portu Ystad udanym okresem, zwłaszcza, że może pochwalić się powrotem połączenia kolejowego z portem w Świnoujściu. Z kolei sztandarowa usługa szwedzkiego portu, czyli pasażerskie połączenia promowe ostatnio są powoli na fali wznoszącej. Nowy rok z pewnością przyniesie kolejne wyzwania dla tego portu z perspektywami.

Wiosną Port Ystad ogłosił ponowne otwarcie połączenia kolejowego z portem w Świnoujściu, stanowiącego jedyny działający korytarz kolejowy między Polską a Skandynawią. Po sześciu latach przerwy, wznowiono usługi przeładunku intermodalnego, dzięki któremu wagony kolejowe są ponownie obsługiwane dzięki jednostce M/F Polonia, obsługiwanej przez Unity Line. Uruchomienie połączenia stało się możliwe między innymi dzięki modernizacji i rozbudowie terminala promowego w Świnoujściu o infrastrukturę przystosowaną do obsługi transportu intermodalnego.

Otwarcie linii spotkało się z dużym zainteresowaniem, co potwierdziły liczne załadunki ad-hoc na promie. Z tego powodu istnieje duże przekonanie, że na rynku jest zapotrzebowanie na regularne usługi kolejowe.

Jak funkcjonuje połączenie kolejowe?
Prom Polonia jest na razie jedyną jednostką, na trasie Świnoujście-Ystad, przystosowaną do transportu kolejowego. Jeden z pokładów wyposażono w tory kolejowe, które bezpośrednio łączą się z szynami na terminalach w obu portach. Dzięki temu możliwe jest płynne przemieszczanie wagonów z lądu na prom i odwrotnie, bez konieczności dodatkowych przeładunków czy transportu drogowego. Droga manewrowa w Porcie Ystad, łącząca prom z siecią kolejową, ma tylko 200 metrów, co zapewnia płynność operacji w porcie. Prom zabiera także pasażerów oraz samochody osobowe i ciężarowe.

Prom kolejowy znowu kursuje między Szwecją a Polską

fot. Organizator

Prom kolejowy M/F Polonia codziennie kursuje między Świnoujściem a Ystad, a jego główny pokład oferuje 600 metrów torów kolejowych, z których 6 ma długość od 80 do 140 metrów, co pozwala na transport różnej liczby wagonów w zależności od ich wielkości i masy. Oznacza to, że M/F Polonia może jednorazowo przewieźć ekwiwalent typowego polskiego pociągu towarowego.

Ten skrupulatnie zaprojektowany system przynosi wiele korzyści zarówno operatorom, jak i portom. Gwarantuje szybki i efektywny załadunek oraz rozładunek, zwiększając przy tym bezpieczeństwo i jednocześnie zmniejszając koszty logistyczne. Ponadto jest to rozwiązanie niezwykle ekologiczne, ponieważ znacznie zmniejsza emisję CO₂ i redukuje obciążenia infrastruktury drogowej.

Sztandarowa usługa Portu Ystad
Port Ystad jest trzecim co do wielkości pasażerskim portem promowym w Szwecji, z około 3700 zawinięciami promowymi rocznie, przewożącymi 2,3 miliona pasażerów. Ruch promowy między Świnoujściem a Ystad został uruchomiony w połowie lat 60. XX wieku i do dziś jest najważniejszą częścią działalności portowej. Usługę oferują dwie polskie firmy żeglugowe – Polferries i Unity Line. Przepustowość portu jest wysoka, a po dużej rozbudowie portu w 2021 roku może sprostać parametrom większych statków. Warto wspomnieć, że latem do portu przypłynął także najnowszy statek Polferries, M/F Varsovia, czyli największy prom ro-pax na tej trasie, o długości 216,2 metra i szerokości 28,2 metra.

Prom kolejowy znowu kursuje między Szwecją a Polską

fot. Organizator

Co prawda obrót w serwisie do Polski wyniósł w zeszłym roku nieco ponad 200 000 naczep, co stanowi spadek w porównaniu z poprzednimi latami, ale w 2024 roku widać już tendencję wzrostową. Cały rynek przewozów promowych odnotował spadki w okresie okołopandemicznym.

– W ciągu ostatnich kilku lat obserwowaliśmy stagnację na rynku, głównie z powodu spowolnienia gospodarczego, zwłaszcza w sektorze budowlanym. Ostatnio jednak zauważyliśmy oznaki ożywienia rynku i mam nadzieję, że ten trend się utrzyma – mówi Erik Eskling Hansen, Business Developer w Porcie Ystad.

Plany na rok 2025 obejmują zwiększenie wolumenów u obecnych klientów i możliwe, że przyciągnięcie nowych linii promowych, ale także dalszy rozwój działalności w innych obszarach biznesowych portu: promowym, offshore i ładunków masowych. W II kwartale 2025 roku port odbierze dostawę nowego hydraulicznego żurawia do obsługi ładunków masowych przeładunku.

Prom kolejowy znowu kursuje między Szwecją a Polską

fot. Organizator

O Porcie Ystad
Port Ystad jest największym portem Szwecji pod względem ruchu promowego do Polski i na Bornholm. W porównaniu z innymi szwedzkimi portami, Port Ystad zajmuje trzecie miejsce pod względem liczby pasażerów promowych, piąte pod względem liczby ciężarówek i naczep oraz jedenaste pod względem całkowitej ilości tonażu towarów rocznie.

Od kilku lat port bije nowe rekordy w obsłudze połączeń na Bornholm. Pomimo pandemii w 2020 roku ustanowiono nowy rekord wszech czasów pod względem liczby samochodów osobowych obsłużonych na połączeniach promowych z Bornholmem.
Na początku 2021 roku Port Ystad otworzył dwa nowe nabrzeża do obsługi promów o długości do 250 metrów, co stwarza doskonałe możliwości zarówno dla obecnych, jak i nowych partnerów portu.

Prom kolejowy znowu kursuje między Szwecją a Polską

fot. Organizator

Więcej informacji:

LinkedIn portu (po angielsku): www.linkedin.com/company/ystad-hamn-logistik-ab-port-of-ystad

Erik Eskling Hansen
Business Developer


komentarzy: 14, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-14 z 14

Brawo • Niedziela [19.01.2025, 09:36:43] • [IP: 172.225.187.**]

Rekordowe przeładunki w polskich portach. Brawo PO

Gość • Czwartek [16.01.2025, 09:43:07] • [IP: 37.31.128.***]

2:14 •172.225.38.*** - Cytat:" Rok 2024 był rokiem odbicia i rekordowych przeładunków – oświadczył Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury. Tu zastrzeżenia zgłasza jednak opozycja, która pokazuje inne dane; ilościowe, obrazujące skalę przeładunków w tonach. Były minister gospodarki morskiej, Marek Gróbarczyk, mówi, że do roku 2023 przeładunki rosły. – Ten wzrost był imponujący. Doszliśmy prawie do 146 mln ton, by w zeszłym roku o 20 ton zmniejszyły się przeładunki w portach – zaznaczył Marek Gróbarczyk. Według wykresu, jaki zaprezentowali politycy opozycji, w 2024 r. w polskich portach przeładowano ponad 125 mln ton towarów. Andrzej Adamczyk, który kierował w przeszłości resortem infrastruktury, uznał ten wynik za porażkę. Liczył na więcej.' - Na wielkość nie 125 mln, ale proporcjonalnie na wielkość ok. 160 mln ton – powiedział Andrzej Adamczyk, poseł PiS, były minister infrastruktury.

Gość • Czwartek [16.01.2025, 02:14:15] • [IP: 172.225.38.***]

Rekordowe przeładunki w polskich portach. Brawo PO

Gość • Środa [15.01.2025, 20:43:31] • [IP: 89.151.17.**]

Ludzie obudżcie się jeszcze trochę a we własnym kraju będziemy parobkami dla Niemiec.

Gość x • Środa [15.01.2025, 19:36:41] • [IP: 176.221.124.***]

Gość • Środa [15.01.2025, 09:59:57] • [IP: 176.221.125.***] informacja ciekawa, ale co to jest okrent??!!

Gość • Środa [15.01.2025, 17:54:24] • [IP: 176.221.125.**]

Wszystko ładnie ale będzie jeszcze piękniej jak dacie BEZPOŚREDNIE połączenie z wyspą Bornholm. Jesteśmy miastem turystycznym to trzeba uzupełnić tą dużą lukę. Kołobrzeg zlikwidował takie połączenie, a takie jest duże zainteresowanie takim połączeniem.

Gość • Środa [15.01.2025, 15:04:49] • [IP: 176.221.124.**]

Z portem zrobią to samo co z morska stocznią.

Gość • Środa [15.01.2025, 14:51:34] • [IP: 37.248.171.**]

Po rządach PO terminal miał 800mln. długu i komisarza.Modernizację i rozbudowę terminala wykonano za rządów PiS. Teraz szkopy mają powody by się cieszyć. Bo poprzednio Tusk zlikwidował stocznie a teraz bierze się za porty.

Gość • Środa [15.01.2025, 11:38:20] • [IP: 176.221.124.***]

Pokład promu nie łączy się bezpośrednio z torami na nabrzeżu. Połączenie zapewnia element pośredni, w tym przypadku rampa wyposażona w system torowo-zwrotnicowy. Kto redaguje taki głupawe teksty?

Gość • Środa [15.01.2025, 11:26:09] • [IP: 37.248.177.***]

Jak się promy sprzedaje. to trzeba udawać ze wszystko ok

Gość • Środa [15.01.2025, 10:49:00] • [IP: 91.94.4.**]

Hectorrail to firma niemiecka, nie polska

Gość • Środa [15.01.2025, 09:59:57] • [IP: 176.221.125.***]

22 Marca 1939 r z z Berlina przez Garz pociągiem osobowym przyjechał Przywódca Nazistowskich Niemiec i Wysiadł na Stacji Kolejowej Basen Połnocny Przywitał sie z Wojskiem i Popłynał Okrentem Krigsmarine do Portu Kłajpeda na Litwie a 24 Marca Wrócił i Samochodem z Basenu północnego przyjechał na Plac Wolności tu z Balkonu przemawiał do Mieszkańców Niemieckiego Swinemiunde Powiedział Przestrzeń Zyciową będziecie mieli na Wschodzie na Gruzach Berlina Niemcy go przeklinali że tak dali sie nabrac temu Austriakowi

Gość • Środa [15.01.2025, 09:37:15] • [IP: 2.106.93.**]

Nie zapomnijcie dodać, że port oddaliśmy juź w ręce niemieckie

Gość • Środa [15.01.2025, 09:15:03] • [IP: 37.31.128.***]

A było do wojny połączenie kolejowe wyspy Wolin z wyspą Uznam. Wagony wjeżdżały na prom, który pokonywał podobny dystans jak Bielik i wjeżdżały na ląd ok.800 m od miejsca, gdzie zaczyna się na wyspie Uznam tunel, a dalej jechały albo do Berlina przez położony na pd.brzegu wyspy Uznam Karnin, albo przez teren zajęty dziś przez Leningrady, potem wzdłuż ul.Wojska Polskiego do Ahlbecku i dalej.

Oglądasz 1-14 z 14
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Drodzy Czytelnicy w Święta Wielkanocne – kiedy nad Bałtykiem pachnie wędzonką, a w domach rozbrzmiewa "Wesołego Alleluja!" – pragniemy Wam życzyć prawdziwego spokoju, rodzinnego ciepła i wiary, która rozświetla każdy dzień. Niech ta Wielkanoc będzie czasem pojednania, wdzięczności i dobrych rozmów przy wspólnym stole. Niech przyniesie pokój – w domach, w sercach, w naszym regionie. Z wielką sympatią – redakcja iswinoujscie.pl ■