Kiedy 30 czerwca 2023 roku otwarto tunel pod Świną, mieszkańcy odetchnęli z ulgą. Jednak z biegiem czasu okazało się, że nowa przeprawa zamiast rozwiązać problemy, przyniosła kolejne wyzwania. Tunel wciąż nie został przekazany miastu z powodu sporu z wykonawcą o dodatkowe około 200 milionów złotych. Jednocześnie poprzednie władze zostawiły miasto z ogromnym długiem, sięgającym 300 milionów złotych, plus ok 140 mln odsetek od emisji obligacji przez miasto z okresu 2019-2022 do spłaty w latach kolejnych. W tej sytuacji decyzje dotyczące sprzedaży promów stają się jeszcze bardziej skomplikowane.
Tunel otwarty, ale z problemami
Tunel działa „warunkowo”, ponieważ formalnie nie został odebrany przez miasto. Spór z wykonawcą o dodatkową zapłatę sprawia, że tunel pozostaje pod znakiem zapytania. Mimo że samochody mogą z niego korzystać, miasto nie ma pełnej kontroli nad jego eksploatacją. Co gorsza, jednojezdniowa konstrukcja tunelu niesie ryzyko długotrwałego zamknięcia w razie poważnej awarii lub poważnego wypadku czy pożaru.
Promy bez wsparcia finansowego
Po otwarciu tunelu Świnoujście przestało otrzymywać subwencje na utrzymanie promów. To dodatkowy cios dla budżetu miasta, które zmaga się z ogromnym zadłużeniem pozostawionym przez poprzednie władze. Promy kursują rzadziej – co 30 minut zamiast co 20 – z powodu braku funduszy na ich regularne naprawy i przeglądy.
Czy sprzedaż promów to ryzykowna decyzja?
Plany sprzedaży pięciu z ośmiu promów wydawały się logiczne w 2022 roku, gdy zakładano, że tunel rozwiąże problemy komunikacyjne miasta. Dziś sytuacja wygląda inaczej. W obliczu niepewności związanej z tunelem oraz braku subwencji, pozbycie się część promów może okazać się katastrofalne. Promy są jedynym zabezpieczeniem na wypadek długotrwałej poważnej awarii tunelu, a ich sprzedaż może skomplikować przejazd.
Nowoczesne rozwiązania czy cięcia kosztów?
Może przy okazji w przyszłości warto zainwestować w nowoczesne, tańsze w eksploatacji promy elektryczne, które mogłyby obsługiwać ruch pieszy, rowerowy i samochodowy w razie potrzeby? Dodatkowo, mocnego lobbowania budowy estakady w kierunku Polic do zachodniej obwodnicy Szczecina mogłoby uniezależnić Świnoujście od tunelu i przepraw promowych. Taka inwestycja skróciłaby czas dojazdu do Szczecina do 30 minut, wspierając rozwój miasta. Niestety zawsze znajdą się jacyś agenci którzy będą mówili dokoła że to za drogo lub niemożliwe.
Gość • Poniedziałek [16.12.2024, 23:53:11] • [IP: 89.151.19.***] No proszę jakie współczucia, wszyscy się na wszystkim znają. Po co pchała się do władzy, miała takie parcie z poparciem że aż przykro było patrzeć..Dobrze ta Pani wiedziała w co się pakuje i co tu współczuć.
Nie ma pieniędzy na utrzymanie promów nie ma pieniędzy na utrzymanie tunelu to ciekawe kto wybuduje i utrzyma estakadę do Szczecina przez zalew Szczeciński
Ad Gość • Wtorek [17.12.2024, 12:34:28] • [IP: 89.64.12.***]. Tak, pamiętam te czasy i przez kilka lat zamiejscowi płacili. Mam wrażenie, że dzisiaj możliwe byłoby wprowadzenie odpłatności za przewóz samochodów promami i to nawet dla wszystkich. Bo jest tunel. A odpłatność za tunel? Wolałbym, aby Świnoujście miało kontakt z Polską.
Kiedyś próbowano wprowadzić opłaty za promy, wtedy okazało siě, że jest to przedłużenie e65/ s3 - czyli jedyny dojazd do wyspy, który powinien być zagwarantowany i sfinansowany przez państwo. Ale to było w latach 80- tych.
Wypowiadają się tutaj wybitni fachowcy (od budowania babek z piasku na plaży). Czy naprawdę można być aż tak zaciętym i niemyślącym by nie użyć określenia tępym)? Trudno mi w to uwierzyć, ale ludzi, którzy mają jakieś pojęcie o sprawie to absolutnie nie słuchają.
To ile w końcu : 200 milionów czy 20 milionów, jak od zawsze głosiły inne redakcje i specjaliści z Urzędu Miasta.
PO Platforma zabrała pieniadze i wybudowała Tunel w Gdańsku
Gość • Poniedziałek [16.12.2024, 22:00:09] • [IP: 2.106.93.**] a Ty oczywiście znawcą jesteś i inżynierem. A może jak nowy dyrektor zarządu dróg? Pływałeś po wodzie, to i na podwodnych tunelach się znasz?
ŻDM i Żeglugi w Świnoujściu kto jest dyrektorem i jak został wybrany
Świnoujście ogłosi upadłość konsumencką i po sprawie
Stary człowiek miał w dupie postulaty budowy drugiej rury. A przecież maszyna już była, czyli znaczna część kosztów odpadła. Nawet gdyby druga rura miała być nieużywania przez kilka lat, to później przy względnie małym nakładzie środków byłoby możliwe jej przystosowanie do ruchu.Wykonawca domaga się dopłaty, a miasto nie domaga się kar umownych za opóźnienia? Coraz więcej informacji dowodzi, że stary człowiek był umoczony po same pachy. Jakie on miał interesy w tym, ze miasto podpisywało tak niekorzystne umowy?
Fajnie, że poruszone są te tematy. Lepiej późno niż wcale. Ale pod artykułem wypada się podpisać. Autor Gall Anonim? :)
Gość • Poniedziałek [16.12.2024, 12:41:28] • [IP: 185.210.37.**]Za to widać wolę z twojej strony, jakieś kłopoty z tarczycą może? Jak już rzucasz nazwiskami, to racz się przedstawić.
Komuś w redakcji coś się pomyliło, chyba nie 200 milionów tylko 20 milionów. Proszę to wyjaśnić !!
Autor artykułu to zapewne Pan A...S...
Współczuję pani Agatowskiej naprawdę. Taki syf dostała w spadku że aż przykro z czym się będzie mierzyła. I już wiadomo dlaczego ten stary dz…. Nie kandydował. Nasycili razem z Michalska i uciekł jak szczur z tonącego okrętu.
142**przez ten kanalik pływają promy?? Jakie czubku?? 5 osobowe?? Ta waszą tv republika powinna płacić szkodliwe za głupia nie i tak tępych wyznawców pislamu... Debile...
zezłomować, rozwiązać Żeglugę, zlecić przewozy jakiejś firmie zewnętrznej i będzie spokój
Tak, tunel rozwiazał problemy zmotoryzowanych, natomiast piesi i rowerzysci sa w czarnej dziurze. Jak kursuja autobusy kazdy widzi. I ostatni pociag ze Szczecina koło g. 20. Zyjemy dalej na odcietym od swiata zadupiu.
Zrubcie zrzutka z budżetu obywatelskiego
Drugą róre wybudować a jeden prom zostawić na wycieczki po porcie
No niestety, tunel to bubel budowlany. Miało być tanio, a wyszło jeszcze drożej, bo i promy i tunel trzeba utrzymywać. A kto wie ile ten tunel pociągnie.
Jak to jest ze w Polsce nic nie można zrobić dobrze? Nawet na Ukrainie gdzie jest wojna nie ma takiego bajzlu.
sprzedac na zlom
Jaka estakada, co wy bredzicie. Promy służą przede wszystkim ludziom dojeżdżającym do pracy czyli pieszym i rowerzystom, jak wybudowanie obwodnicy miało by to zmienić ? Potrzebne są małe promy na wzór dawnych filutków i tyle. Trzy rezerwowe Bieliki to aż nadto. Samochody do tunelu piesi na małe promili pasażerskie i po problemie.