iswinoujscie.pl • Poniedziałek [18.11.2024, 08:07:45] • Świnoujście
Czy infrastruktura dla elektryków przy sklepach będzie gotowa na czas?
fot. Sławomir Ryfczyński
Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, od 1 stycznia 2025 roku właściciele i zarządcy budynków niemieszkalnych z parkingami liczącymi więcej niż 20 miejsc postojowych są zobowiązani do zainstalowania co najmniej jednego punktu ładowania dla pojazdów elektrycznych. Dodatkowo, na co najmniej 20% stanowisk postojowych należy przygotować infrastrukturę umożliwiającą przyszłą instalację punktów ładowania.
W Świnoujściu zauważalne są pierwsze kroki w kierunku realizacji tych wymogów. Na parkingu przy Kauflandzie zainstalowano nową stację ładowania samochodów elektrycznych, która jednak pozostaje jeszcze nieczynna. Podobne instalacje, choć wciąż zasłonięte, pojawiły się przy Lidlu i Biedronce.
Niemniej jednak, na wielu innych parkingach niemieszkalnych w mieście nie widać żadnych działań w tym zakresie. Przykładowo, na parkingach przy Netto na ulicy Szkolnej, Stop Shop przy ulicy Kołłątaja czy kompleksie handlowym przy ulicy Wojska Polskiego, gdzie mieszczą się m.in. Biedronka, MediaExpert, brak jest oznak przygotowań do instalacji punktów ładowania.
Zbliżająca się zima oraz krótki czas pozostały do końca 2024 roku stawiają pod znakiem zapytania możliwość terminowego dostosowania infrastruktury do nowych przepisów.
W skali kraju infrastruktura ładowania wciąż jest niewystarczająca. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, na koniec września 2024 roku w Polsce funkcjonowało 7962 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, co stanowi znaczący wzrost, jednak nadal jest niewystarczające w porównaniu z liczbą pojazdów elektrycznych na polskich drogach.
Jednak sama obecność ładowarek to dopiero początek wyzwań – ważna jest ich odpowiednia moc oraz strategiczna lokalizacja.
Ładowarki przy głównych drogach i sklepach – szybkie ładowanie w trasie.
Eksperci podkreślają, że przy głównych drogach wjazdowych i wyjazdowych z miast, powinny być instalowane ładowarki o mocy minimum 150 kW. Tego typu urządzenia umożliwiają szybkie doładowanie samochodu elektrycznego – od 20% do 80% – w zaledwie 25-30 minut. Jest to idealne rozwiązanie dla podróżnych w trasie, którzy potrzebują szybkiego uzupełnienia baterii przed dalszą podróżą. Takie stacje powinny być priorytetem w planach rozbudowy infrastruktury ładowania w każdym regionie.
Ładowarki o niższej mocy – rozwiązanie dla dłuższych postojów
Natomiast ładowarki o mocy 11-22 kW, które pozwalają na uzupełnienie baterii w kilka godzin, znajdują zastosowanie w miejscach takich jak hotele, deptaki, centra miast czy niektóre parkingi publiczne. To idealne rozwiązanie dla osób spędzających więcej czasu w jednym miejscu, np. zwiedzających, nocujących w hotelach czy robiących zakupy w centrum miasta.
Poniżej przedstawiam orientacyjne czasy ładowania popularnych modeli samochodów elektrycznych przy użyciu ładowarek o mocy 11 kW oraz powyżej 140 kW. Należy pamiętać, że rzeczywisty czas ładowania może się różnić w zależności od specyfikacji pojazdu, stanu naładowania akumulatora oraz warunków zewnętrznych.
Audi e-tron 55 Quattro 95 KWh ładowanie 11 kW ~8,5 godziny, ładowania >140 kW ~30 minut (do 80%).
Tesla Model 3 Long Range 75 KWh ładowanie 11 kW ~7 godzin, ładowania >140 kW ~20 minut (do 80%).
źródło: www.iswinoujscie.pl
11:26:45] • [IP: 88.156.232.***] trzeba prosic Boga o upadek tej mafijnej organizacji, nowego Świętego Przymierza, czkawką powracającego po 200 latach
Po co komu elektryk w takim małym miescie? A jak sie dalej wypusci podczas zimy... i stanie w wielogodzinnym korku na autostradzie przy minusowej temperaturze to bateria sie szybko wyładuje i bedzie tragedia. Juz wiele osób zamarzło w elektrykach.
Naszym kosztem bogaczom kupującym elektryki lewicowa unijna egzekutywa funduje wszędzie darmowe ładowarki, a my potem nie mamy naszych miejsc parkingowych. I jeszcze za nie musimy im zapłacić, bo za takie parkingi i budowę ładowarek potem płacą albo mieszkańcy, albo sklepy które muszą doliczyć ich koszt powstania do cen produktów, a my przez to musimy płacić za towary drożej, koszt budowy ładowarki doliczyć muszą do każdej ceny towaru. Unijne lewackie ZŁODZIEJSTWO na rzecz lewackiej klimatycznej egzekutywy!
Już niedługo wchodzi nowe prawo - zakaz remontów samochodów starszych niź 15 lat. Brawo - lemingi zadowolone?
Jaja jak berety z tymi elektrykami.W obecnej formie rychło wyginą.
Elektryki się palą. To już przeszłość. Próbowali ale się nie udało.
Szwagier przywiózł z Amazonii dwie strętwy, w garażu ustawił wanienkę z wodą i do niej wpuścił te dwie strętwy, kable podciągnął do trafa i bezpieczników i ma darmowy prąd przez całą dobę, Nawet zatrudnił tę staruszkę od procesji która co 6 godzin tyczką posztura strętwy, i to one wytwarzają ekologiczny prąd. Nawet myśli aby jeszcze wyprowadzić gniazda do ładowania elektrycznych Tesli. Przez co ta stara żmija już nie będzie musiała doganiać wędrującej procesji po ulicach..💢💢💢
niestety jesteś w błędzie, energia między innymi bierze się z powietrza
nie ogłupiajmy się tymi elektrykami. Prąd nie bierze się z powietrza
śmiech na sali, że Polska jest aż tak zacofana, że teraz będzie stawiać na elektryki z których świat rezygnuje- np Musk już zapowiedział, że Tesla będzie przechodzić na wodór. Czerwone myślenie tego rządu jak i samorządu jest przerażające...
Ładowarki pozostania zakryte/nieczynne dopóki nie minie termin ich bezpłatnego używania w związku ze wziętym dofinansowaniem. Skończy sie ten okres to szybko zostną uruchomione jako płatne a tak to sklepom nie zależy by taxizłotówy czy bolciarze ładowali się tam za friko.
Jak zaczną sie pożary elektryków w garazach to firmy ubezpieczeniowe podniosą oplaty o kilkaset procent. Niektóre promy juz zabronily elektrykom wjezdzac na pokład.
Ciekawe czy na takim miejscu do ładowania w ogóle będzie mogła stać hybryda typu plug-in? To auto mające wtyczkę do ładowania akumulatora trakcyjnego i jednocześnie klasyczny bak paliwa, a co za tym idzie ma też rury wydechowe. Czy policja nie będzie się czepiać użytkowników takich aut jeźeli faktycznie będą tam stać celem naładowania baterii na dalsze jakieś 50-100 km jazdy bez spalania benzyny? Bo takie auta na benzynie rzadko jeżdżą, bo ich właściciele przeważnie tylko na dojazdy do ładowania mają benzynę albo na nieczęste dalsze eskapady.
12:41:41 Zakochany?
Takie zapalarki powinny być budowane poza obszarem miasta. Polska to biedny kraj, ludzie całymi latami spłacają kredyty na używane pojazdy samochodowe, a jacyś psychopaci chcą im je niszczyć w lochach na masową skalę.
Czym więcej" zielonej energii", a nawet niektórzy mówią" darmowej" - tym prąd elektryczny coraz droższy i droższy i jeszcze droższy.
Jak się jedzie autostradą to widać jak każdy elektryk jedzie 90KM/h i najlepiej za ciężarowym samochodem, pięknie ludzie dają się zmanipulować i wmówić sobie że to dla naszego dobra
Ta kupiłem elektryka żeby chronić środowisko a że prąd pochodzi z węgla to już nie ma znaczenia
PRZECIEZ JEST ZAKAZ WJAZDU AUTAMI NA BATERIE DO PODZIEMNYCH GARAZY, PARKINGOW TAK SAMO JAK AUT NA LPG.BARDZO DUZE PRAWDOPODOBIENSTWO WYBUCHU, POZARU, ZERO MOZLIWOSCI UGASZENIA. MUSI SIE POPROSTU WYPALIC.
cały świat odchodzi od elektryków a u nas moda nastała na elektryki też używane haha
12:41:41] • [IP: 176.221.124.***] też mam taką nadzieję. Juz Europa przestaje byc konkurencyjna na tle innych kontynentów.
Mam skromną nadzieję że prędzej niż później to drogie i energetycznie nieefektywne oraz szkodzące w ostatecznym rozrachunku ekoszaleństwo ''elit'' marksistowsko-masońskich zakończy się z wielkim hukiem.
TEN KTO ZARABIA NA, , PRADZIE, POWINIEN TAKIE INSTALACJE MONTOWAC I NA DODATEK PLACIC ZARZADCY PLACU ZA DZIERZAWE.
08:12:26] • [IP: 178.238.251.**] zmuszanie to stała polityka UE w ramach Zielonego bezŁadu
A co z infrastrukturą dla hydraulików i stolarzy? Elektrycy lepsi? Wyższa kasta? Infrastruktura dla wszystkich!!