POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [10.10.2024, 09:48:56] • Świnoujście

Rada tzw. terminalowa już działa. Spotkała się z ZMPSiŚ

Rada tzw. terminalowa już działa. Spotkała się z ZMPSiŚ

fot. Weronika Gocłowska/ZMPSiŚ

Rada Programowa tworząca analizę i ocenę skutków ewentualnej budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu rozpoczęła pracę. W ubiegłym tygodniu spotkała się z przedstawicielami Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Rozmawiano o celach i założeniach rady programowej oraz potencjalnej współpracy z Zarządem Portu Szczecin- Świnoujście.

W spotkaniu, które odbyło się w Szczecinie wzięli udział przedstawiciele Rady Programowej, w tym między innymi przewodniczący rady Ryszard Grobelny i burmistrz Międzyzdrojów Mateusz Bobek. Zarząd portu reprezentował wiceprezes Krzysztof Sadowski, wiceprezes Arnold Perepeczo i szefowa komunikacji Aneta Szreder - Piernicka.

Wybór celu pierwszej wizyty przez Radę nie był przypadkowy - rada od dnia ukonstytuowania deklaruje nie tylko pełną transparentność swoich działań, ale także liczy na dobrą współpracę z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Podczas spotkania poproszono między innymi prośbę o udostępnienie wszelkiej dokumentacji o idei budowy portu kontenerowego w Świnoujściu. Dokumenty przedstawione przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście mają posłużyć do analizy, którą przeprowadzi rada ekspertów powołana przez radę programową.

W miarę postępów prac rady, spodziewane są dalsze spotkania z przedstawicielami ZMPSiŚ, co pozwoli na rzetelną ocenę skutków inwestycji.

Samorządy z wysp Uznam i Wolin od wielu miesięcy zwracają uwagę, że w procesie przygotowania inwestycji całkowicie pominięto proces konsultacji tego projektu z lokalną społecznością. Istnieją także rozbieżności w opiniach co do oddziaływania potencjalnego portu kontenerowego nie tylko na bezcenną naturę wysp Wolin i Uznam, ale także na gospodarkę turystyczną, sektor usług, infrastrukturę komunikacyjną, czy życie lokalnych społeczności.

Z właśnie tych potrzeb powstała idea powołania niezależnego zespołu, który korzystając z pomocy ekspertów przygotuje do czerwca 2025 roku bezstronny raport w/w skutków.

Warto dodać, że lokalni samorządowcy cały czas oczekują, że przy dyskusji o lokalizacji nowego portu zostaną zastosowane nowoczesne, demokratyczne standardy oraz transparentne procedury, tak jak uczyniono to, gdy w Świnoujściu powstawał np. Terminal LNG.

O radzie programowej

Rada Programowa została powołana uchwałą Rady Miasta Świnoujście we wrześniu 2024 roku. W gronie rady znaleźli się przedstawiciele Świnoujścia (w tym przedstawiciele lokalnej społeczności i Rady Miasta), Gminy Międzyzdroje, Północnej Izby Gospodarczej i Świnoujskiej Organizacji Turystycznej.

Zespołem kieruje Ryszard Grobelny - ekspert wielu struktur samorządowych, m.in.: Związku Miast Polskich, Unii Metropoli Polskich.

Rada programowa ma na celu nie tylko analizę danych i dokumentów, ale również organizację konsultacji społecznych w formie warsztatowej, które pozwolą mieszkańcom na wyrażenie swoich opinii dotyczących planowanej inwestycji. Taki krok przyczyni się do większej transparentności procesu decyzyjnego oraz zbudowania zaufania między inwestorami a społecznością lokalną.

Wyniki prac eksperci przedstawią do 30 czerwca 2025 roku i na tej podstawie zostanie podjęta decyzja o organizacji potencjalnego referendum.

źródło: swinoujscie.pl


komentarzy: 59, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 59

Gość • Piątek [11.10.2024, 07:26:47] • [IP: 178.238.251.***]

JEST to w dużym interesie dla Świnoujścia, kraju i WIELKĄ konkurencją dla innych portów m.in. Niemieckich. Nie przeszkadza to w turystyce i dostępie do plaży ! Tylko mądrze to zaplanować. Od lat 70-tych obserwuję turystykę na plaży na Warszowie i oceniam za śladowe z niej korzystanie. Spójrzmy na porty i plaże w wielu krajach - widać rozwój, a my ciągle w tyle!

Gość • Piątek [11.10.2024, 07:19:51] • [IP: 188.147.76.***]

i co ta rada za dziala miasto w dlugach i bzdury wymysla, to nie rada bedzie robic projekt, to nie rada bedzie decydowac o budowie, to nie rada bedzie budowac, to na co nam ta rada, za duzo mamy pieniedzy czy juz stan kasy miasta sie poprawil co za dziadostwo co na to radni wsio ok, , , , , , , , , ,

Gość • Piątek [11.10.2024, 07:02:51] • [IP: 2.106.93.**]

Ile nas, mieszkańców, będą ci specjaliści kosztować?

Gość • Piątek [11.10.2024, 05:17:31] • [IP: 37.31.128.***]

Z portem CPK i rozwojem Polski jest tak, powstały rady komisje i rozmaite instytucje badające często zaawansowane inwestycje. Powstały po to aby kolejne miliardy podzielić między kolesiów.A, , portu. cpk i pińdzy ni ma i ni będzie"" . Tak mówią że kradli, ale dzielili się ze społeczeństwem, obecnie jest inaczej robią to samo a społeczeństwo ma g...wno a swoim wielbicielom dozujá, , , nienawiść''' jako, , karmę'''..

Gość Polak mały • Piątek [11.10.2024, 02:48:42] • [IP: 89.151.31.*]

"ekspert" Grobelny nie mający nic wspólnegpo z gospodarką morska ale za to stary UDek zblatowany z obecnym rządem przydaje tej radzie wiarygodności niczym dziadek Josef z Wermachtu Polskości Tuskowi... W mej ocenie postawienie Grobelnego na czele tej rady jest próbą wykręcenia się przez J.Agatowską & friends (LEWICI & PO) z obiecanego mieszkańcom Ś-cia referendum ws. budowy terminala kontenerowego

Gość • Piątek [11.10.2024, 00:52:16] • [IP: 78.30.99.***]

Głebokowodny terminal. A po co to komu? A nie można rozładowywać statków na redzie, tak jak tankowców z LPG? Kto bedzie ciągle pogłębiał dojście do portu, skoro Bałtyk go zamula i ciągle" dosypuje" piasek. Zobaczcie plazę, co rok jest większa, to prądy morskie robią robotę, a tu, grono wybitnych uczonych chce" kijem Wisłę zawrócić". Pecunia non olet

Gość • Czwartek [10.10.2024, 22:46:48] • [IP: 91.94.28.***]

Obecną pani płezydent jest za a nawet przeciw. Czemu nie zmienia tego przeciwko czemu tak mocno protestowała?

Gość • Czwartek [10.10.2024, 21:35:26] • [IP: 185.210.37.**]

Czy to rada ds.walki z alkoholem?bo widzę znawcę, kandydata, wice Szczodrego-ciekawe za ile na godzinę tam zasiada Ten wielki znawca??

Rejtan • Czwartek [10.10.2024, 21:33:04] • [IP: 91.94.21.***]

Polexit natychmiast.

Gość • Czwartek [10.10.2024, 21:08:38] • [IP: 89.151.30.*]

Oj znam te komisje w składzie. Najważniejsze to wypłata żeby była w terminie a w międzyczasie pogawędki o pierdołach i bzdetach.

Gość • Czwartek [10.10.2024, 21:03:38] • [IP: 176.221.125.***]

Gdzie ty masz jeden tor na trasie do Szczecina?

Gość • Czwartek [10.10.2024, 20:19:17] • [IP: 15.220.65.***]

Kolego Pani Prezydent, który wybudował hotel o jedno piętro za wysoki pewnie coś postawi w tym miejscu.

Gość • Czwartek [10.10.2024, 19:42:24] • [IP: 185.210.38.***]

Odłączyć port Szczecin od Świnoujścia! Dlaczego Szczecin nam urządza miasto i port? Dlaczego port Świnoujście nie może być samodzielny? Dlaczego Szczecin żeruje na naszym położeniu geograficznym i dlaczego oni wyciągają z tego ogromne pieniądze?

Gość • Czwartek [10.10.2024, 19:22:57] • [IP: 176.221.124.***]

Czy to aby pełny skład Rady?

Gość • Czwartek [10.10.2024, 19:19:41] • [IP: 176.221.124.***]

Ile te nasiadówki będą kosztować ? Niektóre nazwiska porażają.

Gość • Czwartek [10.10.2024, 19:09:32] • [IP: 176.221.124.***]

Kto opłaca ten kabaret do którego nawet pijaczek się załapał?

Gość • Czwartek [10.10.2024, 18:52:53] • [IP: 46.112.6.**]

Pisobolszewickie złogi usunięte?

Gość • Czwartek [10.10.2024, 18:52:52] • [IP: 62.69.252.**]

Jaki terminal, każdemu widły łopatę i działkę warzywną na wydrzanach niech naród sam się wyżywi

Gość • Czwartek [10.10.2024, 18:44:07] • [IP: 89.151.16.***]

Ta komisja weryfikacyjna dziwnym trafem składa się z samych przeciwników budowy terminala kontenerowego. Chodzi im tylko o tereny deweloperskie. I to cała filozofia.

Gość • Czwartek [10.10.2024, 18:40:34] • [IP: 185.53.147.**]

JIEDY WRESZCIE P PREZYDENT RP ODWOLA tuska i te jego wyglodniale sepy

Gość • Czwartek [10.10.2024, 17:38:08] • [IP: 188.147.68.***]

Obciążenie za powołanie tego grona i ewentualnego referendum winni ponieść pomysłodawcy z Warszowa.

Gość • Czwartek [10.10.2024, 16:37:13] • [IP: 37.248.171.***]

Pomyślcie o płatnych parkingach coś, to że, są one do utrzymywania porządku już wiemy,. tylko nie wiem co to znaczy opłata minimalna za parking, zebyście nie, , przekąbinowali''.

Gość • Czwartek [10.10.2024, 16:31:56] • [IP: 65.181.16.***]

Wystarczy zaprponowac tej komisji i najwiekszym przeciwnikom budowy terminala, lacznie z Pania Prezydent, ktorzy" troszcza" sie najbardziej o walory turystyczne i ekologie miasta aby powstala tam farma wiatrowa. Po ich reakci na taki pomysl oraz po uslyszeniu ich argumentow z pewnoscia przeciwko tej inwestycji zrozumiecie tak naprawde czyje interesy oini reprezentuja. Z pewnoscia nie mieszkancow, My mieszkancy mozemy sie spierac ale nie pozwolmy aby jakies typy z pod ciemnej gwiazdy, przywiezione tytaj w teczkach, mowili nam, jak ma wygladac Swinoujscie, Nasze dzieci, ktore maja jakies ambicje wogole nie wiaza palnow na pzryszlosc z tym miastem. Mariny na Basenie Polnocnym tez mialo nie byc, jakis typ przekonywal do tego, tlumaczac, ze marina jest juz w Trzebiezy. A chodzilo o nic innego jak o budowe kolejnych apartamentowco. Jask widac w kestii patodeweloperki na gruntach Swinoujscia, pomimo zmiany wladzy nic sie nie zmienilo. Nie mowiac juz o Niemcach, ktorzy nie lubia konkurencji, jesli chodzi o biznes

Gość • Czwartek [10.10.2024, 16:09:17] • [IP: 185.210.36.**]

ALBO RYBKA ALBO PIPKA! Otoczenie portowe i funkcja terminalu kontenerowego tworzy popyt na rozwiązania logistyczne i usługi. Z drugiej strony wpływa to na na punkty styku (interfejs) port-miasto. Te interakcje są monitorowane i badane na całym świecie. Także w Gdańsku i Gdyni. Z badań tych wynika, że globalny transport morski ma dominujący wpływ na port i relacje port-miasto. Z jednej strony rozwój usług logistycznych pozytywnie wpływa na rynek pracy i infrastrukturę transportową z którego korzystają mieszkańcy. Z drugiej strony wzrost wolumenu ładunków kontenerowych ma negatywny wpływ na obszar miejski. Następuje zagęszczenie ruchu, hałas, emisja zanieczyszczeń, wzrost przestępczości, . .. itp., itd. Tworzy to konflikt który miasto musi udżwignąć.

Gość • Czwartek [10.10.2024, 16:07:47] • [IP: 46.134.74.***]

Kandydat na prezydenta się załapał, którego podkablował ten z Przytoru, po imprezce i załamał karierę.

Oglądasz 1-25 z 59
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W Świnoujściu właśnie rozpoczął się przegląd 500 drzew rosnących w pasach drogowych, obejmujący ich inwentaryzację – obmiar, ocenę stanu sanitarnego oraz sporządzenie dokumentacji fotograficznej ■ Punkt zbiórki rzeczowej dla powodzian w sportowej MDK przy ul. Matejki 11 będzie działał w dni robocze od 8.00 do 14.30 do 30 września 2024 r. W celu pozostawienia darów należy najpierw zadzwonić pod nr telefonu 91 321 59 49. ■ AKTUALIZACJA KOMUNIKATU: Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świnoujściu potwierdził przydatność wody do spożycia z wodociągu „Granica-Wydrzany” na odcinku ul. Chrobrego obejmującym budynki przy ul. Chrobrego 19, 21, 26 i 28 ■