POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [27.09.2024, 09:45:10] • Świnoujście

Ryszard Grobelny pokieruje radą programową do spraw analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego

Ryszard Grobelny pokieruje radą programową do spraw analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego

fot. Urząd Miasta Świnoujście

Eksperci wypowiedzą się na temat analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego. Radą programową pokieruje Ryszard Grobelny - prezes Fundacji Miasto, powołanej przez Związek Miast Polskich do którego należy Miasto Świnoujście. Za powstaniem takiej rady zagłosowali wszyscy radni obecni na czwartkowej sesji rady miasta.

- Spełniamy obietnice. Wyniki prac rady będą także częścią przyszłej Strategii Rozwoju Miasta na kolejne lata. Chcemy to zrobić w oparciu o merytoryczne decyzje i przede wszystkim opinie mieszkańców. Bardzo dziękuję za zaangażowanie panu przewodniczącemu Ryszardowi Grobelnemu, burmistrzowi Międzyzdrojów Mateuszowi Bobkowi i wszystkim członkom rady – mówi Joanna Agatowska, Prezydent Miasta Świnoujście.
Rada wspólnie z ekspertami ma za zadanie przygotować i przedłożyć Radzie Miasta Świnoujście analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym dla Gminy Miasto Świnoujście w zakresie jego oddziaływania gospodarczego, społecznego, środowiskowego i transportowego.

- Rada Programowa będzie musiała zadbać o to, żeby ukazywały się informacje o jej działań. Powinny odbyć się prace warsztatowe z mieszkańcami, i zostać opracowany system konsultacji, nie poprzez zbieranie ankiet, bo to współcześnie się nie sprawdza, ale bardziej poprzez prace warsztatowe - uważa Ryszard Grobelny, przewodniczący rady.

Zarząd Morskich Portów Szczecin Świnoujście dysponuje analizami powstania terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Miasto wystąpiło o udostępnienie takich dokumentów.
 
- Trzeba zdawać sobie sprawę, że jest nierównowaga siły podmiotów. Z racji chociażby czasu i zaangażowanych środków. W związku z tym, jednym z istotnych elementów jest to, żeby przejrzeć te dokumenty, które istnieją. One były sporządzone w określonym czasie, coś się mogło od tej pory zmienić, na coś warto zwrócić uwagę. - Nasze ekspertyzy mogą trwać nie dłużej niż cztery miesiące. To dla ekspertów jest mało czasu, bo oznacza, że można bazować praktycznie tylko na danych istniejących, a trudno zrobić jakieś pogłębione badania. W związku z tym trzeba sobie zdawać sprawę z ograniczonych efektów takich działań - dodaje.

Planowany terminal ma obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach. 

- Usłyszałem, że port kontenerowy ma wygenerować 2000 nowych miejsc pracy. To brzmi dobrze, czy źle? Bo 10 lat temu to brzmiało bardzo dobrze. A dzisiaj? Dzisiaj jest pierwsze pytanie - skąd w ogóle będą ci pracownicy, bo raczej nie ze Świnoujścia. Biorąc pod uwagę, że Świnoujściu w tej chwili brakuje pracowników do zapewnienia tych funkcji, które już się realizuje. W związku z tym, to jest proste pytanie w takim istotnym aspekcie dla i gospodarki Świnoujścia, i dla społeczeństwa Świnoujścia - zauważa Ryszard Grobelny.
 
W Radzie Programowej będą przedstawiciele Prezydenta Miasta Świnoujście,  przedstawiciele Rady Miasta Świnoujście,  przedstawiciel Świnoujskiej Organizacji Turystycznej, przedstawiciel Północnej Izby Gospodarczej, przedstawiciel Zarządu Osiedla Warszów, przedstawiciel Gminy Międzyzdroje.

Rada Programowa przedłoży Radzie Miasta  do 30 czerwca 2025 r. analizę i ocenę skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu w zakresie oddziaływania gospodarczego, społecznego, środowiskowego i transportowego. Wnioski będą także zapisane w Strategii Rozwoju Miasta.

Wojciech Basałygo
Podinspektor
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych


komentarzy: 105, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 105

Gość • Środa [02.10.2024, 18:04:24] • [IP: 37.47.132.***]

Dlaczego brakuje w ogóle informacji o tym, że Grobelny to były prezydent Poznania, którego mieszkańcy pogonili ze stanowiska kilka lat temu za szowinizm i brak kompetencji! Czy to dobry kandydat na taką funkcję...?

Gość • Niedziela [29.09.2024, 11:15:04] • [IP: 46.113.12.**]

Więcej portu więcej pieniędzy dla Miasta. Więcej turystów mniej pieniędzy dla miasta same koszty po stronie mieszkańców.korki utrzymanie tunelu ciągłe inwestycje w zwiększanie i ilości wody wielka oczyszczalnia ścieków dla turystów zaśmiecanie miasta. Parki klomby promenady.płać i płacz. korzyści ZERO. A turyści kupują a tak w Galerii w Śecówkack.i tak kasa nas omijaj a koszty rosną. 🥳Ale co tam zróby piknik.

Gość • Niedziela [29.09.2024, 09:46:54] • [IP: 78.30.82.**]

TERAZ RADA PROGRAMOWA" WARSZTATOWO" PRZYGOTUJE MIESZKAŃCÓW DO PRZYJĘCIA" SŁUSZNEJ" ROZBUDOWY.

Gość • Niedziela [29.09.2024, 09:46:03] • [IP: 46.113.12.**]

A tak w ogóle Dla porównania, przeładunek kontenerów w porcie w Hamburgu wyniósł 1, 9 mln TEU w pierwszych trzech miesiącach 2024 r., co oznacza wzrost o 1, 1 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Tonażowo odnotowano wzrost o 0, 7 proc.

Gość • Niedziela [29.09.2024, 09:14:44] • [IP: 83.23.96.**]

To nie czasem spec typu poseł Zielińska

Gość • Niedziela [29.09.2024, 07:52:49] • [IP: 37.248.175.***]

Kolejna komedia czyli komisja kolejni eksperci kolejne pieniądze które można zarobić i to wcale nie małe pieniądze

Gość • Niedziela [29.09.2024, 07:49:11] • [IP: 37.248.175.***]

A co nas obchodzą Czechy dla mnie jest ważne bym mógł dojechać do Wrocławia i w Sudety a jak już Wrocław to autostrada i Górny Śląsk oraz Kraków więc przestań się martwić o innych martw się o siebie

nawigator • Niedziela [29.09.2024, 07:34:15] • [IP: 178.238.245.***]

zaczyna sie !! szkoda ze Atasiu Bareja juz w niebie bo by sie osmial i cos nakrecil, jak chcecie analizy to pogadajcie z zarzadca Brenenhaven oni wam powiedza jak to dziala i ile sie z tego ma a ze trzeba zbudowac to nawet petak wie no bo do gownianej wody po powodzi chyba nikt nie bedzie wchodzil choc o tym o dziwo nic sie nie mowi tylko o nie lowieniu ryb choc durni dalej na Marinie lowia !!

Gość • Niedziela [29.09.2024, 07:17:05] • [IP: 88.156.235.***]

Grupa osób 18 06 2016 podjęła dzieło uhonorowania braci Kaczyńskich zbudowaniem obok Terminala LNG im Lecha Kaczyńskiego Terminala kontenerowego im. Jarosława Kaczyńskiego. Dla najbardziej tępego elektoratu przygotowano propagandę o konkurowaniu z Hamburgiem, koniecznością pokazania Niemcom kto tu rządzi. Tępy elektorat uwierzył na słowo, nie skorzystał z internetu a stąd by się dowiedział, że na Bałtyku od lat Polska jest liderem. Potencjał przeładunkowy naszych terminali na koniec tego roku to 7 mln TEU. Największy na Bałtyku jest gdański Baltic Hub mogący przeładować rocznie 4, 5 miliona kontenerów jednostkowych TEU. 10 największych bałtyckich portów kontenerowych od 8 lat przeładowuje średnio ok 9 mln mając potencjał ok 24 mln TEU. Polskie terminale od 6 lat przeładowują ok 3 mln rocznie. Świnoujski terminal ma być dedykowany aglomeracji berlińskiej i w znacznym stopniu konkurować z Gdańskiem. Tępy elektorat nie lubi Niemca ale żąda budowy terminala dla ratowania gospodarki Niemiec.

Gość • Niedziela [29.09.2024, 04:38:16] • [IP: 5.173.24.**]

Ktoś poniżej napisał że prezydenta walczy o polską ziemię..Raczej o pozyskaną lub przydzieloną dla Polski ziemię, historia Świnoujścia to na przestrzeni wieków wielokrotna zmiana przynależności do różnych państw, obecnie Polski ale jak wiemy Rosja przestaje uznawać ustalenia po 2 wojnie..Tak że z tą ziemią to tak jak obecnie z prawem w Polsce, dzisiaj takie jutro owakie...

Gość • Niedziela [29.09.2024, 01:48:22] • [IP: 64.176.65.***]

Jak zaczęto rzucać czapkami w górę z okazji budowy S-3, to była fanfaronada, jacy to my silni i ważni, droga na południe Europy stanie dla nas otworem. Trasę zbudowano, dojeżdża ona do granicy z Czechami, a dalej szczera łąka aż po horyzont, nawet łopaty nie wbito. Podobno za 3-4 lata Czesi może zaczną jakąś ścieżkę będącą przedłużeniem trasy S-3 budować. Tak się załatwia u nas sprawy, w stylu huzia na Józia. Wiec którędy właściwie te kontenery pojadą ze Świnoujścia na południe, 2 miliony kontenerów łyknie Dolny Śląsk? Szczecin postarał się o komunikację do Gdańska i do Jakuszyc, ale nie ma dobrego połączenie z centrum kraju, tzn. Z Bydgoszczą, Warszawą i Poznaniem, To są kluczowe kierunki. Zamiast nich, mamy trasę szybkiego ruchu na czeską łąkę. A miał być handlowy, transportowy i turystyczny podbój rejonu morza Śródziemnego. Kosmos.

Gość • Sobota [28.09.2024, 21:15:09] • [IP: 31.0.75.**]

Port w Świnoujściu, który był jednostka wiodącą, czy nie jest teraz kilkoma spółkami?Czyli spółka w spółce?

Gość • Sobota [28.09.2024, 21:05:16] • [IP: 37.109.166.***]

Wszystko już dawno załatwione, więc to jakieś bicie pianki dla głodnego ludu.

Gość • Sobota [28.09.2024, 20:37:42] • [IP: 88.156.235.***]

Decyzja wcale nie jest ostateczna. Na razie podpisana jest tylko umowa przedwstępna z której strony postępowania mogą się wycofać. O tym, że budowa kolejnych polskich terminali budzi coraz większe wątpliwości świadczy zawieszenie projektu budowy Portu Centralnego w Gdańsku oraz już piąte przesunięcie terminu wyłonienia wykonawcy i operatora terminala w porcie zewnętrznym w Gdyni. Polska na Bałtyku jest potęgą. Nasze terminale na koniec roku osiągną zdolność przeładunkową 7 mln TEU a od 6 lat przeładowują ok 3 mln rocznie. Na całym Bałtyku od 8 lat przeładowuje się średnio ok. 9 mln TEU. Największym jest gdański Baltic Hub o możliwościach 4, 5 mln TEU.

Gość • Sobota [28.09.2024, 20:30:27] • [IP: 46.134.18.**]

Przecież chyba sobie jaja robici. Z Poznania wykopany, a teraz tu będzie robił bajzel. I co? Nie dość, że nie zna się na miastach portowych, to jeszcze postawi dookoła centra handlowe. Komuś się ostro odkleiło

Gość • Sobota [28.09.2024, 18:42:53] • [IP: 178.238.252.***]

PROSIMY O ZYCIORYS TEGO PANA, POWIAZANIA Z AFERZYSTA.JEZELI SIE POTWIERDZA TO BEDZIE TO ZMARNOWANA KASA!!OPAMIETAJCIE SIE!!

Gość • Sobota [28.09.2024, 18:03:10] • [IP: 178.238.247.**]

Zgadzam się, decyzja już zapadła i to na najwyższym szczeblu. Bez sensu będzie wyrzucanie, nie małych pieniędzy na ten projekt. Chyba, żeby chodziło o kumoterstwa i stworzenie sposobu zarobienia przez niektórych, dużych pieniędzy.

Gość • Sobota [28.09.2024, 17:09:38] • [IP: 88.156.235.***]

Jedynym nie podważanym argumentem za budową jest to, by obok Terminala LNG im Lecha Kaczyńskiego powstał Terminal kontenerowy im. Jarosława Kaczyńskiego i w ten oto sposób naród odda cześć braciom Kaczyńskim. Rozumiał to były prezydent Żmurkiewicz i jego otoczenie i stąd ich zachwyt nad projektem.

Gość • Sobota [28.09.2024, 16:07:37] • [IP: 88.156.235.***]

To bardzo interesujący przypadek. Najbardziej zagorzali przeciwnicy Niemców żądają budowy terminala dedykowanego aglomeracji berlińskiej i landom wschodnim oraz konkurencyjnego dla największego na Bałtyku terminala w Gdańsku. Nawet ruskie trole się w tym pogubiły i piszą wzajemnie sprzeczne treści.

Gość • Sobota [28.09.2024, 15:13:44] • [IP: 65.181.17.***]

Kampania wyborcza misi sie jakos zwrocic sponsomom, dobor wiceperezyndentow miasta i czlonkow twj smiesznej rady to nie przypadek. Dziwia mie tylko radni glosujacy za utworzeniem tej i jej skladem. Nie chodzi tutaj wcale o znajomosci gospodarki morskiej czy charakteru miasta portowego. Jak sie nie ma o sie lubi to bedziemy lubiec co sie ma.

Gość • Sobota [28.09.2024, 14:40:32] • [IP: 176.221.124.***]

Decyzje zapadły na górze, nic nie mamy do gadania, komisja to farsa.

Gość • Sobota [28.09.2024, 13:16:28] • [IP: 188.147.65.**]

Nie ma wody w mieście i kolejne aparta- mentowce nie są nam potrzebne!!

Gość • Sobota [28.09.2024, 12:43:56] • [IP: 37.109.165.***]

Decyzje zapadly Terminal Kontenerowy bedzie budowany. Rada ktora powstala zeby dac kase kolejnym spadochroniarzom bo przepracowac to sie nie przepracuja. prace zakoncza w maju 2025 jesli nie pozniej i kompletnie niczego nie uradza. a dlaczego nie uradza ano dlatego ze cala ta Rada jest zlozona z wybitnych specjalistow i analitykow w dziedzinie Portow Morskich. Nie wystarczy mieszkac w Swinoujsciu i cale zycie zwiazac sie z morzem treba miec doswiadczenie w radach nadzorczych fabryki gwozdzi i musztardy, trzeba byc dobrym znajomym krolika albo bobra.Ta Rada to kolejny dowod na to ze moje miasto jest w dobrych i czystych rekach.

Gość • Sobota [28.09.2024, 12:29:53] • [IP: 88.156.235.***]

Świnoujski port to duże terminale: LNG, Promowy, masowy węgla i rudy, zbożowy, wolnocłowy Europort, Instalacyjny wiatraków, paliwowy. Przeładowuje dwa razy więcej niż port w Szczecinie.

Gość • Sobota [28.09.2024, 11:36:19] • [IP: 77.111.247.***]

@ Gość • Sobota [28.09.2024, 11:04:36] • [IP: 185.210.38.***] Odłączyć port Szczecin od Świnoujścia. Dlaczego Świnoujście nie może być samodzielnym portem? To proste, Szczecin by wtedy padł na ryj.

Oglądasz 1-25 z 105
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Punkt zbiórki rzeczowej dla powodzian w sportowej MDK przy ul. Matejki 11 będzie działał w dni robocze od 8.00 do 14.30 do 30 września 2024 r. W celu pozostawienia darów należy najpierw zadzwonić pod nr telefonu 91 321 59 49. ■ AKTUALIZACJA KOMUNIKATU: Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świnoujściu potwierdził przydatność wody do spożycia z wodociągu „Granica-Wydrzany” na odcinku ul. Chrobrego obejmującym budynki przy ul. Chrobrego 19, 21, 26 i 28 ■