POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [12.09.2024, 09:46:09] • Świat

Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy - operatorzy gazociągów przesyłowych ukończyli wstępne studium wykonalności

Operatorzy systemów przesyłowych gazu (OSP) Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy, Polski i Niemiec (Ontras) zakończyli prace nad wstępnym studium wykonalności dla Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego (ang. Nordic-Baltic Hydrogen Corridor – NBHC). Ten ważny dokument, którego przygotowanie rozpoczęto w styczniu 2024 r., określa kluczowe warunki wdrożenia projektu, którego celem jest transport odnawialnego wodoru z Finlandii przez kraje bałtyckie i Polskę do Niemiec.

Studium określa ramy projektu obejmujące aspekty techniczne, prawne, organizacyjne i ekonomiczne niezbędne do realizacji Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego, który będzie odgrywał kluczową rolę w osiągnięciu celów Unii Europejskiej w zakresie dekarbonizacji dzięki wykorzystaniu wodoru wytwarzanego i przesyłanego na terytorium UE.

Region Skandynawii i Morza Bałtyckiego ma znaczny potencjał w zakresie wytwarzania wodoru ze źródeł odnawialnych, zidentyfikowany w ramach wstępnego studium wykonalności na poziomie ok. 27,1 mln ton (łącznie z morskiej i lądowej energii wiatrowej oraz energii słonecznej) do 2040 roku. Stwarza to duże możliwości dla budowy rynku wodoru i eksportu tego gazu do Europy kontynentalnej, czemu służyć ma projekt NBHC.

Przewiduje się, że do 2040 r. Korytarz umożliwi transgraniczny przesył nawet 2,7 mln ton odnawialnego wodoru rocznie. Wstępne studium wykonalności pokazało, że NBHC może być jednym z pierwszych działających transgranicznych wodorociągów w Europie. Planuje się, że połączenie będzie miało średnicę 1200 mm, długość ok. 2500 km i będzie wyposażone w kilka tłoczni.

„Nasz wspólny projekt przyczynia się do stworzenia podwalin dla rozwoju gospodarki wodorowej w sześciu państwach członkowskich Unii Europejskiej. Transgraniczna, organiczna współpraca między producentami, operatorami przesyłu i konsumentami będzie ważnym krokiem do osiągnięcia sukcesu transformacji energetycznej w Europie" – wyrażają swoje przekonanie partnerzy projektu.

„GAZ-SYSTEM nieustannie podejmuje działania mające na celu zbadanie możliwości realizacji projektów infrastruktury wodorowej i rozwoju rynku wodoru. Spółka jest aktywna nie tylko na poziomie krajowym, opracowując Wodorową Mapę Polski, ale także na arenie międzynarodowej. Ukończone wstępne studium wykonalności dla Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego ukazuje potencjał produkcji wodoru w regionie Morza Bałtyckiego i potwierdza potrzebę kontynuacji działań na rzecz wdrożenia projektu. Jest to o tyle istotne, że projekt korytarza może przyczynić się do transformacji energetycznej polskiej gospodarki poprzez ograniczenie emisji w sektorach trudnych do dekarbonizacji i przyspieszenia rozwoju infrastruktury wodorowej w Polsce" – powiedział Sławomir Hinc, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM.

Projekt Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego jest istotnym elementem umożliwiającym transformację Unii Europejskiej w kierunku zrównoważonego i zdekarbonizowanego systemu energetycznego, wspierającym cele klimatyczne UE i wzmacniającym regionalną współpracę w dziedzinie energetyki. Korytarz będzie stanowił znaczące wsparcie dla osiągnięcie celów UE w zakresie dekarbonizacji poprzez integrację odnawialnego wodoru w sześciu państwach członkowskich. Do 2050 roku, NBHC może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet o 37 milionów ton ekwiwalentu CO2 rocznie. Zwiększy on także bezpieczeństwo energetyczne i wesprze dywersyfikację źródeł dostaw energii w regionie i Europie, łącząc rodzimą produkcję wodoru ze źródeł odnawialnych z istniejącymi i nowymi ośrodkami popytu, a także przyczyni się do dekarbonizacji trudnych gałęzi przemysłu.

W kwietniu 2024 r. Komisja Europejska przyznała NBHC status Projektu wspólnego zainteresowania (ang. Projects of Common Interest – PCI) w ramach "Planu działań w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich dla wodoru" (ang. Baltic Energy Market Interconnection Plan in hydrogen - BEMIP Hydrogen). Status PCI zapewnia takie korzyści jak możliwość ubiegania się o dofinansowanie ze środków UE i przyspieszone procedury przyznawania pozwoleń. 

W oparciu o wyniki wstępnego studium wykonalności operatorzy systemów przesyłowych planują rozpoczęcie prac nad studium wykonalności obejmującym szczegółową analizę techniczną, komercyjną i ekonomiczną projektu, a także szczegółowe ramy czasowe realizacji Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego

Tutaj prezentujemy najważniejsze wnioski ze wstępnego studium wykonalności.

Iwona Dominiak
Rzecznik Prasowy


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■