POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [08.09.2024, 01:45:39] • Polska

Dysleksja u dzieci. Po czym ją poznać i co robić dalej?

Dysleksja u dzieci. Po czym ją poznać i co robić dalej?

fot. Organizator

Dysleksja to specyficzne zaburzenie rozwojowe, które dotyka zdolności czytania i pisania. Może mieć znaczący wpływ na rozwój edukacyjny i emocjonalny dziecka. W Polsce, podobnie jak na całym świecie, jest diagnozowana coraz częściej.

Dysleksja nie jest chorobą i nie ma związku z poziomem inteligencji – osoby z tym zaburzeniem mogą być nawet wybitnie uzdolnione w innych dziedzinach. Wczesne rozpoznanie objawów oraz odpowiednie wsparcie pedagogiczne są jednak kluczowe dla sukcesu dziecka w szkole i życiu codziennym.

Objawy

Objawy dysleksji mogą być różnorodne i zmieniać się w zależności od wieku dziecka. W przedszkolu mogą wystąpić problemy z rozpoznawaniem liter, trudności w rymowaniu słów czy opóźnienia w nauce mowy. W szkole podstawowej dysleksja objawia się problemami z nauką czytania – dziecko może mylić litery, mieć trudności z płynnym czytaniem, a także popełniać liczne błędy ortograficzne, mimo stosowania się do reguł.

– Często dysleksja u dziecka występuje w kilku wariantach jednocześnie. Dlatego bardzo ważna jest obserwacja dziecka, a kiedy rodzice lub nauczyciele zaobserwują u dziecka niepokojące objawy, powinni zgłosić się do poradni pedagogiczno-psychologicznej – wyjaśnia oligofrenopedagog Magdalena Paźniewska, specjalistka w dziedzinie dysleksji z Familijnej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej we Wrocławiu i ekspertka platformy poradnikowej #MAMYNATORADĘ, fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty. – Profesjonalna diagnoza jednoznacznie potwierdzi, albo wykluczy podejrzenia. W pierwszym przypadku, pomoże od razu opracować i wdrożyć rozwiązania, które pozwolą dziecku uniknąć w przyszłości wielu dodatkowych trudności i stresu.

Rozpoznanie

Zaburzenie to może mieć różne przyczyny, takie jak genetyczne predyspozycje, zaburzenia neurologiczne, a także czynniki środowiskowe, na przykład brak odpowiednich bodźców edukacyjnych we wczesnym dzieciństwie.

– Znane jest też pojęcie dysleksji nabytej. To sytuacja, kiedy zaburzenie pojawia się u dziecka, które wcześniej kłopotów z pisaniem, czytaniem i liczeniem nie miało. Zdarzyć się to może pod wpływem silnych emocji, traumy albo urazu – wyjaśnia Magdalena Paźniewska.

Im wcześniej zostaną podjęte odpowiednie kroki, tym większe szanse na złagodzenie trudności związanych z nauką. W Polsce diagnoza dysleksji jest możliwa dzięki specjalistycznym badaniom psychologiczno-pedagogicznym, które obejmują ocenę umiejętności czytania, pisania oraz innych funkcji poznawczych.

Jak podkreśla ekspertka fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty, ważne, aby rodzice i nauczyciele byli świadomi objawów dysleksji i zwracali uwagę na wszelkie niepokojące symptomy. Często jednak zdarza się, że trudności w nauce są bagatelizowane lub przypisywane lenistwu dziecka, co opóźnia diagnozę i odpowiednie wsparcie.

Wsparcie

Dzieci z dysleksją wymagają specjalistycznego podejścia edukacyjnego. Istnieje wiele metod terapeutycznych i dydaktycznych, pomagających pokonać trudności. Jednym z najważniejszych elementów jest indywidualne podejście do dziecka, dostosowanie tempa nauki oraz zastosowanie metod, które angażują różne zmysły w procesie nauki.

Rodzice odgrywają w tym procesie kluczową rolę. Od aktywnej współpracy z nauczycielami i specjalistami, po zapewnienie dziecku wsparcia emocjonalnego. Regularne czytanie razem z dzieckiem, ćwiczenia poprawiające koncentrację oraz motywowanie do nauki mogą znacząco wpłynąć na postępy dziecka.

Pamiętajmy, że dysleksja jest wyzwaniem, ale nie przeszkodą w osiągnięciu sukcesu.

Wiele znanych osób, takich jak Albert Einstein, Leonardo da Vinci czy Steven Spielberg, miało dysleksję, a mimo to osiągnęli oni wielkie sukcesy w swoich dziedzinach.

Podpowiedzi dla rodzica:

• Obserwuj dziecko pod kątem trudności w czytaniu, pisaniu, oraz zapamiętywania sekwencji, to mogą być potencjalne objawy dysleksji.
• Dostosuj metody nauczania do potrzeb dziecka, korzystając z podejścia multisensorycznego, które angażuje różne zmysły w procesie nauki.
• Utrzymuj regularny kontakt z nauczycielami i specjalistami, aby wspólnie opracować skuteczny plan edukacyjny.
• Zachęcaj dziecko do nauki i buduj jego pewność siebie, aby pomóc mu radzić sobie z trudnościami i rozwijać talenty.

Bartłomiej Dwornik
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■