NIK stwierdziła, że nadzór nad publicznymi szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi w trzech kontrolowanych miastach (Szczecin, Koszalin, Świnoujście) był nieskuteczny. Przyczyną były liczne błędy w weryfikacji danych zawartych w arkuszach organizacyjnych szkół oraz ich aneksach.
Nierzetelna weryfikacja dokumentacji
Kontrola wykazała, że wszystkie trzy miasta dopuściły do zatwierdzania nieprawidłowo opracowanych arkuszy organizacyjnych szkół, co było efektem nieskutecznego nadzoru. Dyrektorzy placówek nie uwzględniali w arkuszach organizacyjnych informacji o liczbie godzin pracy finansowanych ze środków Unii Europejskiej, rezerwy subwencji ogólnej oraz środków własnych, mimo że obligowały ich do tego przepisy. Ponadto w Koszalinie i Świnoujściu wykryto przypadki niewłaściwego ujmowania kwalifikacji nauczycieli (brakowało np. informacji o ukończonych studiach), co naruszało obowiązujące przepisy. W Koszalinie natomiast szkoły przetwarzały dane wrażliwe uczniów, co jest sprzeczne z RODO. W tym mieście oraz w Szczecinie wypłacono wynagrodzenia za zajęcia dodatkowe w sposób niezgodny z przepisami Karty Nauczyciela.
Pogarszające się wyniki egzaminacyjne
NIK wskazuje również na problemy z analizą i interpretacją wyników egzaminów ósmoklasisty w Szczecinie. Choć średnie wyniki uczniów tego miasta były na poziomie krajowym i przewyższały średnie wojewódzkie, to w niektórych szkołach odnotowano stałe pogarszanie się wyników. Mimo to, miasto nie poddawało tych danych wystarczającej analizie i nie formułowało wniosków do dyrektorów szkół w sprawach dydaktyczno-wychowawczych. W Szczecinie realizowano Miejskie Programy Jakościowe, które wiążą się z dodatkowym finansowaniem dla szkół, jednak ich efekty nie były oceniane, co utrudniało ocenę skuteczności wydatkowania środków publicznych.
Wyniki z egzaminów ósmoklasistów w Koszalinie były wyższe od średnich krajowych i wojewódzkich, natomiast w Świnoujściu sytuacja była bardziej zróżnicowana – wyniki z matematyki i języka polskiego były niższe od średnich, podczas gdy z języka angielskiego – wyższe.
Braki w informacjach o stanie realizacji zadań oświatowych
Wszystkie kontrolowane miasta terminowo przedstawiały Informacje o stanie realizacji zadań oświatowych, jednak dokumenty te zawierały istotne braki. W Szczecinie brakowało danych dotyczących organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Z kolei Koszalin przedstawił Radzie Miasta nieprawdziwe (z innego roku szkolnego) dane dotyczące wyników matur z języka polskiego, angielskiego, niemieckiego oraz matematyki za rok szkolny 2022/2023.
Problemy z finansowaniem dodatkowych zajęć
Choć miasta generalnie zapewniały szkołom wystarczające środki na realizację dodatkowych zajęć, to Szczecin był wyjątkiem. Sfinansowano tam zajęcia wynikające z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych jedynie dla niespełna 1% uczniów z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej, którzy mieli do nich prawo. Miasto nie zbierało danych, ile dzieci takiej pomocy potrzebuje.
Zaniedbane inwestycje
NIK wskazuje także na problemy związane z realizacją zadań remontowych i inwestycyjnych w szkołach. W Szczecinie na 130 zidentyfikowanych zadań, zrealizowano jedynie 52 (w 10 wybranych szkołach), co stanowiło zaledwie 29% wszystkich zadań. Z 78 niezrealizowanych, aż 45 wynikało z protokołów z kontroli okresowych, co stanowiło poważne uchybienie.
Wnioski
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami, NIK sformułowała szereg wniosków pokontrolnych. Obejmują one m.in. rzetelniejszą weryfikację arkuszy organizacyjnych, ustalanie wynagrodzeń nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami, dokładniejszą analizę wyników egzaminów oraz formułowanie do dyrektorów szkół wniosków w sprawach dydaktyczno-wychowawczych. Zalecono także zawieranie pełnych danych o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w informacjach o stanie realizacji zadań oświatowych oraz przekazywanie radom miast rzetelnych danych.
Wyniki kontroli jednoznacznie wskazują, że mimo zapewnienia odpowiednich warunków materialnych, nadzór nad szkołami publicznymi w kontrolowanych miastach wymaga znacznej poprawy. Przyszłe działania władz miejskich powinny skoncentrować się na eliminacji wskazanych błędów oraz na rzetelniejszym monitorowaniu sytuacji w szkołach.
Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin
widać wiadomości usuwane są. Czyli dużo było pisane o Dyźmie
Wyglądają na zmartwionych, choć wcześniej zawsze byli razem uśmiechnięci.
2+2=22 taki będzie poziom jak zlikwidują szkoły specjalne. Jeszcze paru drakquinów, tolerancja dla ludzi z zaburzoną tożsamością i mamy przyszłościowe, mądre pokolenie.
Zgadzam się z IP: 31.0.78.*** Masakra !! Ta nauczycielka uczy w SP nr 1. Słabo umie język polski!
Pani Stachow, Trutkowska, Arkuszewska, Przeradzka, Ćwikła, Malczewsska, to prawdziwe nauczycielki, powinny by stawiane jako przyklad szkoly na narutowicza.
Radomski jako przykład - chyba cię słoneczko przypiekło
A terazjest dobrze ?? Żeby zatrudnić Ukrainkę jako nauczyciela geografii ??kobieta od listopada w Polsce. To jest dopiero dramat
Co ma Paweł do wynikôw uczni. Nic. Chore pokolenie bezmòzgòw i żadna władza nie da rady. Jak słyszę pytania Jesiki i Brajana (mama i tata) to ręce opadają i mòzg się lansuje. Gdzie te czasy np. Pana Radomskiego z SP4? Tam madki nie dyskutowały, ale wychowano wspaniałe pokolenie bez 500 +. Kromka chleba z musztardą, 2 zł na loda i kiszona kapusta w pobliskim zieleniaku. I nikt nie dzwonił do mamy (sorki nie mamy telefonu) a i tak wp...el był po najbliższej wywiadòwce. To były czasy.
w naszym mieście to dużo jeszcze trzeba zmienić RODO dzieci o specjalnych potrzebach to tajemnica ale i pracowników też a są udostępniane wielu osobą.Brak jest kontroli osób które mają dostęp do danych zatrudnionych pracowników w danych placówkach. NIK powinien sprawdzać kompetencje osób zatrudnianych na dane stanowiska, bo z kadrą administracją to porażka w oświacie
Niemcy dyktują nam, jakiej historii mamy się uczyć.
Za czasów jak ta Pani po prawej była dyrektorem jednej ze szkół już było do poprawy
W Świnoujściu standardowo rączka rączkę myje nadzór urzędu nie istnieje skargi rodziców na placówki poszczególnych nauczycieli wychowawców i to bez znaczenia przedszkolnych czy szkolnych są zamiatane pod dywan.
Ciekawe jakie zostaną wyciągnięte teraz konsekwencje ? Po co stworzono twór CUW?? No i kiedy zostanie zlikwidowany? A nagroda-statuetka za szkolnictwo przecież była przed wyborami.Hipokryzja na najwyższym poziomie.Wstyd!
Wyniki niższe od średnich i to jest klu- zero podwyżek dla nauczycieli aż się wyniki poprawią
Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin
Widzę, że dużo komentarzy zostało usuniętych. Pewnie a dużo było w nich prawdy, a nie można obrażać elyt.
Niech nadzór nie myśli nad wynikami. Procenty to coś, co można wpisać i zmanipulować jak się chce. Po co egzamiy, procenty. Popatrzcie na empatię dzieci, młodzieży. Popatrzcie, że skaargi, z których wynikają później te procenty, to tylko liczby a nie samopoczucie, kontakty, możliwość uzyskania pomocy realnej, a nie papierowej gwarantowanej ustawami zupełnie nie idącymi za działaniem
Dyrektor wszkole jest od gospodarowania i zarzadzania finansami oraz nadzorem personelu pracujacego. Jak pracuje personel - widac jak sie chce to zobaczyc, nalzy chodzic po klasach i patrzec jak prowadzone sa lekcje. Kiedys takie inspekcje byly na porzadku w szkole nr 1.Widac bylo tez jacy sa uczniowie, ich zaangazowanie w lekcje lub nie.Nauczyciele wiecej od siebie dawali, nbylo to widac po klasie. Sami wykonywali gazetki, teraz maja to w ofercie od firm a nie ma checi powiesic.Prace plastyczne tylko kretki i kolorowanka, czyli rozwoj manualny zero. Taki dzieciak nic nie bedzie umial w przyszlosci, wyobraznia zerowa-taka przyszlosc.A kase kazdy chce bez wysilku
23:46:22] • [IP: 46.134.187.***] to zależy od was, uczniowie zabierający ten papier... W razie jego braku po kradzieży odsylam do listków figowych rosnacych na krzakach, tak po staropolsku się podcierajta
Co z laptopami dla uczniów IV klas
21:30:06] • [IP: 89.151.30.*] bzdurzysz. Lepiej przepracuj te swoje kompleksy i traumy ze szkoły na kozetce psychoterapeuty. Większość nauczycieli jest coraz bardziej upokarzana, bo dyrektorzy szkół coraz bardziej boją się rodziców, najbardziej roszczeniowej grupy społecznej. Kiedyś do głowy nie przychodziło, by zwykłe problemy rozstrzygać w sądach, dziś pieniaczy powstało sporo, pewnie dlatego, ze tatuś lub mamusia zamawiają autko, to je mają, zamawiają mebel, to je mają, zamawiają dziecko w próbówce, to je mają (choć - weźmy tę jedną sprawę - pozyskanie nasienia uwłacza godności mężczyzny), ale po drodze wyrżnęli jego braci i siostry, zawsze tak jest przy in vitro, giną embriony dla jednego wybranego)- zatem chcą mieć szkółkę wg marzeń... więc skarżą.
Mam znajomych wsrod nauczycieli. Łapali księgowość dwóch szkół na prawobrzeż, na wyspie Wolin na błędach, czyli jakby na kradzieży pieniędzy z kieszeni nauczycieli. Przyczyną niekompetencja, niedokladność a może... nie? Może jeszcze coś za tym się kryło.
I co, po takich fatalnych wynikach kontroli NIK naczelniczka wydzialu i dyrektorka CUW nadal pracują?
Czy papier toaletowy w szkołach będzie w tym roku?