POGODA

Reklama


Wydarzenia

Stanisław Możejko • Wtorek [17.04.2007, 14:29:52] • Świnoujście

Dlaczego tunel?

Dlaczego tunel?

fot. Sławomir Ryfczyński

Przeprawa promowa to zmora prześladująca tysiące mieszkańców Świnoujścia oraz przybyszów. Problemy związane z korzystaniem z Bielików dotarły już do urzędników warszawskich a nawet do Brukseli.

Każdego roku samochodów przybywa i żaden regulamin czy też świetlne tablice nie rozwiążą problemów związanych z funkcjonowaniem przeprawy promowej. Będą narastać będą konflikty na tym tle.
Już na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, gdy miasto przeżywało koniunkturę związaną z otwarciem przejścia granicznego, przewidywałem, że ten boom wkrótce się skończy a przeprawa promowa stanie się hamulcem rozwoju miasta. Rzeczywistość okazała się gorsza od przewidywań, bowiem antytunelowi lokalni politycy dominujący przez lata w Radzie Miasta nie mieli nic do zaproponowania w zamian, aby miasto mogło wygenerować odpowiednią ilość miejsc pracy i aktualnie mamy do czynienia nie z zastojem, ale z regresem. Bezdyskusyjnym świadectwem takiego stanu jest zmniejszanie się liczby mieszkańców miasta w ostatnich kilku latach. Czego nie zrozumieli lokalni politycy, zrozumiał Rząd RP, gwarantując pokrycie 85% kosztów budowy tunelu z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Dziś zalety wspaniałego, wyjątkowego położenia Świnoujścia niweluje komunikacyjny bezsens – PRZEPRAWA PROMOWA!
Koszty bezpośrednie i społeczne funkcjonowania przez kilkadziesiąt lat przeprawy promowej przekroczyły już kilkakrotnie koszt budowy tunelu.
Wystarczy policzyć: aktualnie roczny koszt utrzymania przeprawy promowej to 20 milionów złotych. Gdy przyjmiemy, że w związku ze wzrostem cen paliwa, pracy, remontów koszt ten będzie się powiększał o milion w okresie najbliższych dwudziestu lat, to łączne nakłady na eksploatację wyniosą w dwudziestoleciu 610 milionów złotych!
Gdy doliczymy niezbędne koszty inwestycyjne na odtwarzanie promów i przystani i tzw. koszty społeczne, to w dwudziestoleciu koszty przeprawy promowej znacznie przekroczą miliard złotych!

Nasz czas też kosztuje

Jak liczyć koszty społeczne związane ze stratą czasu na przeprawie promowej? Otóż zgodnie z urzędowymi wytycznymi do sporządzania studium wykonalności inwestycji drogowych, łączne koszty użytkowników infrastruktury drogowej stanowią sumę kosztów czasów podróży służbowych i niesłużbowych wykonywanych przez wszystkie kategorie pojazdów. Samochody dostawcze, ciężarowe średnie i ciężarowe ciężkie wykonują w 100% podróże służbowe. Z badań ankietowych wynika, że 25% podróży samochodami osobowymi odbywa się w celu służbowym, a 75% stanowią podróże niesłużbowe. W przypadku autobusu wszystkie podróże pasażerów tego środka transportu nie są związane z pracą. Dodatkowo przyjmuje się, że przeciętne zapełnienie samochodu osobowego wynosi 1,5 osoby, a na jeden autobus przypada średnio 12 osób na drogach zamiejskich i 30 w obszarach zurbanizowanych.
Oficjalne dane: średni koszt godziny służbowej w roku 2006 – 18,88 złotych i niesłużbowej – 5,00 złotych
a według prognoz w roku 2025 koszt godziny służbowej wyniesie – 39,06 złotych i niesłużbowej – 10,34 złotych. Gdy weźmiemy pod uwagę, że promami rocznie przeprawia się ponad milion pojazdów samochodowych i znacznie więcej mieszkańców i przybyszów, to koszty społeczne (czasu oczekiwania i przeprawy) są porównywalne z kosztami eksploatacji.

Nie stać nas na promy

Z niewielkim błędem możemy przyjąć, że całkowite koszty (eksploatacja + koszty społeczne) przeprawy promowej wynoszą aktualnie w skali roku 40 milionów złotych a w roku 2025 wyniosłyby 80 milionów złotych rocznie!,
Straty związane z utraconymi inwestycjami są właściwie niepoliczalne, choć można sobie wyobrazić, ze również są ogromne. To one powodują, że miasto się wyludnia. Jestem głęboko przekonany, że budowa tunelu nie tylko powstrzyma demograficzne wymieranie miasta ale wywoła trend odwrotny: tutaj będą się osiedlać młodzi ludzie w poszukiwaniu życiowych szans.

Wielkie szanse przed miastem

Nadchodzi niezwykła koniunktura dla miasta, bowiem nie tylko tunel ale również budowa gazoportu przyczyni się do rozwoju miasta. Obowiązujące rygorystyczne przepisy ochrony środowiska pozwolą na funkcjonowanie gazowego terminalu bez szkody dla turystyczno – uzdrowiskowej funkcji miasta.
W przeliczeniu na liczbę mieszkańców, Świnoujście będzie w najbliższych latach absolutnym rekordzistą
w dziedzinie wartości inwestycji. Obok przedstawiam tabelę projektów inwestycyjnych z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, dotyczących Świnoujścia, zatwierdzonych do realizacji przez Rząd RP. Istnieje jeszcze wiele innych programów unijnych, z których w najbliższych latach może czerpać miasto. Jednak nie będzie to łatwe, bowiem w naszym mieście niewielu jest fachowców, którzy potrafią
przygotować i pilotować projekty unijne. Aby wykorzystać te szanse, trzeba pokonać tą barierę.

indykatywny wykaz indywidualnych projektów dużych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (wyciąg)

Oś priorytetowa VII Transport przyjazny środowisku

182 Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu 120,00 2008-2011 Zachodnio-pomorskie Urząd Morski w Szczecinie

183 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński) - etap III, strona wschodnia i zachodnia (km 5.000-13.000) 51,50 2009-2011 Zachodnio-pomorskie Urząd Morski w Szczecinie
Oś priorytetowa VIII Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe

208 Budowa stałego połączenia - tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu 115,60 2009-2013 Zachodnio-pomorskie GDDKiA

Oś priorytetowa XI Bezpieczeństwo energetyczne
222 Budowa terminala do odbioru skroplonego gazu ziemnego na polskim wybrzeżu 400,00 2007-2010 Zachodnio-pomorskie PGNiG S.A.


komentarzy: 18, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-18 z 18

Gość • Środa [18.04.2007, 23:36:40] • [IP: 80.245.176.***]

To zdjęcie chyba pochodzi z plakatu" jasna strategia"

Gość • Środa [18.04.2007, 14:30:21] • [IP: 80.245.180.***]

Przestańcie gadać Wy wielcy POLITYCY tylko zaczynajcie działać w tym kierunku!! Zaraz nam przejdzie forsa koło nosa i tyle zobaczymy z TUNELU !!

Gość • Środa [18.04.2007, 12:25:09] • [IP: 217.97.199.*]

Panie M.myślę. że zbt długo pan pokazuje na czym pan się zna, Wystarczająco długo błaźni pan miasto i jego mieszkańców.Popatrz pan w lustro i wyrównaj pan to co pan miastu i jego mieszkańcom jest winien a na to panu życia zabraknie

Gość • Środa [18.04.2007, 11:20:07] • [IP: 192.168.100.**]

Potrzeba ludzi do kopania tunelu.Stachu do dzieła

Gość • Środa [18.04.2007, 09:22:14] • [IP: 217.97.193.***]

jak dla mnie to, mam w d.kto to doprowadzi do końca byle był ten upragniony TUNEL TUNELIK

Gość • Środa [18.04.2007, 09:06:48] • [IP: 80.245.176.***]

Nikt nie mówi że Możejko ma budować tunel. To nawet prawnie nie jest możliwe. Inwestor jest zewnętrzny pod patronatem miasta Świnoujścia- mówiąc ogólnie. To ma być opiekun, w jakimś sensie koordynator tej inwestycji. Decyzje musi podjąć Prezydent i Rada Miasta. Urazy do lamusa.

ŻUBR • Wtorek [17.04.2007, 23:43:31] • [IP: 212.160.162.**]

Niestety od kilku lat stwarzał wrażenie, że sie na czymś zna. A szczególnie nas budowie tunelu w Świnoujsciu i warunkach jego realizacjii. Tylko pozory i wykorzystanie materiałów opracowanych przez różne instytucje. Dodać trzeba, że wykorzystanie dla celów promowania własnej osoby, a nie realizacji tej ważnej inwestycji. Wystarczy przeczytać Jego wywody w tej sprawie. Pseudo wiedza, ogólniki, powtarzanie prawd oczywistych, wydumane wyliczenia, itp. Nie dajcie sie omamić. A Prezydent niech się bierze do roboty. Są w Polsce instytucje, które profesjonalnie potrafia przygotowć i poprowadzic takie inwestycje.

Gość • Wtorek [17.04.2007, 22:28:27] • [IP: 87.194.6.***]

Czy umiecie tylko szczekać zza krzaków? Nikt tak jak Możejko nie zna historii tej inwestycji ani warunków do jej przygotowania. Fakt,. ... facet nie lubi kompromisów ale dla dobra inwestycji wszystkie strony powinny znależć optymalną drogę dla rozwiązania komunikacyjnego problemu miasta. Bo karawana musi jechać dalej mimo, że się to niektórym nie podoba.

ŻUBR • Wtorek [17.04.2007, 20:59:21] • [IP: 212.160.162.**]

Trzymajcie Go z daleka od tej inwestycji. Wszystko spartoli. Na dodatek, skłuci Świnoujście z instytucjami w kraju i Brukseli. Tak jak to próbował przy budowie oczyszczalni ścieków i innych inwestycji miejskich. Całe szczęście, że jak sądzę, Prezydent robi sobie z niego kpiny. A On w to wierzy. Co za myślące spojrzenie. Poprzednia foto. była znacznie lepsza i bliższa prawdy.

Gość • Wtorek [17.04.2007, 20:28:04] • [IP: 80.245.186.***]

Stachu (ze aż tak sobie pozwolę) zakop toporek wojenny ze zmurek i do cholerki budujcie ten tunel, a nie łazicie po sądach. Z tego miastu nic nie przybedzie. Panie Mozejko ma pan szansę. wykorzystaj pan ją do cholerki jasnej!!

Gość • Wtorek [17.04.2007, 19:51:10] • [IP: 80.245.176.**]

Panie Stanisławie, tylko Pan może dac rade temu przedsiewzięciu, ale nie ze Żmurkiewiczem, bo on Pana chce się pozbyc z Rady. Te" tegie głowy" z magistratu ściemniały, że po sprywatyzowaniu komunikacji miejskiej, ta firma sama bedzie na siebie zarabiał. Jak widać administrowanie tą firmą, a nie zarządzanie doprowadziło do tego, że autobusy to złom, firma wysysa z budżetu miasta dodatkowe pieniądze i to nie małe, więc przekształcenie zakładu budżetowego w spółke prawa handlowego miało na celu jedynie zmianę organizacyjno-prawną po to, aby wyłączyć firmę z sektora finansów publicznych. Spółka wyłączona z sektora finansów publicznych nie podlega kontroli w zakresie finansów publicznychi z pewnością o to chodziło tym" tęgim. ... . .

Gość • Wtorek [17.04.2007, 19:48:37] • [IP: 88.156.235.***]

Czy to cały zakres wiedzy Możejki, którym tak się wszędzie chwali? Ten Tunel to brzytwa, której Możejko się uchwycił-licząc, że wyniesie go na urząd Prezydenta Miasta. Nie wyniósł raz, ani dwa, ani w trzecich wyborach i nie wyniesie w następnych. Ja chcę żeby Możejko odpłynął ze Świnoujścia najbliższym promem i nigdy tu nie wrócił. Nie wierzę w jego umiejętności, wizje i marzenia. Za to mam już dość obłudy, cynizmu, arogancji, chamstwa, pomówień, manipulacji i intryganctwa w jego wydaniu.

Gość • Wtorek [17.04.2007, 18:13:28] • [IP: 88.156.232.***]

Ten gościu potrafi tylko NISZCZYĆ! Zatem po co ta gadka o budowamiu. No chyba, że swojego wizerunku, bo statnio wszędzie Możej! Boję się konserwy ze szprotkami otworzyć!

Gość • Wtorek [17.04.2007, 18:01:27] • [IP: 80.245.176.***]

Nic z tego nie wyjdzie. Putin, as KGB na Niemcy ma takie wtyczki, że tak strategicznej inwestycji nie pozwoli wybudować. Stachu w tobie nadzieja!! Reszta jest. ..

Gość • Wtorek [17.04.2007, 16:28:55] • [IP: 217.97.199.*]

no nie! toż to zdjęcie wyborcze! Jakieś logo by sie przydało - np. kilof skrzyżowany z łopatą...

1392 • Wtorek [17.04.2007, 16:12:03] • [IP: 80.245.178.**]

Rozbawileś mnie :D - pozatym to panstwo daje ponad 70% na promy wiec nie mielismy nic do gadania z budowa tunelu. . Panstwo nie chcialo dac. Nie wymyślaj

Gość • Wtorek [17.04.2007, 16:00:07] • [IP: 217.97.193.**]

heeh zbudują go ale wzdłuż świny a koniec będzie w szczecinie

Julian • Wtorek [17.04.2007, 15:14:20] • [IP: 80.245.176.**]

Jaaaasne a jakie koszty społeczne ponoszą mieszkańcy dużych miast gdy stoją godzinami w korkach ?? Matematyka rodem z Klewek.

Oglądasz 1-18 z 18
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Policjanci z Komenda Miejska Policji w Świnoujściu w piątek otrzymali z rąk Komendanta Miejskiego Policji w Świnoujściu – insp. Jarosława Czaja przedterminowe akty mianowania na wyższe stopnie służbowe. Komenda Miejski Policji w Świnoujściu – insp. Jarosław Czaja w towarzystwie zastępcy, naczelników oraz kierowników wręczył policjantom akty mianowania na wyższe stopnie policyjne. Nominacje otrzymało czterech stróżów prawa z 44 Wysp: 2 w korpusie aspiranckim oraz 2 w korpusie podoficerów. ■ Miejska Biblioteka Publiczna im. Stefana Flukowskiego w Świnoujściu ma przyjemność zaprosić w dniu 27 listopada (środa) o godz. 17:00 – do Biblioteki Głównej (ul. Piłsudskiego 15) na spotkanie z popularnym i lubianym aktorem Robertem Gonerą. Wstęp wolny! ■ "UZDROWISKO ŚWINOUJŚCIE" S.A. uprzejmie informuje wszystkich swoich emerytów o zgłaszanie się do Zarządu Spółki przy ul. Nowowiejskiego 2 w Świnoujściu w celu pobrania świadczenia Świątecznego. Kontakt telefoniczny: 91 321 44 47 ■ Miejska Biblioteka Publiczna im. Stefana Flukowskiego w Świnoujściu ma przyjemność zaprosić w dniu 15 listopada (piątek) o godz. 17:00 - na spotkanie z aktorką Marią Pakulnis połączone z prezentacją książki pt.:"Moja nitka". Prowadzenie red. Marcin Michrowski. Wstęp wolny! ■