Umowa roczna przewiduje w ramach rozkładu jazdy 2008 / 2009 wykonanie pracy eksploatacyjnej w wielkości 5,839 miliona pkm (pociągokilometrów), co stanowi wzrost w stosunku do okresu 2007/ 2008 o ok. 0,2 mln pociągokilometrów czyli blisko 3,5 %. Osobowe przewozy kolejowe to potrzebna ale jak się okazuje nierentowna obecnie działalność. Aby utrzymać dotychczasowe i wprowadzać konieczne dodatkowe połączenia, władze województwa zdecydowały się pokryć powstały wyniku prowadzonej przez spółkę działalności deficyt wynoszący 45 623 720 zł. Do tegorocznego rozkładu jazdy wprowadzono niewielkie zmiany, których celem jest poprawa oferty przewozowej. Zmiany mają dostosować godziny i terminy kursów do rzeczywistych potrzeb mieszkańców. W poszukiwaniu oszczędności przewoźnik planuje ograniczenie kursów na trasach, które wykazują minimalne zainteresowanie podróżnych. Kolejnym pomysłem jest wprowadzenie w wybranych miejscach przystanków „ na żądanie”. PKP „Przewozy Regionalne” deklarują także organizację nowych przystanków zgodnie z sugestiami szkół i samorządów lokalnych.
Mimo starannej analizy połączeń pod kątem możliwych oszczędności, w stosunku do roku 2006 praca eksploatacyjna kolei w województwie wzrasta w roku bieżącym o 43 %. Dyrekcja przewoźnika przewiduje, że do końca 2009 r. Z kolejowych przewozów regionalnych skorzysta u nas ok 8 milionów osób. W ramach podpisanej umowy PKP PR planuje m.in. zakup nowoczesnego taboru. Inwestycje obejmą także odcinki trakcji wymagające pilnego remontu.