Wydarzenia
iswinoujscie.pl • Czwartek [04.07.2024, 18:08:54] • Świnoujście
Tunel w Świnoujściu. Prosimy o niepalenie
![Tunel w Świnoujściu. Prosimy o niepalenie](https://iswinoujscie.pl/im/artykuly/82166_04072024.jpg)
fot. Sławomir Ryfczyński
Tunel w Świnoujściu, choć miał być przełomowym rozwiązaniem komunikacyjnym, budzi mieszane uczucia wśród użytkowników. Wjeżdżając do niego, wielu kierowców czuje się jak za dawnych lat, kiedy to kawiarnie i restauracje były zadymione od papierosowego dymu. Dzisiejsza technologia i standardy zakładają czyste powietrze i komfort podróży, jednak w tunelu często panuje dusząca mgła spalin, która przypomina dawne czasy i lokale przed wprowadzeniem zakazu palenia w miejscach publicznych, czyli jedną wielką papierośnicę.
Zadymione Wspomnienia
Kiedyś wchodząc do kawiarni czy restauracji, można było się spodziewać gęstej chmury dymu papierosowego. Współczesne standardy i zakazy palenia sprawiły, że lokale te stały się przyjemne i klarowne. Niestety, tunel w Świnoujściu zdaje się być wyjątkiem od tej reguły. Widoczność często jest ograniczona przez gęstą mgłę spalin, co wywołuje wrażenie, jakbyśmy znajdowali się w dawnej, zadymionej palarni.
![Tunel w Świnoujściu. Prosimy o niepalenie](https://iswinoujscie.pl/im/artykuly/82166_040720241.jpg)
fot. Sławomir Ryfczyński
Problemy z Wentylacją
System wentylacyjny tunelu teoretycznie powinien zapewniać czyste powietrze, ale rzeczywistość bywa inna. Kierowcy często skarżą się na zadymienie i nieprzyjemny zapach, co potęguje wrażenie przebywania w "papierośnicy". Motocykliści i kierowcy samochodów bez dachu są szczególnie narażeni na dyskomfort, a niekiedy nawet na zagrożenie zdrowia.
Bubel Inżynierski?
Niektórzy mieszkańcy sugerują, że problemy tunelu to wynik błędów konstrukcyjnych. Mimo że wentylatory są zainstalowane, ich działanie jest kosztowne i nie zawsze skuteczne. Koszty eksploatacji, szczególnie energii elektrycznej potrzebnej do pracy dużych wentylatorów, mogą tłumaczyć ich sporadyczne uruchamianie.
Miasto Świnoujście wydało oświadczenie dotyczące wentylacji tunelu:
"System wentylacyjny w tunelu Świnoujście został zaprojektowany zgodnie z najwyższymi standardami. Regularne kontrole jakości powietrza potwierdzają, że poziom zanieczyszczeń mieści się w dopuszczalnych normach. Intensywność ruchu i specyficzne warunki atmosferyczne mogą jednak powodować okresowe pogorszenie jakości powietrza. Pracujemy nad udoskonaleniem systemu wentylacyjnego, aby zapewnić jak najwyższy komfort użytkownikom tunelu."
Tunel w Świnoujściu, choć jest niezbędnym elementem infrastruktury miasta, być może wymaga pewnych udoskonaleń. Jakość powietrza może przypominać dawne czasy, gdy kawiarnie były zadymione, co jest nieakceptowalne w dzisiejszych standardach. Miasto powinno podjąć natychmiastowe kroki, aby poprawić wentylację i zapewnić komfort oraz bezpieczeństwo użytkownikom tunelu.
- Dziękujemy za informację i uwagi odnośnie działania tunelu oraz wentylacji. Odpowiadając na Pana pytania, postanowiliśmy w kilku punktach opisać działanie wentylatorów w tunelu.
1. Wentylatory w tunelu cały czas działają i nie są wyłączane, gdyż ich funkcjonowanie zostało zaprogramowane przez Wykonawcę i jest sterowane przez system analizujący parametry stężenia gazów w tunelu.
2. Widoczne na wjeździe po 3 wentylatory z każdej ze stron są wentylatorami strumieniowymi (wspomagającymi) o mocy 50 kW.
3. Wentylatory wyciągowe o mocy 330 kW odpowiedzialne za odprowadzanie zanieczyszczeń są umieszczone w pomieszczeniu wentylatorni na wyspie Uznam (niewidoczne dla przejeżdżających) i współdziałają z systemem klap oddymiających.
4. Wyrzutnia spalin umieszczona jest na wyspie Uznam. Nie zarejestrowano przekroczenia norm gazów zagrażających zdrowiu. Tunel w takim przypadku zostałby automatycznie zamknięty.
Uwagi o pojawiającym się odczuwalnym zapachu spalin zostały zgłoszone do wykonawcy tunelu oraz inżyniera kontraktu. Pana pytanie przekazane zostało także do pani prezydent Joanny Agatowskiej oraz zastępcy prezydenta pana Arkadiusza Mazepy w celu zapoznania się z sytuacją. W razie dodatkowych pytań, służymy pomocą - informuje Jarosław Jaz Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście z Biura Informacji i Konsultacji Społecznych z Urzedu Miasta Świnoujście.
źródło: www.iswinoujscie.pl
Jedynym rozwiązaniem jest stworzenie grupowego pozwu wobec Miasta na podstawie pomiarów zrobionych certyfikowanym urządzeniem i domaganie się sowitego odszkodowania za poniesione szkody na zdrowiu. Tylko wtedy kiedy potencjalne koszty odszkodowań będą wieksze od kosztów prawidłowej ekspoloatacji wentylacji a nie w trybie oszczędnym to wtedy przyniesc moze efekt w innym przypadku Miasto bedzie nas okłamywać odnosnie pomiarów, truć i nie włączać wentylacji w okresie kiedy nalezy. Akurat tak się składa, że pracuje w branży i to zjawisko jest popularne. We włoszech lokalni mieszkańcy korzystajacy z tuneli uzyskali poteżne odszkodowania na drodze postepowania sadowego i od tam tego czasu wentylacja dzialal zgodnie z zalozeniem i nie bylo smrodu. Miasto klamie, oszczedza pienoadze na wentylacji i zawuza w automatycznym systemie wartosci czujnikow aby sie włączały tylko wtedy kiedy wartości saprzekroczone 5-10 krotnie.
Regularnie robie pomiary do 4 razy dzienie i tylko 12% pomiarów jest w normie. Reszta pomiarów przekracza norme a 63% pomiarów przekracza ją 5cio krotnie. Urząd miasta kłamie nas odnośnie pomiarów.
Jeżdżę autobusem do pracy i niestety bardzo śmierdzi. Często robi mi się niedobrze. Coś jest jednak nie tak!!
10:22 - jest prawidłowo, obieg zamknięty nie bierze gazu z zewnątrz.
18:26:17] • [IP: 88.218.254.**] ona popełniła błąd ortograficzny, ty zaś odznaczasz sie chamstwem. Wolę ludzi błędnie piszących niż chamów.
A nie można go zamknąć raz na zawsze jak inne inwestycje PiS u i będzie spokój?? Tak jak CPK, terminal kontenerowy.
20:09 -" Gaz pobierany jest z wewnątrz za pomocą kratki" - nie ma tu błędu - a nie z zewnątrz?
Nie czuć żadnych spalin, tunel to świetne rozwiazanie
GROBLA drogowo-kolejowa dla aut, rowerów i koleii aglomeracyjnej.
Witam, na czas przejazdu można włączyć obieg zamknięty: W szczególnych przypadkach kierowca nie chce pobierać powietrza z zewnątrz, np. kiedy stoi w korku. Wówczas można włączyć obieg zamknięty w samochodzie. To funkcja, która wymienia powietrze tylko w obrębie kabiny. Gaz pobierany jest z wewnątrz za pomocą kratki wentylacyjnej, przepuszczany przez filtr kabinowy i następnie ponownie trafia do wnętrza samochodu. Wypróbowałem, działa - problem z głowy:)
Normalnie gazem ze spalin czuje się tam truty. Za to się należy grube odszkodowanie od wykonawcy, tych całych geniuszy inżynierii. Przecież to oni takie coś zbudowali. To jest mega szkodliwe.
Ludzie, porównujecie tunele o zupełnie innej charakterystyce i jesteście super ekspertami, haha. Tunel w Gdańsku i wiele za granicą to tunele dwunawowe (dwururowe), gdzie ruch w nawie odbywa się w jednym kierunku i auta same nadają ruch powietrzu, które wypycha powietrze z nawy. Tunel w Świnoujściu jest jednonawowy, to jest główna różnica. W razie pożaru zadziała wentylacja wyciągowa, która ma swój osobny kanał (nad tunelem).
245, ***Boś strasznie tepa... Co to znaczy droga, , powiecznna, , Skąd takie się biorą??
taki nowoczesny a na wyjezdzie nie ma nawet toalety
A jakiego powietrza oczekujecie jak wentylatory są tylko przy wjeździe i wyjeździe?
Do Gość • Piątek [05.07.2024, 00:31:15] • [IP: 5.173.24.**]. ... piszesz kolego/koleżanko głupoty. Projektant musi przewidzieć każdą sytuację w tunelu (powolną jazdę również) . Poza tym rondo od strony Warszowa przed tunelem to poroniony pomysł komunikacyjny blokujący właśnie drożność tunelu. Pomyśl dla czego ?
Przecież zostały wprowadzone jakieś zmiany inwestorskie (z wentylacją włącznie) . Wentylacja to nie to samo co oddymienie po ewentualnym pożarze. Tam powinny być jeszcze fany w środku tunelu a powietrze z zewnątrz powinno być wdmuchiwane z jednej strony zaś z drugiej wyciągane (aby był przedmuch/ przepływ powietrza- wydmuchiwanie spalin). Obecne standardy własnie często czuć w samochodach. Może tak nazwisko projektanta, który zaprojektował / dokonał zmian w projekcie wentylacji i się pod nim podpisał. Chyba trudno będzie uzyskać takie info bo to zwykły wstyd.
szybciej kur...
Jazda tym tunelem to rakowa kuracja dla płuc i mózgu, a oni jeszcze nagrody za to zgarniają...
Wentylatory są zamalowane przez kogoś kto nie ma pojęcia albo wiadomo z jakich przyczyn. Wystarczy spojrzeć na naszych zachodnich sąsiadów i spojrzeć jak można problem rozwiązać. Tam można jeździć z otwartym dachem.
Ja nie nażekam nie zauważyłam i nie czułam żadnych spalin. Proponuję przetestowac pojazd /najlepiej wybrać drogę powieczną . Pozdrawiam
Możecie sobie narzekać ale życie się toczy a tunel to, pomimo mankamentu ze spalinami, wspaniała rzecz ułatwiająca życie kierowcom (oj, żebym jakichś oczadziałych ekoterrorystów nie pobudził do oszalałych działań). Ktoś tu już kiedyś radził jak z tym sobie poradzić. Stosuję to i nie mam problemu z wdychaniem spalin. Przejeżdżając przez nasz krótki tunel zamykam szyby i włączam nawiew na obieg wewnętrzny. Przejazd trwa około trzech minut. Nawet mając wszystkie miejsca obsadzone, w samochodzie nie brakuje powietrza. Trzeba tylko pamiętać żeby po opuszczeniu tunelu obieg powietrza przełączyć na zewnętrzny bo szyba zaparują.
W tunela w Gdansku wyciagi sa zamontowane co kilkadziesiat metrow. Tyle w temacie. U nas po raz kolejny zaoszczedzili kasiure na bezpieczenstwie. Szkoda rowniez ze sie nie pisze o tym co sie dzieje pod jezdenia w tunelu.
Najlepsze są komentarze typu użyj magicznego przycisku od obiegu zamkniętego. Nawet w artykule jest napisane że problem mają motocykliści oraz ludzie jadący kabrioletem. Jeszcze Ci drudzy mogliby zatrzymać się np na stacji benzynowej i zamknąć dach, ale z tego co kojarzę w kasku nie ma obiegu zamkniętego 🙈
Ten kto jeździ za granicę wie że nigdzie nie spotyka się takiego zjawiska. Gdziekolwiek wjedzie się do tunelu nie ma widocznego zadymienia. Może tu chodzi o prędkość. Fachowcy powinni to wiedzieć. Jest to na pewno zjawisko niezdrowe