W ciągu minionych trzech kwartałów ponad 72 mln osób wybrało Polregio, przyczyniając się do wzrostu liczby przejazdów pasażerskich o blisko 9 mln w skali rocznej. Według szacunków spółki, rok 2023 będzie zarówno dla niej, jak i dla całej kolei pasażerskiej w Polsce, historycznym rekordem.
„Dynamika wzrostu liczby pasażerów w minionych kwartałach bardzo cieszy, co jednak ważniejsze - motywuje nas do dalszego rozwoju. Prognozy Polregio przewidują, że łącznie w 2023 roku przewieziemy blisko 100 mln pasażerów. To wynik, którego żaden inny przewoźnik do tej pory nie osiągnął. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie długoterminowe wdrażanie naszej strategii przewozowej oraz ciągłe doskonalenie oferty. Ogromny wpływ na zdobywanie i utrzymywanie zaufania pasażerów, ma nasz zwrot w stronę ich wymogów i preferencji. Możemy dziś śmiało powiedzieć, że kierunek rozwoju, jaki obraliśmy, jest dobry i odpowiada na współczesne potrzeby pasażerów” - mówi Adam Pawlik, prezes Polregio.
Kolej stawia na innowacje i dostępność
Rosnące wyniki przewozowe kolei pasażerskiej to również efekt zwiększenia dostępności oferty Polregio. Jednym z trendów, jaki ma na to wpływ, jest digitalizacja kanałów sprzedaży biletów.
Pasażerowie Polregio coraz częściej decydują się na zakup biletu w formie zdalnej – za pośrednictwem strony www przewoźnika i aplikacji mobilnej oraz videomatów. Łączna sprzedaż w kanałach zdalnych wyniosła w minionym kwartale blisko 40 proc. całkowitej sprzedaży biletów, a udział ten wciąż rośnie.
Videomaty to innowacyjne urządzenia, umożliwiające połączenie z konsultantem, który wspiera pasażera w procesie kupna biletu tak, jak podczas rozmowy z kasjerem w tradycyjnym okienku.
Polregio dysponuje obecnie 25 nowymi videomatami zewnętrznymi, które rozlokowane są między innymi na stacjach: Kraków Główny, Zielona Góra Główna, Jarosław, Tczew, Świnoujście, Szczecin Główny, Opole Główne, Białystok, Wrocław Główny, Poznań Główny, Lublin, Gniezno, Gdańsk Główny, Gdańsk Port Lotniczy, Gdynia Główna Osobowa, Sopot, Władysławowo, Nysa, Strzelce Opolskie, Słupsk, Lębork, Kartuzy oraz Gdańsk Wrzeszcz. Trwa także przetarg na kolejne 90 urządzeń.
Oprócz videomatów wewnętrznych, montowanych na terenie dworców, spółka będzie rozwijać dwa kolejne rodzaje nowoczesnych urządzeń, które znacząco ułatwią podróżnym zakup biletu – videomaty zewnętrzne, odporne na działanie warunków atmosferycznych oraz biletomaty mobilne, montowane w pociągach. Pierwsze takie urządzenie zostanie zainstalowane na pomorskiej stacji Żukowo jeszcze w tym roku. W tym czasie rozpocząć ma się także montaż pierwszych mobilnych biletomatów w pojazdach Polregio na terenie województwa wielkopolskiego.
Dobre połączenia w całym kraju
Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że statystycznie każdy mieszkaniec Polski podróżuje pociągiem ponad 9 razy w roku. Najczęściej korzystają z nich Pomorzanie, a powyżej średniej są też mieszkańcy Mazowsza, Dolnego Śląska i Wielkopolski. 1 Polregio dokłada wszelkich starań, aby troska o inkluzywność i dostępność przewozów przejawiała się nie tylko w doskonaleniu oferty dla obecnych pasażerów, ale też w przybliżaniu kolei osobom, które obecnie z niej nie korzystają. Chodzi tu głównie o regiony, gdzie pasażerowie zdecydowanie rzadziej wybierają ten środek transportu oraz w ogólnym ujęciu o wszelkie działania spółki na rzecz
wyeliminowania wykluczenia transportowego.
„Rozwijamy się i obserwujemy, jak bogata pod względem liczby przejazdów oferta oraz szereg usprawnień wpływają na wzrost popularności kolei. Zyskuje ona szczególnie jako środek transportu w dojazdach do pracy i szkół. Zdajemy sobie jednak sprawę, że budowanie oferty przewozowej to zadanie zarówno przewoźników, jak i organizatorów publicznego transportu oraz zarządcy infrastruktury. O tym, czy Polacy wybierają kolej, decydują różne powody. Do głównych należy to, czy w dane miejsce kolej obecnie dociera, ale są też inne, takie jak częste i wygodne skomunikowanie z innymi środkami transportu. Polregio prowadzi dialog ze wszystkimi uczestnikami publicznego transportu, aby przybliżyć pociągi i zachęcić do podróżowania koleją wszystkich mieszkańców Polski, w każdym zakątku” - dodaje Marcel Klinowski, wiceprezes Polregio.
Zespół prasowy
Takie tęgie głowy są w Polregio, że tworząc od lat rozkład jazdy nie uwzględniają w swoim rozkładzie tego, że w Swinoujściu dwa duże promy przypływają o g.20:00 Skania i Mazowia (po kilkaset pasażerów), poza tym niektórzy ludzie kończą pracę o g.20:00(pensjonaty sklepy i hotele) a ostatni pociąg Polregio w kierunku Szczecina odjeżdża o g.19:49.Sprawa była zgłaszana, Polregio zrzuca winę na gminy gdzie przejeżdża Polregio, a gminy na Polregio.Wystarczy zmienić rozklad i ostatni pocią będzie odjeżdżal o g.20:30 a Wszyscy będą zadowoleni a Polregio bedzie miało jeszcze lepsze wyniki.