- W przyszłym tygodniu wystąpię do rządu z inicjatywą powrotu do pomysłu budowy terminalu gazowego w Gdańsku, ponieważ wszelkie argumenty przemawiają za tym, że inwestycja ta zapewniłaby bezpieczeństwo energetyczne kraju, jest tańsza i szybsza do zrealizowania niż terminal w Świnoujściu - uważa Kozłowski.
Przypomnijmy, że o lokalizacji gazoportu w Świnoujściu zdecydował rząd Jarosława Kaczyńskiego. Świnoujście rywalizowało wówczas z Gdańskiem.
Koncepcję programowo-przestrzenną terminalu LNG w Gdańsku opracowano już kilka lat temu. Ma to być morski pływający terminal przeładunkowy LNG, zwany mobilnym. Koszt jego zbudowania byłby nawet czterokrotnie niższy niż terminalu w Świnoujściu, a roczna zdolność przeładunkowa wynosiłaby 6 mld m sześciennych.
- Obok niższych kosztów budowy, zaletą zlokalizowania terminalu LNG w Gdańsku byłaby m.in. możliwość wykorzystania rozbudowanej infrastruktury technicznej i logistycznej Portu Północnego, w tym Bazy Paliw Płynnych - dodaje Kozłowski. - Istotna jest też bliskość kawern budowanych pod Kosakowem i gazociągu połączonego z krajowym systemem sieci gazowych wysokiego ciśnienia.
Czy działania marszałka odniosą skutek. Wysłany przez niego niedawno do premiera list w sprawie elektrowni atomowej zainspirował dyskusję o energetyce i wydaje się, że przyspieszył decyzję rządu o postawieniu na atom. Teraz Kozłowski ma poparcie marszałka Senatu Bogdana Borusewicza.
- Decyzja o lokalizowaniu terminalu LNG w Świnoujściu była decyzją polityczną, nie miała uzasadnienia ekonomicznego i strategicznego, gdy chodzi o import gazu - uważa Borusewicz. - Za lokalizacją w Gdańsku przemawiała możliwość zbudowania go przy poszerzonym, istniejącym falochronie głębokowodnego Portu Północnego oraz bliskość kawern solnych. Koszty inwestycji byłyby niższe, a efekty ekonomiczne - większe.
Tymczasem koszty terminalu w Świnoujściu mogą znacznie wzrosnąć. Gaz do strategicznych kawern w okolicach Kosakowa na Pomorzu dostarczany byłby gazociągiem. Trzeba go jednak dopiero wybudować. Przedstawiciele spółki Polskie LNG, inwestora, twierdzą nawet, że gaz ze Świnoujścia może być dostarczany małymi gazowcami do portu w Gdańsku, gdzie zbudowany byłby "mały" terminal gazowy.
Borusewicz zaznacza jednak, że Polski nie stać na dwa terminale. - Terminal musi więc być umiejscowiony w Świnoujściu albo w Gdańsku - dodaje.
Czy jest szansa na budowę terminalu w Gdańsku? Decyzję o lokalizacji morskiego terminalu gazowego w Świnoujściu Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA podjęło już pod koniec 2006 roku. Inwestycja jednak potwornie się ślimaczy. Już jest opóźniona o trzy lata. Nie ma jeszcze pozwolenia na jego budowę, ponieważ nie ma jeszcze projektu, który miał być gotowy w październiku ub. roku. Wszystko zatem jest możliwe. Decyzja należy do rządu. Na razie premier Donald Tusk zapowiedział przyspieszenie inwestycji w Świnoujściu.
Terminal gazowy w Gdańsku byłby tańszy i mógłby być szybciej zbudowany - uważa marszałek Kozłowski
Terminal LNG w Świnoujściu
Gazoport w Świnoujściu nie będzie gazoportem z prawdziwego zdarzenia.
W porcie zewnętrznym powstanie tylko jedno stanowisko dla oceanicznych gazowców o pojemności 120-150 tys. metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego. Koszt inwestycji wraz z infrastrukturą portową szacowany jest na 2,5 mln zł. Roczna zdolność przeładunkowa wyniesie 2,5 mld metrów sześc. Niektórzy specjaliści twierdzą, że to nie wystarczy do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego. Według planów, dopiero po 2020 r. zdolność przeładunkowa terminalu może wzrosnąć do 7,5 mld metrów sześc.
Jacek Sieński , Jacek Klein
Na układy nie ma rady
A tu taj muszę przyznać Ci rację. Wg mnie również całkowicie bezsensownym posunięciem jest budowanie nowego portu skoro istnieje już duży port, który niestety nie jest wykorzystany. I tak jak mówisz - pomysł budowy nowego portu - wydaje mi się jedynie chorym urojeniem zakompleksionych starszych panów. Niemoge sie nie zgodzić też ze sweirdzeniem, że port Szczecin to jak sie wyraziłeś" pijawka", która żeruje na nas. Wszyscy wiedzą, że bez Świnoujścia nie ma portu Szczecin. Pewnie zaraz na forum zaczną się odszczekiwania, że jesteśmy zadupiem Szczecina ale to, że nas zwyczajnie wykorzystują to niestety prawda.Tym smutniejsza, że nikt nic nie robi aby to zmienić.
[IP: 195.117.222.**]- poruszyłeś jeszcze jeden problem kolego- brak wykorzystania portowych nabrzeży. Skory - jak sam piszesz- wykorzystujemy tlko 10% - po co budowacć kolejne- mowa o porcie zewnętrznym-- gigantomanii zaprojektowanej przez kompleksy kilku strarszych panów, którzy nie mogą zdzierżyć, że Trójmiasto to wielki port.. Portowi menadżerowi powini się zająć poszukiwaniem klientów i ożywianiem portu, by pracował przynajmniej na te 50% i..odłączeniem się od Szczecinia, którzy od zawsze jest pijawką naszego portu! Tusk przyjmuje dzisiaj samorzadowców i portowcówz Gdańska- wszytsko idzie w dobrym kierunku!!
Bełkotem jest Twoja wypowiedź gościu z Niedziela [18.01.2009, 17:23] • [IP: 80.54.123.***]. Zamiast używać argumentów pienisz się zupełnie niepotrzebnie bo to i tak nic nie da. ale cóż zrobic?? w końcu dobrych manier trzeba się nauczyć. a z tym jak widać (i z nauką i kulturą) u Ciebie nie najlepiej. Z tego co widzę to kretynem jest dla Ciebie każdy kto ma odmienne od Twojego zdanie. Przykro mi że się urodziłeś. Ale cóż zrobić?? trzeba Cie tolerować takim jakim jesteś.
Kretynów nie brakuje. Jestem pewien, że spalarnia smieci, lub zakład utylizacji padliny też znalazłyby zwolenników pierdzielących o" wzroście znaczenia Świnoujścia w infrastrukturze krajowej" - bełkot jak z późnego PRL-u nawiasem mówiąc.
kompromis w budowie gazoportu jednak u nas gdyż suma zalet tej inwestycji przewyższa o wiele listę aspektów negatywnych. Pozdrawiam ponownie:)
A czy u nas nie ma już istniejącej zabudowy portowej?? ile z istniejących nabrzeży jest wykorzystywanych?? 10%?? Wbrew pozorom gazoport nie jest takim złem jak przedstawiają to jego przeciwnicy. Przewożę skroplony gaz od dziesięciu lat i niejako siłą rzeczy orientuję się (we własnym mniemaniu;) dosyć dobrze w jakości zabezpieczeń stosowanych w takich inwestycjach. To nie jest tak, że siedzi się na bombie z opóźnionym zapłonem. Z punktu widzenia statystyk o wiele większym zagrożeniem jest wybuch zwykłej stacji paliw dla samochodów jakich mamy w Świnoujściu pięć czy sześć. Szanuję Twoje poglądy ale sugerowanie się informacjami zaartymi na stronach jakie przykładowo podałeś jest moim zdaniem krótkowzroczne. Niestety jest to zasada stosowana również przez naszych rodzimych" możnowładców" i ich popleczników. Oczywiście odnosi się to również do ich przeciwników którzy głusi są na głosy rozsądku. Oczywiście zgadzam się, że gazoport stanowi niewątpliwe zagrożenie ale są już sposoby żeby je zminimalizować i osiągnąć
ad. Cena działki - Uznam się powoli zapełnia. Grunty przy plaży na prawobrzeżu w przyszłosci mogą byc wykorzystane na te same cel co np. w Miedzyzdrojach-- tam zaczynają budować aparamenty i hotele wzdłuz plaży- w kierunku Lubiewa. Miasto musi mieć rezerwy pod przyszłość! BUdowa LNG to skutecznie zablokuje.
Kolego- port północny w Gdańsku jest kilkanaście kilometrów od centrum miasta. Oni niewiele ryzykują bo mają kilkadzisąt kilometrów innych plaż i mnóstwo innych atrakcji- a my?? A gazoport ma powstać na terenie istniejącego portu!! Tam nic nie niszczą!! I niczego budowa gazoportu nie zniszczy! Gazoport w Świnoujsciu ma byc wybudowany jakiś 1 km- spójrz na mapę. Jest różnica?? Co do Algierii- proszę poczytać sobie linki - tam masz pełne dane- na stronie, którą podałem wcześniej. I - najważniejszcze- wpisz sobie w gogoelki lng danger - i poczytaj jak cywilizowane społeczęństwa odnoszą się do takich inwestycji.
a i jeszcze tak mi sie przypomniało...nie ublizając mieszkańcom prawobrzeża- od kiedy plaża na Warszowie jest w centrum?? I co tu do rzeczy ma to ile kosztuje metr działki?? jeżeli to są twoje argumenty to naprawdę wole pozostac" zwolennikiem tego syfu" niż byc tak wielce oświconym jak Ty szanowny rozmówco.
Dlaczego ten otępiały Gdańsk chce gazoportu? Tam trójmiasto, wszystko na kupie i nie boją się. U nas tyle przestrzeni, tak bezpiecznie, a tyle problemów.
wiesz co kolego Niedziela [18.01.2009, 13:05] • [IP: 92.42.118.**], mówisz że nasi radni obejrzeli filmik... A Ty co obejrzałeś na stronce?? Bajkę?? też FILMIK!! I prawdopodobnie kręcony przez takich osołomów jakich my mamy tu na wyspie... a co do ostatniego wybuchu w Algierii... Dobre porównanie...Jeśli Świnoujście nie zacznie się rozwijać to będzie tak właśnie jak w Algierii. Byłem tam i uwierz mi że nie ma sie czym zachwycać. Achi skoro juz jestes taki obeznany to może napisz dokładnie w czym e stray a Algerii były wyrażone?? Miliard czego?? paluszków?? szczurów?? czy kopiejek?? pozdrawiam.
Do" MIASTOWY NIE WIESNIAK z [IP: 82.217.168.***]" Chciałbym się z tobą spotkać kolego. Naprawdę - chciałbym, żebyś mi to w twarz na ulicy powiedział.
c.d a co do radnych, których tak krytkujesz- przecież Oni są największymi zwolennikami tego gówna! Bo PGNIG wyświetliło im amerykański film propagandwy z początku lat 90-tych, z cycatą Panią.. (jako materiał merytoryczny) i nie mogli zagłosować inaczej!! Ot- taki ich pozim intelektualny. A na poświęcanie miasta dla regionu i Polski się nie zgadzam! Bo jest alternatywa- gazoport w Gdańsku!
IP: 195.117.222.**]- Kolego sam jesteś krótkowzrocznym" debilem". Widać odrazu poziom zwolenników tego syfu- zamiast argumentów potrafią tylko obrażać przedmówców. Poczytaj - iel kosztuje metr działki, na ile panowie radni zwolnili inwestycję z wszelkich opłat i obejrzyj sobie jakis filmik w necie.. np. wiele razy cytowany- ze strony www.lngdanger.com. Poczytaj jak reagują cywilizowane społecznosći- wszędzie wszytsy protestują- w Słoweni, Francji Stanach- nawet tam nikt teera nie buduje takich instalacji w środku miasta! Co do wypadków - ostatni, który przyniółs miliard strat był w Algierii.
c.d. Poza tym jak zwykle patrzycie na swój własny grajdołek. Taka inwestycja w Świnoujściu to przypływ pienędzy nie tylko dla Świnoujścia ale i dla całego kraju!! No i oczywiście nie należy zapominać, że wybudwanie gazoportu u nas spowoduje wzrost znaczenia Świnoujścia w infrastrukturze krajowej. Życzę wszystkim aby w końcu otworzyli oczy i zaczęli widzieć dlej niż miesiąc naprzód, bo ze swoja krótkowzrocznością nie przypominacie normalnych ludzi a coraz bardziej zaczynacie przypominać te paskudne pijawki zasiadające w naszej niby-radzie miasta. Pozdrawiam wszystkich forumowiczów.
WIESNIAKI Z WYSP! JUZ KTOS NAPISAL ZE JESTESCIE EGOISTAMI I GLUPKAMI! REGION POTRZEBUJE GAZU I TRZEBA GO BUDOWAC! ILU WAS TU ZYJE - 30 000 T?? A NAS W REGIONIE JEST Z 2 000 000, A W POLSCE 40! PLAZY SA SETKI KILOMTROW.
Czytając zamieszczone poniżej posty dochodze do wniosku, że miasto Świnoujście zamieszkuje banda krótkowzrocznych debili!! Potraficie tylko się pienić i wylewać jad na forum. A tak naprawdę nie macie kretyni zielonego pojęcia o niczym. Zapewne umieszczający tu posty to banda otępionych przez" dragi" 14-17 latków. Żal mi patrzeć jak miasto, w którym się urodziłem i w którym mieszkam 30 lat jest za każdym razem przedstawiane w mediach jako" zadupie". A mieszkańcy tego pięknego zakątka sami siebie ukazują w niekorzystnym świetle. A co do gazoportu; JESTEM JAK NAJBARDZIEJ ZA!! Bo jeśli zosatnie on zbudowany zgodnie ze światowymi standardami bezpieczeństwa to w żaden negatywny sposób nie wpłynie to na wizerunek Świnoujścia. Co więcej, uważam, że w pewnym stopniu pomogłoby to nam zrzucić otoczkę ociemniałych tępaków. A i jeszcze do malkontentów płaczących, że wybuch zniszczy całe miasto... Isłyszeliście doniesienia w mediach, że gdzieś na świecie doszło do wybuchu na tereni takiej infrastruktury jak gazoport??
gości którzy wymyślili terminal w Świnojściu pod sąd! Za nieszczenie misata.. Jestem ciekawa jakie stanowiska będzie pełnić rodzinka naszych włodarzy miasta, gdy to już wybudują... Jeden z zięciów miłościwie nam panujących chwali się podano że będzie szefem ochrony!
GAZOPORT TAK, W ŚWINOUJŚCIU NIE!
Pawlak na konferęcji podając dane pomylił się 10-cie krotni, 1000%. Podał, że gaz przez gazoport za tak duże pieniądze to 2, 5% dostaw, a nie 25%. Pomylił się kilka krotnie. Celowo, albo głupota. Niech ktoś kto ma dryg do tych komputerów i wyśle sprostowanie do ministerstwa. Całe to zamieszanie robi Premier Pawlak.
daremne zale, prozny trud, bezsilne zlorzeczenia... jak pisal poeta...
* gazoport.. szok szok szok
KOZWĹOSKI JEST THE BEST! Gazoport do GdaĹska!
gdańsk jest do dupy...;/ A ten kozłowski jest taki sam.