- Mamy najnowocześniejszą w Polsce flotę do obsługi regionalnych przewozów kolejowych, a realizowane teraz zamówienie potwierdza naszą pozycję lidera - ocenia Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Szersze fotele dla kobiet w ciąży, wydzielone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu, więcej stanowisk na rowery, poszerzone drzwi, fluorescencyjne piktogramy - to tylko niektóre z nowości w pociągach zamówionych przez Województwo Zachodniopomorskie. Dostawa czterech pojazdów ma zostać zrealizowana do listopada 2025 r. Wartość kontraktu - ponad 130 mln zł.
- Mamy najnowocześniejszą w Polsce flotę do obsługi regionalnych przewozów kolejowych, a realizowane teraz zamówienie potwierdza naszą pozycję lidera - ocenia Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
W piątek 14 lipca 2023 r. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego podpisał umowę z NEWAG SA na dostawę czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówione pojazdy (o oznaczeniu fabrycznym 31WE bb) mają pojawić się na torach do listopada 2025 r. Będą przystosowane do jazdy dwukierunkowej, z prędkością eksploatacyjną min. 160 km/h, i wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, wi-fi, dwie toalety oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. W pojazdach zaplanowano 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące, a także 16 stanowisk do przewozu rowerów. Wcześniej standardem było 10 miejsc. W przedsionkach będą kosze do segregacji odpadów, a w środkowych członach pojazdu zaprojektowano podwójne drzwi, żeby łatwiej wsiadało się z wózkiem czy rowerem. Ta przestrzeń będzie oznaczona fluorescencyjnymi piktogramami, by wejścia były dobrze widoczne również po zmroku.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Nowością w tych pociągach będzie 16 szerszych miejsc przeznaczonych np. dla kobiet w ciąży. Poszerzone fotele poprawią komfort podróży również osób z niepełnosprawnościami. W przedniej części składu zaprojektowano wydzielone, podwyższone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu. Na szybach będzie specjalna okleina, a na blacie stolika - gra planszowa o stonowanej kolorystyce. Obsługa pojazdu będzie miała też możliwość przygaszenie świateł w tej części pojazdu. To ma zapewnić komfort podróży, spokój, wyciszenie.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
- Kupujemy pojazdy, które mają być nie tylko niezawodne, bezpieczne, wygodne, ale też posiadać różne udogodnienia dla osób ze specjalnymi potrzebami - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz.
Dzięki tym zakupom tabor kolejowy należący do samorządu województwa będzie jeszcze nowocześniejszy. Teraz flota Pomorza Zachodniego liczy w sumie 74 pojazdy, w tym 40 elektrycznych Impulsów i 12 hybryd.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Kolejne nowe EZT dostarczy nowosądecki NEWAG. Umowa przewiduje zamówienie podstawowe (4 pojazdy, które mają zostać dostarczone do listopada 2025 r.) i opcję (plus 4). Zatem w kolejnych latach na zachodniopomorskich torach może się pojawić aż osiem nowiutkich „elektryków”.
Zakres i tempo wymiany floty zależy oczywiście od finansów. Cztery EZT kosztują 130 724 400 zł brutto.
Zakup pociągów ma być dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w wysokości do 85 proc. wartości zamówienia.
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Pojazdy, których właścicielem jest samorząd województwa, są użytkowane przez POLREGIO. Pociągi z logo Pomorza Zachodniego wyruszają w trasę nawet 270 razy dziennie, przewożąc tysiące pasażerów. W 2022 roku z usług kolei regionalnych na Pomorzu Zachodnim skorzystało przeszło 7,5 mln osób. To największa liczba pasażerów od ponad 10 lat.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Dla tych z autyzmem pi powinien być osobny wagon z klatką najlepiej
Fajnie się teraz podróżuje, wygodnie i szybko do Szczecina i z powrotem. Brawo!