W portach jest więcej węgla (+60 proc.), ładunków z grupy inne masowe (+35,4 proc.), zbóż (+45,3 proc.), paliw (+26,5proc.), w tym LNG (+10,6 proc.) oraz kontenerów (+4,8 proc.).
O blisko połowę w porównaniu z zeszłym rokiem spadły przeładunki rud metali. Na minusie jest też drobnica (-9,4 proc.), w tym drobnica promowa (-10,2 proc.).
Zarząd portu prognozuje, że tegoroczne wyniki przeładunkowe powinny przekroczyć wynik wypracowany w 2022 roku. Dla portu Szczecin-Świnoujście rok 2022 był rekordowy pod względem ilości obsłużonych ładunków. Porty osiągnęły wynik blisko 37 mln ton, były tym samym na plusie wobec 2021 o 11 procent. Optymizm wynika z rosnącego potencjału przeładunkowego i zamiany floty statków na większe. Przykładem tego był 10 lipca, w którym odnotowano przeładunki dobowe na niespotykanym dotąd poziomie ponad 200 tys. ton. Tym samym zauważalnie są już skutki pogłębienia toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 metra.
ZMPSiŚ podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.
Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu oraz zlokalizowany w świnoujskim porcie terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych.
(Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ)
12:46:54 - Tak samo jak te wieśniaki przykleiły się do Goleniowa i mówią, ze mają lotnisko.
SZCZECIN TO ZADUPIE, przylepili się do ŚWINOUJŚCIA i udają że są portem nad morzem chyba ich po pogieło
A te porty jeszcze polskie?
Przeladunki sa naprawde na bardzo duza skale.Szkoda tylko, ze liczba pracownikow jest skandalicznie niska. Brak ludzi na pracowniczych stanowiskach, ale za to bardzo lubia zatrudniac firmy zewnetrzne.
Odłączyć port Szczecin od Świnoujścia!
W cieśninach duńskich mamy głębokość ok.15, 4m ; kontererowce największe mają zanurzenie ok.14, 5m- to dlaczego pogłębianiu tor wodny do 17m? Z pieniędzy wszystkich Polaków rząd wybuduje falochron i pogłębi tor wodny do 17m. Pewnie to ostatnia okazja do nachapania się odchodzących na emerutury dziadersów.promujących tą inwestycję
Ja rozumiem tych co popierają budowę terminal kontenerowego, w założeniu dedykowanego aglomeracji berlińskiej i Saksonii a mającego być konkurentem terminali w Gdańsku i Gdyni. Robienie dobrze naszym sąsiadom zza Odry kosztem tak znienawidzonego Gdańska to patriotyzm po pisowsku. Między bajki należy włożyć opowieści, że chodzi o konkurowanie z Hamburgiem. Hamburg to inna liga, ze swoimi autostradami, drogami ekspresowymi, szybkimi liniami kolei towarowych i żeglugą śródlądową. Świnoujski terminal ma dać zatrudnienie 1000 osobom, czyli tyle ile trzykrotnie większy terminal w Gdańsku. Budować go mają Chińczycy. Z uwagi na brak pracowników, bliższego i dalszego otoczenia, gminy rolnicze, w Świnoujściu powstanie pracownicze miasteczko kontenerowe dla kilkuset rodzin z Azji. Czyż to nie jest piękne. Gratulacje dla prezydenta Żmurkiewicza, że zostanie zrealizowane kolejne jego marzenie.
Wszystko fajnie ale kto te kontenery będzie dalej woził w Polskę?transport się podobno nie opłaca. Kierowców brak.moze Pan minister zrobi prawo jazdy 🤪
Z cyklu:" To nie nadaje się do TVN"
Gonić Szczecin aż na Syberię. Zniszczyli stocznie teraz kolej na lasy. Port kontenerowy niech budują na Wałach Chrobrego!!
Bidne POwskie trolle :(. Co teraz?
Dlaczego nie możemy być samodzielnym portem? Port Świnoujście. Przecież Szczecin to 100 km od morza.
Najpierw przeksztalcili udzialy w akcie starym portowca teraz bez zdania raci wywlaszczaja akcionariuszy mniejszosciowych bandyterka portowa
Port Kontenerowy otwarcie w 2029 r
Odczepić Szczecińskiego pasożyta od Świnoujścia!!
👍🇵🇱❤👍🏆
;Brawo
BRAWO TAK TRZYMAĆ I BUDOWAĆ SZYBKO TERMINAL KONTENEROWY !!