iswinoujscie.pl • Środa [28.06.2023, 18:22:45] • Świnoujście
Tunel w Świnoujściu - pamiętajmy o bezpieczeństwie
fot. GDDKiA O/Szczecin
W piątek 30 czerwca planowane jest oddanie do ruchu tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Przed otwarciem warto zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa w tunelu, co jest szczególnie ważne w tunelu jednojezdniowym.
Ograniczenie prędkości i zakaz wyprzedzania
W tunelu pod Świną jest jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, każdy w przeciwnym kierunku. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz zakaz wyprzedzania o czym informują stosowne znaki pionowe i poziome. Ze względów bezpieczeństwa należy bezwzględnie tych ograniczeń przestrzegać. Przejazd tunelem z taką prędkością to zaledwie 3-4 minuty, a w kolejkach na promy trzeba było często czekać wiele godzin.
Należy pamiętać, że wypadek w tunelu może mieć znacznie groźniejsze skutki nie tylko dla uczestników zdarzenia, ale też dla innych kierowców ze względu na ryzyko pożaru. Dlatego tak ważne jest zachowanie szczególnej uwagi i skupienia przejeżdżając przez tunel.
O przestrzeganie ograniczeń prędkości w tunelu zadba system odcinkowego pomiaru prędkości obejmujący całą długość tunelu. Bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy wyliczy średnią prędkość pojazdu. System będzie działał w ramach CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), czyli komórki organizacyjnej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
fot. GDDKiA O/Szczecin
Nie zatrzymujmy się w tunelu
W tunelu, poza sytuacjami absolutnie awaryjnymi, obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Jakiekolwiek zatrzymanie zwiększa ryzyko niebezpieczeństwa w tunelu. Dlatego jeżeli jest to tylko możliwe należy opuścić tunel i zatrzymać się po wyjeździe z niego. Jeżeli doszło na przykład do awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę należy zatrzymać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni wykorzystując pobocze. Pomoc można wezwać łącząc się z kolumny alarmowej oznaczonej piktogramem SOS z centrum obsługi tunelu. W tunelu nie można cofać i zawracać.
Obowiązuje również bezwzględny zakaz poruszania się rowerów i pieszych, należy skorzystać z autobusu komunikacji miejskiej zapewniającego także przewóz rowerów na specjalnych przyczepkach. Przez tunel nie będą mogły również przejeżdżać pojazdy z towarami niebezpiecznymi (dla nich pozostanie możliwość korzystania z promów).
fot. GDDKiA O/Szczecin
Tunel w oku kamer i systemów
Tunel jest wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa. Jest to przede wszystkim system wentylacji, który zadba o odpowiednią jakość powietrza w tunelu podczas jego użytkowania, a w sytuacji awaryjnej o oddymianie. Są to tak naprawdę dwa systemy wentylacji, jeden dla jezdni tunelu, drugi dla przestrzeni ewakuacyjnych do której nie może przedostać się dym.
W centralnej części tunelu zamontowano system zraszaczy, który ma ograniczyć skutki ewentualnego pożaru w tunelu. W całym tunelu jest też instalacja hydrantowa, z której będą mogli skorzystać strażacy. W niszach SOS znajdują się gaśnice i telefony łączności alarmowej umożliwiające bezpośredni kontakt z centrum obsługi tunelu.
Wyposażeniem obiektu jest również system nagłośnieniowy, przez który mogą być nadawane komunikaty i polecenia, do których należy się bezwzględnie stosować. Komunikaty mogą być również nadawane na częstotliwościach FM (stacji radiowych) aby były słyszane w pojazdach. Cały tunel jest objęty systemem monitoringu, zarówno w głównej nawie, jak i w przestrzeniach ewakuacyjnych. Systemy bezpieczeństwa dysponują również szeregiem czujników: dymu, wzrostu temperatury czy zanieczyszczeń powietrza. Całość jest sterowana z centrum obsługi tunelu, które znajduje się po stronie wyspy Uznam.
Systemy bezpieczeństwa mają ograniczyć negatywne skutki przede wszystkim wypadków drogowych. Najważniejsze jest jednak to, aby do takich sytuacji nie dochodziło. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie opisanych zasad bezpieczeństwa.
fot. GDDKiA O/Szczecin
Drogi ewakuacji
W razie potrzeby w tunelu włączy się oświetlenie awaryjne koloru czerwonego, a system nagłośnieniowy zacznie nadawać sygnał alarmowy i komunikaty głosowe. Należy bezwzględnie się do nich stosować. Pojazdy należy zatrzymać przy prawej krawędzi, tak aby zapewnić korytarz dojazdu dla służb. W wypadku wystąpienia pożaru, przed pojazdem którym się poruszamy, trzeba jak najszybciej tunel opuścić. Umożliwi to galeria ewakuacyjna pod jezdnią, do której prowadzą dwa zejścia z poziomu jezdni znajdujące się w odległościach około 600-700 metrów od wlotów do tunelu. Pomiędzy tymi wejściami jest 500 metrów odległości. Galeria ewakuacyjna prowadzi do klatek schodowych, umieszczonych przy wlocie i wylocie z tunelu, umożliwiających wyjście na powierzchnię. Do tych klatek schodowych można również wejść z poziomu jezdni. Na całej długości tunelu są oznaczenia pokazujące odległość do wyjścia awaryjnego, należy skierować się do najbliższego.
fot. GDDKiA O/Szczecin
Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.
fot. GDDKiA O/Szczecin
Mateusz Grzeszczuk
Główny Specjalista
Pion Dyrektora Oddziału
Stanowisko ds. Komunikacji Społecznej
Nie można dać częstszych kursów autobusów przez tunel? 3 kursy 6-7 rano a potem 18-19... no weźcie wreszcie... nie wszyscy pracują od rana...
I tak pewnie znajdzie się dureń który będzie chciał sobie zrobić sweet focie w tunelu tylko czekać.
Dla matołów gapiących się w telefon za kierownicą nie jest to takie normalne 50km/h w tym mieście.. apropos: ciekawe, który kołek przywali pierwszy w poprzedzający samochód 😀konkursik
Jest zakaz dla rowerów i pieszych czyli bryczki i wozy konne mogą przejechać.
Tunel jest w granicach miasta czyli" obszar zabudowany" to chyba normalne że jest 50km/h i nie tylko w tunelu
Chcialbym wszystkim tym, ktorzy wyzywaja w zasadzie wszystkich od glupkow itd.powiedziec, ze tunele istnieja prawie wszedzie, zgadzam sie, ze trzeba mniej rozgarnietym, pewne prawidla wyluszczycz.Smieszny jest facet--tunel jest w miescie i mozna to i owo.Owszem ale na filmach amerykanskich.Przejazd trwa 5 minut, ale niektore glaby rozprawiaja o tym jakby byl to start rakiety ATLAS..Mysle, ze jednak mentalnie nie doroslismy do autostrat--jazda pod prad--tak i tunel u niektorych wywoluje bole rostrojowe zoladka
2 106 93 Albo jestes totalnym cynikiem, albo totalnym idiota.Wybor nalezy do Ciebie.Idac tokiem Twego, niezwykle doglebnego rozumowania--to --nie wchodzimy do windy bo sie zarwie, no i najwazniejsze, nie wkladamy TEGO TAM, bo mozemy natrafic na zyletki.LUDZIE RATUNKU
50 km/h tunelem 1500metrowym to czas około 2 minut a nie 3-4, ktoś uciekał z lekcji fizyki w szkole podstawowej
punkty 2 i 3 nie dotyczą kierowców z literką D na rejestracji oczywiście nie będzie ściągalności grzywien
To w końcu jak długo jedzie się tym tunelem, bo ostatnio było info, że dwie minuty, teraz czytam, że nawet 4.
Tuski już zabrał pieniążki na tunel i zbudował gdzieś indziej i nie chce nazwy tunelu Uni Europejskiej my też składki płacimy i to się należy
A co jeśli tunel zacznie zalewać woda? Nie ma ratunku……
50km/h znaczy 50/55 nie 30/40/45...
28.06.2023, 23:13:01] • [IP: 37.47.190.***] A skutery i motory będą mogły jeździć tunelem.______ O, istotna sprawa, z tej grafiki czy tak jest, nie dowiedziałem się. Motocykle na pewno będą mogły, ale czy skutery z ograniczoną mocą silnika?
Wszystkim malkontentom dziękujemy juz za komentarze
Za rok tunel bedzie obchodzil urodziny a te wszystkie Kasandry ktore wypisuja bzdury zamilkna. Teraz niech sobie pogadaja. Burza w mozgu moze im pomoc.😅
1. rowery elektryczne 2. skutery 3. motorowery 4. motocykle 5. segwaye 6. monocykle 7. hulajnogi elektryczne 8. quady 9. traktory 10. samobieżne maszyny budowlane CO Z TYM WSZYSTKIM I WIELOMA INNYMI?
A odlac się można
No właśnie, a gdyby peocesja
Nieumiejący jeździć niech się nie pchają. A kto się pcha, to go smyczą po dupsku.
Kundlarze będą wyprowadzać swoje „pociechy” by na boczku zostawiły klocka.
Dla radnej Agnieszki powinien być pas i łyżwy
Czy w tunelu można będzie jeździć hulajnogą :-D ? Czy zaprzęgiem konnym ? Jeśli nie, to uważam że to porażka :-D i ze trzeba wybudować most. :-D
Brawo za tunel
A skutery i motory będą mogły jeździć tunelem.