POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [03.04.2023, 18:03:29] • Polska

EAGLE – polski patent na samochody elektryczne

EAGLE – polski patent na samochody elektryczne

fot. Organizator

Polskie pojazdy elektryczne, to nie tylko idea, ale wręcz konieczność. Wobec narastającego kryzysu paliwowego, dostawcze elektryki to właściwa alternatywa, tym bardziej, gdy będą napędzane energią zieloną. Akurat w Zgorzelcu, dzięki działalności Zgorzeleckiego Klastra Efektywności Energetycznej (ZKlaster), energii zielonej jest pod dostatkiem. Dlatego nie dziwi fakt, że właśnie w tym mieście, w ramach Huba Innowacji, spółka Innovation AG stworzyła pierwszą polską platformę dla pojazdów elektrycznych.

Platforma EAGLE (pol. Orzeł) jest naturalną konsekwencją dotychczasowej myśli technicznej i osiągnięć Innovation AG. Przypomnijmy, że spółka ta w 2018 roku była autorem Sokła 4x4, czyli pierwszego polskiego, w pełni elektrycznego pojazdu, stworzonego metodą ekokonwersji polegającą na elektryfikacji samochodu terenowego, z napędem 4x4. W Sokole użyto po raz pierwszy autorskiej technologii EVACT, czyli elektronicznego systemu do diagnostyki i sterowania autem.

EAGLE – polski patent na samochody elektryczne

fot. Organizator

EAGLE to angielski akronim, złożony z pierwszych liter haseł opisujących podstawowe cechy polskiej platformy.

Electric – platforma jest przeznaczona dla elektrycznych vanów, a moc zainstalowanej w niej baterii może mieć od 60 do 110kvh. Pojazdy na platformie Innovation AG będą posiadały najnowsze technologie vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-vehicle (V2V) oraz vehicle-to-infrastracture (V2I), które pozwalają na oddanie przez pojazd energii do domu, innego pojazdu lub nawet wymianę danych z infrastrukturą drogową – sygnalizacją świetlną i informacją o natężeniu ruchu.

Automotive – platforma obecnie przeznaczona jest dla pojazdów dostawczych z kategorii N1, o napędzie na przednią oś. Bez problemu jednak może być dostosowana dla cięższych pojazdów z kategorii N2 oraz do napędu 4x4.
General – uniwersalna konstrukcja pozwala na zbudowanie na niej dowolnego pojazdu zadaniowego. Poza standardowym vanem, na platformie Innovation AG może powstać nadwozie karetki, straży pożarnej, samochodu policyjnego, a nawet otwarta zabudowa z dźwigiem.

EAGLE – polski patent na samochody elektryczne

fot. Organizator

Light – wyjątkowo niska masa własna ramy, której konstrukcja została opatentowana, to niekwestionowany atut, dzięki któremu można było powiększyć masę (i moc) baterii. Wpłynęło to bezpośrednio na uzyskanie niespotykanego w klasie N1 zasięgu z pełnym załadunkiem – ponad 300 km, na jednym ładowaniu.

E-platform – oznacza zastosowanie najnowszych inteligentnych technologii, jak wspomniany już wyżej system EVACT oraz takich rozwiązań jak: odwracalna pompa ciepła, chłodząca w lato i ogrzewająca pojazd zimą (HVAC ang. heating, ventilation, air conditioning)
Jednak najważniejszą cechą platformy EAGLE jest to, że powstała całkowicie dzięki polskiej myśli technicznej, jej tzw. local content wynosi 100%. Wszystkie kluczowe elementy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników.

Dlaczego osiągnięcie inżynierów i mechaników z Innovation AG jest tak przełomowe?
Podkreślić należy, że platforma samochodowa to absolutnie kluczowa konstrukcyjna struktura, na której bazują później różne modele samochodów danej marki lub grupy koncernów motoryzacyjnych. Największe światowe firmy, jedną udaną platformę mogą wykorzystać w kilku lub nawet kilkunastu modelach aut.

Platforma EAGLE składa się z takich podzespołów jak: podwozie, układ hamulcowy, układ napędowy, układ kierowniczy i zawieszenie, które zostały zaprojektowane w sposób modułowy, aby umożliwić wykorzystanie ich w różnych konfiguracjach i wariantach pojazdów. Dzięki platformie Innovation AG w Polsce może ruszyć produkcja elektrycznych samochodów dostawczych, w wielu wariantach zabudów, z wykorzystaniem tych samych komponentów, co oczywiście pozwala na zmniejszenie kosztów produkcji i zapewnia większą efektywność. Zgorzelecka platforma EAGLE dołącza, tym samym, do listy produktów, na której są już światowi giganci – Volkswagen Group MQB, Ford Global C platform czy Toyota New Global Architecture (TNGA).

EAGLE – polski patent na samochody elektryczne

fot. Organizator

Na czym polega unikalność platformy EAGLE oraz jakie są plany dalsze plany Innovation AG opowiada prezes Albert Gryszczuk
- Wiele firm potrafi zrobić podwozie. Niektórzy znają się też na nadwoziu, systemie wentylacyjnym czy układzie jezdnym. Ale tylko najlepsze firmy na świecie wiedzą, jak to wszystko zintegrować. Dlatego prace z tym związane prowadzimy w Zgorzelcu. Zatrudniliśmy najlepszych inżynierów, ale też odbyliśmy mnóstwo konsultacji, by użyć kluczowej wiedzy z różnych zakątków Polski i Europy. Mieliśmy wiele interakcji, ale większość pracy odbyła się w Polsce. Chcemy być liderem w swojej branży. Zgorzelec jest polską stolicą elektromobilności i w tym kierunku nadal będzie się rozwijał. W projektach Innovation AG pojawią się systemy takie, jak chociażby układ "steer-by-wire" [wirtualnie połączony z kołami, aktywny układ kierowniczy]. Mamy już plan na modernizację architektury oraz głowy pełne pomysłów na kolejne modele elektrycznych aut zadaniowych. Już teraz bardzo dużo daje nam współpraca z branżą kurierską, czy też doświadczenie czerpane z wcześniejszych komercyjnych projektów, związanych z ekokonwersją, np. elektryczny samochód terenowy - Sokół 4x4 – mówi Albert Grzeszczuk, prezes Innovation AG w Zgorzelcu.
Istotną kwestią jest różnica między autorską konstrukcją platformy, a projektami zakupionymi do Polski z zagranicy. Pozyskując projekt z pozwoleniem na zmiany, teoretycznie można zrobić z nim wszystko. Wówczas bierze się jednak całą odpowiedzialność ponieważ nie będzie już gwarancji od dostawców. To dlatego, że tak wiele zależy od integracji.

EAGLE – polski patent na samochody elektryczne

fot. Organizator

Wszystkie zmiany mogą wpłynąć na NVH (noise, vibration, and harshness), odporność zderzeniową i to będzie zależne od tego, kto te zmiany wprowadził. Producenci zawsze wracają do autorów platformy, ponieważ tylko ci ostatni mogą poświadczyć, że auto po zmianach i integracji będzie działać prawidłowo. Platforma pojazdu jest najbardziej skomplikowaną architekturą w świecie automotive, ktoś ostatecznie musi mieć nad nią kontrolę i nie jest to, wbrew pozorom, ostateczny producent. Nie przez przypadek, największe koncerny motoryzacyjne wykorzystują często jedną platformę dla wielu modeli, a nawet różnych marek aut.

Czy w Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych?
Biorąc pod uwagę szumne zapowiedzi polskich władz, już parę lat temu można było wierzyć, że pierwsze narodowe auta elektryczne jeżdżące po polskich drogach, to tylko kwestia czasu. Niestety, w 2023 roku, po wielu zmianach decyzji i koncepcji, trudno już z optymizmem patrzeć na przyszłość polskich elektrycznych pojazdów osobowych. Zupełnie inaczej sprawy się mają, jeżeli chodzi o elektryczne auta dostawcze. Platforma Innovation AG to prawdziwy game-changer. Daje ona możliwość uruchomienia produkcji polskich e-vanów od zaraz. Bez potrzeby kontraktowania zagranicznych dostawców i partnerów. Co więcej, rynek elektrycznych aut dostawczych jest wciąż mniej konkurencyjny niż elektryków osobowych, a parametry gwarantowane przez EAGLE pozwalają na osiągniecie sukcesu komercyjnego przez auta na niej zbudowane.
Zklaster w Zgorzelcu jest partnerem na Pomorzu Zachodnim Gryfickiego Klastra Energii. Te dwa podmioty organizują konferencję promujące zarządzanie zieloną energią w naszym regionie.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Budżet 2025 Świnoujścia uchwalony! Po długiej i gorącej debacie 15 radnych poparło projekt przychodów i wydatków miasta w przyszłym roku. Tylko dwóch radnych wstrzymało się od głosu ■ Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Świnoujściu informuje, że w związku z przerwą w dostawie wody w dniu 19.12/godz.22 do 20.12/godz.04 dodatkowe zbiorniki wody zdatnej do picia po przegotowaniu zostaną ustawione : Łunowo-zatoka autobusowa przy ul.Zalewowej 65 Karsibór – zatoka autobusowa ul.1-go Maja 9 Karsibór-zatoka autobusowa ul.1-go Maja 5c ■ Joanna Agatowska: władze Szczecina chcą skorzystać z doświadczeń Świnoujścia przy realizacji planowanego tunelu pod Odrą w przebiegu realizowanej obwodnicy Szczecina ■ Betlejemskie Światełko Pokoju dotarło do Świnoujścia. Tuż po godzinie 10.00 Harcerze Hufca Ziemi Wolińskiej przekazali symbol nadchodzących Świąt radnym Rady Miasta zgromadzonym na dzisiejszej sesji ■ W dniu 11 grudnia Świnoujscy jubilaci odebrali medale za długoletnie pożycie małżeńskie, przyznawane przez Prezydenta RP. Uroczystość była momentem, pełnym wzruszeń, ciepła i wspomnień. Odznaczone zostały trzy pary, które obchodzą jubileusz Złotych Godów: Państwo Bożena i Jerzy Górscy, Państwo Alina i Wiesław Król oraz Państwo Bronisława i Marian Włodarscy ■ Od 01 grudnia do 15 grudnia Wydarzenie "Udekorujmy wspólnie choinkę w Muzeum". Zapraszamy wszystkie chętne dzieci do wykonania ozdób choinkowych w kształcie zwierząt morskich, które zawieszone zostaną na choince znajdującej się w holu Muzeum Rybołówstwa Morskiego. Prace prosimy dostarczyć do siedziby Muzeum, przy Placu Rybaka 1 Miejsce: Muzeum Rybołówstwa Morskiego, Plac Rybaka 1 ■ Już 7 grudnia 2024 roku Świnoujście stanie się miejscem niezwykłej, zimowej atrakcji – jubileuszowej X Inwazji Morsujących Mikołajów, rozpocznie się paradą o godzinie 11:15 paradą, która wyruszy ze Stadionu Miejskiego przy ul. Matejki 22 w Świnoujściu. Uczestnicy, przebrani w charakterystyczne mikołajowe stroje, ruszą w kierunku plaży, gdzie odbędzie się najważniejsza część wydarzenia. Szczegółowy harmonogram imprezy przedstawia się następująco: - 11:15 – Parada Morsów ze Stadionu Miejskiego przy ul. Matejki 22 - 11:45 – Powitanie uczestników na plaży - 11:50 – Wybór Miss i Mistera Morsujących Mikołajów oraz wręczenie nagród - 11:55 – Rozgrzewka, przygotowanie do kąpieli - 12:00 – 12:20 – Kąpiel morsów w zimnej wodzie - 12:30 – Blok integracyjny (ognisko, ciepłe posiłki) - 14:00 – Zakończenie ■ Już 7 grudnia, o godz. 13.00 zapraszamy na koncert pt. "Będzie Kolęda" oraz wystawę prac plastycznych Koła Plastycznego UTW (Instruktor Agnieszka Chrostowska). Sala Teatralna MDK, ul. Matejki 11, wstęp wolny. W Koncercie udział wezmą: Jerzy Piórski – gitara klasyczna - uczeń Studium Instrumentalnego MDK soliści studium wokalnego UTW: Halina Nowak, Leonarda Paczkowska, Maria Romanowska, Jan Adamski, Marian Łyskawa, chór mieszany Kantylena, zespól męski Chwaty, pod kierunkiem Barbary Okoń ■