iswinoujscie.pl • Środa [21.12.2022, 08:31:54] • Europa
Polacy uważają się za najmniej zdrowych w Europie [WYNIKI BADAŃ]
fot. Organizator
Prawidłowe odżywianie, większa aktywność fizyczna, lepsza jakość snu i zmniejszanie naszego negatywnego wpływu na planetę – nowe badanie konsumenckie przeprowadzone na zlecenie Herbalife Nutrition ujawniło, że Polacy chcą poprawić zarówno stan swojego zdrowia, jak i kondycję świata, w którym żyją. Jednak za dobrymi intencjami nie idą działania.
Krótkoterminowe poświęcenie z myślą o długoterminowych celach
53% ankietowanych twierdzi, że zdrowe odżywianie jest dla nich obecnie jednym z pięciu priorytetów w zakresie dobrego samopoczucia, a 46% wymienia na tej liście także kontrolę wagi. Zdaniem Polaków, odżywianie odgrywa znaczącą rolę w osiąganiu celów wellness.
Dodatkowo, gdy przyjrzymy się intencjom konsumentów, widać, że 77% badanych zadeklarowało gotowość do krótkoterminowego „poświęcenia” z myślą o długoterminowych korzyściach zdrowotnych.
Kiedy jednak zagłębimy się w kwestię realizacji celów, badania odsłaniają zupełnie inną rzeczywistość.
Prawidłowe odżywianie tylko w teorii
Pomimo danych wskazujących, że zdrowe odżywianie i kontrola wagi są kluczowymi celami dla wielu osób, w odpowiedzi na pytanie: „Jak często obecnie odżywiasz się zdrowo?”, ponad połowa badanych stwierdziła, że odżywia się zdrowo tylko czasami, rzadko lub w ogóle nie przestrzega zasad zdrowego odżywiania. Porównanie danych ze wszystkich badanych krajów sugeruje, że polscy konsumenci uważają się za najmniej zdrowych w całej Europie.
Gdy zestawimy te wyniki z kolejnymi danymi – 43% ankietowanych przyznaje, że spożywa za mało owoców i warzyw, a 19% uważa, że nie spożywa wystarczającej ilości białka (najwyższy odsetek spośród wszystkich krajów europejskich) – staje się oczywiste, że nasze intencje i działania w sferze zdrowia nie są spójne.
– Dobre intencje dotyczące wellness są wyraźnie widoczne, ale musimy się zastanowić, co możemy zrobić, by wspierać konsumentów w pokonywaniu barier i przekształcaniu zamiarów w rzeczywistość – mówi Andrea Bertocco, dyrektor ds. naukowych Herbalife Nutrition w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki – Bez wątpienia zdrowe odżywianie i prowadzenie zrównoważonego, aktywnego stylu życia mogą stanowić wyzwanie. Dlatego powinniśmy skupić się na edukowaniu konsumentów na temat różnych opcji, jak osiągać cele wellness w sposób pasujący do ich stylu życia. –
– Prawidłowo skomponowana dieta jest obecnie bardzo łatwa do stworzenia dzięki produktom bogatym w składniki odżywcze o naukowo przebadanych formułach. Aktywność fizyczna też nie sprowadza się tylko i wyłącznie do ćwiczeń na siłowni – dodaje Bertocco – Pod wieloma względami musimy zmienić nasze myślenie i pomóc konsumentom w poruszaniu się po ich własnej mapie wellness w ramach różnych dostępnych obecnie opcji. Zasadniczo zdrowe odżywianie nie musi oznaczać tego samego dla każdego – spersonalizowanie planu w oparciu o naukowe informacje jest niezbędne do osiągnięcia celu. –
fot. Organizator
Polacy zwracają uwagę na niską zawartość cukru
Analiza zwyczajów zakupowych polskich konsumentów wykazała, że przy wyborze żywności największe znaczenie mają: niski poziom cukru (34%), zawartość witamin i składników mineralnych (37%) oraz naturalny skład produktów (43%). To oczywiste preferencje w grupie osób, które chcą poprawić swoje samopoczucie, ale interesujący okazał się inny fakt: unikanie pokarmów pochodzenia zwierzęcego (5%) i spożywanie dużych ilości białka (14%) uzyskały mało wskazań, co sugeruje brak zrozumienia, w jaki sposób te dwa aspekty mogą wpływać na zdrowie w dłuższej perspektywie. Badanie wykazało także, że starsze osoby częściej uważają, że zdrowe odżywienie wymaga spożywania białka pochodzenia zwierzęcego.
– Ograniczenie spożywania produktów zwierzęcych, zwłaszcza czerwonego mięsa, może przyczyniać się do poprawy zdrowia. Warto włożyć więcej pracy, by pomóc konsumentom uzyskać właściwy obraz tego, w jaki sposób stosowanie zbilansowanej diety wpłynie korzystnie na ich samopoczucie. Ma to znaczenie zarówno z perspektywy zdrowia, jak i środowiska naturalnego – tłumaczy Andrea Bertocco.
Świadomość zmian klimatycznych nie wpływa na wybór diety
Zdrowie miało kluczowe znaczenie dla ankietowanych, ale dbanie o dobro całej planety także pojawiło się na liście ważnych dla nich celów. Prawie połowa uczestników badania (43%) zgodziła się z opinią, że zmiana klimatu wpłynie na kupowaną przez nich żywność. Jednak deklarowana chęć dokonywania bardziej zrównoważonych wyborów żywieniowych zderzyła się z następującymi danymi: 35% osób przyznało, że nie jedzą roślinnych zamienników nabiału, a 26% - że nie jedzą roślinnych białek i nie chcą robić tego w przyszłości. Oczywiście, wyrażają zatroskanie nadmierną emisją dwutlenku węgla, ale nie łączą jej z faktem, że przemysł mięsny, zwłaszcza produkcja wołowiny, która ma największy wpływ na emisję gazów cieplarnianych ze wszystkich produktów spożywczych1, przyczynia się do zmian klimatycznych.
fot. Organizator
Dobre intencje to pierwszy krok na drodze do zmiany
Jak wynika z badań, konsumenci wyrażają chęć poprawy własnego samopoczucia i dokonywania wyborów, które mają pozytywny wpływ na całą planetę. Jednak między deklaracjami a podejmowanymi działaniami istnieje wyraźny rozdźwięk.
– Brakuje czegoś, co pozwoliłoby przekuć pozytywne zamiary w konkretne działania – podsumowuje Konrad Szałkiewicz, Dyrektor Generalny Herbalife Nutrition – Może to wynikać z braku narzędzi, wsparcia, edukacji. Jeśli mamy zmierzyć się z epidemią otyłości i zmianami klimatycznymi, musimy zapewnić konsumentom narzędzia i informacje, które pomogą im osiągnąć cele. Dlatego właśnie w Herbalife Nutrition nasi Niezależni Dystrybutorzy nie tylko oferują wysokiej jakości produkty, ale także wspierają klientów na każdym etapie dążenia do wyznaczonych celów i tłumaczą zależności pomiędzy prawidłowo zbilansowaną dietą a dobrym samopoczuciem – Raport „Postawy vs. intencje – rozbieżności w podejściu konsumentów do wellness”: Pobierz raport w j. ang.
* Badanie przeprowadzone przez firmę Mintel w lipcu 2022 r. na 10 000 uczestników z Polski, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Norwegii, RPA, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Dane podzielone na kraje i przedziały wiekowe w celu oceny różnic w postawach między pokoleniami.
Grayling Poland
Joanna Maciejewicz