POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [10.11.2022, 08:16:36] • zachodniopomorskie

Rozpoczynamy dyskusję o tożsamości na Pomorzu Zachodnim

Rozpoczynamy dyskusję o tożsamości na Pomorzu Zachodnim

fot. Organizator

11.11 listopada można obchodzić na różne sposoby. Po dwóch latach covidu widać, że dyskusja polityczna toczy się tylko w Warszawie. nasza redakcja proponuje by osoby znane z udziału w życiu społecznym podzieliły się swoimi poglądami na ten temat. Jako pierwszy na naszą propozycję odpowiedział był wieloletni dziennikarz mediów lokalnych i krajowych, a obecnie doradca firm w zakresie komunikacji i transformacji energetycznej Łukasz Szeląg.

11.11 to Święto Niepodległości Polski. Trudne losy Polaków i ich Państwa, często są przyczyną do dyskusji co – jako Naród – zrobiliśmy dobrze a co źle? Czy jako Naród potrafimy jednoczyć jedynie się, gdy w grę wchodzi walka o Polskość. Pozostaje tylko pytanie: czym ta Polskość dla nas JEST ... Czy jak pokazuje doświadczenie ostatnich lat spór, o to jak ją rozumiemy sprawia, że tracimy z oczu to, co nas łączy ciążąc ku temu, co nas dzieli!? A o to czym Ona jest walczymy też nieprzerwanie między sobą?!

Ja poddaję dziś pod dyskusję to czy – jako Polacy – potrafimy się cieszyć z naszej niepodległości? Temat jest trudniejszy dla mieszkańców tzw. Ziem Odzyskanych lub przyłączonych do Polski w 1945 roku. Zależy to również od zwolenników danej wersji tzw. prawdy historycznej, która zawsze jest poddawana licznym interpretacjom. Tę zaś wyznaczają intencje dziejopisów analizujących wydarzenia z jakiejś perspektywy, w jakimś kontekście, posiadając własne lub cudze przekonania.

Historia nie jest czarno - biała.

Przypomnijmy, że w 1945 roku toczyły się dyskusje czy Uznam będzie należał do Polski, czy cały Szczecin będzie w Polsce czy będzie podzielony wzdłuż Odry? Warto przypomnieć, że w Zielonej Górze, całkiem niedawno, burmistrzem miasta był niemiecki komunista po 1945 roku. Pokolenie 40 czy 50 latków pamięta, że na tych ziemiach żyliśmy w niepokoju, szczególnie w czasie przemian w Niemczech w 1989 roku. Czy lubuskie, czy zachodniopomorskie ziemie będą dalej w Polsce? Wiele osób cały czas, czuło presję powrotu dawnych niemieckich mieszkańców tych ziem, choć przez setki lat byli tu oni kolonistami.

To wszystko powoduje, że powinniśmy na nowo otworzyć dyskusję o obchodach Święta Niepodległości na Pomorzu Zachodnim, czy w innych „naszych małych ojczyznach". Musimy pamiętać o przeszłości tych ziem i mieszkańcach sprzed 1945 roku, ale widząc też na to, co zrobili i jacy byli nasi pionierzy, gdy tu przyjechali. Musieli oni odbudować miasta, wysyłać cegły i sprzęty do odbudowy stolicy Polski Warszawy (w czasie dyskusji o własności mieszkań w Warszawie zapomniany wątek kto odbudowywał budynki?) . Kolejarze odbudowywali tory kolejowe zniszczone przez działania Niemców i Sowietów, którzy wywozili co mogli jako zdobycz wojenną do siebie, bądź niszczyli tylko po to, by zniszczyć. Leśnicy z narażeniem życia sadzili lasy na terenach często pełnych min i niewybuchów.

Takim przykładem jest rozebrana linia kolejowa z Kamienia Pomorskiego do Trzebiatowa. (Korzystając z okazji polecam zwiedzanie muzeum kolejnictwa w Gryficach pokazujące historię największej sieci kolei wąskotorowych w Europie).

Pamiętajmy i edukujemy młode pokolenia o bitwie pod Cedynią ... jeszcze z udziałem Mieszka I – twórcy Państwa Polskiego, walkach pod Gryficki w okolicach Niedźwiedzisk, o starciu żołnierzy polskich o Kołobrzeg czy w okolicach Odry. Nasi dziadkowie i pradziadkowie walczyli o Polskę i nie miało znaczenia, którędy szli na Berlin wypędzając niemieckie wojska, które napadły na Polskę, na naszą Ojczyznę, oraz inne kraje Europy. Polacy walczyli – zawsze o wolność – we wszystkich armiach świata.

Dobry przykład, jak można prezentować dorobek dziejów oraz historię naszych ziem, odnajdujemy na Wolnie, który powinien być inspiracją pod tym względem dla innych polskich miast. Na uwagę zasługuje również muzeum w Gozdowicach, muzealna placówka wojskowa w Koszalinie, muzeum techniki w Szczecinie czy wspomniane już muzeum kolejnictwa w Gryficach.

Święto Niepodległości to czas podsumowań. Pokolenie dzisiejszych 40 czy 50 latków pamiętają czas końca lat 80 minionego wieku. Pamiętamy też plan Balcerowicza (czy był potrzebny?) drastyczny dla Ziem Zachodnich. Zlikwidowane PGR-y w trybie szybkim doprowadziły do upadku firm z sektora rolno - spożywczego. W Gryficach, Kamieniu Pomorskim, Chojnie, Stargardzie czy Łobzie ludzie masowo tracili pracę jak w łańcuchu naczyń połączonych. Bezrobocie ponad 30 procent, rodziny żyjące w rozłące przez wyjazdy do pracy za granicę, samobójstwa, brak możliwości edukacji dzieci czy studiowania młodzieży z małych miast w dużych ośrodkach. Ktoś w Warszawie stwierdził, że pracownik PGR -u będzie rolnikiem i będzie prowadził gospodarstwo rolne. Takie obostrzenia nie dotknęły wtedy górników.

Mieliśmy to szczęście, że mamy dostęp do morza i sytuację ratował szybki rozwój turystyki.

Też jestem mieszkańcem Pomorza Zachodniego wywodzącym się z małego miasteczka – z Gryfic. Moi rodzice przyjechali tu z Kujaw. Miasteczka jakich wiele, które przez lata były zapomniane przez dygnitarzy w Warszawie i czasami chyba, też przez Pana Boga. Jestem dumny z miejsca „prowincjonalnego" skąd pochodzę, gdyż ono mnie ukształtowało tak, że każdego dnia musimy walczyć o kolejny lepszy dzień. Inaczej nie miałbym okazji już jako nastolatek pracować w lokalnych a później krajowych mediach jako dziennikarz (Kuriera Szczecińskiego, Polskiego Radia, TVNu czy Polsatu).

Dzisiaj, przy obchodach Święta 11. Listopada, daty tak ważnej dla każdego Polaka apeluję by przez pamięć historyczną dyskutować i działać jednak na rzecz przyszłości. Obserwować i działać, wykorzystując nowe technologie i innowacyjne rozwiązania, które dają szansę na rozwój każdego miejsca w Polsce. Twórzmy nową dobrą markę POLSKA dla nas i dla naszych dzieci oraz z myślą o seniorach. Cieszmy się z naszej niepodległości.

Każdy polityk mówi o zrównoważonym rozwoju – niech więc się stanie

Łukasz Piotr Szeląg
Fan Pomorza Zachodniego


komentarzy: 33, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-33 z 33

Gość • Piątek [11.11.2022, 12:05:26] • [IP: 79.184.247.***]

Wracając po poprzednich wyborach samochodem w nocy do Ś-cia słuchałam audycji radiowej w której zaproszony" jakiś znamienity gość" w ten sposób objaśniał redaktorowi niską popularność wiodącej partii na naszych terenach:" A czego można sie spodziewać po potomkach kryminalistów. Przecież większość obecnych mieszkańców tych terenów, to dzieci przestępców i złodziei, którzy schronili się tam po wojnie by uniknąć kar". W dalszej części wywiadu dodał jeszcze, że jesteśmy elementem kryminogennym, któremu nie można ufać". Skoro takiego zdania o nas jest obecna elita partyjna i rządząca, to może pozwólmy im pozostać przy ich opinii o nas, a nasze zdanie o nich pozostawmy nam i nie udowadniajmy naszej tosamości, bo my ją znamy.

Gość • Piątek [11.11.2022, 08:02:33] • [IP: 89.151.33.**]

a jeden tow, K. powiedział że dopiero tunel zbudowany z jego inicjatywy połączy Ś-cie z Polską ja to słyszałem na własne uszy!!

Gość • Piątek [11.11.2022, 07:51:30] • [IP: 178.235.146.**]

Jak długo mamy jeszcze DYSKUTOWAĆ o toższamości na Pomorzu Zachodnim. Od ilu lat ciagle się gada, takie, , przeciąganie liny ''ma jakiś sens ?Co jakiś czas polityk - mądrala, lansuje swoje widzimisię i neguje to co było już poznane, określone. Raz na zawsze powinniśmy oswoić się z wiedzą historyczną i przestać się spierać. Dzisiaj PiS lansóje inną wersję historii, fałszywą, zakłamaną. Nie chcę Polski według prof. Roszkowskiego, Zybertowicza, Czarnka. Dziś jestem oszukiwany, robią ze mnie barana ? Czas najwyższy by historia Polski była jedna i prawdziwa dla wszystkich.

Gość • Piątek [11.11.2022, 02:33:07] • [IP: 46.205.132.***]

19:14 • 37.8.215.** Popieram ten wpis, zwłaszcza:" Jaka to niepodległość, jak jakiś dupek spod co prawda niebieskiej a nie czerwonej flagi, kojarzący się z najgorszymi czasami komunistów sowieckich, bo nazywający się dzisiaj komisarzem unijnym a nie komisarzem ludowym - tak samo nas gnębi i prześladuje, okrada i kłamie nam w żywe oczy." _____ Trzeba tu dodać, że traktat lizboński wyklucza jakiekolwiek naciski Kom.Europejskiej w sprawie sądownictwa, a jednak teraz stawia się warunki Polsce przed wyplaceniem kredytu KPO - warunki o sądownictwie.

Gość • Piątek [11.11.2022, 00:27:07] • [IP: 176.221.123.***]

Warto by kraje zachowywały swą tożsamość, by nie było wszędzie tak samo, by było ciekawie, różnorodnie. Historii nie powinno się zapominać, bo to nasze korzenie. A propos gonienia sprzedawczyków to chyba mowa o sprzedawczykach z popis'u, a nie jedynie po czy jedynie pisu...I pamiętajmy przed wyborami, że jest tylko jedna partia, która nie chciała lockdownów dla Polaków, a teraz mamy efekty takich decyzji w cenach widoczne.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 22:53:14] • [IP: 88.218.252.**]

tak to prawda sami czerwoni komuszki

Gość • Czwartek [10.11.2022, 22:49:16] • [IP: 88.218.252.**]

a ten lukarzto niech sie nie madrzy duzo gadal a malo robila do roboty sie biez leniu anie ubolewasz nad zakladem ktorydawno byl do rozbiorki PO wam sprzedaloi w czym rzecz a od PISUto wara ciemniaki pijaki

Gość • Czwartek [10.11.2022, 22:39:43] • [IP: 88.218.252.**]

dac mlodym masz racjetylko komujak to dzieci tych komuchow a co lepsze juz do miasta nie wrocilo bo dla kogo i po co

Gość • Czwartek [10.11.2022, 22:03:30] • [IP: 46.205.132.***]

19:14 -masz rację. Godne tu uwagi wspomnienie o fanatyzmie klimatycznym. Okresowe ocieplenie uważa się za dowod na niszczenie klimatu przez CO2, a naukowcy - nie ci zapraszani do mediów - uważają, że nie ma dowodów na ideologię ocieplenia

Gość • Czwartek [10.11.2022, 21:48:59] • [IP: 89.151.37.***]

.IP:37.8.215.** typowy świnoujski super DEBIL.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 19:14:36] • [IP: 37.8.215.**]

Do czasu, aż nie pogonimy tych przekletych sprzedawczyków z PO, tych zakłamanych unijnych zwolenników lewactwa spod marksistowskiej flagi i fanatyzmu klimatycznego, trudno dzisiaj jest świętować naszą polską niepodległość. Jaka to niepodległość, jak jakiś dupek spod co prawda niebieskiej a nie czerwonej flagi, kojarzący się z najgorszymi czasami komunistów sowieckich, bo nazywający się dzisiaj komisarzem unijnym a nie komisarzem ludowym - tak samo nas gnębi i prześladuje, okrada i kłamie nam w żywe oczy. Więc niech odważni ludzie zaczną w końcu palić te niebieskie szmaty! Odzyskać trzeba naszą biało-czerwoną niepodległość, już bez komuchów! Nie dla federalizacji Europy w jedną niemiecką Rzeszę! Idźcie precz sprzedawczyki liżące uniokratów kupy!!

Gość • Czwartek [10.11.2022, 18:16:40] • [IP: 37.47.145.**]

Młody słoik ma parcie do władzy?? Najpierw dajcie młodym powód do bycia dumnym z tego kraiku a potem piszcie farmazony o kraju, patriotyzmie itd. Banda złodziei i nieudaczników rządzi a tu jakiś małolat pier... O narodzie. Komiczny.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 18:01:21] • [IP: 89.151.36.***]

Gość • Czwartek [10.11.2022, 12:08:01] • [IP: 37.47.182.***] Chwała komuchom że rozwalili to gniazdo cwaniaków i nierobów...

Gość • Czwartek [10.11.2022, 17:49:55] • [IP: 164.127.215.***]

Tożsamość w Świnoujściu znaczy tyle, co dupowłaz niemiecki za marne ojro który z tożsamością a tym bardziej narodową nie ma nic wspólnego, nawet nie wie co ona oznacza.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 17:25:00] • [IP: 83.20.244.***]

Do Gość • Czwartek [10.11.2022, 11:19:23] • [IP: 5.173.173.**] gościu drogi, gdyby nie tożsaMOŚĆ PRZESIEDLEŃCÓW, NIE TYCH ZA CHLEBEM I ŁATWYM ŁUPEM, a tych którzy walczyli w 1918, 1919, 19 i 1920 i 1939-45 o wolność nie mówiłbyś dzisiaj po polsku tutaj.. Wielu przesiedleńców cały czas miało wolną Polskę w sercu. Od słoików nikogo nie wyzywaj, skoro dzieciom do Warszawy czy Berlina pakujesz żarcie by się kształciły dla siebie i świata.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 16:13:38] • [IP: 31.10.139.***]

A mnie jakoś nie dziwi że dziennikarz TVNu zastanawia się nad tożsamością...

Gość • Czwartek [10.11.2022, 15:52:16] • [IP: 5.173.198.***]

JEZELI SIE ZASTANAWIASZ NAD TOŻSAMOŚCIĄ TO ZNACZY ZE JEJ NIE MASZ!! BO CO TO ZNACZY TOŻSAMOŚĆ W NASZYCH CZASACH? ;)) łosie, rysie, kuny itd;)

PL • Czwartek [10.11.2022, 13:10:06] • [IP: 80.54.236.***]

Przede wszystkim każdy musi pamiętać o polskiej tożsamości - o tym, że polskość to normalność!

Gość • Czwartek [10.11.2022, 12:39:17] • [IP: 178.238.250.**]

Pracownik PGR chciał ale nie mógł być rolnikiem. Agencja rynku rolnego to załatwiła. Wie o tym pan Balazs, Jagieliński i im podobni.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 12:38:47] • [IP: 178.238.250.**]

Pracownik PGR chciał ale nie mógł być rolnikiem. Agencja rynku rolnego to załtwiła. Wie o tym pan Balazs, Jagieliński i im podobni.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 12:08:01] • [IP: 37.47.182.***]

Pomorze zachodnie z miasteczkiem Floating Gardensy stettin, to najgorszy region w Najjasniejszej. Głupota goni głupotę. A mamy też zbrodnie gospodarcze, jak na przykład zezlomowanie i wywiezienie majątku najlepszej stoczni Morskiej Stoczni Remontowej S. A., przez tłustego politruka, przynależnego do pis, a wcześniej do po. Po prostu tragedia! Nowoczesna stocznia budowana przez pół wieku przez Swinoujskich Stoczniowców, nagle bez powodu została " spalona"! Kilka miliardów majątku państwowego" w błoto" i ludzie bez pracy, to " sukces" pisoprymitywow. Ale trzeba mieć nadzieję, że odpowiedzialne za to osoby wylądują kiedyś w kryminale.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 12:06:22] • [IP: 185.210.36.***]

Celne myśli: --1)" Wiele osób cały czas czuło presję powrotu dawnych niemieckich mieszkańców tych ziem, choć przez setki lat byli tu oni kolonistami". Rzadko się mówi o tym kolonializmie, np. na początku XVIII wieku Niemcy wykupili wyspę Wolin za ileś tam talarów. Te ziemie zasiedlone były przez Słowian, Szwedów, Duńczyków, te dwie ostatnie nacje nie były liczebne, raczej miały tu swoje ziemie lenne lub włączone do swoich państw. --- 2) krytyka planu Balcerowicza odnośnie PGR-ów - ktoś w Warszawie obmyślił utopię, że rolnicy z PGR-ów w magiczny sposób staną się rolnikami samodzielnymi. Pytam: za jakie fundusze miało to być? Pamiętamy zgubne skutki społeczne realizowania tej balcerowiczowskiej utopii, alkoholizm, bieda... Balcerowicz nadal jest mistrzem dla pewnych demoliberalnych partii. ---3)" Jestem dumny z miejsca „prowincjonalnego" skąd pochodzę, gdyż ono mnie ukształtowało tak, że każdego dnia musimy walczyć o kolejny lepszy dzień" - ukazanie wartości mieszkania w małych miejscowościach, jak to hartuje.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 11:43:43] • [IP: 5.173.48.**]

Prawda historyczna jest jedna a nie różna.Niemcy i Rosja rozebrały nas na 123 lata a zjednoczyła nas krew naszych przodków ktora przelewali w powstaniach i wojnach.Niepodleglość odzyskalismu bez podzialow politycznych tzn ramie w ramie szła lewica z prawica rolnicy inteligencja.Nikomu nie przeszkadzał krzyz swiety i Matka Boska ktora prowadziła wojsko.Nawet ateiści nie mieli z tym problemu.Jedynie komuniści nie byli zainteresowani odzyskaniem niepodleglosci bo marzyli o europie pod sierpem i mlotem z czerwoną gwiazdą zamiast krzyża.Wolnosc trwala krptko bo znow Rosja i Niemcy zniewolily nas na kolejne pół wieku i znow ponadpartyjnie ja odzyskalismy z krzyzem ma czele tzn swJan Pawel2 kardynal Wyszynski ks Popieluszko.Nikt nikogo nie wykluczal nikt nikomu nie zagladal do supialni bo liczyla sie wolnosc a nie ideologia.Dzis komunisci znow atakuką i chca nas podzielic i rozebrać pomiedzy zachod a wschod.Zadne profesory doktory nie zaklamia historii ktorą dobrze znamy od dziada pradziada Zdrowia wszystkim

Gość • Czwartek [10.11.2022, 11:20:21] • [IP: 37.248.212.***]

W Świnoujściu płynie krew sowieckich sołdatów, którzy tu stacjonowali..50/50 rusek wymieszany z bliżej nieokreślonego pochodzenia turystą...

Gość • Czwartek [10.11.2022, 11:19:23] • [IP: 5.173.173.**]

Zachodniopomorska tożsamość przesiedleńców i słoików

js • Czwartek [10.11.2022, 11:11:55] • [IP: 83.20.244.***]

Dziękuję Panu za wypowiedź. Musimy dyskutować w lokalnym i centralnym polskim świecie.To temat długi i szeroki, wart rozmów i dobrych wniosków. Do dzieła!

Gość • Czwartek [10.11.2022, 11:05:30] • [IP: 37.47.177.***]

To pyta Pan po 30 latach, czy plan Balcerowicza byl potrzebny? Oczywiscie, mozna bylo zrobic to inaczej: jakies 10 lat inflacji liczonej w tysiacach procent, nikt nikomu nie ufa, nie istnieja banki, kredyty, ludzie wymieniaja sie towarami, nikt w Polsce nie inwestuje, te wasze PGR-y produkuja zywnosc, ale nie sprzedaja jej, bo pieniadze, ktore dostaja, sa nic nie warte. czyli nie placa pracownikom, a ci co?? Tak, 60% bezrobocia, reszta wyjazdy za granice i samobojstwa. Mam nadzieje, ze pomoglem.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 10:57:21] • [IP: 83.11.47.**]

Panie Łukaszu bardzo mi przypadło do serca to co Pan przekazał w swojej wypowiedzi. Tak trzymać.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 09:44:30] • [IP: 178.238.250.**]

Wspaniała inicjatywa. Dyskusja od lat toczy się w okół tematów dających utrzymać sìe u władzy. Nie chodzi tu o prawdę historyczną. Przywołuje sie to co zapewnia akceptację przez potencjalnego wyborcę. O Układzie Poczdamskim i jego skutkach lepiej nie wspominac. Wygodnie jest mówić o straconych ziemiach na wschodzie. Ale o Zaleszczykach, moście w Kutach i prubie samobójczej płk. Bociańskiego Ludwika już nie. O wyspie Weżów obozie w Berezie Kartuskiej też nie. Odczucia Litwinów Białorusinów czy Ukrainców na temat minionych doświadczeń też nie. Liczą się Ci co zrejterowali w 1939 a ich potomni pragną wyzłocić ich wizerunki. Tu się nie dziwie. Ale Polska to nie tylko szlachta czy arystokracja.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 09:34:33] • [IP: 37.8.215.***]

to jakies bzdury.Kto zyl w niepokoju o Polske w 1989?Niemcy przegraly wojne i nic nam nie daly za ogromne straty.Podpisano traktat na mocy ktorego my stracilismy ziemie wsch a zyskalismy zachodnie ktore przez wieku byly albo przechodnie albo jak Szczecin Slowianskie.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 09:32:30] • [IP: 213.155.174.***]

Na Pomorzu Zachodnim 90% ma rodowód czerwonego towarzysza.

Gość • Czwartek [10.11.2022, 09:14:35] • [IP: 176.221.123.***]

Co wy za shit sprzedajecie?

Gość • Czwartek [10.11.2022, 08:55:04] • [IP: 185.210.39.***]

Co to za pajac?

Oglądasz 1-33 z 33
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Miejska Biblioteka Publiczna im. Stefana Flukowskiego w Świnoujściu ma przyjemność zaprosić w dniu 6 lutego (czwartek) o godz. 17:00 na otwarcie wystawy malarstwa Koła Plastycznego, działającego przy MDK Warszów. Zapraszany do Galerii Biblioteki Głównej przy ul. Piłsudskiego 15. Wstęp wolny! ■ Policzono pieniądze ze skarbonek sztabu WOŚP w Świnoujściu. Zebrano 235 tys. złotych. Kwota zbiórki w Świnoujściu z pewnością wzrośnie ponieważ nie obejmuje trwających aukcji, wpływów z eskarbonek oraz terminali ■ Zaplanowany koncert uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Świnoujściu oraz Orkiestry Wojskowej, który miał się odbyć w dniu dzisiejszym w godzinach 15:30-18:15 w sali teatralnej przy ul. Matejki 11, został odwołany ■ 5 marca w Świnoujściu rusza kwalifikacja wojskowa. W tym roku kwalifikacji wojskowej podlegają przede wszystkim mężczyźni urodzeni w roku 2006. Dotyczy to także mężczyzn z roczników 2001 – 2005, którzy nie byli jeszcze na kwalifikacji. Przypominamy, że kwalifikacja nie jest poborem do wojska, tylko polega na nadaniu kategorii przydatności do służby. Kończy się ona wydaniem zaświadczenia o uregulowanym stosunku do służby wojskowej. Kwalifikacja wojskowa w Świnoujściu będzie przeprowadzona od 5 marca do 14 marca 2025 roku w Hoteliku przy Amfiteatrze, wejście od ul. Matejki ■ Rozpoczęły się prace nad budową ulicy Nowojachtowej w Świnoujściu, która ma połączyć ulice Jachtową i Uzdrowiskową. Inwestycja budzi wiele emocji, a zdania mieszkańców są mocno podzielone. Powód? Droga przebiega przez mocno zadrzewiony teren parkowy, graniczący z Parkiem Zdrojowym, stanowiący naturalne schronienie dla licznych zwierząt, takich jak sarny, lisy czy króliki, oraz pełniącym funkcję naturalnego filtra powietrza dla Świnoujścia ■