W konferencji uczestniczyli: Piotr Matusiak, Sinan Bez, Aleksander Wiśniewski i Jakub Siwy. Przedstawili krótko każdy z 8 głównych punktów wspomnianego programu.
1. Szkoła dla równego startu
2. Edukacja proinnowacyjna
3. Pedagog i psycholog oraz psychoedukacja w każdej szkole.
4. Rzetelna edukacja ekologiczna i klimatyczna
5. Szkoła jako przestrzeń kształtowania świadomego obywatela i świadomej obywatelki
6. Edukacja prozdrowotna
7. Niezależna Komisja Edukacji Narodowej zamiast kuratoriów. Odbiurokratyzowanie edukacji.
8. Przedefiniowanie roli nauczyciela. Płaca nauczyciela: minimum średnia krajowa gwarantowana przez budżet państwa.
„Minister Czarnek w swoich wypowiedziach oraz działaniach niejednokrotnie dyskryminował kobiety odwołując się do cnót niewieścich czy sposobu ubierania się. Nie zgadzamy się na żadną dyskryminację w szkole, gdzie kształtują się charaktery i świadomość młodych obywateli” – dodał Aleksander Wiśniewski po prezentacji powyższych punktów.
Piotr Matusiak przypomniał natomiast o problemach kadrowych w polskich szkołach, gdzie „ze względu na zbyt niskie zarobki brakuje nauczycieli, więc pozostali muszą uczyć przedmiotów, do których nie mają wystarczającego przygotowania”. Przywołał tutaj przykłady dwóch szkół w naszym województwie, choć problem dotyczy niemalże każdej placówki w całym kraju.
W ruchu Polska 2050 w województwie zachodniopomorskim działa wielu nauczycieli różnych szczebli edukacyjnych. Przemysław Łonyszyn był jednym z konsultantów wspomnianego programu „Edukacja dla Przyszłości”. Dlatego tematyka dotycząca szkolnictwa jest i będzie ważnym elementem działań na Pomorzu Zachodnim wszystkich trzech filarów ruchu utworzonego przez Szymona Hołownię.
Link do programu: strategie2050.pl/plan-dla-polski/edukacja-dla-przyszlosci/
Przemysław Łonyszyn