POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Sobota [24.09.2022, 12:16:44] • Polska

Spada lojalność konsumentów, ale za to rośnie liczba wizyt. Dyskonty wracają do stanu sprzed pandemii

Spada lojalność konsumentów, ale za to rośnie liczba wizyt. Dyskonty wracają do stanu sprzed pandemii

fot. Organizator

Analiza zachowań przeszło 280 tys. osób robiących zakupy w dyskontach spożywczych wykazała, że w I półroczu br. sklepy Biedronki odwiedziło aż 93,5% z nich. Do tego jedna czwarta klientów tej sieci nie zaopatrywała się u konkurencji. Od stycznia do czerwca br. przeciętny konsument chodził do placówek Biedronki o 20,9% razy częściej niż rok wcześniej. Z kolei w Netto najbardziej wzrósł ruch, bo o ponad połowę. Ponadto sieć zyskała najwięcej klientów w relacji rocznej. Aldi również istotnie zwiększył liczbę wizyt w swoich sklepach – o 37,7%. Natomiast Lidl zaliczył spadek, jeśli chodzi o udział w całym ruchu w tym formacie – o 2,8 p.p. Co więcej, stracił 2,8% klientów i wykazał najmniejszy wzrost liczby wizyt.

Firma technologiczna Proxi.cloud i platforma analityczno-badawcza UCE RESEARCH porównały zachowania ponad 280 tys. klientów dyskontów z I półrocza br. i z analogicznego okresu ub.r. Badani łącznie odwiedzili przeszło 5 tys. tego typu placówek w całym kraju.

Szczegółowa analiza wykazała, że pozycje rynkowe poszczególnych sieci nie uległy zmianie, chociaż układ sił na rynku dyskontów spożywczych zmienił się przez ostatni rok.

– Z naszej analizy wynika, że wciąż niepodważalnym liderem jest Biedronka. W I połowie br. sklepy tej sieci odwiedziło aż 93,5% klientów wszystkich dyskontów. To o 2,5 p.p. wyższy wynik niż odnotowany rok wcześniej. Dla porównania należy wskazać, że w Lidlu penetracja rynku wyniosła ostatnio 64,4%, czyli o 4,8 p.p. więcej niż poprzednio. Natomiast w Netto w I półroczu br. ww. wskaźnik był na poziomie 41%. Zwiększył się o 12,1 p.p. I to oznacza największy wzrost. Oczywiście w przypadku Biedronki tak duży skok nie był już możliwy do osiągnięcia. Z kolei Aldi od stycznia do czerwca tego roku odwiedziło 18,2% klientów wszystkich dyskontów, tj. o 3,9 p.p. więcej niż w I połowie 2021 roku – informuje Michał Rosiak z Proxi.cloud.

Zaobserwowano również, że Biedronka generuje aż 63,6% wszystkich koszyków dyskontowych. Rok do roku zanotowała prawie niewidoczny spadek, bo o 0,1 p.p. Natomiast Lidl odnotował ostatnio 20,6%. I to jest o 2,8 p.p. niższy wynik niż poprzednio. W ocenie autorów badania, ta sieć najsłabiej poradziła sobie w walce o klienta w relacji rocznej. Udziały pozostałych dwóch sieci w łącznym ruchu w dyskontach spożywczych wzrosły – o 2,5 p.p. w Netto i 0,4 p.p. w Aldi.

– Warto też podkreślić, że Biedronka ma zdecydowanie najsilniejszą bazę klientów. 24% z nich, czyli blisko jedna czwarta, nie robi zakupów w żadnym innym dyskoncie spożywczym. Dla porównania, w przypadku Lidla udział tak lojalnych konsumentów wynosi tylko 5%, w Netto – 4%, a w Aldi – 1,9%. W każdej z sieci zaobserwowaliśmy niewielki spadek lojalności klientów w relacji rocznej. Tym samym widać, że Polacy zaczęli chodzić na zakupy częściej, jednocześnie zmniejszając swoje przywiązanie do szyldu – komentuje Iwona Kołodziejek z Proxi.cloud.

Do tego należy dodać, że przeciętny konsument odwiedził sklepy Biedronki w badanym okresie prawie 14 razy, czyli o 20,9% częściej niż rok wcześniej. W Lidlu średnia liczba wizyt przypadająca na jedną osobę w I półroczu br. wyniosła 6,5. Niewiele mniej, bo 6,1, odnotowano w przypadku Netto. Sieć Aldi miała najniższy wynik – 4, jednak mimo wszystko w stosunku rocznym oznaczał on dla niej wzrost na poziomie 20,5%.

– Sieć Netto zaliczyła za to największy wzrost ruchu ze wszystkich graczy – o 52,8% rdr. Na drugim miejscu w tym zestawieniu jest Aldi z wynikiem 37,7%. Dalej znalazła się Biedronka – 21,6%, a na końcu uplasował się Lidl – 7,5%. Widać, że w kwestii podnoszenia ruchu Aldi i Netto są liderami. To może wynikać z tego, że w czasach rosnącej inflacji konsumenci zaczęli częściej odwiedzać sklepy, w których wcześniej nie bywali, np. ze względu na większe odległości od domów czy miejsc pracy. Celem mogło być poszukiwanie okazji cenowych, nieoferowanych przez Biedronkę czy Lidla – stwierdza Michał Rosiak.

Ponadto analiza wykazała, że w Netto najbardziej wzrosła liczba unikalnych klientów – aż o 27,8% rdr. W Aldi wzrost wyniósł 14,5%. Biorąc pod uwagę to, że jest najmniejszą z sieci dyskontowych, udało jej się wzmocnić swoją pozycję, co jest sporym sukcesem. Natomiast Lidl stracił unikalnych klientów. W porównaniu z I półroczem ub.r. ostatnio było ich o 2,8% mniej. Jednak większy spadek odnotowała Biedronka – o 7,6%.

– Zestawiając spadek lojalności konsumentów ze zmniejszeniem liczby unikalnych klientów dla całego rynku dyskontów, przy jednoczesnym ogólnym wzroście liczby wizyt w sklepach, możemy podejrzewać, że wróciliśmy do trendu widocznego na początku pandemii. Wówczas klienci zaczęli dokładniej planować zakupy i ograniczali te impulsywne. Ostatnio nastąpiło to pod wpływem presji inflacyjnej, a nie rygoru sanitarnego. Konsumenci w poszukiwaniu promocji są w stanie uzupełnić swój koszyk w większej liczbie sklepów niż miało to miejsce wcześniej – podsumowuje Iwona Kołodziejek.

MondayNews Polska Sp. z o.o.


komentarzy: 13, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-13 z 13

Gość • Niedziela [25.09.2022, 16:56:25] • [IP: 89.151.36.**]

Społeczeństwo mądrzeje. Mamy polskie sklepy. Trzeba wspierać polską gospodarkę...

Gość • Niedziela [25.09.2022, 11:50:47] • [IP: 176.221.122.***]

Najgorsza Biedronka w mieście na Chrobrego, wieczny syf, bałagan, nikt nic nie wie, chłodziarki z mięsem śmierdzą skrzepliną z rozerwanych paczek bo nikt o nie nie dba, każdy paragon trzeba dokładnie sprawdzać bo przeważnie coś się nie zgadza i towary na sklepie z ostatnim dniem przydatności do spożycia.

Yebac popis • Niedziela [25.09.2022, 07:09:43] • [IP: 87.104.111.***]

Macie swoją obsrana plandemie. A teraz żeby w tynk i nie bulgotać. Rząd ani żadna polityczna awruk nie ponieśli i nie poniosą odpowiedzialności za zamknięcie gospodarki w imię mocniejszego kataru. Przerwanie łańcuchów dostaw, zamknięte biznesy i ratowanie tych biznesów miliardami dodrukowanych papierków. To nie żadna wojenka rusko ruska spłodziła ten kryzys. O tym kryzysie i inflacji ekonomiści z jajami trąbili już na początku kowidowego cyrku,. trąbili jak to się skończy. Więc teraz zamknac mordy Ci, którzy przyklaskiwali że szmatami na ryju. To po części wasza bo większość z was to ślepa, zmanipulowana banda idiotów wybierająca te same ryje od 30 lat oczekując innych efektów.

Gość • Sobota [24.09.2022, 20:32:31] • [IP: 46.205.136.**]

W walce Polaka z drożejącym masłem odniosłem sukces, bo gdy pół roku temu jadłem kostkę w cztery dni, to teraz kostkę zjadam w ciągu ok.6 dni. Przezwyciężyłem wyższą cenę za pomocą pułapki ofsajdowej - cena urosła, ja zmalałem, na brzuchu na przykład, mniej tłuszczu. Ale jest ono zdrowe, margaryna to straszna rzecz, mocno przetworzony produkt.

Gość • Sobota [24.09.2022, 19:07:38] • [IP: 37.47.158.***]

Ja czy w Biedronce czy w Lidlu zawsze spędzam ok. 20 minut. To jest 2 minuty na sklepie i 18 minut przy kasie. W Biedronce to już wogóle sama kraina U, gdzie nawet numeru telet nie potrafią prawidłowo wbić. Aha i niech Biedra zrobi w końcu przemeblowanie przy kasach tak żeby kolejka do kasy wchodziła w alejkę, a nie że alejki są rozplanowane sprzecznie z kasą. Krótko mówiąc zapanowało dziadostwo.

Gość • Sobota [24.09.2022, 18:09:37] • [IP: 195.136.139.*]

Zobaczcie jeszcze jak producenci sprytnie zmniejszają gramaturę produktów, soki do herbat niedawno wszystkie standardowo w butelkach 500 ml, niedawno 440 ml a ostatnio kupowałem i już 420 ml. Oczywiście ceny coraz większe.

Gość • Sobota [24.09.2022, 17:48:21] • [IP: 185.210.38.***]

W PRLu już dawno byłyby strajki i protesty

Gość • Sobota [24.09.2022, 16:16:32] • [IP: 5.173.178.**]

W Niemczech cukier po 70 eurocentów. U nas 5 zeta złodzieje !

Gość • Sobota [24.09.2022, 16:11:17] • [IP: 176.221.122.***]

Netto i biedra ok, lidl dla sztywniaków

Gość • Sobota [24.09.2022, 15:10:28] • [IP: 5.173.174.**]

Ceny rosną, jakość spada i coraz mniej promocji na kawę, masło itp.Nie długo zostaną tylko promocje typu, kup 10 sztuk to zaoszczędzisz.

Gość • Sobota [24.09.2022, 14:07:36] • [IP: 88.218.255.**]

Dlaczego jak rosła cena paliwa produkty podrożały i mówili że to wina paliwa a jak paliwo staniało to produkty utrzymują cenę a nawet jeszcze rośnie

Gość • Sobota [24.09.2022, 13:04:15] • [IP: 46.205.132.***]

Głównie w Lidlu kupuję, tym na 11 Listopada, czasami na Bohaterów. Nigdy tam nie było starego mięsa, byle jakich owoców czy warzyw. Ceny też raczej są rzetelnie podane, nie ma takich zaskoczeń jak kiedyś w nieistniejącym od 2018 r. Polo na Roosevelta, tam był koszmar z ciągle zmieniajacymi się cenami, scislej niejawnymi, bo przy kasie okazywało się, że sa wyzsze. To była plaga, jedna z kierowniczek zmiany wobec moich czestych protestów wobec takiej praktyki i nawet opisania tego procederu w pewnym periodyku do dziś mściwie i gniewnie patrzy, kobietka nawet ładna i ze złoscią jej nie do twarzy - poszczuła męża na mnie, jego wzrok też wściekły. Nie wiedziałem, że tak lata można zyc nienawiścią. Za własne błędy nienawidzic kogoś innego.

Gość • Sobota [24.09.2022, 12:22:12] • [IP: 5.173.156.**]

Biedronka to syf jeśli chodzi o asortyment. Netto przebija biedronke mocno

Oglądasz 1-13 z 13
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Uwaga! Dziś i jutro (10/11.01) prognozowany bardzo silny wiatr. Możliwe zawieje i zamiecie śnieżne oraz oblodzenie dróg. Zachowaj ostrożność ■ Rozpoczęły się prace nad budową ulicy Nowojachtowej w Świnoujściu, która ma połączyć ulice Jachtową i Uzdrowiskową. Inwestycja budzi wiele emocji, a zdania mieszkańców są mocno podzielone. Powód? Droga przebiega przez mocno zadrzewiony teren parkowy, graniczący z Parkiem Zdrojowym, stanowiący naturalne schronienie dla licznych zwierząt, takich jak sarny, lisy czy króliki, oraz pełniącym funkcję naturalnego filtra powietrza dla Świnoujścia ■