Podział rynku
Obserwacja ruchu ponad 1,2 mln konsumentów w blisko 6 tys. placówek dyskontów, prowadzona w pierwszych osiemnastu tygodniach tego i ubiegłego roku, pokazała, jaka część klientów tego segmentu była co najmniej raz w sklepie danej sieci. Pozycję zdecydowanego lidera utrzymała Biedronka z penetracją rynku na poziomie 91,5% (rok wcześniej – 88,8%). Za nią plasuje się Lidl – 59,7% (poprzednio – 59,1%), Netto – 32% (20,5%), a także Aldi – 16,9% (rok wcześniej był to 13,5%).
– Z perspektywy wzrostu penetracji rynku, czyli wskaźnika Share of Shoppers, zdecydowanie największym wygranym ostatniego roku jest sieć Netto. To ona, m.in. za sprawą ambitnej strategii ekspansji i przejęcia byłych sklepów Tesco, najbardziej powiększyła swój udział w bazie klientów i swoją penetrację rynkową, bo aż o 11,5 p.p. – komentuje Mateusz Chołuj, szef zespołu firmy technologicznej Proxi.cloud.
Jak zaznacza Chołuj, w 2021 roku Biedronka docierała już do blisko 89% klientów dyskontowych. Mimo tego udało się jej jeszcze bardziej zwiększyć penetrację rynku dyskontów, tj. o 2,7 p.p. Ekspert podkreśla również, że do weryfikacji pozostaje, jak zmienił się udział klientów sieci w całym segmencie spożywczym, za sprawą otwarcia nowych placówek w mniejszych miejscowościach.
– Lidl nadal jest drugą największą siecią dyskontów. Jednak pozostaje zdecydowanie w tyle, jeśli chodzi o tempo wzrostu. Spośród przebadanych podmiotów ma najniższy wzrost Share of Shoppers, w ciągu roku wskaźnik podskoczył jedynie o 0,5 p.p. – informuje Adam Grochowski, analityk z Proxi.cloud.
Autorzy raportu omawiają też łączny ruch w sklepach (wskaźnik Share of Footfall). Wiemy więc, że ostatnio Biedronka odpowiadała za 64,2% wszystkich wizyt w dyskontach spożywczych (w analogicznym okresie ub.r. – 64,1%). Dalej w zestawieniu widnieje Lidl – 21,5% (wcześniej – 25,1%), Netto – 10,4% (7,4%), a także Aldi – 3,9% (poprzednio 3,3%).
– Patrząc na rynek dyskontów rok do roku, swój udział w łącznym ruchu najbardziej zwiększyła duńska sieć Netto, bo o 2,9 p.p. Natomiast Lidl jako jedyny z czterech badanych graczy odnotował spadek w tym zakresie – o 3,6 p.p. Ale ta niemiecka sieć wciąż pozostaje na drugim miejscu, z wynikiem ponad dwa razy większym niż trzecie w zestawieniu Netto – analizuje Adam Grochowski.
Częstsze zakupy
Z myślą o raporcie przeprowadzono także analizę częstotliwości wizyt w badanych dyskontach. Wyznaczono 3 grupy kupujących, do których przypisano konkretnych konsumentów, ze względu na częstotliwość zakupów. Została ona określona jako wysoka (wizyty w sklepach danej sieci częściej niż raz na tydzień), średnia (częściej niż raz na miesiąc, ale nie częściej niż raz na tydzień) oraz niska (raz na miesiąc lub rzadziej).
– Ludzie kupują w tego typu placówkach zdecydowanie częściej niż przed rokiem. 28,2% klientów dyskontowych odwiedza takie sklepy co najmniej raz w tygodniu. To oznacza wzrost o 7,3 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku, kiedy wynik wyniósł 20,9% – podkreśla Mateusz Chołuj.
Do tego z badania wynika, że rdr. skurczyła się grupa klientów robiących zakupy średnio częściej niż raz na miesiąc, ale nie częściej niż raz na tydzień. Ostatnio było ich 35,3%, a rok wcześniej – 36,2%. Ponadto w tym samym czasie zmniejszył się udział shopperów odwiedzających sklepy średnio raz na miesiąc lub rzadziej. Tegoroczny wynik to 36,4%, a z analogicznego okresu ub.r. – 42,8%.
– Pod względem częstotliwości zakupów klientów sieci dyskontów spożywczych plasują się analogicznie do udziałów rynkowych. Niekwestionowanym liderem pozostaje Biedronka z udziałem kupujących często i umiarkowanie często na poziomie 54,4%. Na drugim miejscu jest Lidl – 30,9%, a po nim – Netto – 24,8%, jak również Aldi – 16,2%. Każda sieć dyskontowa zaliczyła wzrost udziału shopperów kupujących często i umiarkowanie często – informuje Adam Grochowski.
Lojalność w dół
Z zebranych danych wynika również, że rdr. zmniejszyło się przywiązanie klientów do konkretnych sieci dyskontowych. Wyraźnie przedstawia to indeks lojalności kupujących (wskaźnik Shoppers Loyalty Index). Dla Biedronki wyniósł on ostatnio 32,4% (w analogicznym okresie ubiegłego roku – 41,8%). Tym samym niemal co trzeci klient tej sieci nie odwiedził w badanym okresie żadnego sklepu będącego konkurencją na rynku dyskontów. Natomiast tegoroczny wskaźnik dla Lidla to 9% (poprzednio – 15%), Netto – 6,2% (8,7%), a Aldi – 4,8% (wcześniej 8,3%).
– Drastycznie spadła lojalność klientów dyskontów, właściwie każda sieć zanotowała spadek Shopper Loyalty Index w porównaniu z rokiem poprzednim. Może to świadczyć o większej mobilności społeczeństwa, ale prawdopodobnie głównym czynnikiem spadku lojalności jest obecna sytuacja makroekonomiczna. Ona zachęca i zmusza coraz większą część klientów do poszukiwania okazji. Kupujący zatem w coraz większym stopniu idą za promocją bardziej niż za szyldem sklepu – stwierdza szef zespołu Proxi.cloud.
Według Adama Grochowskiego, z jednej strony różnice w lojalności bazy klientów poszczególnych sieci świadczą o sile szyldu, z drugiej zaś – o atrakcyjności promocji i efektywności ich komunikacji. Ale w dużej mierze są też wypadkową strategii ekspansji danej sieci. Firmy stawiające swoje sklepy w obszarach o gęstym zaludnieniu konkurują z większą liczbą placówek i przyciągają klientów mniej lojalnych. Oni, w porównaniu z mieszkańcami słabiej zaludnionych obszarów, mają do dyspozycji więcej sklepów w swoim pobliżu.
Badanie zostało przeprowadzone w oparciu o dane dla pierwszych osiemnastu tygodni br. (3.01-8.05) z odniesieniem do analogicznego okresu ub.r. (4.01-9.05).
Łącznej obserwacji poddano ponad 1,2 mln. Polaków korzystających z usług sieci dyskontowych, w tym w blisko 6 tys. placówek na terenie 16 województw. Spośród nich zarejestrowano prawie 570 tys. klientów tego formatu w jednym z badanych okresów.
Dane zgromadzono, stosując autorską technologię opartą o geofencing – czyli metodę identyfikacji wejść i wyjść z wyznaczonych stref, wykorzystującą usługi lokalizacji urządzeń mobilnych.
Rozwiązanie pozwala zbierać dane pasywnie oraz cechuje się dużą dokładnością lokalizowania użytkownika (od 2 do 20 metrów, w zależności od metody ustalania pozycji przez urządzenie mobilne). Promień każdego geofencingu dostosowany jest do wielkości poszczególnych budynków. Dodatkowo znany jest również czas przebywania badanych osób w konkretnej lokalizacji, co stanowi dodatkowy poziom ochrony przed zliczaniem okolicznego ruchu pieszego czy ruchu pracowników danych POS. Wizyta klienta w sklepie musiała trwać co najmniej 2 minuty i nie więcej niż 2 godziny, aby wejście użytkownika w geofence zostało zarejestrowane.
MondayNews Polska Sp. z o.o
149 No coz, pomylilem sie, powinno byc ZNIEJSZA SIE.Ale skoro to wytykasz to wiesz o co chodzi.Przestan siac inwektywy, to powinienes ruszyc mozgiem.Sens byl taki gowno mnie obchodzi do kogo naleza sklepy, wazne sa ceny.STARIK, topo rosyjsku, ucz sie jezyka wroga, dalej, gatka. no coz jest takie powiedzenie, gadka, owszem blad, cholestelor-blad, zdarza sie.No ale coz jak sie nie ma argumentow--to u was bija murzynow.Tak naprawde to jednak z Twym mozgiem cos nie tak
19:38:23] • [IP: 178.238.248.***] nie zwiększa się lojalność wobec dyskontów, lecz ZMNIEJSZA się lojalność wobec dyskontów, czytaj przytomnie, przestań grać głupa, warto używać mózgu w oparciu o właściwe dane, nawet prostego tekstu nie umiesz odczytać, więc co się dziwić, że powtarzasz fake-newsy o o.Rydzyku. Podaj żródło informacji o rzekomym włascicielstwie Żabki - że niby jest" o.Rydzyka". Co to jest" cholesteror"? Co to jest" starik"? Co to jest" gatka"? Od" gaci"? Znam inne polskie słowo, " gadka".
Gość • Niedziela [12.06.2022, 11:57:22] • [IP: 89.151.36.**]Jejku...Jaki ty chory psychol.Ile ci płacą debilku za te brednie co wypisujesz??5 zeta za godzinę??To nawet za wiele jak na twoj poziom jak i tak teksty dostajesz gotowe z centrali propagandy.
148 Przestan grac glupa.Kiedys starik cos chlapna i tylko tyle masz do powiedzenia.Zreszta jak chcesz utrzyma cholesteror na pewnym pozioomie to faktycznie wcinaj szczaw i mirabelki.Ale bardzo cielkawe jest zdanie pt. tytulem--zwieksza sie chec kupowania w dyskontach, jednoczesnie zwieksza sie lojalnosc wobec dyskontow.A tak naprawde dyskusja typu sklepe Rydzyka i temu podobne--no coz ta gatke trzeba wsadzic w buty.Bo tak naprawde obojetnie jaka flaga wisi nad sklepem, licza sie ceny.Ideologie proponuje poruszac na zebraniach partyjnych
14:09 - podaj źródło tej informacji, że Żabki są" o.Rydzyka". Co znaczy" Kocięta z Grecji jest słupem"? Kocięta to ona? Kocięta, czyli ona, wszystkim kieruje? ONZ-tem też ona, czyli Kocięta z Grecji, kieruje? A nie masoneria wszystkim kieruje albo Grupa Bilderberg? Jak ona, czyli Kocięta, ma na nazwisko?
Oczywiście Żabki są O.Rydzyka Kocięta z Grecji jest słupem i wszystkim ona kieruje Czego dotyczy ta reklama ?? Cóż PiS -u I wszystko w temacie
, 09:24:59] • [IP: 176.221.122.***] Lepsze to niż mirabelki i szczaw, posiłek Niesiołowskiego z PO przepisany dzieciom na czas rządów PO+PSL.
ć • Niedziela [12.06.2022, 06:11:53] • [IP: 88.218.254.**] Idź przygłupie na łąkę i najedź się szczawiu, zagryź to mirabelkami a następnie przyjmij się do pracy za pięć zł./godz. To jest ten lewacki raj za którym się opowiadasz. Jakim kretynem trzeba być żeby to popierać. A może to masochizm ?
Gość • Niedziela [12.06.2022, 09:24:59] • [IP: 176.221.122.***] Też tak słyszałem. Z tego wniosek że PO-srańcy czy lewacy zamarzną i problem ze zdrajcami sam się rozwiąże...
Gość • Sobota [11.06.2022, 22:30:05] • [IP: 5.173.3.***] Teraz pisowcy nie odpisza bo zbieraja chrust po lasach...
22:30- nie ma Żabki o.Rydzyka.To jeden z licznych fake-newsów jego dotyczących. Właściciele Żabki dali kiedyś dotacje na uczelnię redemptorystów i fundacji (nie uczelnię Rydzyka, jak się kłamie, to kolejny fake news, by ukazać go jako rzekomego właściciela), stąd poszła fama, że włascicielem akcji Żabki jest sam o Rydzyk. Inny fake-news to ten z autami od bezdomnego. W sposób typowy dla wtórnie analfabetycznej opinii publicznej, którą łatwo oszukać przez setki tysięcy udostępnień newsów niesprawdzonych, mówi się kpiąco o bezdomnym, , że" ha, ha, ale przekret". Bezkrytyczni, poszczuci na" wroga ludu", o Rydzyka, wystarczyłoby, by poczytali artykuł Onetu (wyd.kujawsko-pom.) pt."Samochody od bezdomnego dla Radia Maryja. Historia o. Rydzyka jest wiarygodna". Konkretny bezdomny wygrał w Totolotka 1, 3 mln zł w kolekturze w Sopocie i dał darowiznę dla rtv redemptorystów (zwanych oszczerczo" o.Rydzyka") 2 auta służące potem np.do konserwacji nadajników itp., ze 2 lata potem umarł. To, że umarł uznano za...niemożliwe...
Gość • Sobota [11.06.2022, 22:14:42] • [IP: 89.151.36.**]A jak ciebie nazwać??Tępy burak?Polak kupi 400 litrów benzyny za wypłatę, Niemiec 800 więc gdzie jest taniej??Itd.itp. ale dla was chowanych na pisowskiej tv.i kłamstwach moraweckiego świat rządzi się innymi prawami.
Można dużo zaoszczędzić w Netto na produktach z chmurką. Warto też kupować produkty przed końcem daty ważności. Trochę z jadłodzielni. Co zrobić jak za wynajem mieszkania się płaci tyle ile się zarabia?
No i co zasrani pisowcy taki macie dobrobyt to zapiepszać do Żabki ojca Rydzyka na zakupy !! a nie do unijnej biedronki ! Dalej głosujcie na kłamliwych złodziejskich judaszy !!
Gość • Sobota [11.06.2022, 20:17:19] • [IP: 31.0.176.***] Przestań szczuć. Jedź do rosji albo do helmutów ruska onuco. Tam jest taniej...
Gość • Sobota [11.06.2022, 17:34:17] • [IP: 178.235.147.***] Ty też zaliczasz się do suwerena, chyba nie do kapo i sprzedajnych folksdojczów. Czy cosik dodać ?
11.06.2022, 20:17:19] • [IP: 31.0.176.***] Dziekuję ci za tak radykalną pochwałę naszego rzadu i prezydenta, ja od dawna wierzyłem, że oni rządzą razem z Bidenem w USA, gdzie jest najwyższa inflacja od kilkudziesieciu lat, podobnie we Francji, w Niemczech, w Holandii (tam mają ok.13% inflacji), w Estonii, w Czechach, itd. Tak sprytnie rządza nasi władcy, ze Niemcy zrozpaczeni sami do nas przyjeżdzaja po paliwo, blokujac ulice, bo u nich ceny paliw, a wiec i ceny w sklepach osiagaja kolejne wyżyny. Niemcy - polskie państwo PiS, Morawiecki tam rządzi, bo mają taka sytuacje. Wreszcie doczekałem zemsty za II wojnę swiatową! Ty tak niesmialo dawales do zrozumienia, ze rekordowa inflacja na Zachodzie i wzrastajace tam ceny to efekt powierzania władzy naszemu Morawieckiemu. Putinflacja to tez skutek tego, ze Morawiecki rządzi Putinem, ty tak delikatnie dawałes to do zrozumienia... Rządzimy juz Rosją!
Nadejdzie czas, gdy targowisko „Pod Zegarem” będzie głównym dostawcą spożywczych towarów.
W czym problem chcieliście to macie tanie państwo PiS.
W biedrze na ul.Fińskiej jest najtaniej, a towarów jest w bród...💘
Kto to wszystko doczytał do końca -to jest" niszcz"... ;)
Tam jest trujące, rakotwórcze żarcie. Tylko samobójcy robią zakupy w tych paśnikach.
Sami beda zrec te swoje promocje.Ludzie...miesiac osczedzania na zakupach a ceny wroca do normy
Wyobraźcie sobie, że najskuteczniejszy sposób na oszczędzanie to MNIEJ JEŚĆ. Sprawdziłem to w praktyce. A smacznie jeść można kupując mniej przetworzonych rzeczy, czyli to i zdrowiej, wrócić pokornie do ziemniaków (nawet jeśli i one podrożeją), niekoniecznie jeść do nich drogie rzeczy, niekoniecznie dużo. My sobie zbyt często regulujemy psychikę poprzez jedzenie, a są inne do tego sposoby - duchowe, psychiczne, nawet lepsze ułożenie życia sprawia, że nie ma się podświadomej ochoty podjadania, byle uśpić robaka niepokoju, bo tego robaka nie ma, on wychodzi z kokonu wywołany byle jakim życiem, rozwalaniem relacji, tkwieniem w przyjemnostkach.
Teraz będą biegać do dyskontów po 2 bułki i jogurt i drzeć japę o kasę, najlepiej żeby kasjer już specjalnie czekał na suwerena..