iswinoujscie.pl • Środa [13.04.2022, 07:24:24] • Świnoujście
Wykonawcy napotkali problemy w trakcie budowy tunelu: W trakcie wiercenia rozpuszczała się znajdująca pod Świną kreda
fot. Andrzej Ryfczyński
Za nami dwudniowe sympozjum pn. „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną" . W spotkaniu organizowanym przez UM w Świnoujściu oraz Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa wzięli udział m.in, wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski, marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, profesor Maria Kaszyńska przewodnicząca rady programowej sympozjum oraz rady naukowej ds. budowy tunelu, a także dyrektor kontraktu, Piotr Flisiak ze spółki Porr i Mert Vardar, kierownik ds. TBM z firmy Gulermak. Sympozjum odbyło się dzięki środkom z programu operacyjnego infrastruktura i środowisko na lata 2014 - 2020. W trakcie spotkania wykonawcy zwrócili uwagę, że w trakcie budowy tunelu napotkali na problemy.
W sympozjum, które odbyło się w hotelu Interferie Medical Spa udział wzięli przedstawiciele władz miasta, obecny bym prezydent Żmurkiewicz, zastępca prezydenta Barbara Michalska, oraz świnoujscy radni.
- Bardzo cieszę się że w niedużym mieście około 40 tysięcznym realizujemy inwestycję wartości około miliarda złotych - mówił prezydent Żmurkiewicz.
Prezydent Żmurkewicz zaprosił także na przyszły rok turystów.
- Już nie będziecie czekali w kolejce na prom - dodał prezydent.
fot. Andrzej Ryfczyński
Głos zabrał także wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
- Silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu - przypomniał wypowiedź śp. prezydenta Lecha Kaczyńskiego, Witkowski.
fot. Andrzej Ryfczyński
Dyrektor kontraktu, Piotr Flisiak ze spółki Porr mówił na temat realizacji tunelu pod Świną w Świnoujściu.
- 10 miesięcy mieliśmy na przygotowanie projektu budowy. To był ogromny sukces, że udało się to zrealizować. Wybór miejsca komory startowej był spowodowany ograniczeniami geometrycznymi maszyny TBM - mówił Piotr Flisiak.
Maszyna TBM drążąc tunel układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. W sumie powstało 800 takich pierścieni.
- Każdy z pierścieni składa się z 8 elementów i waży około 100 ton - dodał Flisiak
fot. Andrzej Ryfczyński
Według informacji dyrektora kontraktu, do zrobienia pozostały najtrudniejsze inżyniersko prace polegające na zrobieniu wyjść ewakuacyjnych.
Kierownik ds. TBM reprezentujący firme Gulermak poinformował, że wykonawcy w trakcie wierceni tunelu napotkali na niemałe problemy.
fot. Andrzej Ryfczyński
W trakcie wiercenia cała kreda rozpuszczała w płuczce. Pod Świną wykonawcy napotkali nie tylko na kredę, ale także na glinę.
- Był to bardzo problematyczny obszar do wykopu. Mieliśmy ponad 5 tysięcy m3 płuczki, której musieliśmy się pozbyć ze względu na jej gęstość, zazwyczaj gęstość płuczki powinna wynosić między 1 a 1,2 w momencie gdy weszliśmy w obszar kredy to ta gęstość wzrosła nawet do 1,35 - mówił Mert Vardar, kierownik ds. TBM z firmy Gulermak.
fot. Andrzej Ryfczyński
Do prac wybrana została maszyna tarczowo - zawiesinowa.
- Zrobiliśmy pierwszy na świecie odbiór maszyny online - dodał mówił Mert Vardar,
źródło: www.iswinoujscie.pl
Gumolep chlapie, co mu ślina na język przyniesie, że nie będzie kolejki do promu, no być może.Będzie za to kolejka do tunelu, to chyba oczywiste.Jeżeli droga zwęża się z dwóch pasów do jednego, to jest korek! Mistrzu!
nie miasto 40 tysięzne ale rówineż wielka liczba turystów i czasowiczów oraz niemców.
Ale z czego wynika wasza rozpacz, płaczki forumowe, nad kredą 38 metrów pod ziemią?! Nic się złego nie stało, tunel nie wpadł w krasowy tunel i nie wpadł przez jądro Ziemi do Chin. Wyluzujcie majty.
20:26:15] • [IP: 83.20.55.***] Nie ma 9 miesięcy opóźnienia, czy masz kompleks niechcianych przez matkę narodzin, że urosło ci aż do 9 miesięcy, rzutujesz ten swój kompleks na tunel?
Tylko o dziewięciu miesiącach opóźnienia nikt nie mówi. Nie wypada ?
Gdyby zabrakło marszałka województwa to specjaliści nie poradzili by sobie. No chyba że p. M tam była...
Już się boje tego tunelu
CIEKAWE KTO ZA TĄ DEBATĘ ZAPŁACIŁ Z CZYICH PIENIĘDZY I KTO NA TYM ZAROBIŁ?
O faktycznym sprawcy budowy tunelu nikt na tym sPOtkaniu nawet nie wspomniał, a klapy do orderów wszyscy wyczyścili
Prezydent zaprasza do Świnoujścia tylko zapomniał dodać żeby każdy przywiózł ze sobą bańki z wodą. To chyba grupa laików Bo w każdej pracy pojawiają się problemy które trzeba rozwiązać. Ale przy tunelu to spryciarze ze wszystkim sobie poradzili. Jeszcze sympozjum, kasa medale i zaszczyty podzielone. To jest preludium przed tym co będzie za rok. Na otwarciu. Wjazd tunelem z bańką wody.
12:49:26] • [IP: 88.218.253.***] Ale ci sprali mózgownicę w tym TVN, gdzie się klęczy i akty strzeliste do Unii zanosi, choć Unia, jak sama nazwa wskazuje to UNIA państw, a więc żadne pieniądze nie biorą się spoza Unii, spoza budżetów państw i nie biorą się np. z kieszeni ciotki Angeli, jej następców lub jej przydupasów jak Tusk. Z tego wynika, ze biorą się też z budżetu POLSKI, zatem dopłaty z Unii to też dopłaty z zasobów Polski, co więcej, dopłaty dlatego są przydzielane państwom, że otworzyły one swoje rynki, nie założyły ceł na obcy kapitał, to są WYRÓWNANIA za straty wynikające z wejscia do UE. Zatem jest tak: nie jakaś Unia finansuje nam tunel, lecz to bycie w państwie polskim, zrzeszonym w Unii daje taką możliwość, a rząd polski dał GWARANCJĘ, że prawie 0, 8 mld złotych z zasobów KE w razie niepowodzeń inwestycji będzie zwrócone, zabezpieczone - zawsze wielkie inwestycje mają gwarancje państwowe, więc bez decyzji państwowej żadnego tunelu by nie było. A miasto w swoim budżecie też ma państwowy wkład.
A gdzie byli SPECJALIŚCI GEOLODZY ?
13:46:14] • [IP: 37.248.224.**] Kiedyś przyszedł na bal pan w garniturze, ale gdy rozlano na jego rękawie wodę mineralną niespodziewanie zaklął O, KU..WA! Wtedy już wszyscy widzieli, na ile on pasuje do towarzystwa, bo i minęły czasy, gdy słomą wyściełano lakierki, co często taniec demaskował, a maskowanie dziś jest lepsze. W twoim poście też to wystąpiło: napisałeś" grópka" i ta pisownia powiedziała całą prawdę o zapleczu intelektualnym tego wpisu... zapleczu... za plecami? Nie, o za-dupiu intelektualnym.
Ale lewicowych specjalistów od Propagandy związanej z korkowaniem się miasta nie było?
inaczej mowiac tunel moze sie zawalic jak kreda bedzie pod obiazeniem, zalecam ubezpieczenie sie na życie, by rodzina chociaz zarobila na wypadku katastroficznym
Ale mądrale piszą te komentarze.
juz nie beda stac w kolejce na prom, ale beda stac w kolejce do sracza. bedsa zapisy kolkejkowe.
Jak czytam te specjalistyczne komentarze to się zastanawiam jakim cudem sami własnymi" ręcyma" tego tunelu nie wykopaliście? Sami eksperci co to godzinami czekają pod promem
a podłoże było wcześniej badane czy tylko tak wiercono aby wiercić?
Ja też miałem kredę na działce i moja ziemianka się zawaliła, złe to wróży
IP: 185.210.36.*** tez muszę cie poprawić. Wtedy przy stolikach przywieźli starsze osoby z jakiegoś ośrodka może DSS tablice autobusów z okolic Gorzowa -to był ten sztuczny elektorat. Postawili im na stolikach po piwie ale te dziadki nie piły -może im zabronili. Tylko jakaś grópka osób po prawej od kanału coś tam skakała i klaskała -pełno policji na bocznych drogach i zero mieszkańców.
A miasto będzie zakorkowane. Stracą na tym mieszkańcy, ale nikogo to nie obchodzi. Byliśmy wyjątkowym miejscem, będziemy tranzytowym miasteczkiem jak z horroru.
Skoro pandemii nie ma to tylko chorzy pozostają.
CZYLI BRAK KOMPETENCJI TYCH CO GRUNT BADALI? TYLU MĄDRYCH NA ZDJĘCIACH I ŻADEN NAT O NIE WPADŁ?
12:13- muszę cie poprawić, nie Lech, lecz Jarosław, jako premier. Byłem wtedy na Pl.Słowianskim, gdy to obiecywał w 2007 r.