iswinoujscie.pl • Środa [16.03.2022, 09:54:44] • Świnoujście
Vanitas w sztuce. Nowa wystawa w ms44
fot. Organizator
Vanitas, to motyw, symbol wiodący, prezentacji wybranych prac Macieja Raucha w ms44. Obecnie wszyscy żyjemy w cieniu Vanitas, a więc przyjrzymy mu się dokładnie i wnikliwie. Rozpoczynamy 19 marca o godzinie 18.00. Programowa wystawa gromadzi prace zarówno malarskie, obiekty i instalacje, z ostatnich lat twórczości artysty. Ekspozycja prac Raucha, "Stygmaty," jest wizualną podróżą, poprzez ikonografię współczesnego świata, oczekującego adoracji. Podróżą, która uwodząc pozornie łatwą choć natrętną estetykę formy, niepostrzeżenie dla widza, wprowadza na scenę figurę śmierci. Współcześnie niechciane, lustrzane odbicie Narcyza, jego antytezę. To opowieść o bohaterze, którego historia tylko pozornie już jest zamknięta i znana. Bądźmy ciekawi, dlatego namawiamy do wizyty w galerii ms44, sobotniego wieczoru. 19 marca, godzina 18.00, Miejska Galeria Sztuki Współczesnej, ms44 przy ulicy Armii Krajowej 13, wstęp wolny.
Twórczość Macieja Raucha jest rozpięta pomiędzy campem, tym co przesadne, nadmierne i nienaturalne, chorobliwie namiętne, hermafrodytyczne, zbyt męskie albo zbyt kobiece, a motywami wanitatywnymi niemal tanatologicznymi. Jak pisała Susan Sontag; „Smak campu jest rodzajem miłości, miłości do ludzkiej natury...", i zauważymy to w obrazowaniu Raucha, zanurzonym równocześnie w sferach ikonografii chrześcijańskiej ( Św. Sebastian ) i mitologii antycznej ( figura Narcyza ). Jego twórczość to, natrętna i opresyjna poprzez natłok znaczeń, przestrzeń „Cabinet of curiosities", wypełnionego współczesnymi stygmatami współczesnych Narcyzów. To wizualna, symboliczna, ikonografia współczesnego świata, zachwyconego samym sobą, która poprzez pozornie łatwą estetykę formy, niepostrzeżenie dla odbiorcy, wprowadza na scenę figurę śmierci. Współcześnie niechciane, lustrzane odbicie Narcyza. Jego antytezę.
I właśnie ta metamorfoza jest tematem wystawy w ms44, o bohaterze, którego historia pozornie jest już zamknięta i znana. Vanitas jako sublimacja życiowego doświadczania, jest natrętnie obecna w świecie człowieka, w codziennej potoczności, uroczystej obrzędowości życia i jego indywidualnej intymności. Jednak ten eschatologiczny wymiar rzeczywistości będzie zaledwie niejasnym przeczuciem, bez akceptacji dla biologicznego determinizmu warunkującego ludzkie życie lub aprobaty dla formacyjnej społecznie roli sacrum.
Podobnie jak w przypadku twórczości Julii Curyło, Ewy Beaty Białeckiej czy Magdy Moskwy, sztuka Raucha, choć w mniejszej skali, jest sakralna, ale nie religijna. Tanatologiczne obrazy Raucha z serii „Between the worlds", z barwną, przyciągającą malaturą, kryją w sobie pytanie o śmierć i destrukcję pomimo, a może z powodu, zawartej w nich formalnej dychotomii. To pęknięcie przebiegające pod gładką estetyczną powierzchnią płócien, jest tym co nadaje sztuce metafizyczny wymiar. I jest to znacznie trafniejsza forma, niż niejasne pojęcie „realizmu magicznego", który o ile w literaturze wywarł znaczące piętno, to w malarstwie bliższy jest estetyce rozrywki, stanowiącej element współczesnej „kultury indywidualizmu". Anthony Giddens zauważył, że daleko posunięty indywidualizm współczesnej kultury przejawia się w „takim zaprzątnięciu jednostki jej własną tożsamością, że zatraca ona granice między sobą a światem zewnętrznym" (1). Prowadząc bezpośrednio do „kultury narcyzmu".
Narracja obecna w wybranych do wystawy „Stygmaty" pracach Macieja Raucha i prezentowanych w galerii ms44, jest historią współczesnego, choć symbolicznego Narcyza, przeglądającego się w lustrze wody czy ekranie monitora. I zatracającego się w swoim odbiciu, bez świadomości, że może mieć ono wymiar nowego stygmatu. Śmiertelnej rany.
Andrzej Pawełczyk | ms44
fot. Organizator
(1) A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001
Maciej Rauch (ur. w 1988 roku) Tworzy w nurcie realizmu magicznego,
malarz, grafik, twórca instalacji, wideoklipów, oraz muzyki eksperymentalnej.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom uzyskał w 2012 roku.
Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego dla Twórcy Kultury (2017 rok).
Finalista Artystycznej Podróży Hestii, oraz II Triennale Sztuki Pomorskiej w kategorii
Malarstwo (2016 rok) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.
Brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych.
Wybrane Wystawy indywidualne, zbiorowe, oraz nagrody i wyróżnienia:
2008 - Udział w wystawie "Defekt", w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku,
2009 - premiera videoclipu do "Lost my way" podczas koncertu grupy Dick4Dick
w Warszawie w Fabryce Trzciny
2010 - udział w 5. międzynarodowym studenckim Triennale w Stambule w Turcji
2010 - udział w wystawie studentów prof. Macieja Świeszewskiego w Parku
Naukowo-Technologicznym w Gdansku
2010 - premiera videoclipu "Will You Be There" w Tetris Chillout w Gdańsku
2010 - prezentacja obrazu "Forever" podczas "Tribute to Michael Jackson" Tetris
Chillout, Gdańsk
2011 - wystawa "Kraina Czarów?/ Wunderland?" w Galerie Flut w Bremie
2011 - wystawa „Radość nie-istnienia" w Galerii Pionova, w Gdańsku
2011 - wystawa MACIEJ RAUCH „Runo/undergrowth" w Galerii Pionova, w Gdańsku
2011 - III Nagroda w konkursie malarskim ''WNETRZE'' skierowanym do
absolwentów oraz studentów artystycznych uczelni w Polsce
2011 - Streetwaves Maciej Rauch - Pokaz videoclipów oraz instalacja na Dworcu
PKP w Gdańsku Głównym
2011 - Wystawa ''Sito żyje'' - Gdańsk - Plama
2011 - Finalista 10 edycji Artystyczna Podróż Hestii, Sopot
2012 - Wystawa Maciej Rauch - ''Between the Worlds'' Gdanska Galeria Miejska
2012 - Udzial w wystawie ''Happy Birthday Tim Burton''Poznan
2012 - Wystawa ''SEN : TEZA'', Warszawa
2012 - Wystawa Maciej Rauch "Between the Worlds part II" Sfinks700 Sopot
2013 - Wystawa Maciej Rauch "Between the Worlds part III" ZPAP Gdańsk
2014 - Wystawa ''Młodzi zdolni'', ZPAP w Tarnowie
2014 - Wystawa ''It's not my story/To nie moja Bajka'', Gdańska Galeria Miejska
2014 - Wystawa ''Lunar Circus'', Galeria Pionova w Gańsku,
2015 - Wystawa ''Lunar Circus- Finisaż'', Galeria Pionova w Gdańsku
2015 - Wystawa ''Adventures on the moon'' Dwie Zmiany, Sopot
2016 - Triennale Sztuki Pomorskiej, Finalista w kategorii malarstwo Państwowa
Galeria Sztuki, Sopot
2016 - Maciej Rauch "Alien Boy", Dwie Zmiany, Sopot
2016 - "Hard Rock vs Romantic Boys", Galeria Bardzo Biała, Warszawa
2016 - "Wierzę w...", Galeria Bardzo Biała, Warszawa,
2016 - "Zwierze", Galeria Bardzo Biała, Warszawa,
2016 - Maciej Rauch "Alien Boy Show", Libation, Sopot,
2017 - Maciej Rauch Alien Boy Show , Cyganeria,
2017 - Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla twórcy kultury
w 2017 roku.
2017 - Wystawa obrazów z cyklu AlieNboy & AlieNboy show, Sfinks700, Sopot,
2017 - Wystawa obrazów z cyklu AlieNboy, Galeria Żak, Gdańsk Zaspa, Listopad
2017 - Premiera talii kart "Lunar Circus" & wernisaż obrazów, KlatkaB,
grudzień/styczeń 2017/2018 Gdańsk
2018 - Premiera talii kart "Lunar Circus" & wernisaż obrazów, Carnivale Bar,
grudzień/styczeń 2017/2018 Gdynia
2018 - Premiera videoclipu do utworu AlieNboy
2019 - Wystawa obrazów olejnych "The future is now!" Sopot, Galeria Dwie zmiany
2020 - Wystawa Maciej Rauch "The Future is Now!", WuWu/Galeria Nizio, Warszawa
2021 – Wystawa Maciej Rauch „Inne Dni/The Other Days" CSW Zamek Ujazdowski,
Warszawa
fot. Organizator
A czy pan autor studiował anatomię zwierzą? Najwybitniejsi malarze w pierwszej kolejności studiowali anatomię a dopiero później malowali szkieletu. Ten kotek ma dziwną budowę - ogon wychodzi wprost z żeber. Jakoś brak głębi w obrazkach. Poza tym, jest to wszystko jakieś wtórne, to wszystko już było ale w lepszym wydaniu - trochę Beksińskiego, trochę Siudmaka.
17:06 Ars longa, vita brevis.
No tak. Kibel , , Manka, , zlikwidowany to gdzie ma to wystawiać...
16:16 - bzdura. Malarstwo nie dotyczy ludzi. I napisz to samo pod adresem grup rockowych satanistycznych podejmujacych z ochotą ale w sposób odrażający temat smierci, napisz to teraz twórcom gier komputerowych ze scenami walk, napisz to eielbicielom i producentom oraz sprzedajacym filmy o wampiryzmie, itd. To malarstwo to szlachetny dialog z Tradycją, wymienione rozrywki to w wiekszości zepsucie dobrego smaku, i one własnie nadają sie do krytyki, a nie znany motyw malarski - znany? nie ignorantom kompletnie nieznającym się na malarstwie, krytykującym na forum tę wystawę.
Tylko zdegenerowany umysł może w" taki" czas zrobić taka" wystawę". Hańba!!
W pierwszym wpisie podpowiedziałem inny kierunek tej tematyki, nie jest dla mnie ta wystawa rewelacja, ale śmiać mi się chce z wpisów rzekomych znawców, którzy w ogóle nie mają pojęcia o malarstwie. Te obrazy naprawde sa na wysokim poziomie malarskim, a temat jest obecny w malarstwie od wieków - te obrazy to też dialog z historią sztuki, tradycja. W ogole dobrze, że ktos jeszcze MALUJE - za dużo jest instalacji i performance'ów.
bardzo nie na miejscu teraz ta wystawa.
To nie żadna sztuka. Ktoś szuka frajerów aby się na byle gównie dorobić.
Nie moja bajka...groza!
Jestem odpornym i twardym facetem ale taka sztuka do mnie nie przemawia. Wiem jesteśmy związani śmiercią ale twórzmy piękną dla oczu sztukę. Młody człowiek artysta ma skrzywioną psychikę i to się nazywa sztuka. Do czego zmierza ten świat, potem mamy takich popaprańców.
Aby ogarnąć to rozpięcie pomiędzy campem a motywami wanitatywnymi (niemal tanatologicznymi) należy wyindywidualizować się z rozentuzjazmowanego tłumu.
Bez kota. ??
W dobie filmików z okrutnymi scenami np. śmierci na wojnie na Ukrainie, na który nadziać się można, niczego się nie spodziewając, te obrazy raczej estetyzują śmierć i są łagodne. Podpowiadam artystom temat: namalować obrazy ze smartfonów czy laptopów, ukazać przytulne wnętrze pokoju, w łóżeczku dziecko, a na stole laptop z obrazem śmierci - to jest vanitas vanitatum et omnia vanitas we współczesności.