POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [02.03.2022, 17:12:58] • Świnoujście

Świnoujście. Po co mrożą grunt za tunelem?

Świnoujście. Po co mrożą grunt za tunelem?

fot. BIK UM Świnoujście

Dwie z sześciu dróg ewakuacyjnych w podwodnym tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin będą w części przebiegały poza obudową samego tunelu. Wykonawca wykonał już odwierty technologiczne przez betonową obudowę tunelu i rozpoczyna mrożenie gruntu dla obydwu wyjść ewakuacyjnych.

- Ten skomplikowany proces to jedno z największych wyzwań na budowie tunelu pod Świną łączącego wyspy Uznam i Wolin – mówi I Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście Barbara Michalska.

Jak drążenie w lodzie
- To trochę tak, jakbyśmy drążyli w ścianie igloo albo lodowcu – dodają inżynierowie chcąc przybliżyć technologię budowy dwóch dróg ewakuacyjnych. – Grunt poza tunelem musi być zmrożony jak lód, abyśmy mogli się poprowadzić w nim drogę ewakuacyjną.
Mrożenie pozwalające na rozpoczęcie wykopu potrwa około 40 dni. Ale to nie wszystko. Bo grunt będzie mrożony także i później, podczas przebijania się przez obudowę tunelu i budowę konstrukcji dróg ewakuacyjnych. To kolejnych około 100 dni.
Pierwsze nazywa się mrożeniem aktywnym. Z kolei to drugie, podtrzymujące niską temperaturę – pasywnym.

Świnoujście. Po co mrożą grunt za tunelem?

fot. BIK UM Świnoujście


Grunt zamrozi solanka

Zasada sztucznego zamrażania polega na ciągłym przenoszeniu ciepła z gruntu do atmosfery. Grunt stopniowo ulega ochłodzeniu, a woda wypełniająca jego pory zostaje zamrożona, tworząc warstwę lodu. Docelowo zamrożony grunt zamienia się w wodoszczelną bryłę.

- Zamrażanie przeprowadza się przez przepuszczanie płynu chłodzącego (roztworu solanki) przez system rur - mówi Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad inwestycją.

- Schłodzony do minus 35 stopni Celsjusza roztwór solanki będzie krążył w zamkniętym systemie rur i przenosił ciepło z gruntu do instalacji, a następnie do atmosfery.

Główne elementy instalacji do zamrażania to: sprężarki, skraplacz, parownik oraz cały system rur mrożeniowych. Średnia temperatura zamrożonej bryły gruntu to minus 10 stopni dla piasków i gliny oraz minus 8 stopni Celsjusza dla kredy.

Zaletą tej metody jest bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, który zapewnia stworzenie absolutnie wodoszczelnej struktury gruntu. Mrożenie aktywne w tunelu rozpoczęło się już dla obydwu wyjść ewakuacyjnych. Oba wyjścia ewakuacyjne dzieli odległość 500 metrów.

– Najtrudniejsze w całym procesie budowy wyjść ewakuacyjnych jest uzyskanie w zakładanym czasie pełnego szczelnego płaszcza mrożeniowego, potem utrzymanie tego płaszcza w czasie prowadzenia robót ziemnych i wykonywania obudowy wykopu – dodaje Jacek Król.

Świnoujście. Po co mrożą grunt za tunelem?

fot. BIK UM Świnoujście

O samej ewakuacji
Tunel w Świnoujściu będzie wyposażony w 6 dróg ewakuacyjnych. W przypadku ewakuacji kierowcy i pasażerowie zostaną pokierowani znakami zmiennej treści (znaki, na których wyświetlane będą aktualne informacje) oraz komunikatami głosowymi do właściwej drogi ewakuacji.

Z części tunelu biegnącego pod Świną podróżni udadzą się do jednego z dwóch wyjść ewakuacyjnych prowadzących do galerii znajdującej się pod konstrukcją jezdni. Następnie po pokonaniu drogi do komory startowej lub odbiorczej, klatką schodową wyjdą na powierzchnię.

Ewakuacja z pozostałych odcinków odbędzie się bezpośrednio poprzez klatki schodowe w obecnej komorze startowej i odbiorczej lub bezpośrednio na powierzchnię odcinkami ramp (dróg) najazdowych do tunelu.

Powstający pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po 2 metry szerokości. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 kilometra długości.

Świnoujście. Po co mrożą grunt za tunelem?

fot. BIK UM Świnoujście

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Świnoujście. Po co mrożą grunt za tunelem?

fot. BIK UM Świnoujście


Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych
Urząd Miasta Świnoujście


komentarzy: 12, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-12 z 12

Gość • Czwartek [03.03.2022, 16:00:08] • [IP: 5.173.151.***]

3:29 - wpis od rzeczy.

Gość • Czwartek [03.03.2022, 10:50:25] • [IP: 77.252.81.***]

Covid sie skończył jest Ukraina tak jak piszecie a tunel w dupie jak zaswsze o yunelu słyszałam 10 lat temu🤣🤣🤣

Gość • Czwartek [03.03.2022, 07:26:24] • [IP: 83.20.234.*]

Co wy głupole wypisujecie.

Gość • Czwartek [03.03.2022, 03:29:52] • [IP: 62.69.229.**]

Po zamrożeniu woda zwiększa swoją objętość, wybudowany zostanie system dróg ewakuacyjnych, grunt zostanie rozmrożony i co dalej? Czy grunt po rozmrożeniu utrzyma drogi ewakuacyjne? Fajna jest ta formułka, która jak mantra pojawia się na koniec każdej informacji o tunelu. Dlaczego nie padła ani razu informacja o tym, kto jest właścicielem maszyny wiercącej i kto zgarnie pieniądze po jej zwrocie do Chin? Dlaczego nie buduje się drugiej dziury? Jeszcze jedno, po zamrożeniu na powierzchnie będzie lodowisko, to dopiero będzie frajda dla amatorów ślizgania się na łyżwach.

Objaśnienia • Czwartek [03.03.2022, 03:15:40] • [IP: 46.205.149.***]

20:55. ..250.** - lato może być pUźniej, najważniejsze, że lato nie będzie.. później, bo wtedy dopiero by było źle.___18:32. ..190.**- na wysokości 2, 5 m będzie specjalne ostrze ucinające wyższe części ciężarówek wraz z głowami kierowców wjeżdżających do tunelu i narażających go przez to na katastrofy drogowe. ___20:29...153.** - tam jest ciepło od nagich ciał nudystów, to przez to jest globalne ocieplenie naszego morza. 22:52. ..252.** - wiara jest kluczowa dla niepowodzenia w budowie tunelu, o które modlą sie wyznawcy Donka Brukselskiego Pionka, załóż sektę Zamrożony Tunel, trzeba tylko napisać Księgę Założycielską sekty - miałeś choćby dostat z polskiego?

Gość • Czwartek [03.03.2022, 03:04:53] • [IP: 147.12.44.**]

za te pieniadze 5 mostow by wybudowali

Gość • Środa [02.03.2022, 22:52:18] • [IP: 88.218.252.**]

W koszt budowy nie wierzę, w termin oddania nie wierzę, że trzeba będzie cały czas mrozić wierzę i koszta te będą ogromne!

Gość • Środa [02.03.2022, 20:55:36] • [IP: 178.238.250.**]

Będą tak mrozic i mrozic to nam klimat w swinoujsciu się zmieni i lato będzie puzniej

Gość • Środa [02.03.2022, 20:35:36] • [IP: 5.173.16.**]

Nie wiadomo co wymyśli Putin ten szarlatan jak użyje bombę atomową to będzie po projekcie i po Nas !

Gość • Środa [02.03.2022, 20:29:38] • [IP: 37.248.153.**]

Latem woda w naszym morzu będzie zimna, trzeba będzie na plaże jechać do Lubiewa, tam jest zawsze ciepło. .

Gość • Środa [02.03.2022, 20:23:24] • [IP: 178.238.253.***]

No właśnie. Tylko Ukraina i Ukraina a o tunelu cisza.

Gość • Środa [02.03.2022, 18:32:54] • [IP: 37.47.190.**]

A jaka będzie wysokość?? To prawda ze ciężarówki nie przejadą??! Wszystkie wymiary podaliście a wysokości przypadkiem NIE.

Oglądasz 1-12 z 12
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Dziś obchodzimy Dzień Strażaka, święto, które jest hołdem dla niezwykłej odwagi i poświęcenia tych, którzy codziennie stawiają czoła ogniu i niebezpieczeństwom. Strażacy są nie tylko nieustraszeni w walce z płomieniami, ale także pierwszymi, którzy pojawiają się na miejscach wypadków, katastrof naturalnych i innych ekstremalnych sytuacji. Ich praca to nie tylko zawód, ale misja, którą wykonują z niezachwianą determinacją i odwagą ■ Joanna Agatowska Prezydentem Świnoujścia w I turze! To historyczne zwycięstwo! Oczywiście musi być potwierdzone oficjalnymi danymi z PKW ale na podstawie protokołów z 27 komisji wyborczych w Świnoujściu Joanna Agatowska w mistrzowskim stylu pokonała trzech swoich konkurentów i w I turze została prezydentem Świnoujścia! ■ Ostateczne rozliczenie tunelu nie zostało jeszcze dokonane. Nastąpi po wydaniu Świadectwa Wykonania, co spodziewane jest ok. września br. Roszczenia obu stron w związku z prowadzonymi mediacjami są objęte tajemnicą mediacji - tłumaczy Jarosław Jaz Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście ■