POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [02.03.2022, 17:12:58] • Świnoujście

Świnoujście. Po co mrożą grunt za tunelem?

Świnoujście. Po co mrożą grunt za tunelem?

fot. BIK UM Świnoujście

Dwie z sześciu dróg ewakuacyjnych w podwodnym tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin będą w części przebiegały poza obudową samego tunelu. Wykonawca wykonał już odwierty technologiczne przez betonową obudowę tunelu i rozpoczyna mrożenie gruntu dla obydwu wyjść ewakuacyjnych.

- Ten skomplikowany proces to jedno z największych wyzwań na budowie tunelu pod Świną łączącego wyspy Uznam i Wolin – mówi I Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście Barbara Michalska.

Jak drążenie w lodzie
- To trochę tak, jakbyśmy drążyli w ścianie igloo albo lodowcu – dodają inżynierowie chcąc przybliżyć technologię budowy dwóch dróg ewakuacyjnych. – Grunt poza tunelem musi być zmrożony jak lód, abyśmy mogli się poprowadzić w nim drogę ewakuacyjną.
Mrożenie pozwalające na rozpoczęcie wykopu potrwa około 40 dni. Ale to nie wszystko. Bo grunt będzie mrożony także i później, podczas przebijania się przez obudowę tunelu i budowę konstrukcji dróg ewakuacyjnych. To kolejnych około 100 dni.
Pierwsze nazywa się mrożeniem aktywnym. Z kolei to drugie, podtrzymujące niską temperaturę – pasywnym.

Świnoujście. Po co mrożą grunt za tunelem?

fot. BIK UM Świnoujście


Grunt zamrozi solanka

Zasada sztucznego zamrażania polega na ciągłym przenoszeniu ciepła z gruntu do atmosfery. Grunt stopniowo ulega ochłodzeniu, a woda wypełniająca jego pory zostaje zamrożona, tworząc warstwę lodu. Docelowo zamrożony grunt zamienia się w wodoszczelną bryłę.

- Zamrażanie przeprowadza się przez przepuszczanie płynu chłodzącego (roztworu solanki) przez system rur - mówi Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad inwestycją.

- Schłodzony do minus 35 stopni Celsjusza roztwór solanki będzie krążył w zamkniętym systemie rur i przenosił ciepło z gruntu do instalacji, a następnie do atmosfery.

Główne elementy instalacji do zamrażania to: sprężarki, skraplacz, parownik oraz cały system rur mrożeniowych. Średnia temperatura zamrożonej bryły gruntu to minus 10 stopni dla piasków i gliny oraz minus 8 stopni Celsjusza dla kredy.

Zaletą tej metody jest bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, który zapewnia stworzenie absolutnie wodoszczelnej struktury gruntu. Mrożenie aktywne w tunelu rozpoczęło się już dla obydwu wyjść ewakuacyjnych. Oba wyjścia ewakuacyjne dzieli odległość 500 metrów.

– Najtrudniejsze w całym procesie budowy wyjść ewakuacyjnych jest uzyskanie w zakładanym czasie pełnego szczelnego płaszcza mrożeniowego, potem utrzymanie tego płaszcza w czasie prowadzenia robót ziemnych i wykonywania obudowy wykopu – dodaje Jacek Król.

Świnoujście. Po co mrożą grunt za tunelem?

fot. BIK UM Świnoujście

O samej ewakuacji
Tunel w Świnoujściu będzie wyposażony w 6 dróg ewakuacyjnych. W przypadku ewakuacji kierowcy i pasażerowie zostaną pokierowani znakami zmiennej treści (znaki, na których wyświetlane będą aktualne informacje) oraz komunikatami głosowymi do właściwej drogi ewakuacji.

Z części tunelu biegnącego pod Świną podróżni udadzą się do jednego z dwóch wyjść ewakuacyjnych prowadzących do galerii znajdującej się pod konstrukcją jezdni. Następnie po pokonaniu drogi do komory startowej lub odbiorczej, klatką schodową wyjdą na powierzchnię.

Ewakuacja z pozostałych odcinków odbędzie się bezpośrednio poprzez klatki schodowe w obecnej komorze startowej i odbiorczej lub bezpośrednio na powierzchnię odcinkami ramp (dróg) najazdowych do tunelu.

Powstający pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po 2 metry szerokości. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 kilometra długości.

Świnoujście. Po co mrożą grunt za tunelem?

fot. BIK UM Świnoujście

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Świnoujście. Po co mrożą grunt za tunelem?

fot. BIK UM Świnoujście


Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych
Urząd Miasta Świnoujście


komentarzy: 12, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-12 z 12

Gość • Czwartek [03.03.2022, 16:00:08] • [IP: 5.173.151.***]

3:29 - wpis od rzeczy.

Gość • Czwartek [03.03.2022, 10:50:25] • [IP: 77.252.81.***]

Covid sie skończył jest Ukraina tak jak piszecie a tunel w dupie jak zaswsze o yunelu słyszałam 10 lat temu🤣🤣🤣

Gość • Czwartek [03.03.2022, 07:26:24] • [IP: 83.20.234.*]

Co wy głupole wypisujecie.

Gość • Czwartek [03.03.2022, 03:29:52] • [IP: 62.69.229.**]

Po zamrożeniu woda zwiększa swoją objętość, wybudowany zostanie system dróg ewakuacyjnych, grunt zostanie rozmrożony i co dalej? Czy grunt po rozmrożeniu utrzyma drogi ewakuacyjne? Fajna jest ta formułka, która jak mantra pojawia się na koniec każdej informacji o tunelu. Dlaczego nie padła ani razu informacja o tym, kto jest właścicielem maszyny wiercącej i kto zgarnie pieniądze po jej zwrocie do Chin? Dlaczego nie buduje się drugiej dziury? Jeszcze jedno, po zamrożeniu na powierzchnie będzie lodowisko, to dopiero będzie frajda dla amatorów ślizgania się na łyżwach.

Objaśnienia • Czwartek [03.03.2022, 03:15:40] • [IP: 46.205.149.***]

20:55. ..250.** - lato może być pUźniej, najważniejsze, że lato nie będzie.. później, bo wtedy dopiero by było źle.___18:32. ..190.**- na wysokości 2, 5 m będzie specjalne ostrze ucinające wyższe części ciężarówek wraz z głowami kierowców wjeżdżających do tunelu i narażających go przez to na katastrofy drogowe. ___20:29...153.** - tam jest ciepło od nagich ciał nudystów, to przez to jest globalne ocieplenie naszego morza. 22:52. ..252.** - wiara jest kluczowa dla niepowodzenia w budowie tunelu, o które modlą sie wyznawcy Donka Brukselskiego Pionka, załóż sektę Zamrożony Tunel, trzeba tylko napisać Księgę Założycielską sekty - miałeś choćby dostat z polskiego?

Gość • Czwartek [03.03.2022, 03:04:53] • [IP: 147.12.44.**]

za te pieniadze 5 mostow by wybudowali

Gość • Środa [02.03.2022, 22:52:18] • [IP: 88.218.252.**]

W koszt budowy nie wierzę, w termin oddania nie wierzę, że trzeba będzie cały czas mrozić wierzę i koszta te będą ogromne!

Gość • Środa [02.03.2022, 20:55:36] • [IP: 178.238.250.**]

Będą tak mrozic i mrozic to nam klimat w swinoujsciu się zmieni i lato będzie puzniej

Gość • Środa [02.03.2022, 20:35:36] • [IP: 5.173.16.**]

Nie wiadomo co wymyśli Putin ten szarlatan jak użyje bombę atomową to będzie po projekcie i po Nas !

Gość • Środa [02.03.2022, 20:29:38] • [IP: 37.248.153.**]

Latem woda w naszym morzu będzie zimna, trzeba będzie na plaże jechać do Lubiewa, tam jest zawsze ciepło. .

Gość • Środa [02.03.2022, 20:23:24] • [IP: 178.238.253.***]

No właśnie. Tylko Ukraina i Ukraina a o tunelu cisza.

Gość • Środa [02.03.2022, 18:32:54] • [IP: 37.47.190.**]

A jaka będzie wysokość?? To prawda ze ciężarówki nie przejadą??! Wszystkie wymiary podaliście a wysokości przypadkiem NIE.

Oglądasz 1-12 z 12
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W dniach 30 i 31 lipca 2025 roku kierowcy w Świnoujściu muszą przygotować się na utrudnienia w ruchu. Na ulicy Toruńskiej – na odcinku od skrzyżowania z ul. Gdańską do ul. Grudziądzkiej – zostanie całkowicie wstrzymany przejazd pojazdów. Powodem zmian są prace związane z montażem antenowej konstrukcji wsporczej, które prowadzi firma TILT Sp. z o.o. Na czas robót obowiązywać będą objazdy wyznaczone sąsiednimi ulicami. Służby apelują o zachowanie ostrożności oraz przestrzeganie tymczasowego oznakowania. Za wszelkie utrudnienia przepraszamy ■ Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świnoujściu informuje, że w dniu 27 lipca 2025 r. wprowadzony został tymczasowy zakaz kąpieli na kąpielisku morskim „Świnoujście – Przytór”. Powodem decyzji jest stwierdzony podczas kontroli zakwit sinic, który powoduje, że woda nie nadaje się do kąpieli. ■ WSA w Warszawie, po rozpatrzeniu skargi złożonej przez niemiecką organizację ekologiczną Lebensraum Vorpommern, wstrzymał decyzję środowiskową dla terminala kontenerowego w Świnoujściu. Choć decyzja sądu ma charakter tymczasowy, do czasu rozpatrzenia pozwu inwestycja została formalnie wstrzymana. Wyrok w tej sprawie ma zapaść 4 sierpnia ■ W ciągu dwóch miesięcy ponad osiem tysięcy mieszkańców Świnoujścia złożyło wnioski o świadczenie w ramach programu Bon Wyspiarza Seniora. To jednorazowa pomoc finansowa w wysokości 350 zł dla najstarszych mieszkańców miasta. Świadczenie wypłacane jest przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. ■ Zabierzmy dowód lub paszport. Od poniedziałku 7 lipca na granicy z Niemcami będą obowiązywały czasowe kontrole. W województwie zachodniopomorskim funkcjonariusze Straży Granicznej wspierani przez żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej i Żandarmerię Wojskową będą prowadzić kontrole na 19 przejściach granicznych. Zmiany w zasadach ruchu granicznego przybliżyli podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Szczecinie wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski wraz z zastępcą komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej kmdr SG Wojciechem Heninborchem. - Kontrole będą miały charakter selektywny - funkcjonariusz Straży Granicznej zdecyduje jaki samochód, czy osobę należy poddać kontroli. Pamiętajmy, że celem jest niedopuszczenie do przypadków nielegalnego przekraczania naszej zachodniej granicy w stronę Polski. Dlatego kontrole mają być prowadzone tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na przekraczanie granicy przez naszych mieszkańców, z których wielu pracuje po stronie niemieckiej oraz turystów odwiedzających nasz region – mówi wojewoda Adam Rudawski. Czasowe kontrole graniczne zostały wprowadzone na 30 dni, z możliwością ich przedłużenia ■