iswinoujscie.pl • Środa [16.02.2022, 15:35:33] • Świnoujście
Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Na budowie najdłuższego w Polsce podwodnego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin gotowe są już niemal wszystkie elementy konstrukcji pod przyszłą jezdnię dla samochodów.
- Tunel pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce – mówi I Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście Barbara Michalska. - Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości, a samego tunelu drążonego metodą TBM niemal 1,5 km.
Jak powstają elementy (prefabrykaty) pod jezdnię?
- Proces powstawania prefabrykatów można podzielić na kilka etapów - wyjaśnia Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad inwestycją. - To przede wszystkim przygotowanie form: czyszczenie, spryskanie środkami antyadhezyjnymi, które zapobiegają przywieraniu świeżego betonu do form, a następnie montaż akcesoriów. Następnie przygotowane wcześniej kosze zbrojeniowe są wkładane do tych form przy pomocy suwnicy, a potem zalewane batonem. Dalej, w trakcie dojrzewania betonu, prefabrykaty są poddawane obróbce cieplnej. Rozformowane elementy są układane na placach składowych w pozycji gotowej do ich do transportu.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
W tunelu prefabrykaty będą ze sobą połączone konstrukcyjnie przy pomocy śrub. Na
stykach zostaną uszczelnione specjalną masą wypełniającą i zapewniającą właściwe warunki ochrony przeciwpożarowej.
Jako pierwsze będą układane elementy typu "U" na wcześniej wykonanej podlewce z drenażem. Następnie filigrany, które opierają się na dolnych wspornikach i prefabrykatach "U". Jako ostatnie zostaną zamontowane płyty sufitowe.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
– Największą trudnością będzie dokładne ułożenie prefabrykatów, zapewnienie szczelności między wszystkimi elementami i oczywiście odpowiednia organizacja pracy w tunelu – dodaje Jacek Król.
Według harmonogramu prac montaż prefabrykatów rozpocznie się w marcu. Będą układane za pomocą maszyn, które służą również do betonowania i deskowania wsporników. Jedna z takich maszyn ma już specjalne urządzenia do podnoszenia elementów konstrukcji jezdni, druga jest do tego przygotowywana.
Oprócz prefabrykatów w tunelu zbrojone i wylewane są wsporniki, na których opierają się płyty sufitowe oraz filigrany pod płytę jezdną.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Co jeszcze dzieje się na budowie tunelu?
Na wyspie Uznam zakończono demontaż konstrukcji startowej dla maszyny TBM, która wydrążyła tunel. Natomiast w samym tunelu zakończyło się wiercenie i wklejanie kotew pod wsporniki dla prefabrykatów. Rozpoczęto przygotowania do wykonania ściany dociskowej na wlocie do tunelu TBM.
Najważniejsze w tej chwili są jednak przygotowania do budowy dwóch wyjść ewakuacyjnych, które powstaną przy zastosowaniu metody mrożenia (w sumie będą cztery wyjścia ewakuacyjne). Aktualnie trwa montaż instalacji mrożeniowej: prace wiertnicze, instalacja rur mrożeniowych i technologicznych.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Poza tym demontowane i wywożone z placu budowy są elementy systemu Stacji Separacji Płuczki (STP). W Budynku Centrum Obsługi, który powstaje po stronie wyspy Uznam trwają ogólnobudowlane prace wykończeniowe. Do odbioru przygotowywane jest również przyłącze sieci wodociągowej.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę finansuje Inwestor Gmina Miasto Świnoujście z własnego budżetu.
Inwestorem zastępczym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą: konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.
Urząd Miasta Świnoujście/Sweco
O przyłączeniu do Macierzy-tak napisałem i to jest prawda!! Tak to jest jak tuman nie umie czytać ze zrozumieniem. Cymbale, kto pisał o uwarunkowaniach historycznych po II WŚ? Kto pisał o rezultatach Konferencji Poczdamskiej? Ja w swoim wpisie o tym nie pisałem. Stwierdziłem fakt, że polskie Świnoujście będzie po 78 latach przyłączone do Macierzy !! Ten wiekopomny historyczny fakt tobie przeszkadza. To typowe dla zakompleksiałych pseudo europejczyków.
Gość • Czwartek [17.02.2022, 08:37:26] • [IP: 83.20.234.*] Ależ was boli przyłączenie Świnoujścia do Macierzy i to po prawie 78 latach !! Weź cegłę i się poważnie walnij w ten pusty sagan, Świnoujście nigdy nie było polskie, więc używanie takiego zwrotu jak przyłączenie do macierzy jest totalnym nadużyciem, to że Świnoujście teraz należy do Polski to tylko i wyłącznie wymysł i fanaberia niejakiego იოსებ ბესარიო
316;ის ძე ჯუღაშვი
314;ი, tak brzmi jego pełne imię i nazwisko po gruzińsku, chyba wiesz o kogo. chodzi
Ja bym nawet chciała trzy takie tunele
Bez obaw wtunelu nie mo👍😘 zna wyprzedzac dla tego niema wypadkow w tunelu Pozdrawiam
Takie tunele, powinny być dwa.Jest zbyt wąski.Gdyby były dwa tunele, było by bezpieczniej, jak auta jechały by tylko w jednym kierunku.Póki, , Wyspiarka", jeszcze u nas, należy o tym pomyśleć.Wysłanie i sprowadzanie spowrotem, to niepotrzebny koszt.A na pewno, tu się jeszcze przyda!
Z tego co widzę to jeszcze w tym roku pojedziemy tunelem. Będzie dobrze.
Ależ was boli przyłączenie Świnoujścia do Macierzy i to po prawie 78 latach !!
CAŁKOWITY BURDEL W TYM MIEŚCIE! JADĄC W NOCY NA PROMY BIELIKI NIE MOŻNA TRAFIĆ NA TĘ PRZEPRAWĘ, BO PRZEZ BUDOWĘ TUNELU JEST IDIOTYCZNE OZNAKOWANIE. W OKOLICY STACJI BENZYNOWEJ NA WARSZÓW JEST STRZAŁKA" PROM". .. PO CZYM OKAZUJE SIĘ, ŻE TO KIERUNEK NA OGNICĘ I PROMY KARSIBÓR... KTÓRE W NOCY NIE PŁYWAJĄ. STRATA CZASU I BENZYNY. TAK WYGLĄDA MIASTO ZARZĄDZANE PRZEZ STAREGO NIEDOŁĘŻNEGO EMERYTA! WIĘC NIE MA CO SIĘ TAK CHWALIĆ TYM TUNELEM, BO PÓKI CO, JEST BURDEL!
Kto jest właścicielem maszyny wiertniczej? Kto zainkasuje pieniądze w przypadku zwrotu maszyny do producenta? Dlaczego od razu nie wierci się drugiej dziury, skoro cała infrastruktura stała gotowa? Wykończenie drugiej rury mogłoby nastąpić za kilka lat.
to nie tunel tylko przecisk dla dorozek milego pobytu w korkach
Oprócz tunelu będzie most, który buduje zanany mostownik ze wsi Przzytór.
Wyobraźmy sobie tunel jednokomorowy i wypadek czołowe zderzenie ?i co dalej !katastrofa bo wyłączony ruch do miasta !promy będą pływać nawet! żeby dwa to nastąpi totalny paraliż Czy ktoś o tym pomyślał raczej nie !Tak samo jak z ulicą Obwodnicą nie ma porządnego oznakowania bo kierowcy nie wiedzą czy mogą dojechać do dzielnicy nadmorskiej !Porażka władz Miasta!
To bardzo dobra informacja dla wszystkich, czekam na dzień otwarcia. Wszystkim pesymistom mówię: nie pasuje to zawsze możecie się przenieść do innego miasta albo na wieś, nikt Was tu na siłę nie trzyma.
Jak wstąpiliśmy do strefy Schengen to miała być apokalipsa samochodowa. Ulice miały być zakorkowane że karetki nie dojeżdżaly na czas. To pisały nieudaczniki które teraz powtarzają te same argumenty
Ile się będą jeszcze pierd_lić z tym kawałkiem jezdni przy oczyszczalni. Postawili światła i p_lą głupa.
Tonęły najdłuższy i najciaśniejszy jak umysł wiadomo kogo.
16:39:11 katastrofa była w dniu twoich urodzin
Tunel, który zakorkuje całe miasto.Totalny brak wyobraźni.Masakra.A dziadek się cieszy jak szczerbaty do sera.
katastrofa coraz biżej
na zdjęciu widzimy Tunel Jednorurowy w Świnoujsciu