POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [15.12.2021, 14:31:41] • Szczecin

Od 1 stycznia duże zmiany w TAX FREE dla podróżnych

Od 1 stycznia duże zmiany w TAX FREE dla podróżnych

fot. Organizator

Krótszy czas obsługi, szybszy zwrot zapłaconego podatku VAT oraz elektroniczny dostęp do dokumentów – to korzyści dla podróżnych od 1 stycznia 2022 roku. Przedsiębiorcy, którzy chcą dokonywać sprzedaży w procedurze TAX FREE powinni dokonać niezwłocznie rejestracji w nowym systemie. Do tej pory zarejestrowało się w nim 1000 przedsiębiorców.

TAX FREE to system zwrotu podatku VAT podróżnym, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE. Jest to rozwiązanie dla:
• podróżnego, który dokonał w Polsce zakupu towarów powyżej 200 zł,
• otrzymał paragon z kasy rejestrującej,
• wywiózł towar w stanie nienaruszonym poza terytorium UE i uzyskał potwierdzenie funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej.

Obecnie obowiązuje papierowy obieg dokumentów. Od 1 stycznia 2022 roku wszyscy sprzedawcy w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym będą mieli obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej. Nowe rozwiązanie zapewni przedsiębiorcom szybki i łatwy dostęp do danych o transakcjach realizowanych w systemie TAX FREE i ułatwi rozliczenie zarówno z podróżnymi, jak i z organami podatkowymi. Dla podróżnych to przede wszystkim:
• skrócenie czasu obsługi,
• szybki zwrot zapłaconego podatku VAT przy transakcjach bezgotówkowych,
• elektroniczny dostęp do dokumentów TAX FREE.
Polska będzie kolejnym krajem w UE, który wprowadza własny elektroniczny system TAX FREE. Taki system ma między innymi Francja, Włochy, Hiszpania, Austria i Estonia.

Jak po zmianach podróżny będzie mógł odzyskać VAT w ramach TAX FREE?
1. Jeśli jesteś podróżnym, uprawnionym do skorzystania z TAX FREE:
• Kupuj w punktach sprzedaży oznaczonych logo TAX FREE.
• Pamiętaj, że prawo do zwrotu VAT nabywasz przy zakupie towarów za min. 200 zł u jednego sprzedawcy.
• Zgłoś sprzedawcy chęć skorzystania z TAX FREE.
• Wybierz sposób zwrotu podatku (bezgotówkowy, gotówkowy).
• Wybierz formę dokumentu TAX FREE (elektroniczna wersja na Twój e-mail, np. w formacie pdf lub wydruk).
2. Sprzedawca rejestruje TAX FREE - Twój dokument TAX FREE jest przekazywany na granicę.
• Zanim wyjedziesz za granicę, sprawdź czy posiadasz:
◦ dokument elektroniczny na urządzeniu mobilnym lub
◦ wydrukowany document TAX FREE oraz
◦ wszystkie zakupione towary ujęte w dokumencie TAX FREE – jeżeli NIE – zgłoś to na granicy.
3. Na granicy:
• Pokaż funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej swoje dokumenty TAX FREE (wydrukowane lub na urządzeniu mobilnym).
• Poinformuj, których towarów brakuje.
• Przedstaw wywożony towar (na żądanie)
System TAX FREE wygeneruje elektroniczne potwierdzenie wywozu dla wszystkich okazanych dokumentów TAX FREE. Na żądanie, wydrukowane dokumenty zostaną opatrzone pieczęcią POLSKA – CŁO.
WAŻNE:
• Dokumenty TAX FREE wystawione w innym państwie członkowskim zostaną zarejestrowane w systemie TAX FREE. Potwierdzeniem wywozu towarów w tym przypadku będzie odcisk pieczęci POLSKA – CŁO.
• Jeżeli opuszczasz terytorium Unii Europejskiej z terenu innego państwa członkowskiego niż Polska musisz posiadać papierowe dokumenty TAX FREE. Na nich będzie potwierdzony wywóz towarów zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju.
4. Otrzymujesz zwrot podatku VAT
• Korzystaj z bezgotówkowej formy zwrotu podatku.
• Gotówkę musisz odebrać u sprzedawcy osobiście.
• Pamiętaj, nie możesz zmienić raz wybranej formy zwrotu podatku.

KAS informuje podróżnych
Informacje o zmianach oraz wszystkie aktualne komunikaty dostępne są na portalu granica.gov.pl/TaxFree (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym).

Dostępna jest tam także ulotka informacyjna, która zawiera cztery wersje językowe: polską, ukraińską, angielską i rosyjską, a także film pokazujący zmiany wchodzące w życie 1 stycznia 2022 r.

Materiały drukowane będą także dostępne na przejściach granicznych przez które podróżni korzystający z TAX FREE wyjeżdżają z Polski.

Rejestracja sprzedawców w nowym systemie
Niespełna miesiąc pozostał przedsiębiorcom, którzy po 1 stycznia 2022 r. będą chcieli realizować sprzedaż w procedurze TAX FREE. Od 1 lipca 2021 r. kiedy Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiła system rejestracyjny w nowym TAX FREE zarejestrowało się 1000 przedsiębiorców.

Jak się zarejestrować?
Należy wejść na Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym), gdzie krok po kroku zostaniemy poprowadzeni przez proces rejestracji. W jej trakcie nastąpi weryfikacja, czy przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT i czy ma co najmniej jedną kasę rejestrującą on-line. Są to warunki niezbędne do tego, aby sprzedawać towary w systemie TAX FREE od początku 2022 roku.

Zachęcamy także do zapoznania się z informacjami zamieszczonymi w zakładce o zmianach w TAX FREE (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym). Sprawdź, co i jak powinieneś zrobić, żeby dostosować swoją firmę i móc sprzedawać w systemie TAX FREE od 1 stycznia 2022 r.

Małgorzata Brzoza
Rzecznik prasowy
Izby Administracji Skarbowej
w Szczecinie


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ 10 listopada Urząd Miasta Świnoujście i Terenowy Punkt Paszportowy będą nieczynne Drodzy mieszkańcy i goście Świnoujścia, informujemy, że zgodnie z Kodeksem pracy – w poniedziałek 10 listopada 2025 r. Urząd Miasta Świnoujście oraz Terenowy Punkt Paszportowy będą nieczynne. W razie konieczności załatwienia bieżących spraw, zapraszamy Państwa w piątek 7 listopada lub w środę 12 listopada ■ W niedzielę 26 października 2025 r. o godz. 11.45 z Placu Mickiewicza przed Urzędem Miasta wystartuje Masa Krytyczna - Świnoujście na Rowery. Organizatorami wydarzenia są Urząd Miasta Świnoujście i OSiR „Wyspiarz”. Rowerowy przejazd po mieście odbędzie się po raz 24. Trasa dostępna jest na załączonej mapie. Rowerzyści wystartują o godz. 11.45 z Placu Mickiewicza będą mieli do pokonania trasę o długości ok.3,5 km. Przewidywany czas przejazdu wyniesie około 30 minut ■ Bezpieczny Senior – czwartek, 23 października O bezpieczeństwie i prawach seniorów będzie można porozmawiać w Galerii Art przy ul. Wojska Polskiego 1/1. Spotkania rozpoczną się o godz. 12.00. W programie m.in. wystąpienia Rzecznika Konsumenta, Komendanta Straży Miejskiej oraz przedstawiciela Policji. Dodatkowo informatycy pokażą, jak bezpiecznie korzystać z aplikacji i internetu ■ W Albi, we Francji, odbyły się Mistrzostwa Świata w biegu 24-godzinnym - Karolina Romańska: 201,293 km (oficjalny scratch), 174. open, 5. wśród Polek ■ Przejedziemy całą S3! Dwujezdniowa ekspresówka od Świnoujścia aż do granicy z Czechami! ■ W niedzielę 26 października 2025 r., o godzinie 11.45 z Placu Mickiewicza wystartuje Masa Krytyczna - Świnoujście na Rowery. Organizatorami wydarzenia są Urząd Miasta Świnoujście oraz Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz". Rowerowy przejazd po mieście odbędzie się po raz 24. Trasa dostępna jest na załączonej mapie. Rowerzyści będą mieli do pokonania dystans o długości ok. 3,5 km. Przewidywany czas przejazdu wyniesie około 30 minut ■