POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [08.12.2021, 20:19:34] • Polska

Przereklamowane mięso. Jak koncerny mięsne wykorzystują nasze słabości? Nowy raport Greenpeace

Nauka jasno wskazuje, że przemysł mięsny i mleczarski mają destrukcyjny wpływ na przyrodę i nasze zdrowie. Tymczasem silna ręka mięsnego marketingu coraz częściej sięga w kierunku dzieci i młodzieży. Najnowszy raport Greenpeace ujawnia praktyki i manipulacje marketingowe ogromnych koncernów mięsnych. To pierwszy taki raport w historii, który demaskuje triki wielkich mięsnych korporacji. Powstał na podstawie analizy reklam mięsa w Polsce, Hiszpanii, Francji, Danii, Niemczech i Szwajcarii.

Świat mięsnego marketingu to miejsce pełne szczęścia. Dominuje w nim kolor zielony, a zamieszkują go zwierzęta hodowane na wolnym wybiegu, na bujnych pastwiskach i w sielankowych zagrodach gospodarskich. W tym świecie dzieci łakną wiedeńskich kiełbasek, „prawdziwi” mężczyźni pożerają czerwone mięso, a kobiety, aby dbać o zdrowie, jedzą delikatne kawałki cienko pokrojonego drobiu. W tym świecie jedzenie mięsa zbliża ludzi. Jednak za tak starannie skonstruowanym marzeniem, jakie sprzedaje nam przemysł mięsny, kryje się zgoła inna rzeczywistość. 

Raport ujawnia ,,7 mitów’’, jakie tworzą producenci mięsa, by grać na ludzkich potrzebach (potrzebie akceptacji, sukcesu, potrzebie miłości, szacunku i dobrego samopoczucia ) i zachęcać do zakupu swoich produktów:
Mit 1: „Mięso jest częścią rozwiązania problemu kryzysu klimatycznego, a nie jedną z jego przyczyn”
Mit 2: „Mięso jest dla ciebie dobre”
Mit 3: „Jedzenie (czerwonego) mięsa czyni cię mężczyzną”
Mit 4: „Dobre kobiety przygotowują i podają mięso swojej rodzinie”
Mit 5: „Jedzenie mięsa to akt patriotyczny”
Mit 6: „Jedzenie mięsa zbliża ludzi”
Mit 7: „Jedzenie mięsa to wolność, wybór i indywidualność”

- Rosnąca globalna konsumpcja mięsa napędza kryzys klimatyczny, a produkcja produktów pochodzenia zwierzęcego (i paszy dla zwierząt hodowlanych) odpowiada za prawie jedną piątą światowych emisji gazów cieplarnianych. Spożycie zbyt dużej ilości mięsa jest szkodliwe dla zdrowia, a Europejczycy jedzą go o dużo za dużo. Zamiast zmierzyć się z tą niepokojącą rzeczywistością, przemysł mięsny wykorzystuje każdą sztuczkę marketingową, aby zwiększyć spożycie mięsa na rynkach europejskich i swoje zyski - mówi Dominika Sokołowska Greenpeace Polska.

Każdego roku przemysł mięsny pompuje ogromne sumy pieniędzy w kampanie, których celem jest umacnianie w ludziach uzależnienia od jego produktów. Kampanie te są często wspierane przez fundusze publiczne. Lobby mięsne ma jasny cel - zwiększenie popytu na mięso. Konieczna jest zmiana w sposobie żywienia, a reklama i promocja produktów odzwierzęcych powinny być do niej dostosowane. Politycy, firmy i media muszą zadbać o to, by konsumentki i konsumenci nie byli manipulowani, a dzieci chronione. 

Istnieje związek pomiędzy nadmiernym spożyciem czerwonego oraz przetworzonego mięsa z występowaniem chorób przewlekłych (m.in. choroba niedokrwienna serca, niewydolność serca, udary mózgu, nowotwory, cukrzyca typu 2), oraz nowotworów jelita grubego, trzustki i prostaty. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy zaleca, aby ograniczać mięso i przetwory mięsne i jednocześnie zwiększyć ilość nasion roślin strączkowych jako dobre źródło białka - dodaje mgr Iwona Kibil, dietetyczka.

W celu ochrony ludzkiego zdrowia pewne praktyki marketingowe są już regulowane - najlepszym przykładem są reklamy produktów tytoniowych. Istnieją także regulacje dotyczące innych produktów, których spożycie ma negatywny wpływ na ludzkie zdrowie, takich jak alkohol czy cukier. Kolejnym krokiem powinny być regulacje dotyczące reklam i promocji mięsa, zwłaszcza tych skierowanych do najmłodszych, którzy są najbardziej wrażliwą na ich wpływ grupą. 

Żywienie dzieci jest dla mnie ważne zarówno z punktu widzenia zawodowego, ale też dlatego, że jestem mamą. Jakość jedzenia, które serwujemy najmłodszym i młodzieży jest ważne dla ich zdrowia i rozwoju. Jak wskazuje wiele badań, w tym rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia, przetworzone produkty mięsne przyczyniają się do rozwoju nowotworów. Od najmłodszych lat powinniśmy uczyć  dzieci unikać takich produktów. Tymczasem wiele reklam produktów wysokoprzetworzonych, w tym produktów mięsnych, takich jak parówki, kabanosy, wędliny jest skierowana do najmłodszej grupy konsumentów, wykorzystuje ich zainteresowania postaciami z bajek, aby sprzedać swój produkt. Warto pamiętać, że dzieci nie są świadome zagrożeń, nie myślą krytycznie. Jako dorośli jesteśmy odpowiedzialni za to, jakie produkty będą wybierały nasze dzieci i jaki będzie miało to wpływ na ich rozwój i zdrowie w przyszłości - Magdalena Jutrzenka, lekarka.

Zdrowie ludzkie, a zwłaszcza dzieci, powinno być chronione i stawiane przed interesy mięsnego biznesu.

Dlatego Greenpeace przygotowało list skierowany do Rzecznika Praw Dziecka, ministra rolnictwa, ministra zdrowia w którym domaga się:
• większej ochrony dzieci przed reklamami produktów ze szkodliwego dla zdrowia  przetworzonego mięsa
• zaprzestania przeznaczania środków publicznych na reklamy i promocję spożycia mięsa i produktów mlecznych. Zamiast tego środki te powinny zostać przeznaczone na promowanie diety opartej na produktach roślinnych
• zakazu reklamy mięsa i produktów zwierzęcych w przestrzeni publicznej i we wszelkich publikacjach rozpowszechnianych w instytucjach publicznych (np. w podręcznikach szkolnych) 
• skutecznej prawnej ochrony przed wprowadzającymi w błąd reklamami, które zawierają fałszywe informacje dotyczące klimatu, zrównoważonego rozwoju i zdrowia we wszystkich mediach online i offline, w tym na opakowaniach, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu mięsnego.

Greenpeace Polska


komentarzy: 4, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-4 z 4

Gość • Piątek [17.12.2021, 21:09:43] • [IP: 178.238.246.**]

Destrukcyjny wpływ to ma pseudo ekologia ; elektryczne samochody z akumulatorami, których wytwarzanie i utylizacja więcej zatruwa środowisko więcej niż diesel, wiatraki z plastiku które jak jest za duży wiatr albo za mały to nie produkują prądu i nie ma co zrobić ze zużytymi. Takich kwiatków ekologicznych jest wiele a greenpeace to największy szkodnik i pasożyt ekologiczny!!

Gość • Czwartek [09.12.2021, 21:54:02] • [IP: 185.210.39.**]

Greenpeace to teraz polityczno-ideologiczna organizacja.

Gość • Czwartek [09.12.2021, 20:18:26] • [IP: 176.221.123.***]

eee czyli zaczynając od Adama i Ewy, Kaina i Abla i dalej, czy nie jedli mięsa?jakie bzdury tu sie podaje, normalny czlowiek nawet po morderstwach niemcow w 1939-45 każdy czlowiek rozumny jadl mięso, swoja swinka, kogucik, jajka, samemu siane zboże, co wy za propagande styropianu wprowadzacie, może jak w filmie z Luisem De Funes nawet sałata była z drukarki 3D, juz odchodzicie od tradycji, mięsko dla bogatych a reszta niech sie plastykiem zajada i żyje krotko szczepiąc sie na wszystko chemicznymi odpadami

Gość • Czwartek [09.12.2021, 09:44:29] • [IP: 149.202.98.***]

Greenpeace kolejne bojówki sponsorowane przez sorosa.

Oglądasz 1-4 z 4
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Budżet 2025 Świnoujścia uchwalony! Po długiej i gorącej debacie 15 radnych poparło projekt przychodów i wydatków miasta w przyszłym roku. Tylko dwóch radnych wstrzymało się od głosu ■ Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Świnoujściu informuje, że w związku z przerwą w dostawie wody w dniu 19.12/godz.22 do 20.12/godz.04 dodatkowe zbiorniki wody zdatnej do picia po przegotowaniu zostaną ustawione : Łunowo-zatoka autobusowa przy ul.Zalewowej 65 Karsibór – zatoka autobusowa ul.1-go Maja 9 Karsibór-zatoka autobusowa ul.1-go Maja 5c ■ Joanna Agatowska: władze Szczecina chcą skorzystać z doświadczeń Świnoujścia przy realizacji planowanego tunelu pod Odrą w przebiegu realizowanej obwodnicy Szczecina ■ Betlejemskie Światełko Pokoju dotarło do Świnoujścia. Tuż po godzinie 10.00 Harcerze Hufca Ziemi Wolińskiej przekazali symbol nadchodzących Świąt radnym Rady Miasta zgromadzonym na dzisiejszej sesji ■ W dniu 11 grudnia Świnoujscy jubilaci odebrali medale za długoletnie pożycie małżeńskie, przyznawane przez Prezydenta RP. Uroczystość była momentem, pełnym wzruszeń, ciepła i wspomnień. Odznaczone zostały trzy pary, które obchodzą jubileusz Złotych Godów: Państwo Bożena i Jerzy Górscy, Państwo Alina i Wiesław Król oraz Państwo Bronisława i Marian Włodarscy ■ Od 01 grudnia do 15 grudnia Wydarzenie "Udekorujmy wspólnie choinkę w Muzeum". Zapraszamy wszystkie chętne dzieci do wykonania ozdób choinkowych w kształcie zwierząt morskich, które zawieszone zostaną na choince znajdującej się w holu Muzeum Rybołówstwa Morskiego. Prace prosimy dostarczyć do siedziby Muzeum, przy Placu Rybaka 1 Miejsce: Muzeum Rybołówstwa Morskiego, Plac Rybaka 1 ■ Już 7 grudnia 2024 roku Świnoujście stanie się miejscem niezwykłej, zimowej atrakcji – jubileuszowej X Inwazji Morsujących Mikołajów, rozpocznie się paradą o godzinie 11:15 paradą, która wyruszy ze Stadionu Miejskiego przy ul. Matejki 22 w Świnoujściu. Uczestnicy, przebrani w charakterystyczne mikołajowe stroje, ruszą w kierunku plaży, gdzie odbędzie się najważniejsza część wydarzenia. Szczegółowy harmonogram imprezy przedstawia się następująco: - 11:15 – Parada Morsów ze Stadionu Miejskiego przy ul. Matejki 22 - 11:45 – Powitanie uczestników na plaży - 11:50 – Wybór Miss i Mistera Morsujących Mikołajów oraz wręczenie nagród - 11:55 – Rozgrzewka, przygotowanie do kąpieli - 12:00 – 12:20 – Kąpiel morsów w zimnej wodzie - 12:30 – Blok integracyjny (ognisko, ciepłe posiłki) - 14:00 – Zakończenie ■ Już 7 grudnia, o godz. 13.00 zapraszamy na koncert pt. "Będzie Kolęda" oraz wystawę prac plastycznych Koła Plastycznego UTW (Instruktor Agnieszka Chrostowska). Sala Teatralna MDK, ul. Matejki 11, wstęp wolny. W Koncercie udział wezmą: Jerzy Piórski – gitara klasyczna - uczeń Studium Instrumentalnego MDK soliści studium wokalnego UTW: Halina Nowak, Leonarda Paczkowska, Maria Romanowska, Jan Adamski, Marian Łyskawa, chór mieszany Kantylena, zespól męski Chwaty, pod kierunkiem Barbary Okoń ■