POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [24.11.2021, 08:42:03] • Polska

Przewodnik po polskich superfoods Top 10 najlepszych produktów roślinnych prosto z Polski

Przewodnik po polskich superfoods Top 10 najlepszych produktów roślinnych prosto z Polski

fot. Organizator

Superfoods to tzw. superprodukty pełne wartościowych składników odżywczych. Choć modę zapoczątkowały sprowadzane z odległych zakątków m.in. nasiona chia i jagody goji to warto wiedzieć, że wiele podobnej, a nawet lepszej żywności mamy w Polsce od wieków.

- Polskie superfoods to warzywa, owoce, zioła i nasiona bogate w witaminy, minerały, często również z dużą zawartością błonnika, których regularne spożywanie na pewno pozytywnie wpłynie na nasz organizm.
Są niedrogie i bardzo smaczne. Możemy je wykorzystać np. do sałatek, dań na ciepło, czy na ich bazie przygotować koktajle. Pamiętajmy, że warzywa i owoce najlepiej jadać na surowo lub poddawać niewielkiej obróbce termicznej, czyli gotować na parze do 5 minut. - podpowiada Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food

Buraki
Buraki to przede wszystkim doskonale źródło kwasu foliowego, żelaza i błonnika. Pozwalają obniżyć ciśnienie krwi i mają właściwości antynowotworowe. Szklanka świeżo wyciśniętego soku z buraka, z dodatkiem cytryny znacznie poprawia wydolność organizmu. Natomiast na wzmocnienie układu odpornościowego dietetyk poleca zakwas buraczany:
- Zakwas buraczany jest bardzo prosty w przygotowaniu: 1 kg grubo pokrojonych buraków wkładamy
do kamionkowego garnka lub bardzo dużego słoja, dodajemy przynajmniej 1 główkę czosnku, kilka ziaren ziela angielskiego, liście laurowe, zalewamy przegotowaną wodą z solą (1 czubata łyżka soli na 1 litr wody) i zostawiamy na 5-7 dni w ciepłym miejscu. Gotowy zakwas można przechowywać w lodówce nawet kilka tygodni, a ukiszone buraki, możemy wykorzystać jako dodatek do obiadu lub zrobić z nich sałatkę
np. z dodatkiem sera koziego lub fety, jabłek i rukoli. Zakwas prócz kwasu foliowego i żelaza zawiera również witaminy A, E i K. - mówi Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food

Cebula i czosnek
Cebula i czosnek są bardzo silnymi, naturalnymi antybiotykami, które hamują namnażanie się bakterii chorobotwórczych, ale nie niszczą naturalnej flory bakteryjnej organizmu. Warto dodawać je do wszystkich zup, surówek i sałatek.
- Syrop z cebuli, czosnku i miodu pomaga zwalczyć przeziębienie, kaszel i katar, a także ma właściwości moczopędne oraz antygrzybiczne. Jest bardzo prosty w przygotowaniu. Wystarczy w miseczce wymieszać posiekane 2 cebule, 2 ząbki czosnku, 2 łyżki miodu i odstawić na ok. 5 godzin, by puścił sok. Potem przecedzamy przez gazę do słoiczka, zakręcamy i przechowujemy w lodówce maksymalnie przez 10 dni. Pijemy 3 razy dziennie po 1 łyżce. Ze względu na swoje właściwości wykrztuśne syropu nie powinno się stosować na noc. – poleca Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food.

Jabłka, jagody i maliny

Dietetyk zachęca do regularnego spożywania jabłek, jagód i malin, które są zdecydowanie tańsze niż egzotycznie brzmiące jagody goi ,czy acai, a wcale nie ustępują zawartością składników odżywczych.
Owoce to przede wszystkim świetne źródło witaminy C i błonnika, ale nie tylko. Jagody mają dużą zawartość antocyjanów, witamin z grupy B, a także C, A, PP oraz selen, cynk i miedź. Świetnie zwalczają wolne rodniki, chronią serce, regulują ciśnienie krwi, wzmacniają naczynia krwionośne, mają właściwości przeciwnowotworowe i wspierają pamięć. Pomogą także przy dolegliwościach żołądkowych i jelitowych.
Jabłka są źródłem witamin z grupy B, a także witaminy A, E, D i K.
Maliny natomiast zawierają m.in. witaminy E, B1, B2, B6, potas, wapń, magnez oraz żelazo.

Kapusta i brokuły
Kapusta to świetne źródło witaminy C i witamin z grupy B, a brokuły to dobre źródło wapnia. Oba warzywa zawierają także potas, fosfor, magnez i żelazo. Sok z kapusty chroni przed chorobą nowotworową żołądka
i dwunastnicy oraz wspomaga leczenie choroby wrzodowej. Ponadto wzmacnia odporność i dobrze wpływa na włosy i paznokcie.

Kasza jaglana i gryczana
Gryka i proso zawierają wiele składników mineralnych, witaminy z grupy B oraz sporo błonnika. Dodatkowo kasza jaglana ma także żelazo, wapń, fosfor, potas i lecytynę i krzem. Obie można jadać zarówno na słono, jak i na słodko.

- Ugotowaną kaszę gryczaną w wersji na słodko polecam podać z podduszonymi śliwkami. Składniki miksujemy z odrobiną miodu oraz cynamonu i podajemy w formie puddingu. W wersji na słono dobrze smakuje np. w formie sałatki z kiszonym burakiem i ogórkiem. Kasza jaglana ma zaś bardzo neutralny smak więc pasują do niej niemal wszystkie owoce zarówno świeże jak i suszone, a także orzechy. W wersji wytrawnej dobrym połączeniem o tej porze roku są np. podduszony jarmuż, cebula i marchew. – podpowiada Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food.

Siemię lniane

Siemię lniane może śmiało konkurować z nasionami szałwii hiszpańskiej (chia). To źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika a także wapnia. Dzięki zawartości kwasów ALA obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, a także przeciwdziała nowotworom, chorobom serca, stanom zapalnym oraz obniża poziom cukru we krwi. Ponadto korzystnie wpływa na pracę jelit. Odpowiednia dawka siemienia lnianego
to 2 łyżki dziennie. Tę porcję można gotować przez 15 minut w 0,5 litra wody i wypić po przestudzeniu lub zalać wspomnianą porcją przegotowanej wody i odstawić na noc. Taki kisiel z siemienia lnianego najlepiej wypijać rano.

- Przypominam, że przy produktach bogatych w błonnik jak siemię lniane, owoce czy kasze powinniśmy jednoczenie zwiększyć ilość przyjmowanych płynów. Polecam szczególnie wodę, napary ziołowe oraz zieloną i białą herbatę. – podsumowuje Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food

Biuro Prasowe Kukuła Healthy Food


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Na północy i częściowo w centrum opady mokrego śniegu i śniegu z deszczem będą umiarkowane (przyrost pokrywy śnieżnej wyniesie około 5-7 cm w pasie od Śląska do Warmii), powodując śliskość nawierzchni dróg oraz oblodzenie przy temperaturach zbliżonych do zera stopni. ■ 4,80 zł od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach zdrowotnych, turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych za każdą rozpoczętą dobę pobytu. Taką stawkę opłaty uzdrowiskowej uchwalili radni ■ Rada Miasta zdecydowała o utworzeniu Zarządu Dróg Miejskich, jednostki, która zajmie się kompleksowo organizacją ruchu w mieście po wybudowaniu tunelu pod Świną ■ Na wniosek prezydenta z porządku obrad dzisiejszej sesji wykreślony został punkt w sprawie wyboru scenariusza dotyczacego zmian komunikacyjnych zgodnie z koncepcja zarządzania ruchem w mieście. ■ Kilku świnoujskich urzędników z powodu zakażenia koronawirusem trafiło na kwarantannę. Z informacji przekazanych przez miasto wynika, że na tę chwilę w izolacji przebywa siedmiu urzędników ■ Nocny pożar auta na Matejki. Daewoo Matiz spłonął doszczętnie Mieszkańcy ulicy Matejki drżą o swoje auta. W okolicy najprawdopodobniej grasuje podpalacz. Pierwszą ofiarą piromana padł samochód osobowy daewoo matiz. Straty byłyby jednak o wiele większe, gdyby nie interwencja świnoujskich strażaków. Na miejsce zadysponowano 2 zastępy strażaków. Dzięki działaniom strażaków udało się uniknąć rozprzestrzenienia się ognia na znajdujące się w bliskiej odległości inne pojazdy. W pobliżu płonącego daewoo matiz znajdował się inny daewoo matiz oraz przyczepa kempingowa ■ Aż 188 świnoujskich przedsiębiorców zakończyło w tym roku prowadzenie działalności gospodarczej – wynika z raportu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W naszym mieście aktywną działalność gospodarczą prowadzi dziś 3396 przedsiębiorców. Aż 922 postanowiło natomiast ją zawiesić. To dane z 21 października z raportu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Poprosiliśmy magistrat o statystyki dotyczące firm, które zniknęły z rynku. Liczby robią wrażenie. - W roku 2020 działalność zakończyło 204 przedsiębiorców. W roku 2021 do 21 października działalność zakończyło 188 przedsiębiorców - informuje rzecznik prezydenta Jarosław Jaz. ■ Szanowni mieszkańcy Świnoujścia i goście, w związku z modernizacją budynku Centrum Administracji Miejskiej nr 5 (głównego budynku UM), w okresie od 15 listopada 2021 r. do 15 listopada 2022 r. Urząd Miasta Świnoujście będzie dostępny dla interesantów w dni robocze w godzinach 7.00-15.00. Zapraszamy serdecznie ■ Dramatyczny wypadek na terenie portu w Świnoujściu. Nie żyje 22 - letni mężczyzn ■ Rada Miasta powołała komisję doraźną ds.opracowania statutu Osiedla Posejdon. Osiedle to będzie pierwszą dzielnicą lewobrzeżnej części miasta działające na zasadach "jednostki wydzielonej" miasta. ■ Ruch na przejściu drogowym Świnoujście - Garz ma zostać wznowiony od połowy listopada. ■ Zwłoki 39 - letniego mężczyzny przy wydmach. Ciało 39 - letniego mężczyzny znaleziono przy wydmach w Świnoujściu. Zwłoki znajdowały się na wejściu numer 12 przy ulicy Żeromskiego. Na miejsce przyjechała policja oraz pogotowie ratunkowe. Pomimo podjętej przez ratowników medycznych reanimacji mężczyzny nie udało się uratować. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że odnaleziony mężczyzna był bezdomny. Do zdarzenia doszło w piątek, 22 października około godziny 8:30. ■ „DIADEM 2021” Dwa dni transgranicznych ćwiczeń i finał w Świnoujściu. Od Heringsdorfu po Świnoujście polskie i niemieckie służby ratownicze ćwiczą by w sytuacjach nadzwyczajnych móc skutecznie nieść pomoc poszkodowanym. Zakończenie tego wielkiego wspólnego treningu wyznaczono na terenie Uznam Arena w Świnoujściu. W ćwiczeniach udział wzięło 120 niemieckich i polskich ratowników, kilkudziesięciu pozorantów, instruktorów oraz fachowców z zakresu zarządzania. Szczególnym kontekstem jest nadzwyczajna sytuacja związana z pandemią. Ćwiczenia rozpoczęły się przy promenadzie w Heringsdorfie. Następnie uczestnicy ćwiczenia przenieśli się pod stację Pogotowia Ratunkowego w tym mieście. Punkt mobilizacyjny oraz centrum dowodzenia akcją ulokowane zostały na parkingu przygranicznym w Ahlbeck. Działania ratowników w tym okresie wymaga szczególnej wiedzy i świetnej koordynacji. Aby więc, w sytuacji szczególnego zagrożenia nie trzeba było szukać porozumienia, przedstawiciele wszystkich służb z obu stron granicy trenują wspólnie. Ćwiczenia z pewnością mocno przyczynią się do rozwoju naszej dobrej współpracy i ustabilizuje naszą sieć kontaktów czerwonokrzyskich, znacznie wykraczających poza oba regiony transgraniczne.■