POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [27.07.2021, 13:02:37] • Polska

12 milionów Polaków z profilem zaufanym

12 milionów Polaków z profilem zaufanym

fot. Organizator

#ePolakpotrafi! 12 milionów Polaków, czyli 40% dorosłych, ma już profil zaufany. Dzięki PZ potwierdzicie swoją tożsamość w internecie. Można go założyć za darmo, najszybciej – przez internet. Warto!

Profil zaufany (PZ) to środek identyfikacji elektronicznej. Mówiąc prościej – umożliwia potwierdzanie swojej tożsamości w internecie. Dzięki temu każdy - kto go ma - sprawy urzędowe może załatwiać z dowolnego miejsca i o dowolnej porze - online.

Szybkie wzrosty

Ostatnie miesiące to czas stale rosnącej popularności profilu zaufanego.

- Ma go już dokładnie 12 017 854 Polaków, z czego tylko od początku tego roku PZ założyło niemal 3,2 miliona osób – mówi minister Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Rosnąca popularność profilu zaufanego to najlepszy wyznacznik i dowód na rosnące zainteresowanie Polaków sprawami urzędowymi, które można załatwiać przez internet. Jest ich coraz więcej. Budujemy zaufanie Polaków do e-administracji, przekonujemy ich, że warto korzystać z rozwiązań, które dostarczamy – dodaje.

Profil zaufany powstał w 2011 r. Do 2016 r. korzystało z niego ok. 400 tysięcy osób. W większości byli to urzędnicy. Do 1 stycznia 2018 r. PZ miało 1 324 438 Polaków.

Na dowód rosnącej popularności profilu zaufanego mamy jeszcze kilka liczb:

- 25 lipca 2018 r. - 2 123 041 Polaków ma profil zaufany,
- 25 lipca 2019 r. - 4 040 657,
- 25 lipca 2020 r. - 7 491 893,
- 25 lipca 2021 - 12 017 854!

Łatwiej z profilem


Jeśli nadal nie wiecie, czym jest profil zaufany lub nie rozumiecie, jak działa – chętnie Wam to wytłumaczymy.

Profil zaufany to zbiór danych o nas samych, przypisany do naszego numeru PESEL. Dzięki temu możemy potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z e-administracją. Tak jak podczas wizyty w tradycyjnym urzędzie - aby urzędnik miał pewność, że my to my - musimy wylegitymować się dowodem osobistym, tak w internecie „legitymujemy się" właśnie profilem zaufanym.

Jak go założyć? Najszybszy sposób na zdobycie profilu zaufanego to założenie go za pośrednictwem banku. Taką możliwość dają PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.

Dlaczego to najwygodniejszy i najszybszy sposób? Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dzięki temu nie trzeba dodatkowo ich potwierdzać (w trakcie wizyty w punkcie potwierdzającym).

Bo to właśnie wizyta w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających jest kolejnym sposobem na założenie PZ. Wcześniej trzeba wypełnić internetowy wniosek www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany.

W czerwcu uruchomiliśmy kolejny, wygodny sposób na potwierdzenie PZ - wideospotkanie z urzędnikiem – sprawdź szczegóły www.gov.pl/web/cyfryzacja/wideospotkanie-i-masz-profil-zaufany.

Jeden PZ, wiele spraw

Co załatwicie z profilem zaufanym? Oto tylko kilka przykładów:

- bez wychodzenia z domu zgłosicie narodziny dziecka,
- zalogujecie się do Internetowego Konta Pacjenta, Platformy Usług Elektronicznych ZUS czy konta Mój GOV,
- przez internet wyślecie pismo ogólne do urzędu,
- zgłosicie online zbycie lub nabycie pojazdu,
- zarejestrujecie się na szczepienie przeciwko COVID-19,
- zalogujecie się do e-usługi Twój e-PIT,
- możecie korzystać z naszej aplikacji mObywatel www.gov.pl/web/mobywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty,
- zawnioskujecie online o odpisy aktów stanu cywilnego,
- przez internet zameldujecie się lub wymeldujecie na/z pobyt stały/czasowy

i wiele, wiele innych. Listę wszystkich e-usług znajdziecie na GOV.pl.

Dajcie się przekonać - #ePolakpotrafi! Jeśli jeszcze nie masz profilu zaufanego, załóż go już dziś www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany!

Co robią e-Polacy

Polacy coraz chętniej korzystają z rozwiązań e-administracji. Oto e-usługi, które w ubiegłym roku cieszyły się największą popularnością:

- usługi ZUS (ponad 23 miliony logowań),
- Internetowe Konta Pacjenta (19,5 miliona logowań),
- w 2020 r. Polacy złożyli przez internet ponad 9 milionów zeznań podatkowych,
- usługi na portalu praca.gov.pl (usługi elektroniczne urzędów pracy) - ponad 6 milionów logowań,
- ponad 5 milionów razy Polacy logowali się do bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). To usługi dla przedsiębiorców pozwalające na załatwianie spraw związanych z koniecznością monitorowania gospodarki odpadami w Polsce,
- 3,4 miliona logowań do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG). Podobna liczba logowań - do systemu monitorowania efektów projektów realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego,
- Z usług na ePUAP i GOV.pl skorzystano łącznie prawie 5 milionów razy w tym:
- Polacy wysłali 2,2 miliona elektronicznych pism ogólnych,
- 0,7 miliona wniosków online o dowód osobisty,
- 0,5 miliona zgłoszeń online zbycia/nabycia pojazdu,
- po ok. 0,2 miliona elektronicznych wniosków meldunkowych, o odpisy aktów stanu cywilnego, zgłoszeń urodzin dziecka.
- z usług portalu biznes.gov.pl skorzystano łącznie nieco ponad milion razy
- 700 tysięcy logowań do usług Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

#ePolakpotrafi!

Wydział Promocji Polityki Cyfrowej
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ „DIADEM 2021” Dwa dni transgranicznych ćwiczeń i finał w Świnoujściu. Od Heringsdorfu po Świnoujście polskie i niemieckie służby ratownicze ćwiczą by w sytuacjach nadzwyczajnych móc skutecznie nieść pomoc poszkodowanym. Zakończenie tego wielkiego wspólnego treningu wyznaczono na terenie Uznam Arena w Świnoujściu. W ćwiczeniach udział wzięło 120 niemieckich i polskich ratowników, kilkudziesięciu pozorantów, instruktorów oraz fachowców z zakresu zarządzania. Szczególnym kontekstem jest nadzwyczajna sytuacja związana z pandemią. Ćwiczenia rozpoczęły się przy promenadzie w Heringsdorfie. Następnie uczestnicy ćwiczenia przenieśli się pod stację Pogotowia Ratunkowego w tym mieście. Punkt mobilizacyjny oraz centrum dowodzenia akcją ulokowane zostały na parkingu przygranicznym w Ahlbeck. Działania ratowników w tym okresie wymaga szczególnej wiedzy i świetnej koordynacji. Aby więc, w sytuacji szczególnego zagrożenia nie trzeba było szukać porozumienia, przedstawiciele wszystkich służb z obu stron granicy trenują wspólnie. Ćwiczenia z pewnością mocno przyczynią się do rozwoju naszej dobrej współpracy i ustabilizuje naszą sieć kontaktów czerwonokrzyskich, znacznie wykraczających poza oba regiony transgraniczne.■