POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [05.05.2021, 19:27:22] • Polska

Schudnij do lata: przegląd diet redukcyjnych. Które są bezpieczne dla naszego zdrowia wg dietetyka?

Schudnij do lata: przegląd diet redukcyjnych. Które są bezpieczne dla naszego zdrowia wg dietetyka?

fot. Organizator

Do lata pozostało jeszcze kilka tygodni. Jeśli naszym celem jest smuklejsza sylwetka to warto zapoznać się z planami żywieniowymi skutecznych i bezpiecznych diet redukcyjnych. Zanim wypróbujemy jednak którąkolwiek z nich warto znać ich zasady, a także wady i zalety.

Najważniejsze zasady wszystkich diet redukcyjnych
- Podstawowym zadaniem diet niskokalorycznych, zwanych również redukcyjnymi jest zmniejszenie masy ciała. Z uwagi na ograniczenie kalorii w pierwszych kilku dniach diety możemy odczuwać osłabienie oraz bóle głowy, ponieważ organizm „przestawia się” na nowy sposób odżywiania. Pamiętajmy, że prawidłowe tempo utraty masy ciała to 0,5-1 kg na tydzień. Tylko taki proces chudnięcia oraz prawidłowe „wychodzenie z diety” zagwarantuje nam uniknięcie efektu jo-jo. Całodniowe menu powinno składać się z 4-5 posiłków, które zjadamy co 3-4 godziny, co pozwala wyeliminować nagłe napady głodu. Zalecam unikanie smażonych potraw, ponieważ smażenie znacznie podbija wartość kaloryczną posiłków, a także by wypijać minimum 8 szklanek niesłodzonych płynów dziennie takich jak woda, zielona herbata i napary ziołowe. Polecam również wprowadzenie umiarkowanej aktywności fizycznej. Aby po zakończeniu diety uniknąć efektu jo-jo powinniśmy stopniowo zwiększać liczbę kalorii. Przed rozpoczęciem każdej diety warto skonsultować sięz dietetykiem w celu odpowiedniego doboru składników diety, a w przypadku innych schorzeń równieżz lekarzem specjalistą, by uniknąć negatywnych konsekwencji jej stosowania. – wyjaśnia Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food.

Dieta 1500 kcal – niskotłuszczowa, urozmaicona, wegetariańska lub z mięsem
- Przyjmuje się, że przeciętne zapotrzebowanie kaloryczne dorosłego człowieka to ok. 2000 kcal. Obniżając dzienną liczbę kalorii do 1500 wywołujemy deficyt kaloryczny i zaczynamy spalać nadmiar masy ciała. Komponując dania w diecie 1500 kcal należy szczególnie zwracać uwagę na ich odpowiednie zbilansowanie. Starajmy się dobierać produkty i posiłki w taki sposób, aby w dobowym bilansie białko stanowiło 15-20%, tłuszcz 30-35%, a węglowodany 45-50%. – wyjaśnia Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food.

Dieta 1500kcal może być zarówno wegetariańska jak i z mięsem. Najważniejsze, by dania były właściwie zbilansowane. Osoby, które chciałby rozpocząć dietę 1500kcal powinny pamiętać o kilku,
podstawowych zasadach:
1. Dieta powinna być bogata w białko, które nasyci nas na dłużej. Podstawowe jego źródła to: drób, chuda wołowina, ryby, jaja oraz warzywa strączkowe.
2. Zadbajmy, by węglowodany w naszym codziennym jadłospisie były jak najmniej przetworzone
i miały niski indeks glikemiczny. Dobrym wyborem będzie np. kasza gryczana,
brązowy ryż i pełnoziarnisty makaron. Nie zapominajmy również o warzywach, kiszonkach oraz owocach.
3. W diecie niskokalorycznej powinny pojawiać się również tłuszcze, ale tylko te zdrowe i dobrej
jakości. Szczególnie ważne są kwasy tłuszczowe omega 3, które są korzystne dla naszego mózgu
i serca. Ich najlepszym źródłem będą tłuste ryby morskie, olej z pestek winogron, olej słonecznikowy, oliwa z oliwek, siemię lniane, orzechy, migdały, pestki dyni, a także produkty sojowe.
4. Dieta powinna zawierać odpowiednią dawkę błonnika, który sprawia, że dłużej czujemy się
najedzeni, a także pozytywnie wpływa na nasze trawienie. Unikajmy cukru i soli.

Dieta niskowęglowodanowa – wysokobiałkowa, mięsna
- Dieta niskowęglowodanowa jest odpowiednia dla zdrowych osób, które pragną zrzucić kilka kilogramów. Jest również korzystna dla chorujących na cukrzycę typu 2, a także dla tych, którzy cierpią na choroby układu krążenia. Nie powinny jej natomiast stosować kobiety w ciąży, a także ci, którzy cierpią na schorzenia nerek
i wątroby. Jest również wiele informacji wskazujących na to, że powinni się jej wystrzegać również sportowcy. Ze względu na zwiększoną podaż tłuszczów i białka, niezwykle istotna podczas stosowania tej diety jest opieka lekarska oraz regularne badania krwi i moczu. - podpowiada Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food.

Zasady diety:
1. Za podstawowe źródło białka przyjmujemy drób, chudą wołowinę, białe ryby oraz jaja.
2. Zdrowe i dobrej jakości tłuszcze to jeden z podstawowych składników tej diety. Szczególnie ważne są kwasy tłuszczowe omega 3, które są korzystne dla naszego mózgu i serca. Ich najlepszym źródłem będą tłuste ryby morskie, olej z pestek winogron, olej słonecznikowy, oliwa z oliwek, siemię lniane, orzechy, migdały, pestki dyni, a także produkty sojowe.
3. Węglowodany spożywamy w ograniczonej ilości, ale nie wykluczamy ich całkowicie z diety. Warto wybierać produkty jak najmniej przetworzone i o niskim indeksie glikemicznym, takie jak kasza gryczana
i brązowy ryż. Pamiętajmy również, że przy zwiększonej podaży białka, zwiększa się ryzyko zakwaszenia organizmu. W diecie nie powinno więc zabraknąć świeżych ogórków, buraków, brokułów, sałaty, pomidorów i jabłek.
4. Aby po zakończeniu diety uniknąć efektu jo-jo powinniśmy stopniowo zwiększać liczbę węglowodanów.

Dieta SIRT – restrykcyjna, oparta na określonej liczbie składników
- Na korzyść diety SIRT przemawia jej "rewolucyjny" sposób odżywiania. Dzięki niej codziennie dostarczamy dla naszego organizmu dużą porcję witamin i minerałów pochodzących ze świeżo wyciskanych soków
z surowych warzyw i owoców. Dieta pomaga oczyścić organizm z toksyn, a dzięki temu sprzyja lepszemu samopoczuciu. Jednak, według mnie, nie powinno jej się stosować dłużej niż dwa tygodnie. Po tym czasie zalecam dobrze zbilansowaną dietę na poziomie 1500 kcal lub inną kaloryczność dobraną przez dietetyka. Na niekorzyść diety SIRT przemawia z góry narzucona kaloryczność, która dla niektórych osób, szczególnie mężczyzn potrzebujących wyższej kaloryczności, może być zbyt niska. Poza tym, pierwszy etap diety to tylko 1000 kcal, w którym mamy 3 soki i 1 posiłek, co z jednej strony ma nam pomóc w oczyszczeniu organizmu
i przygotować na kolejne etapy diety, ale z drugiej wymagają silnej woli, aby "wytrzymać" na tak niskiej kaloryczności. - Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food

Zasady diety SIRT
Pierwszy etap - 7dni: przez 3 dni spożywamy maksymalnie 1000 kcal na dobę, kolejne 4 dni spożywamy maksymalnie 1500 kcal.
Pierwszy etap jest najbardziej restrykcyjny. Przez pierwsze trzy dni pijemy trzy koktajle i zjadamy jeden, pełnowartościowy, bogaty w sirtuiny posiłek dziennie. W kolejnych czterech dniach pijemy dwa koktajle
i spożywamy dwa posiłki stałe.
Drugi etap: przez 7 dni spożywamy maksymalnie 1500 kcal. Na tym etapie pijemy już tylko jeden koktajl
i zjadamy trzy posiłki dziennie.
Trzeci etap: nie wymaga już liczenia kalorii, ale zalecany jest kontakt z dietetykiem w celu dobrania odpowiedniej kaloryczności diety. Zaleca się również uwzględnienie w posiłkach jak największej ilości produktów bogatych w sirtuiny.

Joanna Guz
Senior Consultant
Lensomai Communication


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Obchody uroczystości z okazji Dni Morza zostaną upamiętnione poprzez złożenie kwiatów przez reprezentantów Urzędu Miasta w imieniu wszystkich delegacji w dniu 25 czerwca 2021 roku o godz. 11 na Placu Rybaka pod pomnikiem "Tym, którzy nie powrócili z morza". Osoby zainteresowane upamiętnieniem uroczystości mogą w ciągu całego dnia składać wiązanki kwiatów. Rozwiązanie to podyktowane jest zachowaniem obowiązujących środków ostrożności w ramach trwającej epidemii ■ Apel mieszkańców Przytoru-Łunowa. Mieszkańcy Przytoru-Łunowa zwrócili się z pisemną prośbą do prezydenta miasta Janusza Żmurkiewicza, o pilne rozwiązanie dużego problemu dzieci i rodziców jeszcze przed tegorocznymi wakacjami. „My niżej podpisani mieszkańcy dzielnicy Przytór/Łunowo, rodzice i opiekunowie dzieci w wieku szkolnym, zwracamy się z prośbą o zorganizowanie półkolonii w oparciu o bazę dydaktyczną dzielnicy lub filię MDK. Prośbę swą motywujemy tym, iż dzieci po całorocznym przebywaniu w przymusowym odosobnieniu potrzebują kontaktów, które w wielu przypadkach muszą być zainicjowane metodycznie, z pomocą specjalistów pedagogów, psychologów czy terapeutów zajęciowych. Wiemy, że od strony prawnej nie ma przeszkód dla organizacji tego typu opieki wakacyjnej, dlatego prosimy o pozytywne rozpatrzenie naszej prośby z wyrazami szacunku” ■ Właściciele nieruchomości, którzy zainteresowani są usunięciem ze swoich posesji wyrobów zawierających azbest, mogą w nieprzekraczalnym terminie do dnia 18 czerwca 2021 r. składać w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Świnoujście przy ul. Wojska Polskiego 1/5 wypełnione wnioski wraz z kompletem wymaganych załączników. ■ Czy Świnoujście płaci kary za przekroczenia dopuszczonych dla miasta limitów wodnych? Czy mieszkańcy i przedsiębiorcy mogą się obawiać, że w mieście zabraknie wody? Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Świnoujściu zapytaliśmy o koszty dwóch inwestycji: budowę ujęcia słonawej wody i stacji uzdatniania wody w Świnoujściu. Interesowało nas m. in. z czego wynika 50-procentowa różnica w oszacowaniu wartości zamówienia w stosunku do stawek uzyskanych w wyniku rozeznania rynku. ■