POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [04.05.2021, 14:22:15] • zachodniopomorskie

TAX FREE – nowa odsłona

TAX FREE – nowa odsłona

fot. Organizator

Ułatwienia dla przedsiębiorców i dla podróżnych, wszystkie informacje w jednym miejscu, równe szanse na rynku, wygoda i oszczędność czasu – to główne korzyści nowego TAX FREE, który zacznie działać od 1 stycznia 2022 r. TAX FREE to system zwrotu podatku VAT podróżnym. Obecnie w formie papierowej, od przyszłego roku w formie elektronicznej. Już 1 lipca 2021 r. przedsiębiorcy będą mogli rejestrować się na PUESC, tak by móc dostosować się do nowych przepisów.

„Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa nie zwalniają tempa. Wielokrotnie już mówiliśmy, że stawiamy naszych klientów na pierwszym miejscu. Dostosowujemy nasze działania do ich oczekiwań. Chcemy, by kontakt z nami był jak najbardziej wygodny i prosty. A to oznacza, że wysoko na naszej agendzie znajduje się rozwój nowoczesnych usług” – podkreśla minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

„W lutym ogłosiliśmy start e-Urzędu Skarbowego, który cieszy się bardzo dużą popularnością. Sukcesywnie uruchamiamy w nim kolejne e-usługi. Dziś prezentujemy zmiany, jakie zajdą w popularnym systemie TAX FREE, od stycznia w wersji cyfrowej” – dodaje minister.
Polska będzie kolejnym krajem w UE, który wprowadza własny elektroniczny system TAX FREE. Mają je między innymi Francja, Włochy, Hiszpania, Austria i Estonia.
„Z nowego rozwiązania skorzystają przedsiębiorcy, jak i podróżni. Nowe rozwiązanie zapewni przedsiębiorcom szybki i łatwy dostęp do danych o transakcjach realizowanych w systemie TAX FREE i ułatwi rozliczenie zarówno z podróżnymi, jak i z administracją skarbową.
Dla podróżnych to przede wszystkim krótszy czas procedur na granicy i szybki zwrot zapłaconego podatku VAT” – mówi wiceminister finansów, szef KAS Magdalena Rzeczkowska.

Czym jest TAX FREE

TAX FREE to system zwrotu podatku VAT podróżnym, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE. Jest dla:
• podróżnego, który dokonał w Polsce zakupu towarów powyżej 200 zł,
• otrzymał paragon z kasy rejestrującej,
• wywiózł towar w stanie nienaruszonym poza terytorium UE i uzyskał potwierdzenia funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej.

Jak jest teraz
Obecnie obowiązuje papierowy obieg dokumentów i paragonów. Konieczny jest stempel, który potwierdza wywóz towarów poza terytorium UE.
Sprzedaż z TAX FREE na nowych zasadach
Od 1 stycznia 2022 r. wszyscy sprzedawcy w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym, będą mieli obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej.

Krajowa Administracja Skarbowa udostępni sprzedawcom nowe narzędzie – Krajowy System Teleinformatyczny TAX FREE, do wystawiania i rejestrowania elektronicznych dokumentów TAX FREE, a także do ewidencjonowania wypłaconych kwot zwrotu podatku VAT podróżnym. Narzędzie to będzie udostępnione w formie e-usługi na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Przedsiębiorca po rejestracji wskaże miejsca, w których będzie dokonywał sprzedaży i zwrotu podatku w procedurze TAX FREE. W porównaniu do obecnego systemu nie będzie musiał dołączać do dokumentu TAX FREE paragonu z kasy rejestrującej. Wystawiane przez niego dokumenty TAX FREE będą elektroniczne.

Zmiana zasad w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym będzie wiązała się z wprowadzeniem konieczności stosowania kas online zarówno przez sprzedawców, którzy już sprzedają towary podróżnym, jak również tych przedsiębiorców, którzy dopiero zamierzają rozpocząć sprzedaż w systemie TAX FREE.
Czas na dostosowanie się do nowych zasad
Pół roku przed wejściem w życie nowych zasad, czyli od 1 lipca 2021 r., przedsiębiorcy, którzy będą chcieli sprzedawać w systemie TAX FREE, będą mogli rejestrować się na platformie PUESC, aby dostosować swój biznes do nowych przepisów.

Korzyści dla przedsiębiorców i podróżnych
Dla biznesu to:
• szybki i łatwy dostęp do danych o transakcjach realizowanych w procedurze TAX FREE,
• uzyskanie potwierdzenia wywozu towaru bezpośrednio od urzędu,
• ułatwienie rozliczenie zarówno z podróżnymi, jak i z administracją skarbową.

Dla podróżnych to:
• skrócenie czasu obsługi,
• szybki zwrot zapłaconego podatku VAT przy transakcjach bezgotówkowych,
• elektroniczny dostęp do dokumentów TAX FREE wystawionych na jego rzecz.

Podstawa prawna

Zmiany w systemie TAX FREE zostały zapoczątkowane w listopadzie 2020 r. zmianą ustawy o podatku od towarów i usług. W trakcie konsultacji są dwa akty wykonawcze do ustawy:
• Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie ewidencji prowadzonej w systemie TAX FREE.
• Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie wzoru znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, pieczęci organu celnego potwierdzającej wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej oraz danych zawartych w dokumencie elektronicznym TAX FREE oraz jego wydruku.

Małgorzata Brzoza
Rzecznik prasowy
Izby Administracji Skarbowej
w Szczecinie


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ 10 listopada Urząd Miasta Świnoujście i Terenowy Punkt Paszportowy będą nieczynne Drodzy mieszkańcy i goście Świnoujścia, informujemy, że zgodnie z Kodeksem pracy – w poniedziałek 10 listopada 2025 r. Urząd Miasta Świnoujście oraz Terenowy Punkt Paszportowy będą nieczynne. W razie konieczności załatwienia bieżących spraw, zapraszamy Państwa w piątek 7 listopada lub w środę 12 listopada ■ W niedzielę 26 października 2025 r. o godz. 11.45 z Placu Mickiewicza przed Urzędem Miasta wystartuje Masa Krytyczna - Świnoujście na Rowery. Organizatorami wydarzenia są Urząd Miasta Świnoujście i OSiR „Wyspiarz”. Rowerowy przejazd po mieście odbędzie się po raz 24. Trasa dostępna jest na załączonej mapie. Rowerzyści wystartują o godz. 11.45 z Placu Mickiewicza będą mieli do pokonania trasę o długości ok.3,5 km. Przewidywany czas przejazdu wyniesie około 30 minut ■ Bezpieczny Senior – czwartek, 23 października O bezpieczeństwie i prawach seniorów będzie można porozmawiać w Galerii Art przy ul. Wojska Polskiego 1/1. Spotkania rozpoczną się o godz. 12.00. W programie m.in. wystąpienia Rzecznika Konsumenta, Komendanta Straży Miejskiej oraz przedstawiciela Policji. Dodatkowo informatycy pokażą, jak bezpiecznie korzystać z aplikacji i internetu ■ W Albi, we Francji, odbyły się Mistrzostwa Świata w biegu 24-godzinnym - Karolina Romańska: 201,293 km (oficjalny scratch), 174. open, 5. wśród Polek ■ Przejedziemy całą S3! Dwujezdniowa ekspresówka od Świnoujścia aż do granicy z Czechami! ■ W niedzielę 26 października 2025 r., o godzinie 11.45 z Placu Mickiewicza wystartuje Masa Krytyczna - Świnoujście na Rowery. Organizatorami wydarzenia są Urząd Miasta Świnoujście oraz Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz". Rowerowy przejazd po mieście odbędzie się po raz 24. Trasa dostępna jest na załączonej mapie. Rowerzyści będą mieli do pokonania dystans o długości ok. 3,5 km. Przewidywany czas przejazdu wyniesie około 30 minut ■