POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Sobota [10.04.2021, 15:37:15] • Świnoujście

Drążenie tunelu w Świnoujściu nabiera rozpędu - 130 metrów wydrążone

Drążenie tunelu w Świnoujściu nabiera rozpędu - 130 metrów wydrążone

fot. GDDKiA O/Szczecin

Maszyna TBM, która drąży tunel w Świnoujściu, osiągnęła już zakładane tempo drążenia wynoszące około 10 metrów na dobę. W pierwszych rozruchowych dniach tempo drążenia wynosiło 1,5-3 metry na dobę. Łącznie do tej pory zostało wdrążonych 130 metrów tunelu, czyli cała maszyna TBM jest już w wydrążonym tunelu. Za około 320 metrów maszynę czeka przystanek. Przed wejściem pod cieśninę Świna zostaną przeprowadzone prace serwisowe tarczy. Całkowita długość drążonego tunelu wyniesie 1,44 km, a samo drążenie ma zakończyć się jesienią tego roku. Kolejny rok potrwają dalsze prace związane z wyposażeniem tunelu. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na wrzesień przyszłego roku.

Start maszyny o masie 2 700 ton

Rozpoczęcie drążenia było procesem wieloetapowym. Maszyna została z końcem lutego złożona w komorze startowej. Została też wykonana konstrukcja oporowa, która stanowiła tymczasowe zaparcie maszyny w momencie rozpoczęcia drążenia. Pierwsze pierścienie obudowy zostały wykonane jeszcze w komorze startowej i zostaną zdemontowane po zakończeniu prac. Następnie rozpoczęte zostało właściwe drążenie - przebicie ściany okularowej komory startowej, która bierze swoją nazwę od specjalnej uszczelki, wykonanej w miejscu wejścia tarczy TBM. Ta ściana komory startowej posiada specjalne zbrojenie wykonane z kompozytów, tak aby umożliwić bezproblemowe przewiercenie się tarczy TBM. Po rozpoczęciu drążenia poszczególne segmenty obudowy tunelu wykonywane są już pod ziemią.

Drążenie tunelu w Świnoujściu nabiera rozpędu - 130 metrów wydrążone

fot. GDDKiA O/Szczecin

Drążenie tunelu maszyną TBM

Maszynę drążącą TBM (ang. Tunnel Boring Machine) mieszkańcy Świnoujścia nazwali w plebiscycie „Wyspiarka". Jest to zautomatyzowane urządzenie, które zarówno drąży tunel, jak również wykonuje jego obudowę. Z przodu maszyny znajduje się tarcza urabiająca, która obracając się, drąży tunel. Maszyna TBM w Świnoujściu jest maszyną typu płuczkowego, która jest często stosowana do wykonania tuneli pod rzekami. Przez tarczę podawana jest na przodek płuczka bentonitowa, która stabilizuje ciśnienie przed tarczą i ułatwia odprowadzanie urobku rurami. Następnie w stacji separacji odzyskiwana jest płuczka, co umożliwia używanie jej w obiegu zamkniętym. Tarczę okala stalowa obudowa. Pod jej osłoną w sposób zautomatyzowany montowane są tubingi - elementy obudowy tunelu. Kolejno umieszczanych jest 8 tubingów, które składają się na pierścień obudowy, od którego maszyna następnie się odpycha przy użyciu siłowników hydraulicznych, rozpoczynając kolejny cykl drążenia. Szerokość poszczególnych pierścieni dla tunelu w Świnoujściu wynosi 1,5 lub 2 metry, a łącznie do wykonania jest 785 pierścieni.

Drążenie tunelu w Świnoujściu nabiera rozpędu - 130 metrów wydrążone

fot. GDDKiA O/Szczecin


Pozostałe prace

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Drążenie tunelu w Świnoujściu nabiera rozpędu - 130 metrów wydrążone

fot. GDDKiA O/Szczecin


Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,44 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.

Mateusz Grzeszczuk
Główny Specjalista
Stanowisko ds. Komunikacji Społecznej


komentarzy: 46, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 46

Gość • Niedziela [11.04.2021, 12:32:08] • [IP: 176.221.122.**]

W takim tempie to 2024 oddanie, jeżeli po drodze nie będzie innych problemów !

Gość • Niedziela [11.04.2021, 12:16:16] • [IP: 178.238.247.**]

tyle lat obiecanek cacanek ale teraz w końcu chyba się doczekam i cieszę się że będzie, bez czekania i kolejki na prom, super!!

Gość • Niedziela [11.04.2021, 12:00:02] • [IP: 176.221.123.**]

23:40:33] • [IP: 31.0.90.*** Co ty napisałeś? Ruscy zaatakowali i zamordowali Wisłę. Co ty oglądasz?

antybiotykobiorca • Niedziela [11.04.2021, 10:52:30] • [IP: 185.53.147.***]

widzę że dużo osób przejrzało na oczy i to w SLD-owskim Świnoujściu. Brawo PiS tunel, terminal kontenerowy (w planach), gazoport i jego rozbudowa

Gość • Niedziela [11.04.2021, 10:22:45] • [IP: 109.243.153.***]

08:54• 167.114.118.* Jest taka zasada: gdy się akcentuje rolę OSOBY, nie urzędu, to łatwiej wywołać niechęć (tak się robi np. w przypadku redemptorystów z Torunia, nazywając ich" Rydzykiem"). Zajrzałem do danych o budżecie miasta - miasto ma roczne dochody około 3 razy mniejsze niż koszt budowy tunelu (powyżej 300 mln zł), ale to oznacza, że tylko ok. 1/3 do 1/2 rocznego dochodu Ś-cia wystarczyłoby, by spłacić 137 mln zł za tunel. Od poczatku wszystko jest ujęte w planie spłacania (czytałem o tym w internecie), wszystko jest jasne. W 2019 r. wzrosły ceny materiałów budowlanych (pisano o tym w raporcie o budżecie sprzed ponad roku), oczywiste, że zwłaszcza w sytuacji kryzysu popandemicznego może dojść do pewnych kłopotów, ale tu właśnie dochodzimy do tego, co tu na forum tak namiętnie się zakrzykuje, że zasadniczą rolę odgrywa tu państwo jako gwarant inwestycji - jest nawet inwestor zastępczy, państwowy urząd GDDiKA - przecież to jest coś takiego jak depozyt w banku, to ratunek w razie katastrofy finansowej!

Gość • Niedziela [11.04.2021, 09:25:22] • [IP: 37.248.225.***]

TO CZAS NA AWARIE I WIELKIE HALO.

Gość • Niedziela [11.04.2021, 08:54:36] • [IP: 167.114.118.*]

Żmur zadłużył miasto i spierdoli do Poznania do córeczki, a Wy i Wasze dzieci będziecie spłacać latami tego kmiota dług.

Gość • Niedziela [11.04.2021, 00:09:58] • [IP: 109.243.190.***]

Żmurek wyraźnie mówił, że przejazdy tunelem będą bezpłatne --- 20:55 •37.248.225.***] Czyli to tylko kwestia zatwierdzenia? To w takim razie wytłumacz mi kolejny mądralo, dlaczego w Polsce powstaje dopiero bodaj trzeci czy czwarty tunel od 30 lat? Przecież mówisz, że to mechaniczny przymus zatwierdzić to, co wyczaruje królujący nam w Polsce - tak? tak twierdzisz?. ..samorząd, a nie spełniający tylko funkcję paprotki rząd! ---Ano dlatego, że za każdą taką inwestycją musi stanąć mocno państwo wraz z daną gwarancją spłacenia tego, co zabraknie w razie gwałtownego wzrostu kosztów czy innej katastrofy. Bez silnej woli politycznej rządu, jednoznacznej decyzji, by skierować akces po dofinansowanie do KE, bez wzięcia odpowiedzialnosci przez rząd za kosztowną inwestycję (też poprzez wyznaczenie inwestora zastępczego) nic by nie było. Wasze - lemingów żyjacych w nienawiści politycznej - modły do diabła,. życzeniowe wpisy sa iluzją, lękiem przed prawdą o przełomowej roli rządu PiS-u w kwestii tunelu.

Gość • Sobota [10.04.2021, 23:40:33] • [IP: 31.0.90.***]

Akurat Xmurek ma guzik do gadania w kwestii tunelu, nawet się nie zająknął gdy Rusek zabrał fundusze na tunel że Świnoujścia do Gdańska i wybudował za nasze fundusze tunelik pod martwą Wisłą.Zmurek ma tyle do powiedzenia co żyd za okupacji niemieckiej.

Gość • Sobota [10.04.2021, 23:25:52] • [IP: 5.173.130.**]

Łój, jak się rozpędzą to w Szczecinie niedługo będą🤣

Gość • Sobota [10.04.2021, 22:38:44] • [IP: 45.133.193.***]

21:14:47 Niejaki Glapiński wprowadza do obiegu banknot o wartości 20 PLN z wizerunkiem najlepszego prezydenta Polski od roku 1918. Będzie jak znalazł, na tunel.

Gość • Sobota [10.04.2021, 22:31:25] • [IP: 185.210.39.**]

do gościa: [10.04.2021, 21:47:30] Racja. Nie poprawisz ich stanu umysłu bo robią to na zamówienie polityczne.

Gość • Sobota [10.04.2021, 21:47:30] • [IP: 176.221.123.**]

Hej złośliwe gnojki przestańcie straszyć i wprowadzać niepokoje. Trzeba być debilem by czerpać radość z rozsiewania niepokoju i zamętu. ODPIEPRZCIE się od tunelu. Pozwólcie budowlańcom w spokoju wykonywać prace przy tunelu. Jak przejadę tunelem na drugą stronę to czekam na was siewcy straszenia i niepokoju. Dostaniecie z liścia w ten pusty łeb to może z mądrzejecie. Teraz tacy odważni, przyjdziecie jak tunel będzie ukończony. Czekam na was chyba nie braknie wam odwagi.

Gość • Sobota [10.04.2021, 21:14:47] • [IP: 176.221.123.***]

20 zeta za przejazd...buraki będą krzyczeć że mieszkańcy muszą mieć za darmo jak strefa parkowania.Nikt nic nie daje za darmo.

Gość • Sobota [10.04.2021, 20:58:49] • [IP: 37.248.225.***]

LEPIEJ NAPISZCIE DLACZEGO TA INWESTYCJA NIE JEST REALIZOWANA Z PIENIĘDZY SKARBU PAŃSTWA A NIE Z KASY MIESZKAŃCÓW I DOTACJI UNIJNYCH. KACZOR GÓWNO NAM DAŁ JESZCZE KASĘ Z GAZOPORTU ZAPIER... NAM JAKO MIESZKAŃCOM.

Gość • Sobota [10.04.2021, 20:57:49] • [IP: 185.210.39.***]

Węziutki ten tunel się wydaje na zdjęciach. ..

Gość • Sobota [10.04.2021, 20:55:45] • [IP: 37.248.225.***]

IP: 109.243.190.*** KAŻDA TAKA INWESTYCJA MUSI BYĆ ZATWIERDZONA Z URZĘDU PRZEZ PAŃSTWO. ICH ZASRANY OBOWIĄZEK A NIE WIELKA ŁASKA PISLAMU.

Gość • Sobota [10.04.2021, 20:10:57] • [IP: 109.243.190.***]

19:02:53] • [IP: 45.135.187.**] To jak to jest, że nie powstaje aktualnie np.20 tuneli w Polsce (a byłyby bardzo potrzebne w wielu miejscach), skoro wszystko w sprawie miliardowych inwestycji ma przebiegać ot, tak, na pstryknięcie palców w gminie, na linii samorząd- Komisja Europejska? I pytanie: czy słyszałeś coś o gwarancjach państwa w dziedzinie inwestycji przerastajacych kilka razy roczny budżet miasta?

Gość • Sobota [10.04.2021, 20:02:55] • [IP: 109.243.190.***]

19:23:03] • [IP: 89.151.34.***] To dlaczego ów cudotwórca Żmurkiewicz nie zdobył pieniędzy na tunel w ciągu poprzednich rządów innych ekip, gdy był prezydentem Ś-cia - gdy rządził SLD, PO+PSL? Co się takiego stało, kiedy już zrobiono pierwsze projekty tunelu ok.roku 2007, gdy władzę przejęły PO i PSL, że tunel zbudowano pod Martwą Wisłą, a nie pod Świną? I kolejne pytanie: czy dofinansowanie Komisji Europejskiej na rzecz takich struktur państwa jakim jest miasto może przebiegać na linii stosunków burmistrz czy prezydent miasta (bez wsparcia władz centralnych) a Komisja Europejska? Zwłaszcza przy inwestycjach kosztujących niemal 1 mld złotych?!

Gość • Sobota [10.04.2021, 19:54:11] • [IP: 109.243.190.***]

19:19:10] • [IP: 45.91.22.**] A nie POtworny wypływ VATowskich podatków za ośmioletnich rządów PO+PSL, czyli 250 mld zł?

Gość • Sobota [10.04.2021, 19:50:39] • [IP: 31.0.57.**]

Super 👍👍👍

Gość • Sobota [10.04.2021, 19:48:50] • [IP: 77.12.127.**]

Brawo PiS miasto sie rozwija

Gość • Sobota [10.04.2021, 19:34:12] • [IP: 217.66.158.***]

Świnoujście nie jest gotowe na tunel.Przekonacie się ludzie jaki nastąpi paraliż miasta szczególnie latem. SPP nic tu nie pomoze nasze kochane władze tylko ohy i ahy. Poczekam co za 2 lata mieszkańcy będą pisali o tunelu.Czy tak jak Berlińczycy ci z zachodniego, którzy chętnie sami postawili by mur. pozdrawiam

Gość • Sobota [10.04.2021, 19:23:03] • [IP: 89.151.34.***]

I znowu PiS-owcy przypisują sobie sukces-wam akurat wara od tego tunelu. Rząd nie dał ani grosza, a sukces to może przypisać sobie jedynie p. ŻMURKIEWICZ.

Gość • Sobota [10.04.2021, 19:19:10] • [IP: 45.91.22.**]

19:14:50 • Spłata funduszy europejskich – poczeka. Najpierw trzeba spłacić pis’owskie kredyty i pożyczki.

Oglądasz 1-25 z 46
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ "UZDROWISKO ŚWINOUJŚCIE" S.A. uprzejmie informuje wszystkich swoich emerytów o zgłaszanie się do Zarządu Spółki przy ul. Nowowiejskiego 2 w Świnoujściu w celu pobrania świadczenia Świątecznego. Kontakt telefoniczny: 91 321 44 47 ■ Miejska Biblioteka Publiczna im. Stefana Flukowskiego w Świnoujściu ma przyjemność zaprosić w dniu 15 listopada (piątek) o godz. 17:00 - na spotkanie z aktorką Marią Pakulnis połączone z prezentacją książki pt.:"Moja nitka". Prowadzenie red. Marcin Michrowski. Wstęp wolny! ■