Muzeum Narodowe w Szczecinie nieustannie otwarte. W Muzeum jest bezpiecznie! Sztuka koi, a historia wciąga! Zwiedzających obowiązuje reżim sanitarny: dezynfekcja dłoni, zasłanianie nosa i ust, dystans społeczny. Obwiązują także specjalne godziny otwarcia – Muzeum jest czynne od czwartku do niedzieli między godziną 12.00 a 18.00. W pozostałe dni nieczynne.
Do końca października przedłużona została wystawa plenerowa „1980. Jedno plemię” eksponowana na placu Solidarności / dachu Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy. Wystawa przypomina wydarzenia Sierpnia ′80 i wyjątkowych szesnastu miesięcy „Solidarności”. Jej dopełnieniem jest dostępna wyłącznie on-line ekspozycja „Moja Solidarność”, czyli archiwalne dokumenty, zdjęcia, gazety oficjalne i nieoficjalne z lat 80., plakaty, znaczki, przypinki, ulotki, broszury i książki powstałe w tamtym okresie, związane z tematem „Solidarności”, przedmioty życia codziennego z przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ze zbiorów i archiwów rodzinnych 30 darczyńców MNS-CDP (przelomy.muzeum.szczecin.pl/wystawy/czasowe/1174-moja-solidarnosc.html). Wystawa stała„Miasto sprzeciwu – miasto protestu” z uwagi na technologię wentylacji oraz „dotykowy” multimedialny charakter jest nieczynna do odwołania.
Tylko do najbliższej niedzieli, 8 listopada 2020 roku w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej można oglądać kameralną ekspozycję „PARADOKS. Prace Waldemara Wojciechowskiego”. Zestaw prac wyselekcjonowanych na wystawę spaja w koncepcyjną całość właściwy Wojciechowskiemu zmysł dostrzegania paradoksów tkwiących w rzeczywistości i jej językowych reprezentacjach. Ujawnia się on w wielu obiektach, obrazach i instalacjach artysty. Uobecnia się zarówno w pracach, które powstały jako rodzaj przewrotnej ilustracji dla tytułów konstruowanych na bazie gry słów i ich wieloznaczności, jak i tych o rodowodzie konceptualnym.Wystawie towarzyszy monografia artysty „Zbrodnia Ikara”, dostępna w sklepach muzealnych.
Do 29 listopada w Muzeum przy Wałach Chrobrego dostępna jest przebojowa ekspozycja „Piękność twą widzę. Od Čiurlionisa do Kairiūkštisa – sztuka litewska pierwszej połowy XX wieku”.
Przygotowywana we współpracy z Muzeum Narodowym im. M. K. Čiurlionisa w Kownie wystawa sztuki litewskiej pierwszej połowy XX wiekujest pierwszą w Polsce panoramiczną prezentacją zjawisk artystycznych w sztuce litewskiej przełomu XIX i XX wieku oraz pierwszych dekad ostatniego stulecia, intensywnie rozwijającej się równolegle do polskiego modernizmu i wczesnej awangardy. Na wystawie można zobaczyć blisko 100 starannie wyselekcjonowanych ze zbiorów kowieńskich dzieł takich artystów, jak PetrasKalpokas, Antanas Žmuidzinavičius, Antanas Samuolis, AdomasGaldikas i Antanas Gudaitis czy VictorasVizgirda. Nie brakuje także reprezentacji twórczości najsłynniejszego twórcy litewskiego przełomu XIX i XX wieku – uznawanego za narodowego wieszcza litewskiego – MikalojusaKonstantinasaČiurlionisa.
W przestrzeni „Gabinetu biedermeieru” w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina wciąż można podziwiać nowo zakupiony do kolekcji obraz Augusta Ludwiga Mosta „Wizyta w galerii”. To już 13 dzieło artysty w zbiorach Muzeum(obok zawierającej 70 prac „Teki Mosta” oraz szkicowników artysty).
Obraz przedstawia współczesną malarzowi wizytę w galerii malarstwa. Jest on po części refleksją artysty nad własną profesją i percepcją efektów własnej pracy – dzieł, które tworzone są z myślą o odbiorcach. Jednak przede wszystkim obraz jest anegdotyczną sceną rodzajową, podpatrzoną przez Mosta być może w monachijskiej Starej Pinakotece, ukazującą nie tylko poczucie humoru artysty, ale także zdradzającą jego zainteresowania kulturą regionalną.
Także w Ratuszu Staromiejskich ponownie dostępna jestkameralna, lubiana przez widzów wystawa „Szczecin, jakiego już nie ma”. Ekspozycja z nielicznych fragmentów składa przedwojenne miasto, a w zachowanych pamiątkach poszukuje ducha jego mieszkańców z czasów błyskawicznego rozwoju, gdy każdej dziedzinie życia towarzyszył postęp oraz coraz nowsze udogodnienia.
Wciąż można także oglądać zjawiskowe koncerty, które odbyły się w ramach Wirtualnych Dni Muzyki Żydowskiej. Nagranie koncertu „Muzyka Nowej Synagogi” z udziałem słynnego kantora Isidiro Abramowicza dostępny jest pod linkiem: tiny.pl/7pc95, natomiast koncert :Klezmetska tradycja” w wykonaniu kwartetu klarnetowego można obejrzeć tu: https://tiny.pl/7pc9p
Organizator Festiwalu jest Fundacja SPOT.ON ART we współpracy z Muzeum Narodowym w Szczecinie.
Daniel Źródlewski
rzecznik prasowy
Muzeum Narodowe w Szczecinie