Wielokrotnie podkre¶la³ rolê sprawnej pracy samorz±dów w rozwoju pañstwa. Wskazywa³ na konieczno¶æ solidarno¶ci w trosce o ca³o¶æ wspólnoty. W nauczaniu Jana Paw³a II, samorz±d by³ wskazywany jako gwarancja demokracji.
- W mojej ocenie modernizacja naszego kraju, dane dotycz±ce gospodarki, wskazuj± na sukces Polski. Ten sukces by³ zbudowany poniewa¿ m±drze s³uchali¶my s³ów Jana Paw³a II i szli¶my wskazan± przez niego drog± ku Polsce europejskiej i subsydiarnej. To docenienie budowy spo³eczeñstwa u podstaw, oddolnie, przewija siê w wielu s³owach i publikacjach Jana Paw³a II – zacz±³ swoje wyst±pienie marsza³ek Olgierd Geblewicz i przypomnia³, ¿e szczególnie trudne by³y pocz±tki budowania demokracji w Polsce po 1989 r. gdy pañstwo by³o w absolutnej destrukcji. Wtedy utworzono samorz±dy, na które zaczêto zrzucaæ wszelkie problemy. Nie by³a to droga ³atwa, ale pozwoli³a Polakom nauczyæ siê demokracji oraz subsydiarno¶ci, czyli radzenia sobie z problemami w sposób oddolny. Marsza³ek zwróci³ uwagê, ¿e podobnej drogi nie obra³a Ukraina, która z komunizmu wychodzi³a z Produktem Krajowym Brutto na podobnym poziomie jak Polska, a dzi¶ jest on 7 krotnie ni¿szy.
- Dzi¶ wyzwaniem jest to, ¿e schodzimy z tej drogi i poddajemy w w±tpliwo¶æ sens cz³onkostwa w Unii Europejskiej jako takiej, a zasada subsydiarno¶ci jest przemieniona w zasadê scentralizowania. Cz³owiek ma siê wpasowaæ w centralne plany, a nie budowaæ ma³e wspólnoty, tak jak je widzi. Mogê podawaæ dziesi±tki przyk³adów na to. Pierwszy raz nie dyskutujemy o Polsce naszych dzieci, o tym co im zostawiamy, czy nie spakuj± siê i nie wyjad±. Nie ma takiej dyskusji. W to miejsce jest ¶wiat tu i teraz. S³u¿y to termu, by jeszcze bardziej siê konfliktowaæ. Gdy siê ws³uchiwali¶my w naukê Jana Paw³a II, by³a ona ¼ród³em naszej si³y i sukcesów. Ws³uchiwaæ siê przestali¶my. To zmartwienie samorz±dowca, który my¶li o przysz³o¶ci dzieci, tego jak bêdzie wygl±da³a ca³a Polska – wyja¶nia³ Olgierd Geblewicz.
W ocenie marsza³ka coraz mocniej zauwa¿alny jest brak otwarto¶ci, zdolno¶ci do wspó³pracy i dialogu, czego przyk³adem jest chocia¿by wrogo¶æ w³adzy centralnej wobec samorz±dów czy fasadowa rola Komisji wspólnej rz±du i samorz±du, która do tej pory opiniowa³a tworzone prawo. Mimo rosn±cej liczby NGO, wci±¿ brakuje kapita³u spo³ecznego, co obok rozwoju nauki mo¿e byæ jedn± z g³ównych przeszkód w dalszym rozwoju Polski. Uczestnictwo w ¿yciu publicznym jest czêsto obrzydzane i odstrasza ludzi od aktywno¶ci. Zauwa¿alne jest tak¿e odej¶cie od solidarno¶ci.
- Pamiêtam szczyt kryzysu migracyjnego, gdy ludzi zastraszono skutecznie przed osobami, które potrzebowa³y pomocy. To zadzia³a³o strasznie na m³ode pokolenie. W 2016 r. w jednym z badañ, a¿ 80% m³odych ludzi z grupy 18-24 lata powiedzia³o tak dla kontroli granicznych, a przecie¿ Ci ludzie nie wiedz± czym granice s±. To by³a odpowied¼ przed obcym, który potrzebowa³ pomocy. Z nasz± solidarno¶ci±, tak± nie w zrywie, a w g³êbi serca, nigdy dobrze nie by³o, a teraz jest jeszcze trudniej. Dajemy siê namawiaæ na egoizmy. Widaæ to w retoryce narodowej – koñczy³ swoje wyst±pienie marsza³ek Olgierd Geblewicz.
W dyskusji o nauczaniu Jana Paw³a II wziêli udzia³ zarówno naukowcy akademiccy zajmuj±cy siê filozofi±, etyk±, politologi±, socjologi± czy teologi±, jak i politycy, dzia³acze samorz±dowi i spo³eczni. Organizatorami wydarzenia by³y Fundacja Konrada Adenauera, Centrum My¶li Jana Paw³a II oraz Europejskie Centrum Solidarno¶ci. Zapis konferencji jest dostêpny na www.youtube.com/watch?v=10PHT-O2IUo .
Biuro Prasowe
Urz±d Marsza³kowski Województwa Zachodniopomorskiego
Non stop o obroncy pedofilow...