POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [13.07.2020, 16:42:54] • Polska

Wakacyjna podróż samochodem według Trucking Girl

 Wakacyjna podróż samochodem według Trucking Girl

fot. Organizator

O czym pamiętać planując podróż autem? Na co uważać podczas jazdy na autostradzie? Dlaczego nie wolno wyprzedzać ciężarówki z prawej strony? I jak bezpiecznie dotrzeć do celu? Radzi Iwona Blecharczyk – Trucking Girl, zawodowy kierowca z blisko 10-letnim doświadczeniem i ambasadorka programu edukacyjnego „Trzeźwo myślę”.

Wakacyjne miesiące należą do najniebezpieczniejszych na polskich drogach. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2019 roku najwięcej wypadków, bo aż 3 tysiące, odnotowano w czerwcu. W okresie wakacyjnym zarejestrowano też najwyższą liczbę wypadków spowodowanych przez kierujących będących pod wpływem alkoholu – w sierpniu 190, a w czerwcu i lipcu po 188 . To, czy w tym roku będziemy bezpieczni na drodze, głównie zależy od nas – kierowców.

Odpoczynek to podstawa
Iwona Blecharczyk jedna z najbardziej znanych Polek w transporcie wielkogabarytowym, kierowca zawodowy i ambasadorka kampanii edukacyjnej „Trzeźwo myślę” przypomina, że podczas wielogodzinnej jazdy najważniejsze jest odpowiednie zaplanowanie trasy i odpoczynek. – Ciężarówką przemierzałam Europę, jeździłam po legendarnych drogach Kanady i USA. Długie godziny spędzone za kierownicą to stały element mojej pracy. Jako zawodowy kierowca muszę bezwzględnie przestrzegać regularnych przerw w czasie jazdy. Powinien o tym pamiętać również każdy kierowca osobówki – podpowiada ambasadorka programu edukacyjnego „Trzeźwo myślę”. – Dlaczego? Bo zmęczony kierowca stanowi na drodze nie mniejsze zagrożenie niż nietrzeźwy. Przygotowując się do dłuższej podróży autem, należy racjonalnie zaplanować trasę i czas przejazdu, uwzględniając postoje na odpoczynek, co 3 godziny. Zmęczenie czy nawet zasypianie za kierownicą są bardzo podstępne i praktycznie niewykrywalne dla kierowcy bez doświadczenia w wielogodzinnej jeździe. Bardzo ważne jest również dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu i dotlenienie mózgu. W tym celu należy przewietrzyć samochód średnio co pół godziny oraz pić odpowiednie ilości wody. Krótkie przerwy w trasie na „rozprostowanie kości”, czy wykonanie kilku pajacyków jest jak podłączenie się do ładowarki i reset, który poprawia percepcję i czas reakcji. Podczas wielogodzinnej jazdy najważniejsze jest to, by jak najdłużej utrzymywać i pielęgnować „trzeźwy” stan ciała i umysłu – mówi Trucking Girl.

Dieta w trasie
Podczas jazdy warto pamiętać o posiłkach i utrzymywaniu stałego poziomu cukru we krwi. W trasę dobrze jest zabrać lekkie produkty z dużą zawartością błonnika takie jak orzechy, świeże owoce i warzywa, zdrowe batoniki czy wafle ryżowe, które pomogą szybko zaspokoić głód do czasu postoju na właściwy posiłek. Podczas obiadu lepiej odpuścić sobie ciężkie tłuste potrawy, ponieważ organizm będzie musiał przeznaczyć na ich strawienie dużo energii. – W podróży radzę zjeść coś lekkiego i nie przejadać się. Na przekąski polecam migdały, orzechy, małe marchewki lub moje ulubione kruszone surowe kakao, które działa sto razy lepiej niż klasyczna czekolada. Ucztowanie zostawmy na później. Nie warto też rozsiadać się na dłużej podczas obiadu, a tym samym wchodzić w tryb błogiego odpoczynku, ponieważ później bardzo trudno jest skoncentrować się na prowadzeniu samochodu – podpowiada Iwona Blecharczyk.

Uwaga na ciężarówki
Trasy dojazdowe do miejscowości wypoczynkowych często prowadzą autostradami i drogami ekspresowymi. Wbrew pozorom jazda poza miastem, w tym drogami wielopasmowymi, wymaga wprawy, zwiększonej koncentracji oraz ostrożności. – W wakacyjne trasy ruszają kierowcy, którzy mają trudności w odnalezieniu się na drogach szybkiego ruchu. Jadąc z mapą lub kierując się nawigacją, muszą dzielić swoją uwagę, podczas gdy dodatkowym wyzwaniem są samochody ciężarowe. Niestety wielu z nich nie wie, jak bardzo ryzykują, np. zajeżdżając drogę rozpędzonemu kilkunastotonowemu TIR-owi czy w ostatniej chwili skręcając w zjazd z trasy. Biorąc pod uwagę rozmiary i masę, samochód osobowy w starciu z ciężarowym zwykle przegrywa. Droga hamowania ciężarówki z naczepą i załadunkiem przy prędkości 80 km/h wynosi około 150 m. Dla porównania samochód osobowy jadący z prędkością 100 km/h do zatrzymania potrzebuje zaledwie 40 metrów – wyjaśnia Trucking Girl. – Jedną z bardziej niebezpiecznych sytuacji na drogach kilkupasmowych jest wyprzedzanie ciężarówki z prawej strony. W tej sytuacji samochód osobowy znajduje się w martwym polu ciężarówki, czyli jest niewidoczny z miejsca kierowcy, co może skończyć się nawet zepchnięciem go z drogi. Ryzykowne jest również przejeżdżanie obok skręcającej ciężarówki, wjeżdżanie w niewielkie odstępy między pojazdami, a także wyprzedzanie podczas silnego wiatru – przestrzega Iwona Blecharczyk.

Jedź odpowiedzialnie
Stosowanie się do przepisów kodeksu drogowego, umiejętność przewidywania i szybkiego reagowania na niebezpieczne sytuacje na drodze, czy szacunek do innych uczestników ruchu drogowego to cechy wyróżniające dobrego kierowcę. – Każdy, kto prowadzi pojazd, powinien pamiętać, że bierze odpowiedzialność nie tylko za siebie, ale też innych kierowców, pasażerów, rowerzystów czy pieszych – podkreśla Iwona Blecharczyk. Jako kierowca zawodowy przypomina podstawowe zasady bezpieczeństwa na drodze. – Podczas jazdy należy pamiętać o obowiązku zapięcia pasów bezpieczeństwa oraz przewożeniu dzieci w fotelikach dostosowanych do ich wzrostu i wagi. Trzeba bezwzględnie przestrzegać ograniczeń prędkości oraz zachowywać bezpieczną odległość między autami. Oczywiste jest również to, że nie wolno wsiadać za kierownicę po spożyciu alkoholu, ani ręcznie obsługiwać telefonu podczas jazdy – podkreśla ambasadorka programu „Trzeźwo myślę”. W okolicy małych miejscowości i wsi, zwłaszcza tam, gdzie brakuje chodników i ścieżek rowerowych uważajmy też na rowerzystów oraz pieszych w tym dzieci, poruszających się poboczem.

Trzeźwo myślę za kierownicą
Iwona Blecharczyk poprzez swoją działalność w mediach społecznościowych stara się pozytywnie wpłynąć na zmianę wizerunku branży transportowej. Dzięki współpracy z Fundacją Trucker Life pomaga kierowcom poznać i stosować zdrowe nawyki żywieniowe, uprawiać aktywność fizyczną oraz zdobywać wiedzę np. z zakresu pierwszej pomocy. Autorka kanału „Trucking Girl” na YouTube, który ma ponad 315 tys. subskrybentów, tym razem inspiruje do trzeźwego myślenia za kierownicą w ramach 4. edycji kampanii edukacyjnej „Trzeźwo myślę” zainicjowanej przez Carlsberg Polska. Program promujący odpowiedzialną konsumpcję alkoholu ma na celu uzmysłowić konsumentom, że trzeźwe, czyli rozsądne myślenie i mocne stąpanie po ziemi przydaje się w codziennym życiu, a w szczególności podczas jazdy samochodem. Podkreśla również, że na każdym dorosłym spoczywa odpowiedzialność za siebie i innych.

Beata Ptaszyńska-Jedynak
Dyrektor ds. komunikacji Carlsberg Polska


komentarzy: 1, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-1 z 1

Gość • Poniedziałek [13.07.2020, 19:50:34] • [IP: 176.221.122.***]

Carlsberg już nie reklamuje piwa ??!!

Oglądasz 1-1 z 1
■ Prezydent: Podwyżki śmieci są niewielkie i konieczne. Agatowska: Mieszkańcy to nie bankomat! ■ Nowy sposób raportowania zakażeń SARS – CoV – 2. O sytuacji w powiatach dowiemy się z wizualizacji na rządowej stronie Nowy model raprotowania nowych przypadków zakażeń na SARS – CoV – 2 oparty jest na systemie informatycznym. Wojewódzkie oraz powiatowe Stacje Sanitarno - Epidemiologiczne nie będą już zatem codziennie przedstawiać danych o liczbie chorych na koronawirusa w poszczególnych regionach. We wtorek, 24 listopada pojawiły się pierwsze obawy, że nie dowiemy się, ile odnotowano zakażeń w powiatach. Jednak, już we wtorkowy wieczór minister zdrowia, Adam Niedzielski poinformował, że powstała właśnie rządowa strona, dzięki której za pomocą specjalnej wizualizacji dowiemy się o nowych przypadkach zachorowań na SARS – CoV – 2, również na poziomie powiatów. Pojawiły się już pierwsze głosy specjalistów, że dane są powierzchowne, mogą wprowadzać w błąd, a raport nie zawiera danych historycznych. Przypomnijmy, że decyzja o nowym sposobie raportowania zakażeń związana była z rozbieżnościami, jakie pojawiły się ostatnio w liczbie zakażeń ■ Piątek: Świnoujski strajk kobiet protestował z hasłem: Macie krew na rękach. Część uczestników została spisana przez policję ■ Co za czasy. Nie było wolnej karetki, a 71 - letniego mężczyznę do śmigłowca LPR-u przewieziono prywatnym samochodem w asyście wozów strażackich! Zobacz film! ■ Rada Miasta Świnoujście jednogłośnie przyjęła apel do Premiera Rządu R.P. o natychmiastowe wstrzymanie przetargu na tereny świnoujskiego oddziału Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia"S.A. ■ Infolinia dla Seniorów powyżej 70 lat: w ramach programu „Wspieraj Seniora” - 22 505 11 11 Jeśli jesteś Seniorem, który skończył 70 rok życia, nie masz rodziny, znajomych lub sąsiadów, którzy mogliby Ci pomóc w zakupach, zadzwoń na infolinię ■ Z informacji przekazanych nam przez poznańską prokuraturę wynika, że w trakcie brawurowej akcji żandarmów zatrzymano 5 osób: 3 żołnierzy i 2 osoby cywilne oraz zarekwirowano kokainę i marihuanę. Sprawa może mieć charakter rozwojowy, w tle pojawiają się poważne zarzuty. Zatrzymanym przedstawiono zarzuty dotyczące posiadania, wprowadzenia do obrotu substancji psychotropowych, udzielania środków innym osobom oraz udzielania celem osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej. - Wszczęte 25 października śledztwo dotyczy wprowadzenia do obrotu w Świnoujściu i Wolinie substancji psychotropowych, w tym kokaina i inne. Śledztwo prowadzi oddział Żandarmerii Wojskowej w Szczecinie, zatrzymano 3 żołnierzy i 2 osoby cywilne przedstawiono im zarzuty z art. 56 ust.1, art. 58. ust. 1, art. 59 ust. 1 i 62. ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. W trakcie przeszukań zabezpieczono narkotyki: marihuanę i kokainę – informuje rzecznik poznańskiej prokuratury, Łukasz Wawrzyniak ■ Ponad 200 pracowników i 100 kooperantów stoczni na bruk? Przyszły nabywca terenów stoczniowych w Świnoujściu nie będzie mógł prowadzić na nich działalności stoczniowej. - Ta decyzja będzie miała istotny wpływ na stan zachodniopomorskiej gospodarki morskiej - alarmuje Zachodniopomorski Klaster Morski. I pisze list otwarty ■