POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [20.05.2020, 08:51:59] • Polska

Najnowsza prognoza rozwoju elektromobilności w Polsce

Najnowsza prognoza rozwoju elektromobilności w Polsce

fot. Organizator

32 proc. wszystkich samochodów elektrycznych w Polsce zostało zarejestrowanych w Warszawie, 24 proc. stacji ładowania funkcjonuje w galeriach handlowych, a w 2025 r. sprzedaż EV na rynku polskim wzrośnie niemal czterdziestokrotnie w porównaniu do roku 2019 – wynika z przygotowanego przez PSPA raportu „Polish EV Outlook 2020”.

Najważniejsza publikacja branży elektromobilności w Polsce na ponad 200 stronach przedstawia aktualny stan oraz prognozy rozwoju rynku zero- i niskoemisyjnego transportu. Na podstawie raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), w ciągu ostatnich 5 lat roczna sprzedaż dostawczych i osobowych samochodów w pełni elektrycznych (BEV) oraz hybryd typu plug-in (PHEV) w Polsce wzrosła o 1268% - z 316 szt. w 2015 r. do 4 322 szt. w 2019 r. Na koniec ubiegłego roku park samochodów z napędem elektrycznym zarejestrowanych w Polsce liczył 10 232 szt. (+73% r/r), z czego 49 proc. stanowiły BEV a 51 proc. PHEV.

- Najwięcej samochodów elektrycznych zarejestrowanych jest w Warszawie. W 2019 r. stołeczny park stanowił niemal jedną trzecią wszystkich samochodów z napędem elektrycznym zarejestrowanych w Polsce. Niemal tyle samo samochodów elektrycznych co w Warszawie (32 proc.), jeździ po ulicach wszystkich polskich miast liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców (Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin) - mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Czołową dziesiątkę najpopularniejszych marek
samochodów całkowicie elektrycznych na krajowym rynku otwierają Nissan, BMW oraz Tesla, a wśród modeli cieszących się największym zainteresowaniem, znalazły się Nissan Leaf, BMW i3 oraz Tesla Model S. W kategorii hybryd typu plug-in liderami rankingu marek zostały BMW, Volvo oraz Mini, zaś w rankingu modeli – Mini Countryman Cooper S E All4, BMW 330e oraz Mitsubishi Outlander PHEV.

„Polish EV Outlook 2020” obejmuje także niedostępną w żadnej innej publikacji analizę polskiego rynku infrastruktury ładowania. W raporcie udostępniono m.in. informacje dotyczące lokalizacji ogólnodostępnych stacji, wiodących operatorów i producentów ładowarek, dostępności i odpłatności czy stopnia rozbudowy infrastruktury w poszczególnych miastach i województwach.

- W Polsce, na koniec lutego 2020 r. funkcjonowało 1093 ogólnodostępnych stacji ładowania, co przełożyło się na 2028 punktów. Przez ostatnie 12 miesięcy odnotowano wzrost o prawie 70 proc. Posiadamy jeden z największych udziałów stacji DC w Europie. 30 proc. stacji w Polsce to ładowarki wysokiej mocy – mówi Jan Wiśniewski z PSPA. - Zdecydowana większość z nich, bo ponad 60 proc., jest płatna. Co 10 stacja DC została zlokalizowana w sieci TEN-T.

24 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania na polskim rynku znajduje się w obrębie galerii handlowych, 22 proc. na ogólnodostępnych parkingach, a 21 proc. na terenach hoteli. Niemal 9 na 10 publicznych stacji ładowania w Polsce otwarta jest 24 godziny na dobę.

- 44% wszystkich stacji w Polsce znajduje się w sieciach 12 wiodących operatorów infrastruktury ładowania.

Największy z nich to GreenWay Polska, z 15 proc. udziałem w rynku. W pierwszej piątce znajdują się także Orlen, Tauron, PGE i Energa – dodaje Jan Wiśniewski.

Ponad połowa wszystkich stacji ładowania w Polsce zlokalizowano w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Ranking miast z największą liczbą stacji ładowania otwiera Warszawa. Kolejne pozycje zajmują: Katowice, które jako jedyne miasto w Polsce spełnia limit narzucony przez Ustawę o elektromobilności w zakresie minimalnej liczby punktów ładowania, Wrocław, Gdańsk i Kraków. W podziale na województwa, najwięcej stacji zlokalizowanych jest na terenie województwa mazowieckiego, śląskiego, dolnośląskiego, małopolskiego i pomorskiego.

„Polish EV Outlook 2020” odpowiada także na pytanie, jakich zmian potrzebuje rynek elektromobilności w Polsce. Na potrzeby publikacji opracowano różne scenariusze rozwoju sektora, w wariantach zakładających wdrożenie zachęt finansowych lub podatkowych, jak również brak wsparcia ze strony państwa. Prognozy uwzględniają ponadto dziesiątki różnych czynników, takich jak wiodące trendy w sektorze motoryzacji, unijne, krajowe i lokalne regulacje prawne, rozwój technologii i postępujące zmiany w nawykach konsumentów, specyfikę rynku polskiego, analizę rynków wysokorozwiniętych, jak również potencjalne skutki pandemii COVID-19.

- W scenariuszu realistycznym, zakładającym wprowadzenie subsydiów w postaci dopłat lub odpowiednich zachęt natury podatkowej, np. wdrożenia możliwości odliczenia 100% VAT, polski park samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w roku 2025 może przekroczyć 280 tys. szt. Bez takiego wsparcia będzie ponad dwukrotnie mniejszy. Natomiast w 2030 r. wielkość parku BEV zbliży się do 900 tys. szt. – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. – Łącznie z hybrydami typu plug-in (PHEV), których park w Polsce prognozujemy w 2025 r. na ok. 160 tys. szt., a w 2030 r. na 570 tys., mówimy o niemal 1,5 mln samochodów zero- i niskoemisyjnych (BEV i PHEV) w Polsce za 10 lat.

Według PSPA, wprowadzenie instrumentów wsparcia w początkowej fazie rozwoju elektromobilności jest czynnikiem determinującym dynamikę rynku w kolejnych latach. Ma także kluczowy wpływ na tempo rozbudowy infrastruktury ładowania. „Polish EV Outlook 2020” zakłada, że liczba punktów ładowania zainstalowanych w stacjach ogólnodostępnych wzrośnie z obecnych 2,1 tys. do 40 tys. w 2025 r. i 91 tys. w roku 2030.

Prace nad „Polish EV Outlook 2020” trwały ponad cztery miesiące. Na ostatniej prostej, zespół ekspertów zmierzył się z uwzględnieniem w opracowaniu skutków pandemii COVID-19.

- Zarówno segment samochodów elektrycznych, jak i infrastruktury ładowania nie są całkowicie odporne na skutki koronawirusa, jednak elektromobilność jest lepiej przygotowana na jego następstwa niż sektor motoryzacji konwencjonalnej, o czym świadczą ostatnie wyniki sprzedaży. W marcu br., w USA liczba rejestracji samochodów spalinowych zmniejszyła się o 38,5% r/r, a samochodów zelektryfikowanych zwiększyła się o 6,4%.

W Wielkiej Brytanii przy spadku na poziomie 44,4% r/r w segmencie samochodów konwencjonalnych, nastąpił wzrost sprzedaży EV, który wyniósł 109,3% r/r. W Niemczech trend okazał się zbliżony: – 37,7% r/r i + 104,1% r/r. Drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w marcu tego roku była Tesla Model 3, a udział pojazdów zelektryfikowanych w sprzedaży pojazdów w Europie w marcu br., wyniósł 17%, co oznacza wzrost o 10% w stosunku do ubiegłego roku – mówi Maciej Mazur z PSPA.

Według danych ACEA, w pierwszym kwartale 2020 r. samochody z napędem elektrycznym (BEV i PHEV) zwiększyły swój udział na rynku nowych pojazdów osobowych w UE do 6,8% (w I kwartale 2019 r. ich udział wynosił 2,5%). Główną przyczyną takiego stanu rzeczy było gwałtowne zmniejszenie liczby rejestracji konwencjonalnych samochodów wywołane pandemią COVID-19. Przewagą sektora e-mobility są nowe modele biznesowe oraz szersze możliwości współpracy poszczególnych koncernów. Ponadto, sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym pozwala na wdrożenie wielu usług łączonych, m.in. uwzględnienia w ofercie stacji ładowania, jak również większe wykorzystanie potencjału e-commerce.

W „Polish EV Outlook 2020” zawarto również obszerny zbiór informacji na temat przepisów prawnych regulujących obszar e-mobility oraz katalog samochodów z napędem elektrycznym, dostępnych w Polsce wraz premierami zapowiedzianymi na najbliższe lata.

Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■