Nastąpiła zmiana w obsadzie: zamiast L. Boguszewskiej w sobotę zaśpiewa M. Sławecki.
Serdecznie zapraszamy!
Miejsce: Sala Główna
Czas trwania: ok. 3 godz. 20 min (w tym dwie przerwy)
Ceny biletów: 35-90 zł
Opis:
Oparta na arcydziele Williama Szekspira tragiczna historia o młodzieńczej miłości i konflikcie rodów, w której niewinność jest uwikłana w rodzinne porachunki świata dorosłych. Nieustanna walka z przeciwnościami losu i waśnie potęgują wielkość uczuć zakochanych. Tłem tragedii są czasy elżbietańskie. Operową wersję „Romea i Julii" wyróżnia niezwykle liryczny, subtelny i intymny charakter oraz symbolika. Żadna z oper Gounoda nie odniosła tak wielkiego triumfu. Już w roku premiery dzieło przekroczyło liczbę stu wystawionych przedstawień. Złośliwi zwykli nazywać ironicznie tę operę" czterema duetami miłosnym z dodatkami". Każdy z nich jest jednak kluczową sceną prowadząca widza do końca tej historii, nadając jej tym samym wyraz muzyczny i dramaturgiczny. Opera Gounoda jest nie tylko opowieścią o pięknej miłości, ale cząstką życia każdego człowieka. Pozostając stale w repertuarze światowych scen operowych, opowieść o kochankach z Werony nieustannie pobudza wyobraźnię kolejnych pokoleń.
Michał Znaniecki, reżyser: „Nie chciałem uwspółcześniać tej tragedii. Pomyślałem, że nie to będzie u mnie najistotniejsze, ale raczej sam Szekspir, czyli teatralność i teatr w teatrze (...). Zbudowałem kontekst, który ustawia duety, czyli nieustanny konflikt, ciągłe śmierci, walki każdego z każdym i codzienne waśnie(...). Podziały widać w kostiumach zwaśnionych rodów: Kapuleci są grupą, która ma pieniądze, władzę, przez co wygląda siłą rzeczy na bardziej zadbaną, poprowadzoną jedną kreską jeśli chodzi o kostiumy, również kolorystycznie. Grupa Montekich jest bardziej podupadłą rodziną, której świetność już minęła i to też widać. Kapuleci noszą przepiękne elżbietańskie kryzy, są ubrani na biało, podczas gdy grupa Romea jest spruta, ma wyleniałe kołnierze, pogubione kryzy symbolizujące jej upadek (...). Balkon, ogród i kaplica to miejsca ikonograficznie bardzo związane z całą historią (...). W naszym drewnianym wnętrzu teatru, stylizowanym na „The Globe" z galeriami i oknami, elementem, wskazującym na ogród będzie drewniane drzewo. Trzeba pamiętać, że ani Szekspir, ani Gounod nie próbowali opowiedzieć historii dokumentalnej, stąd nacisk właśnie na symbole (...). Na końcu opery bohaterowie proszą jednak Boga o przebaczenie. Jest to tylko podkreślenie czystości ich zamiarów, ale dziecinnej niewinności, która nie może wygrać z okrutnym, otaczającym nas światem tych wielkich i tych codziennych wojen".
Realizacja:
kierownictwo muzyczne, dyrygentura: Franck Chastrusse Colombier
inscenizacja, reżyseria, kostiumy: Michał Znaniecki
scenografia: Luigi Scoglio
choreografia: Elżbieta Pańtak
Grzegorz Pańtak
Reżyser świateł: Bogumił Palewicz
Adaptacja świateł: Dariusz Albrych
Przygotowanie chóru: Małgorzata Bornowska
Asystent dyrygenta: Mateusz Gwizdałła
Asystent reżysera: Tadeusz Kabicz
Obsada:
Piątek, 06.03.2020 r. Sobota, 07.03.2020 r. Niedziela, 08.03.2020 r.
Godz. 19.00 Godz. 19.00 Godz. 18.00
Romeo J. Noval Moro P.Tolstoy J. Noval Moro
Julia A. Farysej V. Vatutina A. Farysej
Ojciec Laurenty A. R. Munn A. Teliga A. R. Munn
Mercutio T. Łuczak T. Łuczak C. Oldenburg
Stefano M. Sławecki M. Sławecki M. Sławecki
Kapulet J. Lewandowski J. Lewandowski J. Lewandowski
Tybalt P. Wolski M. Komandera P. Wolski
Gertruda R. Dobosz R. Dobosz R. Dobosz
Parys M. Sobiech M. Sobiech M. Sobiech
Gregorio D. Dubec D. Dubec D. Dubec
Benvolio P. Zgorzelski P. Zgorzelski P. Zgorzelski
Królowa Mab J. Krowiak J. Krowiak J. Krowiak
Dzieci Z. Baran J. Przygoda Z. Przygoda
J. Rawicki W. Pajestka J. Rawicki
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku