POGODA

Reklama


Wydarzenia

Money.pl • Czwartek [28.08.2008, 07:16:16] • Polska

Polacy jedzą lody za ponad miliard złotych

Polacy jedzą lody za ponad miliard złotych

fot. Sławomir Ryfczyński

W tym roku wartość rynku lodów urosła o blisko 10 proc. i po raz pierwszy w historii przekroczyła miliard złotych.

Między kwietniem a październikiem - apogeum przypada oczywiście na miesiące letnie - rodzimi wytwórcy sprzedają aż 85 proc. produkcji. Tylko co ósmy lód jest sprzedawany w chłodniejszej połowie roku.

Jednak polskie firmy nie mają powodów do narzekań - w tym roku wartość rynku urosła o prawie 10 procent - i według AC Nielsen przekroczyła granicę 1 mld zł (badająca ten rynek firma MEMBR podaje wartość 785 mln zł). Na dodatek jemy coraz więcej tzw. lodów familijnych (patrz ramka niżej), czyli takich, które dominują wszędzie tam, gdzie sezonowość rynku nie występuje.

Ale niewykorzystany potencjał wciąż jest spory, bo Polacy jedzą średnio tylko 3,5 litra lodów rocznie. Do europejskiej czołówki - jaką są kraje skandynawskie ze średnim spożyciem w wysokości ok 10 litrów rocznie - wciąż sporo nam brakuje. Wyprzedzają nas też nasi sąsiedzi. W Niemczech i Czechach średnia to 5 litrów rocznie. Europa i tak pozostaje daleko w tyle za światowym liderem. W USA każdy obywatel zjada średnio 22 litry lodów rocznie.

Jemy więcej droższych lodów...

Co ciekawe, jak wynika z najnowszych badań firmy AC Nielsen, liczba lodów sprzedanych w Polsce między kwietniem 2007 a marcem 2008 roku była praktycznie taka sama, jak w ciągu wcześniejszych 12 miesięcy i nieznacznie przekroczyła 124 mln litrów. Pomimo tego wartość rynku rośnie. Oznacza to, że jemy coraz więcej lodów droższych. Nie bez znaczenie jest też wzrost cen żywności, który musiał przełożyć się też na ceny zimnych przysmaków.

Jednak nadal blisko 2/3 przychodów producentów pochodzi ze sprzedaży lodów impulsowych. Pewnym wytłumaczeniem może być tu fakt, że stosunek ceny do ilości jest bardziej korzystny przy zakupie tych o większej pojemności.

...ale najczęściej i tak sięgamy po te na patyku

Jak wynika z badania firmy MillwardBrown SMG/KRC najczęściej sięgamy właśnie po lody impulsowe. Prawie 2/3 Polaków deklaruje, że kupuje te na patyku i inne małe lody. Co czwarta osoba w tej grupie deklaruje, że spożywa je 2 lub 3 razy w miesiącu. 43,3 proc. konsumentów sięga po nie co najmniej raz w tygodniu.

Ponad 40 proc. lodów impulsowych to te na patyku. Co piąty sprzedawany jest natomiast w kubku. Po kilkanaście procent udziałów w tym segmencie rynku mają rożki i sandwiche.

Familijne w plastiku

W 58,3 proc. polskich gospodarstw domowych konsumenci zapewniają, że jedzą lody familijne. W tym gronie najliczniejsza jest grupa osób jedzących je kilka razy w roku.

Podobnie jak w przypadku lodów na patyku, także wśród familijnych najczęściej wskazywaną marką jest Algida. Lody Koral wybrało 22,6 proc. gospodarstw. 13 proc. deklaruje, że jadło produkty Zielonej Budki.

LODY FAMILIJNE - NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE MARKI
MARKA PROC. (W GRUPIE POLSKICH GOSPODARSTW DEKLARUJĄCYCH SPOŻYWANIE LODÓW IMPULSOWYCH)
ALGIDA 27,2
KORAL 22,6
ZIELONA BUDKA (BEZ MARKI IMPRESJA) 13,4
ROLADA - CASSIE 8,3
CARTE D'OR 7,7
ROLADA - CASSIE 8,3
AUGUSTO 6,3
NORDIS 3,7
ICE MASTRY 3,6
VIENNETTA (ALGIDA) 3,6
IMPRESJA 3,4
GRYCAN 3,1

Wśród dużych lodów zdecydowanie najczęściej kupujemy te w plastikowych pudełkach - aż cztery na pięć z tego segmentu. Spośród innych opakowań liczą się jedynie rolady. Reszta to kilkuprocentowy margines.

źródło: www.money.pl


komentarzy: 6, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-6 z 6

Gość • Piątek [29.08.2008, 11:17:01] • [IP: 88.156.234.***]

Co sie dziwic ze wzrosly obroty rynku lodow, skoro wszystkie polskie lody sa o wiele smaczniejsze niz kilka lat temu. Do tego ceny sa czesto, szczegolnie tych w wiekszych opakowaniach bardzo rozsadnie skalkulowane. Oby tak dalej, , z korzyscia dla wszystkich!.

Gość • Czwartek [28.08.2008, 16:44:22] • [IP: 82.134.251.***]

pycha lody ma ''keja"bar

Bart • Czwartek [28.08.2008, 15:13:54] • [IP: 213.158.196.**]

A ludzie głodują tu i tam na świecie.

Gość • Czwartek [28.08.2008, 12:26:21] • [IP: 92.42.114.***]

te panie ze zdjecia naprawde lubia lody :P

Gość • Czwartek [28.08.2008, 09:38:56] • [IP: 92.42.117.***]

Jemy więcej ;to widać. A chipsy, coca cola, sprite, Mc.Donald i itp. zrobią swoje...i brak ruchu.

Gość • Czwartek [28.08.2008, 09:25:14] • [IP: 212.160.162.***]

ale nogi. .. :D

Oglądasz 1-6 z 6
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Informujemy, że w związku z ogłoszeniem 26 kwietnia 2025 roku dniem żałoby narodowej w Polsce po śmierci papieża Franciszka, zaplanowana na ten dzień Ekologiczna Gra Miejska zostaje odwołana. Serdecznie dziękujemy za zrozumienie i zapraszamy do udziału w innych naszych wydarzeniach w przyszłości. Z poważaniem, Organizatorzy ■