POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [31.12.2019, 15:00:07] • Region

Zimowa akcja lodołamania będzie jeszcze sprawniejsza! Wielkie inwestycje Wód Polskich i PKP PLK

Zimowa akcja lodołamania będzie jeszcze sprawniejsza! Wielkie inwestycje Wód Polskich i PKP PLK

fot. Organizator

W Szczecinie zostało zawarte porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Strony będą współpracować w zakresie przebudowy torów (dojazdu) do nowego mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie na linii Tczew – Kostrzyn nr 203.Współpraca będzie prowadzona w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.

W poniedziałek 30 grudnia zostało podpisane porozumienie w sprawie współpracy pomiędzy Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie oraz PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., w ramach realizacji rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły, w zakresie przebudowy granicznego mostu kolejowego na Odrze miedzy Polską a Niemcami(w km 615,1 w ciągu linii kolejowej nr 203  Tczew – Kostrzyn wraz z infrastrukturą kolejową od km 341,00 do km 342,453). Jest to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w ramach projektu POPDOW realizowanego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Realizacja tego zadania w znaczący sposób przyczyni się do poprawy funkcjonalności mostu kolejowego, będzie to wielkie ułatwienie dla organów koordynujących polsko-niemiecką akcję lodołamania. Inwestycja przyczyni się do wzmocnienia zdolności instytucjonalnych administracji publicznej do skutecznego ograniczania skutków powodzi.

Zimowa akcja lodołamania będzie jeszcze sprawniejsza! Wielkie inwestycje Wód Polskich i PKP PLK

fot. Organizator

Północne części Polski narażone są przede wszystkim na powodzie zatorowe, na Odrze i na Wiśle w ujściowych odcinkach tworzą się zatory lodowe i jedynym skutecznym przeciwdziałaniem takiemu zjawisku jest łamanie lodu. Skuteczna praca naszych jednostek będzie możliwa tylko przy odpowiednich parametrach eksploatacyjnych. To kwestia głębokości, szerokości i wysokości szlaku żeglownego. Z punktu widzenia warunków nawigacyjnych most jest przeszkodą nawigacyjną, którą trzeba pokonać. Poprawiamy warunki pracy lodołamaczy, ale i innym statkom, które pływają po Odrze. Przebudowa mostów jest więc istotnym zadaniem realizowanym przez naszą instytucje – mówi Krzysztof Woś, Wiceprezes Wód Polskich. – To jedno z dwóch najważniejszych porozumień podpisywanych między Wodami Polskimi, a PKP PLK. Nasza umowa dotyczy przebudowy mostu kolejowego, który znajduje się po polskiej stronie Odry, potrzebny jest większy prześwit pomiędzy lustrem wody, a dolnym przęsłem mostu. Robimy to by usprawnić kwestie związane np. z akcją lodołamania – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej PGW Wody Polskie w Szczecinie. Podczas konferencji zapowiedziano także podpisanie kolejnej umowy – dotyczącej budowy mostu kolejowego w Podjuchach. Projekt jest realizowany w ramach tego samego programu inwestycyjnego.

Zimowa akcja lodołamania będzie jeszcze sprawniejsza! Wielkie inwestycje Wód Polskich i PKP PLK

fot. Organizator

Z ramienia PKP PLK podczas konferencji głos zabrał Arnold Bresch, Członek Zarządu ds. Realizacji Inwestycji PKP PLK. – Planujemy zamknięcie tej przeprawy pod koniec przyszłego roku, w listopadzie wykonawca będzie dysponował pozwoleniem na budowę, a następnie rozpocznie się realizacja prac, których koszt szacowany jest na 200 milionów złotych – mówił przedstawiciel PKP PLK.

Realizacja projektu, który jest przedmiotem porozumienia między Wodami Polskimi, a PKP PLK zakłada:
Przebudowę obiektu inżynierskiego, mostu kolejowego na rzece Odrze na wysokości Kostrzyna nad Odrą w ciągu linii kolejowej nr 203 Tczew-Kostrzyn. Projekt i budowa nowego obiektu mostowego są realizowane przez stronę niemiecką.
Dostosowanie infrastruktury kolejowej odcinka dojazdu do mostu do nowych parametrów wysokościowych mostu, które są wynikiem prac skonsultowanych pomiędzy interesariuszami projektu. Celem jest zapewnienie odpowiednich parametrów światła poziomego i pionowego mostu umożliwiających skuteczne prowadzenie zimowej akcji lodołamania na Odrze. Dostosowanie polskiej infrastruktury do parametrów mostu również jest zadaniem przewidzianym w harmonogramie realizacji.

Zimowa akcja lodołamania będzie jeszcze sprawniejsza! Wielkie inwestycje Wód Polskich i PKP PLK

fot. Organizator

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie omówili już wariant techniczny dojazdu do nowego mostu, m.in. zapewnienie dostosowania dojazdu do przyjętej wysokości mostu. Obiekt będzie miał wysokość zapewniającą, sprawną komunikację na rzece - wymaganą V klasę żeglowności wg wymogów europejskich.

Michał Kaczmarek
Rzecznik Prasowy. Kierownik Działu Komunikacji Społecznej i Edukacji Wodnej


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Intensywne opady śniegu – ostrzeżenie dla województw zachodniopomorskiego i lubuskiego. Centrum Prognoz Meteorologicznych METEOSKY Sp. z o.o. wydało ostrzeżenie meteorologiczne, które obowiązuje od godziny 16:00 dnia 9 stycznia 2025 roku do godziny 4:00 dnia 10 stycznia 2025 roku. Na obszarze spodziewane są umiarkowane, a miejscami intensywne opady mokrego śniegu. W ciągu 12 godzin może spaść od 10 do 20 cm śniegu, co może znacząco utrudnić poruszanie się po drogach i chodnikach ■ Rozpoczęły się prace nad budową ulicy Nowojachtowej w Świnoujściu, która ma połączyć ulice Jachtową i Uzdrowiskową. Inwestycja budzi wiele emocji, a zdania mieszkańców są mocno podzielone. Powód? Droga przebiega przez mocno zadrzewiony teren parkowy, graniczący z Parkiem Zdrojowym, stanowiący naturalne schronienie dla licznych zwierząt, takich jak sarny, lisy czy króliki, oraz pełniącym funkcję naturalnego filtra powietrza dla Świnoujścia ■