Co ich motywuje?
Motywacji do gotowania jest wiele, jednak kluczowa okazuje się być troska o zdrowie swoje
i rodziny (39%), jak również kontrola nad tym, co się je (39%). Ponad jedna trzecia ankietowanych, uważa ten sposób odżywiania za tańszy i pozwalający zaoszczędzić pieniądze (36%), a niemal 25% Polaków w ten sposób się odpręża i relaksuje.
Jakie emocje odczuwają?
Najczęściej wymieniane emocje, które towarzyszą respondentom podczas gotowania, to satysfakcja (48%), zadowolenie (46%) i radość (37%). Zdecydowanie rzadziej badani odczuwają znudzenie (7%), mają poczucie straconego czasu (5%), czują frustrację (3%) czy złość (2%).
Gdzie szukają inspiracji?
Głównym źródłem inspiracji kulinarnych są portale z przepisami – tak wskazuje ponad 41% Polaków,
a niemal jedna trzecia ankietowanych szuka pomysłów wśród rodziny. Prawie 30% ogląda programy kulinarne w telewizji lub korzysta z mediów społecznościowych, a także przegląda blogi (23%). Obecnie najrzadziej korzystamy z tradycyjnych materiałów, jak książki kucharskie czy czasopisma kulinarne.
Z kim spożywają posiłki?
Polacy deklarują, że zdecydowanie większą przyjemność sprawia im spożywanie posiłków
w towarzystwie niż samemu (74% vs. 11%). Prawie 70% ankietowanych je razem ze swoim partnerem/partnerką, a ponad połowa spożywa posiłki z dziećmi.
Czy Polacy jedzą poza domem?
Ponad jedna czwarta respondentów biorących udział w badaniu przyznaje, że raz w tygodniu je poza domem (27%), np. w barach, restauracjach czy stołówkach. Jedynie 4% Polaków stołuje się poza domem codziennie, a 12% - kilka razy w tygodniu.
Jakie są powody ?
Wśród najczęściej wymienianych powodów spożywania posiłków poza domem jest odmiana od tego, co je się na co dzień (39%). Dla ponad jednej trzeciej badanych jest to forma spędzania czasu ze znajomymi, a dla 30% Polaków jest to możliwość spróbowania dań z innej kuchni, których sami nie potrafią przygotować. Z kolei niemal jedna czwarta ankietowanych świętuje w ten sposób specjalne okazje. Zaledwie 5% badanych deklaruje, że je poza domem, gdyż nie lubi gotować, a 2% – z powodu braku umiejętności kulinarnych.
Zespół kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!"