POGODA

Reklama


Wydarzenia

dom.gazeta.pl • Środa [20.08.2008, 07:49:09] • Polska

Plan zagospodarowania przestrzennego to duże ułatwienie przy budowie

Problemy z uzyskaniem pozwolenia na budowę domu w bardzo dużym stopniu zależą od tego, czy gmina ma plan zagospodarowania przestrzennego, czy też nie.

Pierwszy krok po znalezieniu wymarzonej działki to wizyta w urzędzie gminy, na terenie której jest ona położona i sprawdzenie, czy istnieje aktualny plan zagospodarowania przestrzennego. Od odpowiedzi na to pytanie zależy bowiem nie tylko długość naszych starań o pozwolenie na budowę, ale przede wszystkim możliwość postawienia domu.

Sytuacja idealna - jest plan

Posiadanie przez gminę planu zagospodarowania ułatwia wszystkie dalsze działania. Udajemy się wówczas do wydziału architektury w urzędzie gminy, gdzie możemy bezpłatnie obejrzeć - a w razie potrzeby uzyskać - wypis i wyrys z tego planu (za te dokumenty trzeba zapłacić, a stawki wahają się od kilkunastu do stu złotych; ich wysokość jest zróżnicowana, gdyż gminy mają prawo samodzielnie uchwalić wysokość tych opłat).

Z planu wynika, jaki charakter ma wybrany przez nas grunt: czy jest to teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (oznaczenie MN), zabudowy wielorodzinnej (MW), czy też może teren zieleni parkowej (ZP). Te wskazania planu są wiążące - decydują, czy i co można na danym terenie budować.

Sytuacja stresująca - gmina tworzy plan

Proces uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest długi i żmudny. Dokumentem poprzedzającym plan jest studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Określa ono planowany sposób zagospodarowania całej gminy i zawiera m.in.:

- kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów;

- kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów, a także tereny wyłączone spod zabudowy;

- obszary parków krajobrazowych, rezerwatów itp. oraz zasady ochrony środowiska;

- zasady i obszary ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków;

- kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;

- obszary, na których będą rozmieszczone inwestycje publiczne;

- kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej;

- obszary wymagające na przykład rekultywacji.

Studium przyjmowane jest jako uchwała rady gminy. Plan miejscowy - pod rygorem nieważności - musi być zgodny z jego ustaleniami.

Dla planujących budowę domu jest to niezwykle istotne. Jeśli bowiem działka zostanie w studium przeznaczona pod zabudowę jednorodzinną, a następnie w planie zyska status zieleni parkowej, można zaskarżyć plan i wystąpić o unieważnienie go do wojewody.

Sam przebieg prac nad studium jest następujący:
rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia studium i ogłasza to w lokalnej prasie wraz z określeniem min. 21-dniowego terminu do składania dotyczących go wniosków;

wnioski mieszkańców są rozpatrywane i dokonywana jest ocena studium przez komisję architektoniczno-urbanistyczną, zarząd województwa i wojewodę. Swoją opinię w tym zakresie wyrażają również starosta, wojewódzki konserwator zabytków i sąsiadujące gminy. Wszystkie uwagi są rozpatrywane i nanosi się ewentualne poprawki;

projekt studium zostaje wyłożony i udostępniony wszystkim zainteresowanym przez okres co najmniej 30 dni. Przez kolejne 21 dni można wnosić uwagi do projektu studium. Następnie rada gminy podejmuje uchwałę o przyjęciu studium (może uwzględnić zgłoszone uwagi) i przekazuje studium wojewodzie - do oceny zgodności z przepisami prawa.

Po zakończeniu prac nad studium rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Integralną część planu stanowi załącznik graficzny przedstawiający granice obszaru objętego jego projektem. Plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego, co oznacza, że w swej treści wiąże wszystkich mieszkańców.

W planie miejscowym określa się m.in.:
- przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania;

- zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego;

- zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego, dziedzictwa narodowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;

- wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych;

- parametry kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym linie zabudowy, gabaryty obiektów i wskaźniki intensywności zabudowy;

- szczegółowe zasady i warunki scalania oraz podziału nieruchomości objętych planem miejscowym;

- zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji oraz infrastruktury technicznej;

- sposób i termin tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów.

W planie miejscowym w zależności od potrzeb określa się również granice:

- obszarów wymagających przeprowadzenia scaleń lub podziałów nieruchomości;

- obszarów rehabilitacji istniejącej zabudowy i infrastruktury technicznej;

- obszarów wymagających przekształceń lub rekultywacji;

- terenów pod nowe obiekty handlowe;

- terenów rekreacyjno-wypoczynkowych i terenów służących organizacji imprez masowych.

Ważnym uprawnieniem dla przyszłych inwestorów jest to, że uwagi do wyłożonego do publicznego wglądu projektu planu miejscowego może wnieść każdy, kto kwestionuje przyjęte w nim ustalenia.

Uchwalanie planu ma swoje etapy.

Etap I. Rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia planu i ogłasza to w prasie oraz wskazuje na możliwość składania wniosków.

Etap II. Opracowywane są prognozy wpływu ustaleń planu na środowisko naturalne, rozpatrywane opinie i uzgodnienia innych organów.

Etap III. Plan zostaje wyłożony do publicznego wglądu na 21 dni. Uwagi do projektu planu należy wnieść na piśmie w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu, nie krótszym niż 14 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia planu. Jako wniesione na piśmie uznaje się również uwagi zgłoszone w postaci elektronicznej, opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przez ważny kwalifikowany certyfikat.

Etap IV. Podjęta zostaje uchwała o zatwierdzeniu planu, którą przekazuje się wojewodzie do oceny zgodności z prawem. Wojewoda ogłasza plan w Dzienniku Urzędowym województwa. Uchwała ta wchodzi w życie po 30 dniach od ogłoszenia.

Bez szansy na plan

Taka sytuacja to, niestety, norma w wielu polskich gminach. Potencjalnym inwestorom nie pozostaje wówczas nic innego, jak zwrócić się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Jej wydanie jest możliwe jedynie przy łącznym spełnieniu następujących warunków:

- co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej strony drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących

nowej zabudowy, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy i intensywności wykorzystania terenu;

- teren ma dostęp do drogi publicznej;

- istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego;

- teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne;

- decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi.

Może się jednak zdarzyć, że po złożeniu wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu gmina rozpocznie prace nad planem miejscowym. Wówczas postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy może zostać zawieszone na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku o ustalenie warunków zabudowy.

Postępowanie zostanie podjęte i decyzja w sprawie ustalenia warunków zabudowy wydana, jeżeli:

- w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawieszenia postępowania rada gminy nie podjęła uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego;

- w okresie zawieszenia postępowania nie uchwalono miejscowego planu lub jego zmiany.

Tekst: Małgorzata Kapelusiak, ostatnia aktualizacja 2008-08-05 15:18
Źródło: Ładny Dom


komentarzy: 1, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-1 z 1

Gość • Niedziela [24.08.2008, 15:58:00] • [IP: 83.21.54.***]

W Swinoujściu najpierw kolesiom powydają warunki zabudowy a dopiero przystąpią do uchwalania planu dla miasta, a więc dla chołoty.

Oglądasz 1-1 z 1
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■