Forum, które zostało zapowiedziane w trakcie ubiegłorocznego Szczytu Klimatycznego w Katowicach, zgromadzi w Polsce sygnatariuszy deklaracji „Driving Change Together — Katowice Partnership for Electromobility”, czyli przedstawicieli 44 państw, reprezentujących ponad połowę światowej populacji. Wydarzenie zainauguruje Premier Rzeczypospolitej Polskiej Mateusz Morawiecki oraz Sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska i Prezydent COP24
Michał Kurtyka.
- Wydarzenie ma charakter spotkania wysokiego szczebla, z uczestnikami reprezentującymi rządy, organizacje międzynarodowe i przedsiębiorstwa oddziałujące na kształt oraz tempo rozwoju globalnego rynku zrównoważonego transportu - mówi Michał Kurtyka. - Polska zaczyna odgrywać w elektromobilności kluczową rolę w regionie. Jesteśmy przykładem dobrych praktyk w wielu obszarach. To w Polsce stworzono solidny fundament rozwoju rynku, jakim jest Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jest to jeden z nielicznych takich aktów prawnych w Europie. Powołaliśmy także Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który będzie akcelerował zeroemisyjną rewolucję w transporcie.
Elektromobilność made in Poland
Jak dodaje wiceminister, Polska jest już dzisiaj największym producentem i eksporterem autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. Pierwszy w historii elektryczny „Bus of the Year”, Solaris Urbino 12 electric, powstaje w fabryce Solaris Bus & Coach w Bolechowie. Zakład Volvo we Wrocławiu również produkuje autobusy z napędem elektrycznym, w tym zeroemisyjny 7900 Electric. Z kolei w 2020 r. w fabryce MAN Truck & Bus w Starachowicach ruszy montaż całkowicie elektrycznego modelu Lion’s City E.
- Volvo Polska realizuje obecnie największy w Europie przetarg na dostawę 157 autobusów elektrycznych dla Göteborga. Drugi pod względem wielkości przetarg, na zakup 130 elektrobusów, rozstrzygnięto w Warszawie. Wszystko to sprawia, że elektryfikacja publicznego transportu zbiorowego stała się polską specjalizacją – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Ponadto, Polska pełni rolę regionalnego centrum produkcji akumulatorów litowo-jonowych. W naszym kraju znajduje się największa fabryka ogniw do samochodów elektrycznych, wybudowana przez LG Chem w Kobierzycach pod Wrocławiem. Europę podbijają także baterie BMZ z Gliwic.
- Firma Northvolt otwiera w Gdańsku fabrykę modułów bateryjnych, a Gutoai Huarong fabrykę elektrolitu w Godzikowicach. Katody do baterii litowo-jonowych będą wytwarzane w zakładzie Umicore w Nysie, natomiast Impact Clean Power Technology produkuje systemy bateryjne w Warszawie. Ponadto, LG Chem rozważa uruchomienie w Polsce kolejnej fabryki – wymienia Maciej Mazur.
W polskich zakładach produkowane są także całkowicie elektryczne samochody dostawcze oraz komponenty do zelektryfikowanych pojazdów. W fabryce we Wrześni powstaje zeroemisyjny Volkswagen e-Carfter oraz MAN eTGE. Podzespoły elektroniczne do pojazdów elektrycznych produkuje w Dzierżoniowie LS EV Poland, zaś MEDCOM w Warszawie napędy trakcyjne. Mamy również swoich liderów w zakresie infrastruktury ładowania. Ekoenergetyka-Polska staje się czołowym graczem w zakresie stacji ładowania wysokiej mocy w Europie, a w Szczecinie funkcjonuje fabryka szwedzkiej firmy Garo. Na rodzimym rynku dobrze sobie radzą takie marki jak Enelion, PRE Edward Biel czy Kolejowe Zakłady Łączności.
Polska staje się także europejskim liderem w zakresie nowej mobilności. W Warszawie funkcjonuje jeden z największych w Europie systemów wynajmu samochodów elektrycznych na minuty – spółka innogy udostępniła 500 zeroemisyjnych BMW. Z kolei 200 elektrycznych Nissanów i Renault jeździ po Wrocławiu w ramach systemu Vozilla.
- Szacujemy, że co piąty samochód elektryczny w Polsce porusza się we flotach car sharingu. To wyróżnia nasz rynek na tle Europy. W polskich miastach wypożyczyć można także ponad 10 tysięcy elektrycznych hulajnóg, rowerów i skuterów – mówi Maciej Mazur.
Praktycy i eksperci z całego świata
- W Polsce realizowana jest coraz większa liczba nowych inwestycji w zakresie elektromobilności. Sprzyja im pozytywny klimat dla przedsiębiorczości, dostępność wykwalifikowanej kadry i dobre warunki do prowadzenia biznesu. Z tego i wielu innych względów Warszawa jest dobrym miejscem do dyskusji o elektromobilności w ujęciu globalnym - uważa Prezydent COP24 Michał Kurtyka.
Udział w Global e-Mobility Forum zapowiedziało wiele osobistości ze świata, m.in. Ovais Sarmad, Zastępca Sekretarza Wykonawczego UNFCCC, Minister Środowiska Egiptu Yasmine Fouad, Minister Środowiska Senegalu Abdou Karim Sall, czy wiceminister transportu i komunikacji Litwy Gytis Mażeika. Organizatorami Global e-Mobility Forum jest polska Prezydencja 24. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu oraz Ministerstwo Środowiska, we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych, największą organizacją branżową i jedną z największych w Europie.
- Global e-Mobility Forum w dużej części poświęcone będzie zaprezentowaniu i omówieniu najlepszych praktyk i inicjatyw, które skutecznie wspierają rozwój elektromobilności na poszczególnych rynkach. W tym celu, w formacie okrągłych stołów, zorganizowane zostaną posiedzenia sześciu międzynarodowych grup roboczych, których zadaniem będzie omówienie praktyk w poszczególnych obszarach tematycznych. W ramach warsztatów będziemy dyskutowali m.in. o skutecznych strategiach rozwoju elektromobilności, finansowaniu projektów, modelach biznesowych, standaryzacji czy komunikacji społecznej. Moderować dyskusję będą m.in. PwC, KPMG, Frost&Sullivan i SGH – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. - Podczas wydarzenia odbędzie się także kilka premier raportów, w tym m.in. „Barometru Nowej Mobilności 2019" i najnowszego badania TCO "Flota z energią".
Zaprezentowana zostanie także publikacja „Poland drives e-mobility”, będąca prezentacją polskiego potencjału w zakresie elektromobilności.
Udział w Forum zapowiedzieli wysocy rangą przedstawiciele globalnych koncernów oraz liderzy rynku e-mobility na świecie.
Wśród nich m.in. Javier Calleja, CEO Solaris Bus & Coach, Andreas Klugescheid, Head of Steering Government and External Affairs BMW, Tomoko Blech, Secretary General CHAdeMO Association Europe, Bruno Lebrun, CEO Gireve, Jonna Pollanen, Head of Early Market Expansion MaaS Global czy Collin Herron, wspierający rozwój infrastruktury ładowania w Londynie.
W ramach Global e-Mobility Forum zorganizowana zostanie także strefa ekspozycyjna na terenie PGE Narodowego, z kilkoma wydarzeniami specjalnymi, w tym m.in. polską premierą modelu Mini Cooper SE - pierwszego całkowicie elektrycznego samochodu w historii tej brytyjskiej marki. Partnerem logistycznym wydarzenia jest firma innogy, która dostarczy kilkadziesiąt EV do dyspozycji uczestników Forum, w ramach systemu car sharingu.
20 listopada br., czyli dzień przed Global e-Mobility Forum, specjalne wyróżnienia - nagrody w kategoriach Global E-mobility Leader oraz Lider Elektromobilności, w Łazienkach Królewskich w Warszawie zostaną wręczone krajowym i globalnym liderom zrównoważonego transportu. Więcej informacji znajduje się tutaj: www.globalemobilityforum.com
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych